Lasius fuliginosus (Antfarmer)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Lasius fuliginosus (Antfarmer)

Bericht door Antfarmer »

Hallo allen,

Ik was in eerste instantie niet van plan om een blog te gaan schrijven over mijn Lasius fuliginosus kolonie. Dit omdat ik dacht dat de kolonie toch niet zou slagen. Echter bleek deze gedachte onjuist. Ik zal eerst even beginnen bij het begin;

In 2016 heb ik een Lasius fuliginosus gyne gevangen tijdens de bruidsvluchten op een heerlijk zomers avondje. Deze heb ik vervolgens in een reageerbuisje gehouden en ben de volgende dag direcr op zoek gegaan naar Lasius umbratus werksters. Deze waren helaas in geen velden of wegen te bekennen en dus, tegen mijn gezond verstand in, ging ik de poging wagen met Lasius niger werksters.

Zoals verwacht reageerden de werksters niet echt op de gyne en zaten ze ook in aparte gedeeltes van de reageerbuis. Na lange tijd begonnen ze toch meer om de gyne heen te zitten en hebben ze haar blijkbaar ook gevoerd, anders was ze wel gestorven. Uiteindelijk kwamen er eitjes die zelfs naar poppen uitgroeiden. Deze konden echter niet geopend worden door de L. niger werksters wegens een gebrek aan communicatieve vaardigheden met de fuliginosus species. Uiteindelijk bleef dit zich als een cyclus herhalen tot de winterslaap.

In het voorjaar van 2017 heb ik de kolonie weer uit z'n winterslaap gehaald en ben opnieuw gaan zoeken naar umbratus werksters. Na wekeb gezocht te hebben, had ik succces. Eindelijk had ik Umbratus werksters te pakken. Sindsdien loopt de kolonie in goede banen. Het broed en de gyne worden verzorgt en de poppen worden geopend. Het rare was dat de eerste generatie fuliginosus werksters de umbratus werksters direct hebben verjaagd uit het nest. Maar goed, zolang de kolonie nu verder zou groeien, had ik er geen problemen mee.

En nu komt het. Nadat ik de kolonie uit de winterslaap van 2017-2018 had gehaald, zag alles er goed uit. Veel broed en de werksters waren actief. Dus direct weer goed gevoed en een 2 week niet gekeken. Nu kijk ik vandaag (8-04-2018) weer en zie ik dat ze gewoon een papiernest aan het maken zijn in de reageerbuis! Dit had ik nooit zien aankomen, dat ze een papiernest in gevangenschap zouden maken. Hieronder staan wat foto's. Vanaf nu zal ik jullie op de hoogte houden!
IMG_9301.JPG
IMG_9300.JPG
IMG_9298.JPG
Hier de opmerkingen en vragen aub.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=11253
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Antfarmer op 17 apr 2018, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Gebruikersavatar
RicardoR
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 juni 2016
Locatie: Spijkenisse
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (Antfarmer)

Bericht door RicardoR »

Wat ontzettend gaaf zeg! Leuk dat je het deelt
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (Antfarmer)

Bericht door miel »

Wow, cool zeg! Ik heb ook een Lasius fuliginosus koningin met Lasius niger werksters. Hoop dat het goed komt.
RikvD
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 mei 2016

Re: Lasius fuliginosus (Antfarmer)

Bericht door RikvD »

Mag ik vragen hoe je de umbratus werksters gevonden hebt?
4x Lasius niger
1x Formica sanguinea
1x Pheidole palliluda
1x Camponotus ligniperda
1x Polyrhachis dives
4x Formica fusca
1x Camponotus nicobarensis
1x Camponotus albosparsus
1x Tetraponera rufonigra
1x Temnothorax sp.
1x Myrmica rubra 3q
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius fuliginosus (Antfarmer)

Bericht door Antfarmer »

Lasius niger werksters heeft wel een erg klein slagingspercentage miel.

Heb de umbratus werksters heb ik aan de rand van een loofbos gevonden waar nog redelijk wat zon scheen. Ze zaten onder een vochtig stuk hout (nest was in het zand gegraven).

Ik zal ook even een vragen en opmerkingen link maken. Blijft het overzichtelijk.
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 juni 2018
Locatie: den haag
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Lasius fuliginosus (Antfarmer)

Bericht door Shifty »

gisteravond bij toeval in een gigantisch nest terecht gekomen van dit soort.
1x lasius niger (mierenboederij)
1x messus babarus ( netherlants)
1x lasius gyne 2018
SemD642
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 juli 2018
Gender:

Re: Lasius fuliginosus (Antfarmer)

Bericht door SemD642 »

Kan ik gewoon lasius Niger er in doen die buiten in mijn tuin lopen bijvoorbeeld?
Plaats reactie