Schimmel en vragen

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
noahb22
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mei 2016
Locatie: België nieuwpoort
Gender:
Leeftijd: 22

Schimmel en vragen

Bericht door noahb22 »

Beste mieren kenners,

Ik ben noah en ben 16j en ik ben weer gestart met mieren te houden, ik heb nu 3 lasius Niger koninginnen gevangen en in een soort van potje met water en een watje gedicht maar ik zie achter 3 dagen dat het watje begint te schimmelen op meerdere plekken is dit slecht voor de koningin ? En ik heb nu ook het eerste broed een stuk of 10-15 eitjes hoe lang duurst het tot dat eerste werkesters komen ? Mag ik al voor kleinere kolonie al een nest bouwen of is dat te vroeg ?

Grtj Noah
Cris
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 juli 2018
Gender:

Re: Schimmel en vragen

Bericht door Cris »

Je kan altijd een formicarium maken maar als ik jouw zou ik hem pas gebruiken als je koningin ongeveer 20 werksters hebben. En je houd de koninginnen wel apart hoop ik want anders gaan ze vechten als de eiren uitkomen. Dan heb je niks meer aan je koninginnen.
Ik snap dat je zo snel mogen alles wil doen maar een beetje geduld hebben weet zelf ook hoe hard dat is.
En dat schimmel probleem weet ik niet heb het zelf ook maar niemand reageert er op.
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Schimmel en vragen

Bericht door Calvinier »

Cris en Noah, jullie moeten er vanuit gaan dat de schimmel slecht is voor jullie koningin.
Probeer bij het in orde maken van de set up zo schoon mogelijk te werken.
Gebruik schone watjes en maak je reageerbuisje etc. Van te voren schoon, zo voorkom je de meeste problemen!

Om te beginnen met een gyne zou ik een reageerbuisje aanraden, dat is het meest makkelijkst!
Cris
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 juli 2018
Gender:

Re: Schimmel en vragen

Bericht door Cris »

I know ik heb geen schimmel in mijn reageerbuisjes maar in een buiten wereld.
noahb22
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mei 2016
Locatie: België nieuwpoort
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Schimmel en vragen

Bericht door noahb22 »

De konigingen zijn appart hoor dus geen probleem en bedankt voor jullie snelle reactie
Plaats reactie