Literatuur

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Literatuur

Bericht door Antkeeper1 »

Beste allen,

Ik ben nog vrij nieuw in het houden van mieren, maar
op het moment dat ik een levend wezen bewust in huis haal voel ik de verantwoordelijkheid om hier ook zo goed mogelijk voor te zorgen. Door alle forums en heel YouTube af te speuren naar ervaringen ben ik al een heel stuk wijzer geworden op dit gebied, maar het voelt nog niet als genoeg.

Studies die zich specifiek richten op mieren zijn lastig te vinden en zijn al snel voltijd opleiding en niet helemaal om de hoek. Daarbij ben ik zelf 28 en gaat een voltijd studie niet meer werken.

Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen bij het vinden van wetenschappelijke literatuur over deze prachtige wezens. Momenteel heb ik 2 kolonies Lasius niger (beide 1Q12W) en een kleine kolonie Messor barbarus. Literatuur over deze soorten zijn het meest welkom op het moment, maar ik wil, als ik wat meer ervaring heb, ook uitbreiden naar de moeilijkere soorten zoals de bladsnijdersmier, Paraponera clavata en
Cataglyphis bombycina. Dus eigenlijk alle wetenschappelijke literatuur is welkom, zolang het in het Nederlands of Engels is ;)

Thnx alvast!
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Literatuur

Bericht door Blue »

Ik weet niet hoeverre je bent geïnteresseerd in wetenschappelijke onderzoeken maar laatst ben ik een interresant onderzoek tegengekomen over het effect van rood licht op Lasius niger. De één zegt dat L niger wel rood licht ziet, de ander niet. Maar zo simpel blijkt het dus niet, hun gedrag veranderd met blootstelling aan rood licht en zelfs welke kleur rood maakt uit.