Messor barbarus (NedskeMier)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi, in deze blog ga ik (bijna) alles bijhouden over mijn messor barbarus kolonie. Ik heb de mieren via http://www.mierenboerderij.nl besteld.

Vragen en opmerkingen kunnen hier: Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)

!! Let op!!Het kan zo zijn dat wanneer er weinig activiteit is er geen bericht geplaatst word.
Laatst gewijzigd door NedskeMier op 11 apr 2018, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates,
Vandaag heb ik mijn messor barbarus kolonie binnegekregen. Met een gyne en 5 werksters.
Ik heb het formicarium in elkaar gezet.

Mijn formicarium bestaat uit:

-Een kleine arena
-Een gipsen nestdeel
-Een ansluitingsstuk voor de reageerbuis.

De koningin en werksters zijn niet verzwakt aangekomen dus ik wil http://www.mierenboerderij.nl erg fijne site met goede informatie.
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates.
Ik heb gisteren mijn eerste koningin gekregen met 5 werksters. Ze zagen er allemaal fit uit, ze waren erg hard bezig met de watjes en met de eitjes. Helaas is er toch een werkster overleden :cry: . Jammer, maar de rest van de werksters en de koningin ziet er nog goed uit.

Een vraag hoe kan die overleden zijn laat het hier achter:

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=11233
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Ik had de vraag gisteren in mijn hoofd:
Met welke temperatuur kan ik mijn Messor barbarus kolonie buiten in een slecht geisoleerde schuur zetten? :?:

Hier beantwoorden svp Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)

Verder gaat het qua broed en werksters goed als ik even kijk zijn ze altijd actief met broed bezig en met de watjes die de reageerbuis dichthouden. :)
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates
Zoals jullie kunnen zien ben ik best actief op het forum vooral op mijn blog. Ik vind het een leuk hobby en jullie lezers helpen me heel erg goed, fijn dank jullie wel!!

Hier 2 foto's:
IMG_20180411_163533.jpg
IMG_20180411_163727.jpg
Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates,
Vandaag heb ik mijn mieren niet bekeken en ben van plan dit 1,5 week vol te houden. Zo krijgen de mieren geen stress en zal de voorutuitgang vlotter gaan. Mijn mieren zitten in een met watten ingelegde oude tekendoos in een reageerbuisje. De tekendoos staat op een kiertje van een halve millimeter, dus over zuurstof hoeven jullie je niet druk te maken.


Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates,
Vandaag zat ik met de vraag: Kun je zorgen dat er sneller meer broed komt, en is dit gezond voor de gyne en kolonie?

Voordat jullie hier straks op reageren is het volgende belangrijk:

-Het moet niet ten koste gaan van de gezondheid van de voledige kolonie (inclusief gyne).

-Het moet niet te moeilijk zijn om het te kunnen versnellen.

Jullie kunnen hier antwoorden: Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates,

Ik wil de mieren zo weinig mogenlijk stress bezorgen, daarom wil ik ze met de reageerbuis aansluiten op de siliconen buisjes en de arena. Het reageerbuisje houd ik donker met een kartonnen hulsje. Dan kan ik in de arena voedsel doen voor ze dat is veel minder stress dan dat ik steeds de reageerbuis moet oppakken en open maken voor een insectje erin te doen.

De vraag:
Welke temperatuur is het laagst voor de mieren en het hoogst om het optimaal te houden?

Is s'nachts 8°C te laag?

Laat het me hier weten: Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates,
Een paar dagen terug heb ik besloten om mijn mieren aan de arena te koppelen, dan kan ik ze beter voeren dan dat ik steeds het reageerbuisje open moest maken. Ik heb nadat ik ze gekoppeld heb niet meer bekeken, behalve de siliconen slangetjes en de arena natuurlijk. Er zat in het begin steeds een mier in de arena de mier was overal aan het rondneuzen. Verder had ik ze nog een fruitvliegje proberen te geven maar de rondneuzende mier heeft die niet meegenomen waarschijnlijk geen voedsel meer nodig.


Hier een foto de opstelling:
15240700134021980665934.jpg
Zoals je ziet probeer ik heel veel donker te houden en dat heeft in het voordeel gewerkt. ;)


Verder nog een paar vragen :

- Waarom komen mijn mieren nu minder in de arena? ( hebben ze het al genoeg ontdekt en laten ze zich alleen zien voor voedsel )

- als ze zich niet laten zien moet ik ze dan met rust laten of even kijken of ze in de reageerbuis (onder de handdoek) zitten?


Hier antwoorden op de vragen of tips en opmerkingen:
Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates,
Ik heb mijn mieren al een lange tijd niet bekeken, maar gisteren zag ik een werkster in de buitenwereld en vandaag hebben ze alle zaden die in de buitenwereld lagen meegenomen de buisjes in. Ik wil het volhouden om de koningin zo donker mogelijk te laten, zodat ze zich op haar gemak voelt en mischien dan meer en sneller eitjes legt.

Ik heb nog een vraag:

Als de mieren zich nu vaker in de buitenwereld bevinden zoeken ze dan voedsel?

Laat het antwoord en of tips hier achter: Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates,
Het lijkt goed te gaan met mijn mierenkolonie.
Ze komen niet naar de arena voor voedsel of andere benodigdheden. En er is redelijk wat broed.

Ik had alleen een vraagje:
Hoelang duurt het gemiddeld voordat het broed uitkomt(Een Messor barbarus eitje).

Laat het hier achter Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates,

Ik heb de afgelopen weken de mieren een beetje bekeken en geobserveerd. Ik heb ook een warmtematje gekocht zodat het broed sneller uitkomt. Ze zijn niet meer naar de buitenwereld gekomen voor benodigdheden maar ik heb gisteren twee (uit de diepvries ontdooide) fruitvliegjes toegedient ze hebben ze nog niet meegenomen maar dat komt mischien nog. Met het broed gaat het ook goed de poppen groeien sinds ik het warmtematje heb heel erg snel en de gyne (koningin) lijkt ook op haar gemak.
Dit weer is natuurlijk ook fantastisch ik hoef mijn warmtematje niet eens te gebruiken dat is gewoon top!!


Mijn vragen:

-Kunnen fruitvliegjes bederven voor de mieren als ze te lang in de buitenwereld liggen?

-Groeit de kolonie sneller als er meer werksters zijn?(die voor het broed zorgen)


Laat antwoorden op vragen of opmerkingen hier achter: Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates,
Vandaag ben ik heel erg geschrokken maar toch wel heel blij want het heeft met mieren te maken alleen niet met messor barbarus... het zit zo, vorig jaar heb ik met de bruidsvluchten een koningin gevangen de soort weet ik niet, ze is behaard en is bruinachtig(mischien is het lasius niger). Ik hield ze in het welbekende starterspakket het chineesbakje met wat speelzand en ik had het vochtig gemaakt. Een week geleden zette mijn moeder het chineesbakje op mijn mierentafel (oude werkbank). Ik dacht dat het doosje levenloos was (behalve de schimmels) want ik had het doosje voorzichtig helemaal uitgepluisd met een plamuurmesje. Maar vandaag liep er een mier rond die niet van het soort mesoor barbarus was ik keek naar het doosje niets te zien, het was beslagen van de vocht maar toen ik het openmaakte zag ik een werkster rondwandelen, ik pakte het plamuurmesje en begon millimeters zand weg te graven en toen zag ik het de koningin met tientallen werksters. Ik was geschrokken want ik dacht ik heb mijn mieren gewoon laten staan terwijl ik dacht day ze weg waren, en van de andere kant dacht ik direct dit zijn verdomt slimme beestjes want ze hebben het een jaar met alleen vocht tussen het zand volgehouden, wauw!!


Verderover de messor barbarus:

Het gaat langzaam maar er zijn veek naaktpoppen dus als die allemaak gezond uitkomen dan groeit de kolonie erg snel ze zijn wel al een week niet meer in de buitenwereld geweest.


Nu heb ik dus twee mierenkolonies.


Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates,
Ik heb mijn mieren een hele tijd met rust gelaten maar doordat ze zich erg weinig in de buitenwereld begaven maakte ik me zorgen en ik heb net even gekeken, en we kunnen beschuit met muisjes eten!! :) Er zijn twee nieuwe mieren uitgekomen een grotere met een grote gele kop (volgens mij een majoor) en een werkster. Ze zijn volgens mij wel op hun gemak ze waren ook niet evht gestresst toen ik even keek maar ik heb het zo donker mogelijk gehouden. En er is heel veel broed en zo'n 4 naaktpoppen dus mischien ober een week weer beschuit met muisjes. ;)


Vraag van vandaag:

- Is het wel goed met de mieren als ze zich al minimaal een week niet in de buitenwereld begeven? :?:

Laat het hier achter: Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)

Tot de volgende keer!!
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hallo mierenmates,

Eindelijk we zitten op de 10 werksters!!
Ik heb ze een hele tijd met rust gelaten en heb laatst dan nog maar eens gekeken en nu ga ik ze weer een tijd met rust laten kijken of de kolonie steeds sneller groeit.
In de buitenwereld heb ik een reageerbuisje met suikerwater gelegd maar, ik heb ze er nog niet van zien drinken. Het warmtematje heeft volgens mij ook erg geholpen sinds ik dat heb zijn ze actiever. Toevallig zag ik dat de eitjes met werksters en de koningin met eitjes en een paar werksters gescheiden waren het lijkt erop dat ze hun eitjes sorteren op groote. Ik heb ze ook weer uit mijn schuur gehaald en op mijn kamer gezet omdat de muizen aan mijn zaden voor de kolonie hadden geknabbeld.
15289048284591295235733.jpg
Het reageerbuisje ligt niet helemaal op jet warmtematje omdat ik dacht dat de koningin t snel te warm had en te vochtig had door de warmte. Voor derest heb ik geen vragen en alles gaat volgensmij prima met de mieren.


Vragen en/of opmerkingen: Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)

Bedankt voor het lezen ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door NedskeMier op 22 mar 2020, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
mierenzijnleuk123
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mei 2018

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door mierenzijnleuk123 »

nooit reageerbuisje verwarmen gyne kan verdrinken.

https//youtube.com/watch?v=cqYK8VLVROA
mierenzijnleuk123
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mei 2018

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door mierenzijnleuk123 »

nooit reageerbuisje verwarmen gyne kan verdrinken. :| :shock:

https//youtube.com/watch?v=cqYK8VLVROA
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

mierenzijnleuk123 schreef:nooit reageerbuisje verwarmen gyne kan verdrinken. :| :shock:

https//youtube.com/watch?v=cqYK8VLVROA
Nee hij ligt er nu helemaal af.
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door MierenPlaats »

mierenzijnleuk123 schreef:nooit reageerbuisje verwarmen gyne kan verdrinken. :| :shock:

https//youtube.com/watch?v=cqYK8VLVROA
Je bent de : vergeten: Dat deel is 7:44 van de video.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

MierenPlaats schreef:
mierenzijnleuk123 schreef:nooit reageerbuisje verwarmen gyne kan verdrinken. :| :shock:

https//youtube.com/watch?v=cqYK8VLVROA
Je bent de : vergeten: Dat deel is 7:44 van de video.

Hij ligt onder het slangetje niet onder de reageerbuis maar heb hem niet zo warm staan.
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates,
Het gaat erg goed met mijn messor barbarus ze beginnen erg actief te worden en zijn nu met zo'n 15 werksters. Ze drinken veel van het suikerwater en leggen de naaktpoppen op het warmtematje en geven die voortdurend voeding. Ze hebben watjes voor de ingang van de arena gelegd dus iedere keer als ze suikerwater of zaden willen zitten ze helemaal te struggelen om erlangs te komen.


Vraag:
-Ik zie dat er mensen reacties in mijn blog kunnen plaatsen hoe zet ik dat uit?

-Is het voeden van dode insecten aan de mieren al van toepassing.

Hier kun je het antwoord achter laten: Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates,
Ik heb een probleem ik wil mijn mieren graag vliegen geven maar mijn moeder wil niet dat ik dat in een goed gesloten bakje in de vriezer doe. Maar ik wil niet dat mijn mieren mijten krijgen en dat de kolonie dan uitsterft.
Wie kan mij helpen.

Antwoorden hier: Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Beste mierenmates,
na lang niks geschreven te hebben heb ik nu wel weer iets te schrijven. De mieren lijken het wel en niet goed te doen. Ze zijn met ongeveer 35 mieren, maar ik vond 3 weken geleden maar drie dode mieren, nu in een week tijd vind ik er 4 bij. Ik heb weinig proteinerijk voedsel toegedient maar wel zaden en suikerwater (een heel reageerbuisje met watje). Waar kunnen de dode mueren vandaan komen? Ook vind ik vaak stilstaande mieren op de wand van de buitenwereld soms enkele dagen waarna ik ze dood vind ineengekrompen. Deze mieren reageren ook niet zoals normaal op trillingen hoe kan dit? laat het achter in de vragen en opmerkingen.

Alvast bedankt.
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates,

Ik heb een hele tijd niks geplaatst op mijn blog, omdat mijn mieren in winterslaap waren. Nu heb ik de kolonie een aantal weken uit de winterslaap en komen er af en toe weer wat berichten op de blog.

De kolonie lijkt gezond er zijn geen meiten en er zijn geen mieren meer dood gevonden in de arena. Voordat ze in de winterslaap gingen baarde ik me nog zorgen om de dode mieren, maar dit is nu niet meer nodig.

Nadat ze uit de winterslaap kwamen heb ik ze twee dikke vliegen gegeven, deze gingen er met gemak in en ze lijken nu verzadigd te zijn want nieuw voedsel wordt genegeerd. Er komt steeds meer broed bij dus nieuwe werksters zijn op komst! De kolonie lijkt zich snel te ontwikkelen want er zijn nu ook wat grotere werksters in de kolonie. Ik hoop dat er snel een major komt, want die vind ik erg mooi uitzien.

Heeft iemand tips hoe ik alle rotzooi uit de arena kan halen, zoals hulsten van zaden, watjes en pissenbedden die niet aangenomen werden. Ik zie alleen dr mogelijkheid om te wachten tot de mieren uit de arena zijn dan de arena te ontkoppelen en deze dan leeg te maken en schoon te poetsen. Heeft iemand tips dan mag je ze bij vragen en opmerkingen droppen. ;)



Vragen en opmerkingen kunnen hier: Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmaten,

Alweer bijna een jaar geleden dat ik iets heb gepost op mijn messor blog. Ik heb weer een aantal vragen en updates!

Mijn eerste vraag is hoe krijg ik de mieren in het gipsnest, ze zitten nu al zeker een jaar in het reageerbuisje. Ik denk dat het tijd word om ze te verhuizen naar het gipsnest(dit is al aangesloten). Maar mijn vraag is hoe krijg ik ze in het gipsnest, hun zaden leggen ze erin maar ze blijven zelf gewoon in het reageerbuisje zitten.
15848885170376995218886160766209.jpg

Dit is mijn setup voor de mieren, normaal zit er een washandje over het nest om dit nog extra donker te maken.

Mijn tweede vraag is wat zijn deze zwarte stipjes, ik dacht aan afval. Maar het zou ook mierenbrood kunnen zijn, ik kom er zelf niet uit help me out! :D
15848884203004199690304205376158.jpg

Het zit in de randen van de kamer zoals je kunt zien.

Hebben jullie de antwoorden op mijn vragen? Beantwoord ze dan in Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier).

Mijn updates zijn kort. De mieren zijn hun zaden op vooraad gaan leggen nog voor de winter. Het waterreservoir in het reageerbuisje is leeg dus dat doe ik niet met een reageerbuisje in de buitenwereld en de kolonie bedraagd nu ongeveer een aantal van 60 mieren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hi mierenmates,

Nu de mieren uit winterslaap zijn en ik ze weer kan bekijken, vind ik het weer helemaal geweldig. Ik ben er zo 2 à 3 uur mee bezig zonder dat ik het door heb. Ik heb de mieren vandaag hun eerste (vlees) vlieg na de winterslaap gegeven. De mieren gingen er gelijk op af en de andere mieren werden gealarmeerd, dit vond ik geweldig om te zien. Mieren zijn zo goed in het doorgeven van gebeurtenissen in een erg korte tijd, ik blijf het toffe diertjes vinden! :D

Ze zijn weer erg actief nu het warmtematje onder het gipsnest staat. Een aantal mieren zit al in het gipsnest en de eitjes zijn gisteren naar het gipsnest verplaatst. De koningin blijft met haar werksters in de reageerbuis zitten, maar deze staat vol in het licht. Het nest is verwarmd en er liggen zaden en eitjes in en het is donker. De reageerbuis is niet verwarmd en niet verdonkerd, maar toch blijft de koningin hier zitten.

Ik heb nog wat vragen:
- Hoe bevorder ik de groei van de kolonie?
- Hoe gaat de koningin sneller het nest in?
- Is de koningin zich niet bewust van het nest of word het nest niet als nest erkend?


Laat antwoorden hier achter:
Vragen of opmerkingen (Messor barbarus NedskeMier)
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Messor barbarus (NedskeMier)

Bericht door NedskeMier »

Hoi lezer,

Het is alweer een paar jaren verder. Zo'n anderhalf jaar geleden is deze kleine kolonie die nauwelijks wilde groeien helaas gestorven. Toen ik erachter kwam dat de kolonie gestorven was, was mijn motivatie compleet weg en ben ik ook gestopt op antforum.

Ik heb vandaag een gyne van een andere soort gekregen. Wie weet horen jullie nu weer van me!

Grtz,
NedskeMier
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
Plaats reactie