Polyergus rufescens (Aljosha)

Alle Polyergus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 24

Polyergus rufescens (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Hallo iedereen
Hier zal ik de vooruitgang van mijn Polyergus rufescens kolonie bijhouden.
Polyergus rufescens is een parasitaire soort die Formica parasiteert, Een Polyergus gyne zal na een bruidsvlucht of rooftocht een Formica kolonie binnendringen (Meestal is dit Formica cunicularia, Formica fusca, Formica rufibarbis, Formica clara, Formica gagates en Formica cinerea), de gyne doden en de kolonie uiteindelijk overnemen. Meestal kan een parasitaire soort na de overname van een host-kolonie op zichzelf leven maar Polyergus kan dit niet. Deze soort heeft continu slaven nodig om voedsel te verzamelen, de werksters te voeden en het nest te onderhouden.. Eigenlijk alles. Daarom blijft deze soort Formica nesten beroven en poppen stelen. Deze poppen nemen ze dan terug mee naar hun nest om uit te laten komen of om op te eten. Het enige dat de Polyergus werksters eigenlijk doen is meedoen in rooftochten, zonder hun slaven zou een kolonie niet kunnen functioneren en sterven.
Nu wat over mijn kolonie, ik vond deze kolonie 1 maand geleden in Frankrijk, de kolonie telde zon 500 Formica fusca werksters 30 Polyergus werksters. Ik vond geen gyne in deze kolonie, maar wat ik wel vond was een ergatoïd ! Een ergatoïd is een soort van gyne die eitjes legt nadat de originele gyne overleden, om minder druk te zetten op de gyne door eitjes te leggen. Ergatoïds zijn redelijk vaak voorkomend bij Polyergus soorten, maar toch wat aan de minder onderzochte kant het meest opvallende aan een ergatoïd is dat deze geen groot borststuk heeft en vleugels heeft gehad. De kolonie gaat geweldig vlot en denk dat ik nu broed heb voor zo'n 500 Polyergus werksters. Het enige probleem dat ik heb is dat ik hier in België geen Formica heb dus moet ik aan contacten vragen of deze me poppen kunnen opsturen, ik krijg volgende week ook een 5 gyne kolonie van Formica fusca dus dat zal hopelijk zeer veel helpen. Ik hoop nog wat betere foto's te kunnen nemen van de ergatoïd en dat zal dit weekend lukken aangezien ik een nieuwe 1 meter bak zal krijgen en de kolonie daarin zal verhuizen.
unnamed 4.jpg
unnamed 2.jpg
unnamed 3.jpg
P1170684.JPG
P1170701.JPG
P1170696.JPG
unnamed.jpg
P1170709.JPG
Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=11424
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Polyergus rufescens (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Deze avond nog wat foto's genomen van de kolonie. Het aantal poppen is bijna verdubbeld, niet lang meer voordat er een grote hoeveelheid werksters uitkomt en het aantal van 15 Polyergus werksters naar 300+ gaat.
Heb ook nog een aantal foto's van de ergatoïd genomen, niet helemaal de kwaliteit waarop ik gehoopt had.. maar toch beter dan niets ! Let vooral op de 'normale' thorax, deze gyne heeft nooit vleugels gehad.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Polyergus rufescens (Aljosha)

Bericht door Aljosha »


Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Plaats reactie