Lasius niger (Maarten)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Lasius niger (Maarten)

Bericht door BrMaarten »

Hallo allemaal,

Ik ga hier bloggen over mijn eerste mieren kolonie, Lasius niger. Met als doel vooral eventuele fouten te horen van jullie. ;) Dus alle opmerkingen zijn zeker welkom! Als je eventuele fouten ziet of dingen die beter kunnen, zeker melden!
Zie topic: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=11192

Laten we starten,

Vandaag (29-3-2018) Lasius niger kolonie ontvangen. 1 gyne + broed + (ongeveer) 15 werksters
Heb ze direct verbonden met een buitenwereld (zie foto) met voedsel er in, suikerwater + watje met water + bijen afval.
Heb wel opgemerkt dat het suikerwater enorm snel is gekristalliseerd. En dus hard is geworden ... Enkele tips?

Voor de rest heb ik ze met rust gelaten, heb enkel nog aluminiumfolie rond het reageerbuisje gedaan en voor de rest niets. Heb ook opgemerkt dat ze nog niet naar buiten zijn gekomen, maar dit zal wel normaal zijn volgens mij? (als ze vandaag pas van de post komen).

Hier wat foto's: (Excuses voor de slechte kwaliteit, de lichten waren al uit toen ik de foto's trok.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het watje onder het reageerbuisje is zodat de kolonie altijd aan het water in het reageerbuisje kan.

Mvg Maarten
-Lasius niger
-Messor barbarus
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Lasius niger (Maarten)

Bericht door BrMaarten »

Heb ondertussen het reageerbuisje in een nieuwe buitenwereld gedaan i.p.v. het reageerbuisje te verbinden met een buitenwereld.
-Lasius niger
-Messor barbarus
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Lasius niger (Maarten)

Bericht door BrMaarten »

Hier een paar foto's van nu:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb er dus wat bijen afval in liggen, ook vers water, suikerwater en een gedroogde garnaal. Ik zorg er voor dat er de hele tijd voedsel te vinden is in de buitenwereld.
Heb ook opgemerkt dat het bijen afval regelmatig mee naar binnen wordt gesleurd.
-Lasius niger
-Messor barbarus
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Lasius niger (Maarten)

Bericht door BrMaarten »

Heb ze vandaag een redelijk grote vlieg kunnen geven die dood op de vensterbank lag, met een 3 - tal kleine vliegjes. Ik denk na ongeveer 15 sec. nam een werkster al 1 klein vliegje mee het nest in en toen zag ik dat, toen de werkster met het vliegje binnen was, dat al de rest van de werksters direct stopte met hun taken en allemaal tegelijk naar het vliegje gingen. En kort daarna gingen ze met een stuk of 5 werkster buiten het grote vliegje halen. Echt fantastische diertjes zijn het :D

Ook heb ik vandaag een balkje gemaakt waar ik het reageerbuisje op kan leggen en donker mee kan maken, en als ik het nest wil bekijken moet ik alleen het bovenste deel van het balkje er af halen. Zonder dat ik al te veel trillingen geef aan het nest.
Zal later wat foto's hiervan plaatsen.
-Lasius niger
-Messor barbarus
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Lasius niger (Maarten)

Bericht door BrMaarten »

Hier de beloofde foto's ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
-Lasius niger
-Messor barbarus
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Lasius niger (Maarten)

Bericht door BrMaarten »

Heb vandaag eens gekeken hoe de kolonie het doet. Er zijn tot nu toe nog geen werksters bij gekomen, het lijkt zelfs dat het aantal werksters vermindert is. In de buitenplaats lag afgelopen week 1 dode werkster.

Wel zag ik veel cocons, larfjes en eitjes, het broed leek groter te zijn geworden. Maar dit kan misschien zijn doordat de eitjes grote larfjes en de larfjes grote cocons geworden zijn. Afwachten dus :)

Ben van plan om 1 keer per week te kijken naar het broed, telkens in het weekend. Of is dit te vaak voor L. niger?
-Lasius niger
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Lasius niger (Maarten)

Bericht door mannes »

Eens per week kijken lijkt mij zeker niet teveel. Helemaal, als je hun buisje niet hoeft te bewegen.
Heeft het nestbuisje wel nog genoeg water?
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Lasius niger (Maarten)

Bericht door BrMaarten »

Ja water hebben ze nog genoeg hoor ;) ze hebben zowel in hun buisje als buiten hun buisje water.
Het water dat zicht buiten het buisje bevind gebruiken ze vooral om hun te 'wassen'.

Heb ze nu op 25°C staan.
-Lasius niger
-Messor barbarus
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Lasius niger (Maarten)

Bericht door BrMaarten »

Ik zag vandaag dat er eentje "ontsnapt" was, dus eentje dat buiten de buitenwereld was geraakt. Ze liep gewoon op haar gemak over het talk heen ... Ik wist niet echt wat ik moest doen dus had ik ze uiteindelijk wat vliegjes bij gegeven, misschien dat ze dan niet meer zou ontsnappen om eten te gaan zoeken. Ik heb ook het resterende talk dat ik nog over had er bij gesmeerd, maar dat was niet veel. Dus zal ik talk bij moeten bestellen ergens, ook al duurt dit een paar dagen voor het bij mij is. Of is het ook goed dat ik ze gewoon meer voer, misschien dat ze dan niet meer zullen ontsnappen aangezien hun voedsel gewoon voor de deur ligt dan?

Mvg Maarten
-Lasius niger
-Messor barbarus
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Lasius niger (Maarten)

Bericht door BrMaarten »

Gisteren nog eens de kolonie nagekeken. Heb de conclusie moeten trekken dat de kolonie achteruit aan het gaan is volgens mij.

Zoals jullie op de foto's kunnen zien zijn er minder werksters, en een hele berg met voedsel dat ik hun afgelopen week aangeboden had. Ik had ze dus elke keer dat ze iets naar binnen hadden gehaald een nieuw dood insect gegeven, wat (denk ik) een fout van me was. Aangezien ze alles dus gewoon binnen hebben gehaald zonder dat ze het eigenlijk nodig hadden, wat ik dus niet wist. Zeer waarschijnlijk zal dit binnenkort beginnen schimmelen, dus weet ik niet wat ik nu precies moet doen? Al het voedsel eruit halen of gewoon laten zitten?

Afbeelding
Afbeelding
-Lasius niger
-Messor barbarus
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Lasius niger (Maarten)

Bericht door BrMaarten »

De kolonie leek vorige week sterk achteruit gegaan te zijn. Met een paar dode werksters, weinig broed etc. Maar dit hebben ze deze week goed in kunnen halen, denk dat ik ongeveer rond de 20 werksters heb gezien, vorige week een stuk of 10. Naar het broed heb ik niet zo goed gekeken dus kan hier niet veel over zeggen.
-Lasius niger
-Messor barbarus
Plaats reactie