Lasius niger, hoe vaak kan ik kijken?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Arie
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 december 2015

Lasius niger, hoe vaak kan ik kijken?

Bericht door Arie »

Deze vraag is ongetwijfeld eerder gesteld, maar via de zoekfunctie zie ik door de bomen het bos niet.

Ik heb 2 Lasius niger gynes in buisjes; graag wil ik de ontwikkeling volgen en af en toe een foto maken. Kan ik dagelijks even een minuutje kijken bij deze soort?
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Lasius niger, hoe vaak kan ik kijken?

Bericht door MiereManneke »

Ik denk dat je dan beter de kolonie constant in het licht kan houden. Vooral bij L. niger kan dat wel.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
frigide
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 november 2017
Gender:

Re: Lasius niger, hoe vaak kan ik kijken?

Bericht door frigide »

Dit wist ik niet. Kan ik dus netjes een houder maken en de buisje hier in plaatsen en de vorderingen dagelijks bewonderen.
Hoe warm mag het worden in de ruimte waar de mieren verblijfen. In mijn garage met een plat niet geïsoleerd dak wil het met een pittige dag wel 40 graden bereiken.
10x Lasius niger Gynes 4-7-2018
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Lasius niger, hoe vaak kan ik kijken?

Bericht door Blue »

Lasius niger in constant licht kan wel maar volgensmij heeft niemand nog aangetoond of het een positief, neutraal of negatief effect op de kolonie heeft. Kamer temperatuur voldoet voor Lasius niger, bij temperaturen zoals 40 graden gaan ze geheid dood.
Arie
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 december 2015

Re: Lasius niger, hoe vaak kan ik kijken?

Bericht door Arie »

Mag ik concluderen dat als ze in licht gehouden kunnen worden, dagelijks even kijken zeker ook moet kunnen?
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Lasius niger, hoe vaak kan ik kijken?

Bericht door Blue »

Kan maar dan zou ik nog eerder ze altijd in het licht laten liggen. Want wanneer je gaat kijken stoor je ze enorm door trillingen. Zelf kijk ik wekelijks, hoe meer rust hoe beter.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger, hoe vaak kan ik kijken?

Bericht door Hexednl »

Lasius niger kan naar mijn mening gewoon zonder af te dekken worden gehouden, zou ze niet in direct fel licht plaatsen.
8-)
Arie
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 december 2015

Re: Lasius niger, hoe vaak kan ik kijken?

Bericht door Arie »

Thanks, ik laat een gyne onafgedekt en de andere afgedekt. Kan ik meteen zien wat voor verschil het maakt.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Lasius niger, hoe vaak kan ik kijken?

Bericht door Westdijk »

Het enige verschil dat ik tot zover heb kunnen waarnemen tussen koninginnen die in licht of duisternis worden gehouden is gedurende de startfase van de kolonie. Bloot gesteld aan licht lijkt het prinsessen meer tijd te kosten voor ze zich zo op hun gemak voelen dat ze beginnen met eieren leggen. Wat hier vermoedelijk ook aan bijdraagt is dat ze dan ook vaker gestoord zal worden door nieuwsgierige mensen. Het brengt trillingen met zich mee, uitgeademde warme adem (inclusief koolstofdioxide) die een nest in rep en roer kan brengen, lichtflitsen van fototoestel, etc.

Afbeelding
Hier het bovenaanzicht van een formicarium in een plastic bierbeker, dat weer in een papieren koffiebeker staat. Er valt niets te zien van de kolonie Juliet tot er daadwerkelijk een werkster verschijnt. De eerste tijd verschijnen de opportunistische werksters alleen als het noodzakelijk is en dat betekend dus heel weinig. Het is saai en niet bepaald stimulerend voor als je net met deze hobby begint, maar gelukkig heb ik andere mieren om naar te kunnen kijken. Het maakt het aanzienlijk makkelijker om de prinses dan met rust te laten.

Afbeelding
Een opname van de kolonie Hotel in wording. Ik zorg dat er een gat in de koffiebeker is geknipt, zodat ik het waterreservoir in de gaten kan blijven houden. Het is belangrijk dat de vochtigheid op peil blijft.

Afbeelding
Op deze foto had ik zojuist de beker bij de kolonie Juliet verwijderd nadat ik een werkster in de buitenwereld had gezien. Alle mieren in het nest haastte zich naar de koningin en broed in alle fasen toe.

Na de vangst van een prinses houd ik ze zelf in complete duisternis tot ik de eerste werkster in de buitenwereld zie. De koningin zal met de werksters om haar heen dan even schrikken als het nest aan licht wordt blootgesteld, maar zich ook weer snel herstellen. Ik heb tot zover niet geobserveerd dat er van de stress broed werd opgegeten. Dat zijn tot zover mijn ervaringen, maar dat zegt natuurlijk niets over wat andere mensen hebben ondervonden.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Lasius niger, hoe vaak kan ik kijken?

Bericht door Daisy »

Is het bij een grotere kolonie nodig alleen de gyne donker te houden of moet het volledige nest donker?
Ik heb dan bv over een acryl nest.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Daisy

Bericht door Westdijk »

Er zijn nog meer opties, zoals bijvoorbeeld een deel van het nest bedekken.

Ik heb twee kolonies Lasius niger op het moment. Een grote en een kleine en dek ze geen van beiden af, Daisy. Alleen moet jij zelf bepalen of je dit voorbeeld volgt. Mijn ervaringen kunnen anders zijn dan de jouwe. Alle mieren prefereren duisternis in het nest, omdat het in de natuur veiligheid met zich mee brengt. Alleen botst dat met mijn verlangen om alle activiteiten in het hele nest te kunnen zien. Stel je zelf eens voor dat opeens alle muren in je woning van glas zijn. Je bent nog steeds veilig thuis, de voordeur kan nog steeds op slot, geen last van de zon, kou of regen buiten, maar het is dan toch anders, hè?

Je kan het ook testen testen door een deel van het nest donker te maken. In heb dat zelf lang geleden gedaan door een plastic bierbeker voor de horizontale helft zwart te spuiten en daar weer een bierbeker met formicarium in te zetten. Twee lagen plastic maakten het wel lastig om de mieren goed te zien in het aan licht bloot gestelde deel en opnamen maken onmogelijk, maar ik kwam er al snel achter dat er meer mieren in het donkere deel van het nest verbleven. Houd ik nu rekening met de voorkeur van mijn mieren? Nee, en dat puur uit eigen belang. Het hangt er gewoon af van wat je zelf wilt.
Arie
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 december 2015

Re: Lasius niger, hoe vaak kan ik kijken?

Bericht door Arie »

De gyne die ik in het licht heb laten staan heeft inmiddels eitjes, dus dat lijkt prima te gaan!
Plaats reactie