Tips and tricks voor mn nieuwe formicarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Tips and tricks voor mn nieuwe formicarium

Bericht door Parraicia »

Hoihoi

Ik heb dit weekend 2 formicariums gemaakt.
Nr 1 is een proefdruk weet nog niet welke soort iker in ga doen maar zo kan ik de vochttoevoer proberen. Tevens heb ik al een aantal dingen die ik wil veranderen. Ten eerste maakt ik op de gietmal een deksel zodat zowel de voorkant als de achterkant strakker zullen worden. Dan zullen de mozaïeken nog verder gaan schuiven. (Was nu al niet tevreden). En ik wil het geheel afsluiten aan de voor kant met nog een foto lijstje en waarschijn daar overheen een soort plastic (ivm gewicht). Deze komt of aan de muur of zal aan de wand van het buiten verblijf komen in dit laatste geval zal de schanierende gedeelte buiten aan de buitenkant komen. Had als idee om daar dan met karton en kleine gekleurde glitters og gekleurd zand de soort er te schrijven die wij dan wel zien de mieren niet aan hun kant zal het zwart zijn.

En gaande weg als ik er uit ben wat voor soort er in komt kan ik naar hun behoefte dingen aanpassen.

Tips zijn welkom ervaringen met dit soort nesten ook zowel positief als negatief.

Tweede is nog niet klaar de steentjes zullen nog meer zichtbaar worden door het geheel te poetsen net een tandenborstel en spons. Dit geheel komt dan in een buiten wereld. Waar ik graag een natural look fairy miniatuur landschap van wil maken.
Zoiets... met meer steen.
https://goo.gl/images/Shn3Xb
De bovenkant zal afneembaar worden om te kijken. Hier wil in een eikelhoedje voor maken (weet nog niet helemaal hoe.
Met een glasplaat (of plastic zoals) een oude cd hoes op maat gesneden.

Tips voor de binnenkant?
Heb nu als voor het bevochtigen een sate prikker dit om ervoor te zorgen dat er niet perongeluk druppels ontstaan ivm de groote van deze soort mier.

Tips and tricks? Ervaringen of andere dingen zijn welkom.

Het mozaïek had ik los in de frame gedaan en is daardoor niet mooi blijven zitten.
De gangen eerst van klei gemaakt..volgende x zal ik deze maken van natuurproducten stenen oid voor de kamers en takjes voor de gangen dit omdat klei best nog werkt bij het drogen en hierdoor is het patroon er anders uit gaan zien.
Het kleuren van de kamers heb ik gedaan door zwart zand (tuinaarde) te koken en zeven. En dan een mengsel te maken van gips en de aarde. De gangen moeten nog strakker gemaakt worden maar het gips was nog niet droog (vd gangen).

De "eikel" heb ik gemaakt door kiezels in een plastic wijnglas (action)te doen en daarboven op gips vermengd met verkruimelde oude dakpan.







For 2
20180603_225457.jpg
20180603_225514.jpg
20180603_225450.jpg
For 1.
IMG-20180603-WA0010.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Koenkaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 juli 2017
Locatie: Heiloo NH
Gender:

Re: Tips and tricks voor mn nieuwe formicarium

Bericht door Koenkaan »

Bij for 1 moet je misschien het nest gedeelte een andere kleur geven omdat het dan makkelijker is om.de mieren te zien. Voor de rest zien ze er goed uit!
L. Niger 70 werksters blog
M. Barbarus 40 werksters blog
Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Re: Tips and tricks voor mn nieuwe formicarium

Bericht door Parraicia »

Was express gegaan voor een donkere kleur ivm het thuis voelen in het nest ?welke kleur raad jullie aan
Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Re: Tips and tricks voor mn nieuwe formicarium

Bericht door Parraicia »

Btw is er iets doorzichtigs wat ik kan gebruiken om de buitenwereld vd temnothorax formicarium mee in te smeren zodat het er leuk uit ziet maar makkelijker schoontemaken is liefst iets wat ik kan gieten of smeren
Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Re: Tips and tricks voor mn nieuwe formicarium

Bericht door Parraicia »

Bijvoorbeeld acryllak?
Plaats reactie