Kweek nodig?

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Kweek nodig?

Bericht door 0Tristan0 »

Dag iedereen!
Ten eerste, ik hoop dat het gozd gaat met al jullie kolonies :D .

Ik heb een vraagje, heb momenteel een kolonie van ongeveer 50+ werksters en 2 ~ 3 koninginnen van de soort myrmica rubra en een beginnende kolonie van Messor Barbarus (4 werksters).
Zou ik volgens jullie een kweek van fruitvliegjes moeten aankopen of zou ik momenteel nog gewoon wilde fruitvliegjes kunnen vangen? (en koken tegen bacterien enzo)
Indien niet nodig, hoelang ga ik nog zonder kunnen?
Alvast Bedankt!
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kweek nodig?

Bericht door DJRGEN »

Een fruitvliegje kan je niet koken want dan is de voedingswaarde van dat beestje zo verdwenen. Ik zou de voorkeur geven aan invriezen. Dit hetzelfde met wilde vliegende fruitvliegjes.
En hoelang kan een setup zonder voedsel, Dat is naargelang de soort dat je hebt, een mens wilt ook geen 2 dagen zonder water en 3 dagen zonder voedsel. Nu kan je voedsel aanbieden en zolang ze het accepteren en je ziet vooruitgang in de kolonie kan je deze ter beschikking stellen eens ze dit niet doen kan een weekje zelfs 2 weekjes niets aanbieden geen kwaad.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Re: Kweek nodig?

Bericht door 0Tristan0 »

DJRGEN schreef:Een fruitvliegje kan je niet koken want dan is de voedingswaarde van dat beestje zo verdwenen. Ik zou de voorkeur geven aan invriezen. Dit hetzelfde met wilde vliegende fruitvliegjes.
En hoelang kan een setup zonder voedsel, Dat is naargelang de soort dat je hebt, een mens wilt ook geen 2 dagen zonder water en 3 dagen zonder voedsel. Nu kan je voedsel aanbieden en zolang ze het accepteren en je ziet vooruitgang in de kolonie kan je deze ter beschikking stellen eens ze dit niet doen kan een weekje zelfs 2 weekjes niets aanbieden geen kwaad.
Sorry ik was niet duidelijk genoeg denk ik, ik bedoel hoelang nog tegen dat het "onhaalbaar" is om wilde vliegjes te vangen, wanneer het echt teveel wordt en veeel makkelijker is om gewoon een kweek te hebben.
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Kweek nodig?

Bericht door Hexednl »

Een kweekje Is best handig, je kan je opbrengst daarvan gewoon invriezen en een paar weken bewaren.
Je kolonie van Myrmica heeft best wat voedsel nodig schat ik zo in. En een beginnende Messor kolonie neemt ook graag insecten aan.
Je kan het gewoon proberen, kweekje kost hooguit 3 euro volgens mij. Of een bakje krekels ofzo. Meelwormen zijn helemaal goedkoop maar niet elke kolonie kan er wat mee.
8-)
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kweek nodig?

Bericht door DJRGEN »

Voor 2.5 euro heb je bij je dierenwinkel een bakje fruitvliegjes of krekels en voor 2.5 euro heb je de ingrediënten om je kweekje op te zetten in meerdere soeppotten en dan zijn het wel niet vliegende fruitvliegjes.

En als het dekseltje vol plakt met larfjes knip je het in drie en steek je de stripjes in de soeppot zo heb je nooit last om vliegjes te verdelen.

Let wel op als je zo'n setup maakt dat je een dubbel afsluiting bovenaan maakt of een kleine uitgang met een rietje want als je het deksel zo openmaakt heb je een huiskamer fruitvliegjes :-)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Arnhem1
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 april 2018
Gender:

Re: Kweek nodig?

Bericht door Arnhem1 »

1x een potje vliegjes kopen(neem de grote soort) en je bent klaar voor de rest van je leven.
Knip de bovenkant van een petfles en vul deze met een laagje voedingsbodem( ook die maak je lekker zelf, recept volgt). Steek hier wat materiaal in waar de vliegjes op kunnen lopen/zitten. Stokjes, rietjes, houtkrullen...als het maar in je fles past. Een lege keukenrol kan evt zelfs...voedingsbodem niet te dun maken dan.
Je schudt nu een stuk of 20 vliegjes in je fles en trekt er een stukje panty over heen. Elastiekje erom en wegzetten.
Dat was het....dit herhaal je elke keer als er nieuwe vliegjes zijn....zo kun je jaren vooruit. Voorheen mijn kikkertjes zo gevoerd....en hooguit 2 potjes gekocht.
Het recept voor een lekkere bodem:
De ingrediënten zijn 1 pot appelmoes 250 gram gemalen havermoutvlokken 25gram bakkersgist Lauw water

Bereiding
Los het gist op in het water en warm de appelmoes op. Doe de opgeloste gist, warme appelmoes en de gemalen havermoutvlokken in een kom en meng net zolang totdat je een papje hebt. Dek de kom af met een natte theedoek en laat het een nachtje staan.
Nu kun je de flessen vullen...have fun!

Ow...fruitvliegjes kopen die niet kunnen vliegen.
Proud Owner of Pheidole Island
Plaats reactie