Literatuur

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Literatuur

Bericht door Antkeeper1 »

Beste allen,

Ik ben nog vrij nieuw in het houden van mieren, maar
op het moment dat ik een levend wezen bewust in huis haal voel ik de verantwoordelijkheid om hier ook zo goed mogelijk voor te zorgen. Door alle forums en heel YouTube af te speuren naar ervaringen ben ik al een heel stuk wijzer geworden op dit gebied, maar het voelt nog niet als genoeg.

Studies die zich specifiek richten op mieren zijn lastig te vinden en zijn al snel voltijd opleiding en niet helemaal om de hoek. Daarbij ben ik zelf 28 en gaat een voltijd studie niet meer werken.

Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen bij het vinden van wetenschappelijke literatuur over deze prachtige wezens. Momenteel heb ik 2 kolonies Lasius niger (beide 1Q12W) en een kleine kolonie Messor barbarus. Literatuur over deze soorten zijn het meest welkom op het moment, maar ik wil, als ik wat meer ervaring heb, ook uitbreiden naar de moeilijkere soorten zoals de bladsnijdersmier, Paraponera clavata en
Cataglyphis bombycina. Dus eigenlijk alle wetenschappelijke literatuur is welkom, zolang het in het Nederlands of Engels is ;)

Thnx alvast!
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Literatuur

Bericht door Blue »

Ik weet niet hoeverre je bent geïnteresseerd in wetenschappelijke onderzoeken maar laatst ben ik een interresant onderzoek tegengekomen over het effect van rood licht op Lasius niger. De één zegt dat L niger wel rood licht ziet, de ander niet. Maar zo simpel blijkt het dus niet, hun gedrag veranderd met blootstelling aan rood licht en zelfs welke kleur rood maakt uit.
a36075525121c67c8eaf6518d37ea86cdf8b.pdf
Nog een studie waar ik wat van leerde was één over de levensduur van nanitics, die is juist langer dan die van werksters in een ouder kolonie stadium. Het is dus handiger om als beginnende kolonie in meer kleine werksters te investeren dan een minder aantal groter werksters die minder lang leven.
1-s2.0-S0531556516303345-main.pdf
En als je echt goed wil weten hoe je een soort moet verzorgen dan kun je hier op het forum genoeg vragen en zoeken. Anders is ervaring je beste leraar!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: Literatuur

Bericht door Antkeeper1 »

Blue,

Nailed it. Dit soort dingen zijn meer dan welkom!!
Ga ik eens op mijn gemak doornemen, thnx.

Misschien weet je ook wel of er toevallig complete boeken zijn geschreven over bepaalde soorten? En dan heb ik het niet over de 19paginas bevattende handleidingen ofcourse ;).

Gezien ik de Lasius niger al heb, leg ik daar voor nu de prioriteit, maar wil dit soort dingen ook graag van andere soorten weten. Wil eerst wat kennis op doen, alvorens ik ga "experimenteren" met miersoorten waar nog weinig over bekend is.

Mbt verzorging en ervaringen, weet ik dit forum inderdaad te vinden. Succesvolle mierenhouders zijn net zo waardevol, misschien nog waardevoller, dan wetenschappelijk onderzoek. Ik voer me hobby gewoon graag niet voor de helft uit... Ik weet alles, of ik weet niets... En dat laatste is eigenlijk geen optie als ik ergens aan begin ;-) Bijna het enige wat je niet uit boeken kunt halen, is (praktijk) ervaring.
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Literatuur

Bericht door Elan »

Er is zoveel te vinden.. het is daarom knap lastig om specifieke literatuur aan te stippen. Mocht je echter in databases als scholar.google.com iets interessants zien maar geen toegang hebben dan kun je altijd aankloppen.
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: Literatuur

Bericht door Antkeeper1 »

thnx @elan
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Literatuur

Bericht door Elan »

Oh, en wat anders. Er zijn ook legio hele mooie informatieve boeken (jaja, analoge informatie), naast fora en youtube. Zal veel minder op "het houden van" gericht zijn, maar wel veel meer en beter over gedrag, ecologie, etc etc.
Hier op het forum is al een sectie over het eea, maar ik meen dat Peter Boer van nlmieren.nl ook een fijne literatuurlijst op zijn website onderhoudt!
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: Literatuur

Bericht door Antkeeper1 »

Literatuur, zoals de titel, is natuurlijk niet in boeken te vinden... neen
wikipedia, thats the way to go!!! :lol: :lol:

Hook me up! I'm ready! Zulke dingen zijn namelijk precies wat ik
bedoelde in mijn eerste bericht.
Thnx for the link. Ga gelijk even een kijkje nemen. Thnx man!
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: Literatuur

Bericht door Antkeeper1 »

Heb gelijk 4 boeken besteld ;-)

- The lives of ants (Kelle, Laurent)
- Ant Ecology (Lach, Lori)
- Ant Farms. Ant Farms Guide. Ant Farms and Raising Colonies of Ants as Pets. (Luckhurst, Tori)
- Ants At Work: How An Insect Society Is Organized (Gordon, Deborah)

Ik kan voorlopig wel ff vooruit denk!
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Literatuur

Bericht door DJRGEN »

De Ant Farms book kan je ook in ebook versie bestellen 4.99€ via bol.com, eind dit jaar komt er ook een veldgids uit Mieren van Europa 9789050116268 deze heb ik al gereserveerd, Soms heb je ook geluk in kringloop centra waar voor en paar euro boeken kan vinden al moet je wel geluk hebben als ze er tussen zitten.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Literatuur

Bericht door Floris »

Is die Nederlandstalige veldgids een vertaling van Fourmis d'Europe occidentale - Claude Lebas?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Literatuur

Bericht door DJRGEN »

Yep Floris Ik dacht die naam van de auteur ergens gelezen te hebben, en yeps zijn naam auteur Claude Lebas staat vermeld op dat boek helaas ben ik niet Franstalig. Maar ik had wel gelezen dat het een Nederlandstalig boek was dat eind dit jaar ging uitkomen meer dan 400 paginas.

Ik denk wel niet dat het een vertaling van zijn vorig werk zal zijn want er stond vermeld "Nog niet eerder verscheen er een complete veldgids voor mieren van Europa."
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: Literatuur

Bericht door Antkeeper1 »

Nu zou ik wel oppassen met dat soort woorden keuzes, zeker als de auteur een buitenlandse schrijver is.... Nog nooit eerder in Europa verschenen... Lijkt me practisch ook logisch. Gezien bijna geen ander land Nederlands spreekt, dus dan zou er niet eens gelogen zijn :D
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Literatuur

Bericht door Elan »

Ik heb alleen begrepen dat bij (de vertaling van) die veldgids geen Nederlandse experts zijn betrokken (zoals de schrijvers van de recent uitgekomen Ecologische Atlas van Nederlandse mieren). Het zal wellicht dus een strikte vertaling zijn. Hopelijk zijn bijvoorbeeld de gangbare namen dus goed meegekomen. Ik ben benieuwd en zal eerst wat meningen afwachten.
Plaats reactie