Atta cephalotes (Stijn)

Alle Atta kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Atta cephalotes (Stijn)

Bericht door Leeuwenlever »

Atta cephalotes.

Dit is een soort die voorkomt in heel Latijns-Amerika, de soort komt daar voor in de oerwouden.
Het is een blad-snijdende soort die zichzelf voedt op schimmel geproduceerd van geknipte bladeren die mee worden genomen het nest in. (schimmel eucoagaricus gongylophorus). De eitjes die de koningin legt worden op de schimmel gelegd waaruit de eitjes zich kunnen voeden. Wat mij zo interesseert is dat dit een enorm geëvalueerde insecten soort is, dat er constant wat te doen is, hoe ze te werk gaan in de massa's, hoe ze de blaadjes snijden en nader meenemen naar het nest (we kunnen zo nog even doorgaan). Werksters beschikken over een bacterie die de schimmel beschermt tegen mogelijke infecties.

Latin Name: Atta cephalotes

Common Name: Leaf-cutting ants

Distribution: South America

Castes: Minim, Minor, Media, Soldier

Colony form: Monogyne

Appearance of the Queen: 28-30mm Long, bulky dark brown body

Appearance of the Workers: 3-18mm Long, light brown to dark brown body, Soldiers exhibit large heads

Colony size: in to the millions

Temperature: Nest (23°C – 27°C), Arena (21°C – 28°C)

Humidity: Nest (75% – 90%), Arena (40% – 70%), Waste (20% – 50%)

Dan kunnen we nu beginnen aan de blog.

Ik heb de kolonie besteld op 18-2-2017 bij het Britse LC ANTS (http://www.lcants.com/)
Hierbij had ik ook nog 4 "GroPods" besteld.

Kosten:
4x GroPods - 124,99 Pond

1x Atta Cephalotes 50-100 Workers - 129,99 Pond

Shipping to NL - 90,00 Pond

10% discount - 30,99 Pond

Totaal: 278,99 Pond

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na 2 dagen ongeduldig wachten is de kolonie binnen gekomen.
IMG_2245.JPG
De kolonie leek op het eerste gezicht dood, maar nadat ik de kolonie in de temperatuur geregelde omgeving had geplaatst kwamen ze rustig terug uit de "dood". Ik denk hierbij dat het ging om een zogeheten "thermal schock". Ik heb meegekregen dat krekels dit ook ervaren.
IMG_2259.JPG
IMG_2263.JPG
Set up waar ik de kolonie in geplaatst had.

De kolonie zag er na een paar uur alweer zo uit :D.
IMG_2270.jpg
Ik was dolgelukkig omdat ik dacht dat mijn kolonie dood aan was gekomen zonder garantie.
De voorbereidingen konden beginnen die ik voorbereid had.

eerst wou ik de klei korrels toevoegen zonder dat hierbij stof op de ruite zou komen, dit omdat ik niet wou dat het beeld van mijn kolonie in enige manier belemmerd zou kunnen worden.
IMG_2295.jpg
Twee "GroPods op elkaar aangesloten voor de kolonie"
IMG_2298.JPG
Bevochtigde klei korrels met het midden waar de kolonie komt te zitten niet bevochtigd zodat het water niet direct in contact zou kunnen komen met de schimmeltuin.

De verhuizing kon dus beginnen. Ik heb hiervoor een lange koffie lepel omgebogen zodat ik de schimmel hier voorzichtig in kon leggen. (geen foto van)
IMG_2303.jpg
Kolonie met een moeilijke verhuizing in de set-up
IMG_2299.jpg
Kolonie nu nog buiten de set-up
IMG_2311.JPG
Atta kolonie in de set-up

Na een tijdje merkte ik dat de eerste blaadjes gesneden begonnen te worden, maar tegelijkertijd de schimmel alleen maar afnam.....
IMG_2356.JPG
Blad is voor de helft gesneden door de miertjes.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2 Weken
Helaas, de complete schimmel verdwenen, verwachte oorzaak dat ik samen heb vastgesteld met Kenneth is dat de schimmels dood zijn toegekomen. De Kolonie is met een temperatuur van 4 graden in het nest toegekomen (dit verklaard ook de "thermal schock"), de heatpacks weigerde te werken....

Foto's van de droevige situatie
IMG_2400.jpg
Schimmel toen der tijd nog op de klei korrels
IMG_2417.jpg
Kolonie zonder fles dopje over het Petri schaaltje

Na veel hulp te hebben gezocht in het duitse forum ben ik wijsgemaakt dat sinasappel pulp een echte "schimmel booster" is. Helaas mocht dit ook niet baten....
IMG_2412.JPG
Werksters met sinas appel pulp dat de schimmel zou moeten boosten.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na veel rond te vragen om schimmel kon ik in Duitsland op 600 kilometer afstand een schimmel boost op komen halen, helaas kon ik hier niet naartoe ivm vervoer. Toen heb ik Kenneth benaderd van het forum en die bood me een stuk van zijn schimmel aan zonder enige moeite of geld. Ik ben op 10-3 richting Kenneth gereisd (Poehh, dat Hengelo ligt echt ver van het mooie Brabant....) en heb ik de een flink stuk schimmel op gehaald. Ik wist dat dit veel ste veel zou zijn maar dit was enkel voor veiligheid.
IMG_2537.jpg
Schimmel tuin waar we de schimmel uit gaan halen.

En dan konden we beginnen, nadat ik van het station werd opgehaald en een pracht rondleiding door Kenneth zijn collectie te hebben gehad kwamen we toe aan de schimmels. Kenneth heeft voor mij een stukje "Nieuwe"en "oude" schimmel eraf gehaald en in mijn meegebrachte insecten doosje meegenomen.
IMG_2545.JPG
Meegenomen schimmel
IMG_2556.JPG
Schimmel vanuit een ander perspectief

Na een lange dag begon ik dan met de schimmel toe te voegen, ik heb eerst alle werksters verwijdert uit de schimmel en begon een mooi levendig stukje uit te zoeken. Ik heb dit toegevoegd en tot mijn lichte verbazing werd het direct aangenomen! Hoe wist ik dit? Ik had buiten het nest een klein stukje schimmel op een blad gelegd, dit werd haastig door de werksters binnen gehaald en op de schimmeltuin zorgvuldig gegooid.
IMG_2550.JPG
Kolonie met toegevoegd schimmel van Atta sexdens van Kenneth
IMG_2555.JPG
Kolonie met de meegenomen schimmel uit de "buiten wereld toegevoegd"

Ik heb direct ook wat blad aangeboden dat de kolonie van alle gemakken verzien was op dichte afstand.
IMG_2557.JPG
Klein uit mijn eigen tuin meegenomen vroeg bloeien in het nest gelegd met een zacht blaadje dat ik tegenkwam.

En al snel kon ik zien dat de schimmel de feromonen uitscheidt van het blad-snijden, direct werden de oude blaadjes toegevoegd en de bladeren al gesneden :D!

Voor hier mijn eerste editie van de Atta cephalotes blog met Atta sexdens schimmel uit een andere blog :D.

Vragen en opmerkingen
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=11158
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Leeuwenlever op 11 mar 2018, 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Re: Atta cephalotes (Stijn)

Bericht door Leeuwenlever »

De eerste hap uit een nieuw blad is genomen!
IMG_eersteblad.JPG
Eerste rondjes worden gemaakt

Ik heb het niet kunnen waarnemen maar wel het resultaat kunnen zien :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Re: Atta cephalotes (Stijn)

Bericht door Leeuwenlever »

6 Dagen later 17-3-2018

De Mieren snijden sneller dan ooit, ik had niet blijer kunnen zijn met de progressie.
Sinds ik merkte dat sommige stukjes schimmel het bekertje raakte heb ik ervoor gekozen een nieuw bekertje op te plaatsen die een lange tijd zal moeten voldoen. Het bekertje heeft veel ruimte voor groei maar niet teveel, ik verwacht dit toch wel binnen 2 maanden vol te hebben
IMG_2643.jpg
IMG_2644.jpg
IMG_2641.jpg
Foto's van de schimmel, je ziet duidelijk structuren komen.

IMG_2647.jpg
Nieuw bekertje

De kolonie heeft voor deze progressie voornamelijk liguster bladen gesneden op aanbeveling van Kenneth.

Voor nu deze update :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Re: Atta cephalotes (Stijn)

Bericht door Leeuwenlever »

Na een voorspoedige vooruitgang moet ik helaas melden dat de kolonie is overleden.
Tijdens een 7-daagse vakantie heeft het vochtreservoir gefaald en heeft dit de hele schimmel uitgedroogd en de koningin fataal gemaakt. Jammer, maar ik hoop binnenkort een nieuwe kolonie aan te schaffen nadat ik mijn set-up beter heb kunnen ontwikkelen.
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
Plaats reactie