Lasius niger gyne gevangen Juli 2017

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Lasius niger gyne gevangen Juli 2017

Bericht door NickAnts »

Vorig jaar heb ik rond Juli meerdere Lasius niger gynes gevangen. Volgensmij had ik er 5 gevangen, 2 gyne’s hebben het niet gehaald (in de eerste week na het vangen).
Ik heb nog 3 gyne’s waarvan ze alle 3 eitjes hebben gelegd. Vorig jaar eind zomer kwamen de eitjes uit bij 1 van de gyne’s.
Ik heb de sinds vorig jaar vaak gekeken of de eitjes uit zouden komen bij de andere 2 gyne’s maar dat is nog steeds niet gebeurd. Ze hebben voldoende water en dit heb ik vaak gecheckt, de eitjes zijn wel wat groter geworden bij 1 van de gyne’s maar bij de andere niet.
Hoe kan het dat er sinds vorig jaar Juli maar 1 gyne werksters heeft gekregen en de andere 2 nog steeds eitjes hebben.
De werksters blijven ook heel klein en ik vraag me ook af hoevaak ik ze suikerwater en fruitvliegjes moet geven?

De gyne’s heb ik alle 3 nog in reageerbuisjes met water en afgedicht met een watje. Ik bewaar ze in mijn kamer (daar is het meestal rond de 20 graden en nu wat warmer)
Ze liggen in een schoenendoos dus ook in het donker.
jaymie
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 augustus 2017
Gender:

Re: Lasius niger gyne gevangen Juli 2017

Bericht door jaymie »

mis hebben de gyne de eitjes opgegeten en weer gelegd
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger gyne gevangen Juli 2017

Bericht door Hexednl »

Hoe vaak kijk jij? Door de stress daarvan kunnen ze hun broed op gaan eten. Lasius niger kan naar mijn mening prima zonder verduistering, zorgt ook voor veel minder stress als je gaat kijken.
8-)
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Lasius niger gyne gevangen Juli 2017

Bericht door Blue »

Hadden ze vleugels toen je ze ving? Dat zou namelijk kunnen betekenen dat ze onbevrucht zijn. Hoevaak heb je precies gekeken? Want dat is namelijk de grootste reden bij veel gevallen van stress. En veel stress kan er voor zorgen dat de gyne haar eitjes op eet. Dat 'groeien van de eitjes' zijn waarschijnlijk larven die je ziet. Het buisje dat al werksters heeft zou ik aansluiten op een buitenwereld of in één leggen. Als je elke keer het buisje moet openmaken dan zorgt dat voor enorm veel stress. Als je ze in de buitenwereld legt dan zullen ze zelf bepalen hoeveel vliegjes ze nodig hebben, dus gewoon geven totdat ze niet meer aannemen. Voor suikerwater geld eigenlijk hetzelfde, je kan daarmee gewoon een reageerbuisje in de buitenwereld leggen. Dat de werksters zo klein zijn is heel normaal, dat is de eerste generatie vaak.

Je kolonie valt nog goed te redden je moet alleen proberen:
- Ongeveer 1x per week kijken (hoe minder hoe beter)
- Kolonie met werksters afgedekt in een buitenwereld leggen
- Zoveel voedsel geven als dat ze aannemen

Veel succes!
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Lasius niger gyne gevangen Juli 2017

Bericht door NickAnts »

Ik kijk ongeveer 1x per 2 weken en soms zelfs minder.
Toen ik de gyne’s ving hadden ze geen vleugels meer en het lijkt me sterk dat ze onvruchtbaar zijn want ze hebben alle 3 eitjes gelegd.
Vaak lees ik op het forum dat je een gyne en haar werksters lang moet bewaren in een reageerbuisje.. (het zijn 6-7 werkers) is het in mijn geval slimmer om ze in een buitenwereld te leggen?
Bedankt voor de tips en snelle reacties!
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger gyne gevangen Juli 2017

Bericht door Hexednl »

Je kan ze beter in een buitenwereld (bakje vd Chinees oid) leggen, dat is makkelijk met voeren en geeft ze ook geen stress met voeden. Je houd ze dan alsnog in een buisje.
8-)
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Lasius niger gyne gevangen Juli 2017

Bericht door NickAnts »

Dan zal ik dat wel proberen, hoe kan ik ervoor zorgen zat ze niet ontsnappen..?
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Lasius niger gyne gevangen Juli 2017

Bericht door Other »

YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Lasius niger gyne gevangen Juli 2017

Bericht door NickAnts »

UPDATE: Ik keek vandaag weer even om de gyne’s/kolonies te voeren en tot mijn grote verbazing heeft de gyne die ongeveer 6-7 werksters had er nu ongeveer 10!
Nog mooier om te zien vond ik dat er nu nog een gyne is met 2 werksters. Precies toen ik keek zag ik het gebeuren.
Nu hopen dat de andere gyne snel werksters krijgt.
Bedankt voor alle snelle en informatieve reacties.
Gebruikersavatar
MarijnMeijers
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 23
Contacteer:

Re: Lasius niger gyne gevangen Juli 2017

Bericht door MarijnMeijers »

Ik zou ze wel in het dinner bewaren omdat je dan ligt kan gebruike wanneer je ze wilt verhuizen.
--------------------
Ik heb 20+ soorten

Youtube: https://www.youtube.com/estheticants
Website: https://www.estheticants.nl
Plaats reactie