Myrmicra rubra

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Myrmicra rubra

Bericht door Daisy »

Gister had ik een hoop gynes van deze soort gevangen, ik weet dat ze met meer gynes een kolonie kunnen op starten.
Daarom heb ik er een aantal gewoon in een bakje gezet en daar 2 proefbuisjes aan zodanig ze zelf naar hun nest kunnen gaan.
Er zitten ook een aantal mannetjes bij, deze zitten er bij omdat er nog veel gynes waren waar de mannetjes nog aan hongen.
Het hoopje vuil dat je ziet heb ik er in gedaan omdat daar heel veel kleine insecten inzaten.
Nu even mijn vragen hier over.
- kan het kwaad dat de mannetjes er nog bij zitten of kan ik deze het beste verwijderen?
-Is het goed ik ze zo heb aangesloten of kan ik ze beter opsluiten in het buisje zelf? (dit vind ik anders moeilijk om voedsel aan te bieden.
-Gaan ze zelf op zoek naar eten? daar mee bedoel ik verlaten ze het buisje om opzoek te gaan?
Vorig jaar ook enkele gevangen en appart in buisjes gezet, ze waren allen overleden, daarom nu deze opstelling.
Andere tips of hoe ik het beste kan aanpakken zijn welkom :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 mei 2018
Locatie: Ede
Gender:

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Bee »

de mannetjes kunnen denk ik wel erin blijven, die zullen toch snel doodgaan ( wel daarna verwijderen :roll: )
zolang ze niet kunnen ontsnappen lijkt deze opstelling me opzich wel oke
maar als ze het buisje eenmaal als nest zien zullen ze niet zelf opzoek gaan naar voedsel, want dat is te "gevaarlijk" voor haar,
dus word het wel lastig voeren zo, veel gynes hebben in het begin geen voeding nodig, maar deze soort is semi claustraal, dus die hebben voedsel nodig als ze larven hebben...

als ik het mis heb word ik graag verbeterd :)
Mijn kolonies:
Messor barbarus x1
Lasius niger x3
Tetramorium caespitum x1
Lasius flavus x4
Myrmica sp. x1
Temnothorax nylanderi x1
Camponotus barbaricus x1
Camponotus herculeanus x1
Formica fusca x1
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Myrmicra rubra

Bericht door MierenPlaats »

Bee schreef:de mannetjes kunnen denk ik wel erin blijven, die zullen toch snel doodgaan ( wel daarna verwijderen :roll: )
zolang ze niet kunnen ontsnappen lijkt deze opstelling me opzich wel oke
maar als ze het buisje eenmaal als nest zien zullen ze niet zelf opzoek gaan naar voedsel, want dat is te "gevaarlijk" voor haar,
dus word het wel lastig voeren zo, veel gynes hebben in het begin geen voeding nodig, maar deze soort is semi claustraal, dus die hebben voedsel nodig als ze larven hebben...

als ik het mis heb word ik graag verbeterd :)
Volgens mij gaat deze soort wel gewoon naar buiten om voedsel te verkrijgen. Hoe zou ze dit anders in de natuur doen? Mijn Myrmica rubra koninginnen beginnen ook aan het watje te trekken als voedsel willen.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Daisy »

Ik weet dat deze soort voedsel nodig heeft, maar is echt pas wanneer ze larven heeft? Of heeft ze nu ook al voedsel nodig?
Voedsel aanbieden in het buisje zelf elke keer watje eruit is best stressvol niet?
Hoe doen ze dat dan in het wild? Of kruipen ze altijd bij in een ander nest?
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Daisy »

Hoe is jouw opstelling ?
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Daisy »

Vandaag wou ik dan de mannetje er uit halen en de gevleugelde en ongevleugelde appart zetten.
Gister zaten de mannetjes ook in de buizen, na vandaag hebben de gynes zo te zien de mannetjes opgeruimd?
De mannetjes zijn bijna allemaal dood en verwijderd uit de buizen, de gynes kiezen zo te zien ook maar 1 nest en kruipen allemaal bij elkaar, ook al hangen er 2 buizen aan ze kiezen als groep voor 1 buis, omdat ze allemaal in de buisjes zaten heb ik de gevleugelde er toch maar gewoon in laten zitten om stress te voorkomen.
Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat vorderen, in een van de buisjes waren al eitjes aanwezig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Hexednl »

Gaaf, zo krijg je straks een hele mooie kolonie met alle gynes bij elkaar!
8-)
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Daisy »

Heeft er iemand enig idee hoe ik deze voedsel moet aanbieden?
In het buisje steken of gewoon in het buitenverblijf leggen?
Colstraver
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 april 2018
Locatie: Antwerpen
Gender:

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Colstraver »

Diepgevroren fruitvliegjes aan de ingang van het buisje aanbieden lijkt mij de beste optie.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Hexednl »

Gewoon voedsel aanbieden in de buitenwereld, zo dicht mogelijk bij de ingang van het buisje. Als je ze buiten ziet betekent het dat ze honger hebben.
8-)
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Paarsemier »

Het makkelijkste voor de gynes zou zijn om fruitvliegjes in de opening van het buisje te leggen. Zo hoeven ze de vliegjes niet omhoog te tillen.
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
NewToTheAntWorld
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 juli 2018
Locatie: Rijssen
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Myrmicra rubra

Bericht door NewToTheAntWorld »

Belangrijk: verwacht niet dat elke gyne het overleeft, het kan zelfs zo zijn dat er 1 overblijft, veel soorten kunnen aan het beginen polygyn zijn maar later kunnen ze om territorium gaan vechten!
~Lasius Flavus~ Sinds 12-07-2018
mierenhouder
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 juni 2017

Re: Myrmicra rubra

Bericht door mierenhouder »

Beste,

Heb je toevallig ook andere proefbuisjes met meerdere gynes? Dat ik er misschien 1 over kan nemen/kopen
Ik zou ook graag een kolonie met myrmica rubra willen starten, maar vliegen nergens uit in de buurt waar ik woon.

Ik ben benieuwd hoe de gynes het doen!
Lasius niger +/- 100 werksters
Pheidole pallidula +/- 200 werktsers
Messor barbarus +/- 100 werksters
Pheidole Noda +/- 40 werksters
Camponotus Cruentatus +/- 20 werksters
Formica fusca koningin 14-7-18
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Myrmicra rubra

Bericht door Daisy »

Ik heb er nog wel, maar ik ga zelf eventjes afwachten hoe het verloopt :)
Net kwamen er een paar eventjes piepen door het buisje, toen ik even later ging kijken waren de fruitvliegen verdwenen dus ze pakken toch al voedsel aan :)
Merk wel dat ze pas actief zijn wanneer het wat donker in de kamer is, dan komen ze pas naar buiten.
Plaats reactie