Lasius Niger kolonie

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
NielsP
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 maart 2018
Gender:

Lasius Niger kolonie

Bericht door NielsP »

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en het is me nog allemaal een beetje zoeken maar volgens mij zit ik nu goed.

Ik heb een vraag over mijn kolonie op het moment, een Lasius Niger kolonie met 1 gyne en 2 werksters. Ik heb ze sinds 6 januari dit jaar en rond 17 januati heb ik de eerste eitjes gespot. Nu zijn we zo'n 2 en een halve maand verder (59 dagen) en zijn het larven of poppen. Ik weet niet waaraan ik kan zien of het een larve of pop is (1).
Als ik het internet raadpleeg zegt het internet dat het zo'n 30 tot 45 dagen duurt voordat de mieren volgroeit zijn. Ik ben hier al ruim overheen, heeft iemand hier een verklaring voor (2)?

Als laatste heb ik nog een vraag over mijn voeding. Ik geef de mieren 1x per week een druppel suikerwater en 1x in de 2 weken een fruitvliegje. Deze hebben ze de eerste keer en een paar weken terug wel aangenomen maar voor de overige keren hebben ze het vliegje laten liggen. Mijn fruitvliegjes stinken nu behoorlijk en ik durf ze niet meer te geven wegens, tja...Geen idee eigenlijk. Is dit een juiste beslissing (3)? Heeft iemand misschien nog wat ideeën voor voedsel die ze wel zouden kunnen aannemen (4)?

Ik hoop dat iemand me kan helpen of meerdere mensen natuurlijk, ik neem alle info met plezier aan!

Met vriendelijke groet,
Niels Panis

P.S. Ik heb mijn vragen genummerd, misschien is dat wat makkelijker met antwoorden!
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Lasius Niger kolonie

Bericht door Martijnk »

1&2: Een pop is groter en geelachtig van kleur. Een larve is wit. Maar op dit moment hoort het broed niet te ontwikkelen. dit heeft er mee te maken dat Lasius eigenlijk in de winterslaap zit. Ik weet niet hoe warm ze je houdt, maar ik vermoed dat ze in winterslaap modus zitten. Dan groeit het broed niet.

3&4: Dat is een juiste beslissing. De mieren hebben fruitvliegjes nodig als ze veel broed hebben. Daar komt dus nog bij dat ze nu eindelijk in winterslaap zouden moeten zijn. In de winterrust nemen ze bijna geen insecten aan omdat het broed dus niet groeit. In principe heeft Lasius alleen maar water nodig tijdens de winterrust. Je hoeft ze dus niks anders aan te bieden. In een normale periode zou ik ze alleen fruitvliegen, suikerwater en normaal water aanbieden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Lasius Niger kolonie

Bericht door Yvon »

Hoi Niels,
#3 Heb je je fruitvliegjes in de vriezer liggen? Dan kan je ze lang bewaren. En vliegjes die in je buitenwereld liggen en niet meer goed zijn even er uit halen. Schimmel is niet goed voor de mieren :)
Ik zelf zorg overigens dat mijn Lasius niger altijd de beschikking hebben over suikerwater, en niet maar 1x per week. Fruitvliegjes bied ik vaker aan (nu even niet vanwege de winterslaap) De ene keer nemen ze die wel, de andere keer kijken ze er niet naar.
#4 Zilvervisjes die ik soms hier in huis tegenkom vinden ze heerlijk.

Wat betreft de ontwikkeling, #2, misschien word je hier wijzer van: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=154 bij punt 4.
Ik denk dat het ook wel ligt aan de tijd van het jaar. Het is een stuk minder warm nu, dus zal de ontwikkeling wel langer duren? En momenteel zouden ze in winterslaap zijn.
NielsP
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 maart 2018
Gender:

Re: Lasius Niger kolonie

Bericht door NielsP »

Bedankt Martijn en Yvon voor jullie reactie, dit stel ik erg op prijs.

Wanneer zou mijn kolonie weer uit winterrust gaan? (1) Ik had al wel het vermoeden dat dit het geval was.
Even ter extra info, mijn kolonie zit nog in een reageerbuis en heeft geen buitenwereld. Het ligt ingepakt, met kaftpapier, in mijn kast op mijn kamer. Hij kan niet bewegen zonder dat ik dat zelf doe dus dat kan geen probleem zijn. Mijn kamer Is alleen in de zomer echt warm, voor de rest van de tijd moet ik goed stoken om hem op temperatuur te krijgen, moet ik dit vaker doen zodat mijn kolonie sneller ontwikkelt? (2)

Met vriendelijke groet,
Niels Panis
Gebruikersavatar
lucant
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 juli 2017
Locatie: rond Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Lasius Niger kolonie

Bericht door lucant »

voor voedsel heb ik ze al eens een blokje hesp gegeven ze waren er dol op
1 x Lasius niger (ca. 15)
1 x Camponotus barbaricus (32) oktober 2017
1 x Messor barbarus (50) 29 maart 2018
1 x Pheidole pallidula (20)
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Lasius Niger kolonie

Bericht door Yvon »

NielsP schreef:Bedankt Martijn en Yvon voor jullie reactie, dit stel ik erg op prijs.

Wanneer zou mijn kolonie weer uit winterrust gaan? (1) Ik had al wel het vermoeden dat dit het geval was.
Even ter extra info, mijn kolonie zit nog in een reageerbuis en heeft geen buitenwereld. Het ligt ingepakt, met kaftpapier, in mijn kast op mijn kamer. Hij kan niet bewegen zonder dat ik dat zelf doe dus dat kan geen probleem zijn. Mijn kamer Is alleen in de zomer echt warm, voor de rest van de tijd moet ik goed stoken om hem op temperatuur te krijgen, moet ik dit vaker doen zodat mijn kolonie sneller ontwikkelt? (2)

Met vriendelijke groet,
Niels Panis
Hoe voer je je kolonie als je geen buitenwereld hebt?

Over de winterslaap:
Winterslaap Voor onze Midden-Europese beginnerssoorten is het belangrijk een winterslaap te houden. Een kolonie die zich klaarmaakt voor de winterslaap is te herkennen aan de lage activiteit en het dicht opeen gaan zitten van de werksters en het stoppen van de ontwikkeling van de larven. Laat rond oktober de omgeving van de kolonie langzaam afkoelen tot 5°C - 10°C en warm ze in maart weer langzaam op. Je kunt een kolonie in een schuur, garage, kelder of zelfs in een koelkast plaatsen. Zorg voor een geleidelijke temperatuursverandering en let erop dat de temperatuur niet onder het vriespunt zakt!

Dit stukje heb ik hier vanaf gekopieerd:
http://www.antforum.nl/page/mierenhobby

Daar staan ook links met veelgestelde vragen. Staat best veel info in en handige tips enzovoorts :)
Plaats reactie