Messor barbarus (Maarten)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Messor barbarus (Maarten)

Bericht door BrMaarten »

Hallo allemaal,

Om de mierenhobby wat mooier te maken heb ik een 2e beginnerssoort aangeschaft, namelijk Messor barbarus. Waarvoor dank aan NetherlAnts!

Ze zijn momenteel met maar 1 werkster, en uiteraard de gyne. Ze zitten in een reageerbuisje en hebben broed van alle groottes, zowel naaktpoppen als larfjes als eitjes. Heb ze wat vogelvoer en suikerwater gegeven. Voor de rest liggen er momenteel een 2 tal vliegjes in de vriezer klaar.

Vragen en opmerkingen mogen ook hier gezet worden: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=11192

Hier wat foto's van hun verblijf:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is momenteel 26 graden in de kamer waar ze nu verblijven, is het nog nodig om een warmtematje te plaatsen als het pas een beginnende kolonie is?

Mvg Maarten
-Lasius niger
-Messor barbarus
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Messor barbarus (Maarten)

Bericht door BrMaarten »

Ook bij deze kolonie ben ik van plan om 1 keer per week eens te kijken, wat gisteren dus het geval was.

De kolonie telt ongeveer 10 werksters nu, minder dan een week geleden nog maar 1. (!) Had dit niet zo snel verwacht, maar altijd wel leuk uiteraard :)

Wel is er aanzienlijk weinig beweging in de buitenwereld. Ze hebben 1 vliegje, een paar dagen geleden, aangenomen als voer. Dit gebeurde waarschijnlijk 's nachts. Want ik heb nog geen enkele keer een werkster zelf gezien. Ze hebben 1 zaadje (vogelvoer) naar de ingang van het nest gebracht, maar verder niets mee gedaan. Dus vogelvoer nemen ze (nog) niet aan. Ik ben van plan om paardenbloemzaad ergens te gaan kopen.

Afbeelding
Afbeelding
-Lasius niger
-Messor barbarus
BrMaarten
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 maart 2018

Re: Messor barbarus (Maarten)

Bericht door BrMaarten »

Ook bij deze kolonie ben ik van plan om 1 keer per week eens te kijken, wat gisteren dus het geval was.

De kolonie telt ongeveer 10 werksters nu, minder dan een week geleden nog maar 1. (!) Had dit niet zo snel verwacht, maar altijd wel leuk uiteraard :)

Wel is er aanzienlijk weinig beweging in de buitenwereld. Ze hebben 1 vliegje, een paar dagen geleden, aangenomen als voer. Dit gebeurde waarschijnlijk 's nachts. Want ik heb nog geen enkele keer een werkster zelf gezien. Ze hebben 1 zaadje (vogelvoer) naar de ingang van het nest gebracht, maar verder niets mee gedaan. Dus vogelvoer nemen ze (nog) niet aan. Ik ben van plan om paardenbloemzaad ergens te gaan kopen.

Afbeelding
Afbeelding
-Lasius niger
-Messor barbarus
Plaats reactie