Geen "leftovers" buiten het nest

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Geen "leftovers" buiten het nest

Bericht door Dahubster »

Gewoon snel even een vraagje aan de kenners onder jullie...
Ik heb nu al een kleine maand een beginnende kolonie van een Pheidologeton sp. , die - zoals verwacht - wel enorm snel groeit, met majors in verschillende maten!
Ik geef ze intussen ook al levende insecten, wat geweldig leuke taferelen met zich mee brengt!
Nu dacht ik dat er toch telkens leftovers zouden zijn van wat ik ze te eten geef. Harde stukken exo skelet wat ze niet verteerd krijgen, eventueel vleugels of pootjes die niet worden opgegeten, etc.
Maar, niets... Er komt absoluut niets boven van overschotjes.
Ik blijf intussen voedsel aanbieden en alles wordt gretig aangenomen. Dus ik neem aan dat het voedsel weldegelijk wordt verorberd.
Maar nu is de vraag: als er geen leftovers worden buiten gebracht, wil dat dan zeggen dat ze echt ALLES opeten? Of zou het kunnen dat ze de leftovers gewoon in het nest laten? Dit laatste lijkt me straf, want ze zitten in een zelf gegraven substraat-nest (zand/leem), dus niet een artificieel nest waar ze al snel een kamer zouden kunnen gebruiken als waste disposal ruimte.
Dus, kan het zijn dat de mieren absoluut ALLES naar binnen werken en verteren? Of kan het dan toch zijn dat ze de overschotten onder de grond bij houden in het nest?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Geen "leftovers" buiten het nest

Bericht door Mika »

Interessant. Ik heb de soort nooit gehouden, en kan het gedrag dus niet echt beoordelen.

Theoretisch gezien zouden heel beweeglijke larven met kaken wel wat kunnen verorberen. Maar ik betwijfel of dat hier het geval is.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Geen "leftovers" buiten het nest

Bericht door Paarsemier »

Als het nest groot genoeg is kunnen ze het afval ook in een aparte kamer gooien. Dat doen veel mieren in het wild ook.
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Arnhem1
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 april 2018
Gender:

Re: Geen "leftovers" buiten het nest

Bericht door Arnhem1 »

Ik heb hetzelfde met mijn Pheidole p kolonie. Alles verdwijnt onder de grond. Enige wat ze dumpen zijn korrels, steentjes en zwarte korreltjes(ontlasting?)
Ik geef halfwas sprinkhanen, kevers enz enz...alles weg.
Proud Owner of Pheidole Island
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Geen "leftovers" buiten het nest

Bericht door Dahubster »

Mika schreef:Interessant. Ik heb de soort nooit gehouden, en kan het gedrag dus niet echt beoordelen.

Theoretisch gezien zouden heel beweeglijke larven met kaken wel wat kunnen verorberen. Maar ik betwijfel of dat hier het geval is.
Wel, ik weet niet of dit een invloed zou kunnen hebben, maar het is dus zo dat bij deze soort heel erg grote majors geproduceerd worden... Misschien zijn de larven daarvan dan zulke veelvraten?

De soort is te vergelijken met Carebara diversus (werd vroeger ook bij de Pheidologeton sp gerekend ; maar dat weet jij uiteraard wel ;) ) . Het verschil is dat bij deze soort het wél mogelijk is om met één koningin een kolonie te starten. De mieren zouden ook veel veerkrachtiger zijn en dus iets makkelijker te houden dan de Carebara. Ook zouden de majors nog net iets groter worden dan bij de Carebara. Een zeer interessante soort dus! :)

Is het waar wat Paarsemier zegt? Ik kan me toch moeilijk inbeelden dat mieren in het wild een kamer aanduiden voor de stockage van afval en de boel maar laten rotten en schimmelen... Dat is toch sowieso nefast voor de netheid van het nest, niet?
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Geen "leftovers" buiten het nest

Bericht door MierenPlaats »

Dahubster schreef: Is het waar wat Paarsemier zegt? Ik kan me toch moeilijk inbeelden dat mieren in het wild een kamer aanduiden voor de stockage van afval en de boel maar laten rotten en schimmelen... Dat is toch sowieso nefast voor de netheid van het nest, niet?
Ik heb dit volgens mij ook weleens gehoord: ze dumpen hun afval in een kamer, die maken ze dicht en laten alles wegrotten en beschimmelen. Als dat is gebeurd openen ze de kamer weer voor verder gebruik.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Geen "leftovers" buiten het nest

Bericht door Dahubster »

Straf! Dat wist ik niet... Kan iemand dit bevestigen? :)
En zou dit dan enkel het geval zijn bij bepaalde soorten, of toch algemeen?
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Geen "leftovers" buiten het nest

Bericht door Dahubster »

Arnhem1 schreef:Ik heb hetzelfde met mijn Pheidole p kolonie. Alles verdwijnt onder de grond. Enige wat ze dumpen zijn korrels, steentjes en zwarte korreltjes(ontlasting?)
Ik geef halfwas sprinkhanen, kevers enz enz...alles weg.
Inderdaad, de pallidula's kunnen er ook iets van! :) Maar, daar zie ik toch vaker iets terug naar boven komen hoor. Soms al eens een groot stuk exoskelet of wat vleugels. Soms ook een poot die blijkbaar niet sappig genoeg was :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Geen "leftovers" buiten het nest

Bericht door Mika »

Bij bladsnijdermieren is dit welbekend. Ze maken enorme afvalkamers, diep in het nest.
DUCKDUCKGO!
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Geen "leftovers" buiten het nest

Bericht door Dahubster »

Inderdaad.. ik dacht nog te schrijven "behalve leafcutter ants", want die doen het natuurlijk wel. Allen, zij eten de schimmel dan ook op (of voeden ze tenminste aan de larven)
Ik hou het nog wat in de gaten. Ik had al even gedacht, misschien zijn ze nog bezig met vorige prooien... maar, dat denk ik nu toch niet, want is intussen al een tijd geleden dat ik ze de eerste grote prooi gegeven heb.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Geen "leftovers" buiten het nest

Bericht door Hexednl »

Mijn Pheidole kolonie brengt alleen kruimels naar buiten, blijft verder niks van hun prooien over..
8-)
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Geen "leftovers" buiten het nest

Bericht door wardvander »

Bij mijn Pheidole hebben ze mooi een afvalbergje in een hoekje gemaakt. Zeer proper en gemakkelijk te kuisen :)
Ze laten niets rondslingeren.

Toch leuk om te zien hoeveel variatie er zit in dezelfde soort.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Plaats reactie