Verhuizen Messor (blijven maar bezig)

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
MierenMeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2018

Verhuizen Messor (blijven maar bezig)

Bericht door MierenMeisje »

Ik vond het onderwerp van BEE wel leuk, dus ik leende het even ;)
Bij onze Messor Barbarus kolonie (60-80 werksters) gebeurd het volgende.

Omdat het vrij druk werd in het reageer buisje, heb ik twee maanden geleden voor mijn dochter een gipsnest gemaakt in een bakje, met een arena. Het reageer buisje, waar de kolonie nog inzat, heb ik daar op aangesloten, en al vrij snel kwamen de eerste werksters de boel verkennen. Omdat het vrij druk is in het reagerbuisje, hebben ze de zaden maar in de slang opgeslagen, en ik zie gemiddeld zo'n 10 mieren druk in de arena rondlopen....waarschijnlijk vinden ze het buisje te druk.

We gaan de mieren niet uit hun buisje pesten, dus we wachten rustig op het moment dat ze zelf gingen verhuizen naar het gipsnest. Goed, vorige maand zat opeens (onverwacht) 's ochtends de hele kolonie in het gipsnest. (nou, de hele kolonie.....op 4 a 5 werksters na dan. die bleven stug alleen in het reageer buisje over). Ik heb het reageer buisje aan het gipsnest laten hangen, (had ik gelezen) voor het geval ze toch weer terug willen. En idd....de volgende ochtend zaten ze allemaal, weer in het reageer buisje. (kan een keer gebeuren.......gewoon rustig wachten).
Twee dagen later zaten ze weer in het gipsnest......en weer een dag later gingen ze weer terug. Dit gaat nu al een maand zo. (geteld: afgelopen 4 weken zijn ze 17x verhuist :shock: ).

Mijn vraag is, is dit normaal? kan dit kwaad? .......ze blijven maar bezig. Ik wil ze niet dwingen, maar ik heb het gevoel dat ze het buisje te vol vinden, en daarom naar het gipsnest gaan, omdat daar meer ruimte is. Dan, als ze in het gips nest zitten, "ontdekt" een werkster een "nieuw" nest (reageerbuisje) en gaan ze daar weer na terug.....om weer te concluderen dat het te vol is.....enz, enz.

Ik heb ook nog een Ytong nest gemaakt. Is dat Beter geschikt voor Messor? moet ik proberen dat ook aan te sluiten, en kijken of ze dat fijner vinden?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Verhuizen Messor (blijven maar bezig)

Bericht door Hexednl »

Ik denk dat het eerder met vocht of de temperatuur te maken heeft, houd je een deel van het gips vochtig?
8-)
MierenMeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2018

Re: Verhuizen Messor (blijven maar bezig)

Bericht door MierenMeisje »

Ja. Ik heb er een buisje ingestoken, en twee keer per week, gaat er 5ml water in. (Woensdag en zaterdag).
Is dat te weinig? Ik las dat messor barbarus, niet van een (zo) vochtig nest hield.

Heb trouwens onder een deel van het nest een warmte matje geplaatst, waar het 28graden word. (Maar niet onder het vochtige gedeelte ivm condens)
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Verhuizen Messor (blijven maar bezig)

Bericht door Hexednl »

Dat klinkt alsof alles in orde zou moeten zijn. De momenten dat ze verhuizen, komt dat overheen met wanner je het vocht toedient? Ze kunnen bijvoorbeeld door de trillingen die dat veroorzaakt van slag raken.
Heb je anders misschien een overzicht foto?
8-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Verhuizen Messor (blijven maar bezig)

Bericht door Mika »

Kan je een foto posten van het nest. Het lijkt me nogal weinig vocht. Messor heeft absoluut een droog gedeelte nodig in het nest, waar de zaden kunnen liggen zonder te ontkiemen...

Maar de larven, eitjes ed hebben echt wel vocht nodig.
DUCKDUCKGO!
MierenMeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2018

Re: Verhuizen Messor (blijven maar bezig)

Bericht door MierenMeisje »

Ik kon helaas niet eerder reageren. Ik was voor het werk een weekje in het buitenland.

Hier twee foto's van het nest. (op tweede foto één van de verhuizingen NAAR het nest toe. Ze verhuizen altijd de graantjes eerst, dan het broed, en als alles weg is komt de konigin vanzelf).
nest1.jpg
nest2.jpg
Maar.......ik ben inmiddels met een nieuw project bezig. (is echt best wel leuk, nesten bouwen :lol: ).
Ik ben er al achter dat onze messors een beetje APART zijn. Misschien hebben ze gewoon een hekel aan gips of zo ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 mei 2018
Locatie: Ede
Gender:

Re: Verhuizen Messor (blijven maar bezig)

Bericht door Bee »

:lol:
Mijn kolonies:
Messor barbarus x1
Lasius niger x3
Tetramorium caespitum x1
Lasius flavus x4
Myrmica sp. x1
Temnothorax nylanderi x1
Camponotus barbaricus x1
Camponotus herculeanus x1
Formica fusca x1
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Verhuizen Messor (blijven maar bezig)

Bericht door Mika »

Voor zover ik kan zien is dat nest kurkdroog. Dat buisje kan maar een beetje vocht aanbrengen, en dat verdampt vermoedelijk onmiddellijk.

Verbeter me gerust als ik verkeerd ben, maar volgens mij is dat het probleem.

Graantjes eerst is ook een teken dat er iets niet klopt... Poppen zijn het meest waardevol, dan grote larven, kleine larven en eitjes. En graantjes tussendoor. Bij hele grote kolonies gaat alles door elkaar door.
DUCKDUCKGO!
MierenMeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2018

Re: Verhuizen Messor (blijven maar bezig)

Bericht door MierenMeisje »

Ok, k denk dat Mika best wel eens gelijk kan hebben, dus ben ik de laatste twee avonden bezig geweest mijn andere nest klaar te maken.

En hij is af....zie hieronder het resultaat.
20180604_181606.jpg
Is uit Ytong gemaakt, en ik vond het mooier om hem bruin te schilderen.
20180609_153640.jpg
Ik heb er een 15W verwarmingskabel in verwerkt. Deze zit twee keer onder, en een maal aan de zijkant (zichtbaar op foto) verwerkt. de kabeltjes die aan de achterkant eruit steken, zijn van een thermometer en Hychrometer die ik in het middelste blok bevestigd heb. (kan ik de luchtvochtigheid in de gate houden 8-) .
Gister alles dicht gekit met aquarium silekonen en laten uitdampen.

Ik heb er zojuist zand op gestrooid en het buisje erin gelegd. Ga ik morgen kijken of ze verhuist zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MierenMeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2018

Re: Verhuizen Messor (blijven maar bezig)

Bericht door MierenMeisje »

Even snel een kleine reactie: de mieren zitten dik een uur in hun nieuwe nest, en zijn nu al verhuist. Inclusief zaden.
20180611_090801.jpg
je ziet de druppels links aan de wand van het bevochtigen. Dit schijnt ze niet te boeien. En volgens mij zie ik er nu ook een paar hele dike rondlopen. (Majors?) die had ik ook nog nooit eerder gezien.

Ik hoop dat ze morgen ochtend nog steeds daar zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Verhuizen Messor (blijven maar bezig)

Bericht door Mika »

Heel mooi! Hoe groot is het nest? Ik denk net dat het al majors zijn... De kop van de echte grote majors is grote dan die van de gyne.

Hoe werkt de bevochtiging?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Verhuizen Messor (blijven maar bezig)

Bericht door dvd »

Is dit nest niet veel te groot voor je messor?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Verhuizen Messor (blijven maar bezig)

Bericht door Mika »

De verwarmingskabel gaat niets doen, want Ytonng isoleert warmte. De gemeten vochtigheid is niet die in het nest.
DUCKDUCKGO!
MierenMeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2018

Re: Verhuizen Messor (blijven maar bezig)

Bericht door MierenMeisje »

Ok,
Was van het weekend werken, maar heb wel wat moois gevangen. (maar dat staat in Determinatie).

Of het Nest niet veel te groot is. Ja het is aan de Grote kant. Maar ik heb maar één zijkant beschikbaar gemaakt, en de voorkant (lange zijde) en de andere zijkant zijn dus voor toekomstige uitbreiding). Het Aquarium is 40x30x30.

De bevochtiging werkt d.m.v. de drie reservoirs, van boven met de gele spons afgedekt. Die gaten zijn 35mm in doorsnee en zijn 8cm diep (ytong is 10 hoog). ik heb er watte in gestopt in de bovenste helft, en afgedekt met een sponsje (zodat de mieren er niet in verdrinken). ik vul het gat van het nestgedeelte dat beschikbaar is.

De warmte kabel doet op zich wel zijn werk. onder het nest zit twee gleuven waar de kabel twee keer doorloopt. Ik heb van het werk een warmte meter meegenomen, zo'n ding dat iedereen wel thuis heeft voor zijn kinderen voor in het oor, maar dan professioneel. als ik door het glas meet kom ik nu op 28.4 graden nest temp en in de area is het nu 32.7 graden.
Ik moet wel zeggen dat ik er een tijd schakelaar tussen gestopt heb. Eerst werd het in het nest dik 36 graden en in de arena 43. Denk dat het komt door de plexiglas afdekking, waardoor daaronder de hitte zich echt ophoopte. Momenteel doe ik 30 min aan, en dan 30 min uit. Dan hou ik +/- 0.2 graad constante temp.

Bovendien als ie aan staat, zie ik dat er aan de linker gangen (waar de bevochtiging zit) wat condens ontstaat. (kun je ook op de foto zien). de rechter kant blijft droog. dus de verwarming brengt echt wat. Ik hoop niet dat er mieren in verdrinken, maar ze vinden het wel super, want ze hebben aan die kant een hele klont eieren geplaatst. (of het zijn larven, dat kan ik niet zo goed zien). Alleen de hygrometer werkt idd niet natuurgetrouw. Na bevochtigen, zie ik wel dat de vochtigheid iets oploopt, maar van 40% naar bijv. 55%. niet echt accuraat, maar goed. Als de mieren het niet erg vinden vind ik het ook geen probleem :lol: .

hmm...ik moet maar stoppen. zo langzaam aan krijg ik het gevoel dat het topic meer in nestbouw, i.p.v. nestcondities thuis hoort. ;)
Plaats reactie