Determineren van verschillende soorten

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Determineren van verschillende soorten

Bericht door Blue »

Ik ben afgelopen dinsdag naar Schiermonnikoog geweest en heb daar een klein ecologisch onderzoek voor school gedaan over de diversiteit van mierensoorten. Vandaag heb ik enkele mieren bekeken onder de microscoop die we hebben gevangen met buizenvallen en nu zou ik graag willen weten of mijn determinatie correct is. Dit is de eerste keer dat ik dit doe dus leg de verwachtingen niet te hoog :D

Natte Duinen:
IMG_20180615_085622266.jpg
IMG_20180615_085722727.jpg
IMG_20180615_085136861_HDR.jpg
Lichte Bossen:
IMG_20180615_085958858.jpg
IMG_20180615_085401154.jpg
IMG_20180615_090838833.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Determineren van verschillende soorten

Bericht door Floris »

Het lijkt erop dat je goed in de buurt zit. Ik twijfel over de Formica fusca.
Voor betere determinatie, zouden er foto's nodig zijn waarop specifieke determinatiekenmerken te zien zijn (ken ik zeker niet allemaal uit mijn hoofd), of zou ik ze zelf moeten zien.

Myrmica sp. zijn erg lastig uit elkaar te houden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Determineren van verschillende soorten

Bericht door Blue »

Ik heb bij de fusca inderdaad geen kaaktasters kunnen vinden die normaal wel aanwezig horen te zijn, is het wel een Formica soort dan? Want de enige andere zwarte Formica soort in Nederland is Formica picea.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Determineren van verschillende soorten

Bericht door Elan »

Ik zie de Formica fusca ook niet direct, heb je meer fotos daarvan? Ben ook erg benieuwd naar de vorm van het borststuk, want ze lijkt haast Camponotus-ig... zal wel niet, maar dat zou wat zijn!


Formica polyctena is ook wat lastig; haartjes zijn maar moeilijk van zo'n fotos te zien/tellen. Heb je meerdere werksters per nest? Er kan nogal wat variatie zitten in Formica rufa/polyctena, begrijp ik.


Tetramorium zal waarschijnlijk wel Tetramorium caespitum zijn, kans op wat anders is best klein. Nestje nog open gemaakt? Dan hebben jullie wellicht nog Strongylognathus kunnen zien...
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Determineren van verschillende soorten

Bericht door Blue »

Elan schreef:Ik zie de Formica fusca ook niet direct, heb je meer fotos daarvan? Ben ook erg benieuwd naar de vorm van het borststuk, want ze lijkt haast Camponotus-ig... zal wel niet, maar dat zou wat zijn!


Formica polyctena is ook wat lastig; haartjes zijn maar moeilijk van zo'n fotos te zien/tellen. Heb je meerdere werksters per nest? Er kan nogal wat variatie zitten in Formica rufa/polyctena, begrijp ik.


Tetramorium zal waarschijnlijk wel Tetramorium caespitum zijn, kans op wat anders is best klein. Nestje nog open gemaakt? Dan hebben jullie wellicht nog Strongylognathus kunnen zien...
Ik heb niet meer foto's dan deze maar ik zal komende woensdag meer nemen! De exemplaren die we hebben zijn alleen uit de buizenvallen en niet genomen van een nest, de twee bosmieren zaten samen in een val. Ik zal kijken of wat betere foto's kan maken van de haartjes.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Determineren van verschillende soorten

Bericht door Blue »

Heb vandaag weer de mogelijkheid gehad om de mier te bekijken en wat foto's te maken. De foto's zijn niet topkwaliteit maar ik heb er het beste van proberen te maken. Ben benieuwd wat jullie zeggen, zelf denk ik nog fusca.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Determineren van verschillende soorten

Bericht door Blue »

Is er niemand die tot een conclusie kan komen wat betreft de soort hierboven?
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Determineren van verschillende soorten

Bericht door Elan »

We kunnen nu in ieder geval duidelijk zien dat het geen Camponotus is (die zou ook niet echt op haar plaats zijn dan). Formica (cf.) fusca zal het dan wel wezen, maar ik vin dhet nog wat lastig om te zien...

Ik kan trouwens aanraden om deze vondsten ook in te voeren op Waarneming.nl, dan heeft de inventarisatie ook breder zin! (En je kunt waarschijnlijk commentaar krijgen op de identificaties, zeker als je zulke detailfoto's erbij zet)
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Determineren van verschillende soorten

Bericht door Blue »

Bedankt voor de reactie! Ik heb inmiddels al enkele waarnemingen op waarneming.nl gezet. Heb gisteren een reactie gekregen van Peter de Boer zelf, hij bevestigde dat het Formica fusca is. Het verslag waar wij mee bezig zijn is nog niet helemaal af maar het schiet al op. Hier de link naar de waarneming pagina mocht je geïnteresseerd zijn: https://waarneming.nl/waarneming/view/159089195
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Determineren van verschillende soorten

Bericht door Elan »

Blue schreef:Heb gisteren een reactie gekregen van Peter de Boer zelf, hij bevestigde dat het Formica fusca is.
Mooi, daar hoopte ik ook op :)
Plaats reactie