Bladluizen in formicarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Bladluizen in formicarium

Bericht door MiereManneke »

Vanmiddag zat ik weer naar mijn wandelende takken te kijken, en toen zag ik iets opmerkelijks. Namelijk: bladluizen op een klein plantje. Hier werd ik direct enthousiast van, want ik zocht al een tijdje naar een plant die:
1. In een formicarium past wanneer deze uitgegroeid is
2. Door bladluizen gegeten werd
3. In mijn tuin te vinden is
En deze heb ik dus eindelijk gevonden. Opmerkelijk aan deze plant is het feit dat je de plant hebt met wortels eronder, en dan nog één grote wortel die 10-15 cm lang is en aan het einde weer de aftakkingen heeft die ook onder de "hoofdplant" zaten.
20180402_165111-3096x2322.jpg
Dit kan ik erg goed gebruiken, zoals bijvoorbeeld de grote wortel in een dun zandnest doen, de bladluizen zitten namelijk op de plant én op de wortels. Dit is bijvoorbeeld erg interesant bij L. flavus. Deze grote wortel heb ik ook al gebruikt bij mijn wandelende takken. De plant zit aan de want, waar niet heel veel vocht zit. Vervolgens loopt de wortel naar beneden, naar waar het potgrond zit. Hier haalt de plant dan zijn vocht vandaan.
20180402_170111-3096x4128.jpg


Ik heb dus direct in mij tuin gekeken, en zag de plant vrijwel direct zitten. Ik trok deze eruit en ik zag al bladluizen zitten aan de wortels.
20180402_165924.jpg
De plant heb ik in een halve kom gedaan met wat potgrond.

Ik heb er nog geen mieren of iets bijgedaan. En ik weet ook nog niet in wat voor bak ik de plant later ga doen met de mieren. Dus heb ik wat vragen aan jullie: Welke mierensoort is het handigst? Ik zat te denken aan flavus of niger. En zou ik de plant in een eerder-genoemd soort T-farm doen, zodat ik een beetje kan zien wat er onder de grond gebeurt? En is er misschien iemand die al ervaring heeft met bladluizen in formicaria die info kan geven?

Met vriendelijke groeten,

MiereManneke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
RikvD
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 mei 2016

Re: Bladluizen in formicarium

Bericht door RikvD »

Volgens mij voedt Lasius umbratus volgens de literatuur bijna uitsluitend van ondergrondse luizen. Moet je ze alleen wel hebben
4x Lasius niger
1x Formica sanguinea
1x Pheidole palliluda
1x Camponotus ligniperda
1x Polyrhachis dives
4x Formica fusca
1x Camponotus nicobarensis
1x Camponotus albosparsus
1x Tetraponera rufonigra
1x Temnothorax sp.
1x Myrmica rubra 3q
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Bladluizen in formicarium

Bericht door MiereManneke »

RikvD schreef:Volgens mij voedt Lasius umbratus volgens de literatuur bijna uitsluitend van ondergrondse luizen. Moet je ze alleen wel hebben
Dat is ook een goeie. Ik heb een niger kolonie met een umbratus-koningin die volledig geaccepteerd is en gevoed word, maar ze legt nog geen eitjes.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
RikvD
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 mei 2016

Re: Bladluizen in formicarium

Bericht door RikvD »

Nadeel is alleen ook dat umbratus is het wild (en dus waarschijnlijk ook in een natuurlijke setup) heel weinig bovengronds komt, dus heb je niet zo veel te zien
4x Lasius niger
1x Formica sanguinea
1x Pheidole palliluda
1x Camponotus ligniperda
1x Polyrhachis dives
4x Formica fusca
1x Camponotus nicobarensis
1x Camponotus albosparsus
1x Tetraponera rufonigra
1x Temnothorax sp.
1x Myrmica rubra 3q
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bladluizen in formicarium

Bericht door Floris »

RikvD schreef:Volgens mij voedt Lasius umbratus volgens de literatuur bijna uitsluitend van ondergrondse luizen.
Dat klopt, en dat geldt voor alle 'gele' mieren in de Benelux, waaronder Lasius flavus.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Bladluizen in formicarium

Bericht door MiereManneke »

Als flavus en umbratus hetzelfde gedrag vertonen qua bladluizen melken, zou ik hier natuurlijk flavus voor gebruiken. Maar ik weet nog niet of ik een soort kies de die bladluizen onder de grond melken, ik ben bang dat ik helemaal niks zie. Dan zou boven de grond toch leuker zijn om naar te kijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Bladluizen in formicarium

Bericht door MiereManneke »

Dit zijn de 3 soorten die ik wil testen:

Zwarte bonenluis
20180513_114927.jpg
Deze bladluizen heb ik "gestolen" van een L. fuliginosus kolonie in mijn tuin. Deze bladluizen en mieren zitten over de hele struik, dus een paar bladluizen kunnen ze wel missen.

Wortelluis
20180513_114933.jpg
Ik weet niet precies wat voor wortelluis dit is. Deze heb ik dan weer gestolen van een L. niger kolonie in mijn tuin.

Erwtenluis
20180513_114939.jpg
Deze komt uit mijn wandelende takken terrarium. Ik heb geen idee of de mieren deze luis zullen melken. We zullen zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Bladluizen in formicarium

Bericht door MiereManneke »

Ik heb de afgelopen paar dagen geprobeerd de bladluizen gemolken te laten worden door mijn Myrmica rubra kolonie. Ik had een tak van 40 cm welke vol zat met bladluizen gestolen van de wilde L. niger kolonie in mijn tuin en deze aan de Myrmica rubra gegeven. Zelfs toen ik geen suikerwater meer gaf en zoveel mogelijk insecten gaf, bleven de werksters de bladluizen alleen maar te gebruiken als voer voor de larven. Dus moet ik wachten tot mijn andere kolonies wat groter zijn en dan probeer ik het bij die.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Bladluizen in formicarium

Bericht door wardvander »

received_2222051978063544-01.jpeg
Ik dacht dat flavus uitlsuitend ondergronds melkte.
Maar deze foto's uit mijn vivarium spreken voor zich.
Sinds vorige week zie ik dit elke dag.
received_258717414972891-01.jpeg
received_323013921783713-01.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Koejj90
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 mei 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Bladluizen in formicarium

Bericht door Koejj90 »

Gaaf! Super leuk om te zien dat dit gelukt is!
Plaats reactie