Camponotus barbaricus mijten

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LasioesFlavoes
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 juli 2017
Locatie: Nederland, Flevoland, Almere
Gender:
Leeftijd: 20

Camponotus barbaricus mijten

Bericht door LasioesFlavoes »

Voor mijn verjaardag heb ik onverwachts een Camponotus barbaricus gekregen. Prachtige soort met leuke slanke werksters! Ze hadden 3 werksters en 1 dikke larve bij aankomst.

Na een tijdje viel het me op dat er kleine beestjes rondliepen in het buisje maar ze leken de werksters of gyne geen kwaad te doen. Inmiddels zijn de beestjes enorm gegroeid in zowel hoeveelheid als in grootte met sommige die wel 1 mm groot zijn. Ik heb ze laatst onder de microscoop gehouden en ik vind ze heel erg lijken op stofmijten, maar dit lijkt me stug aangezien ze in het reageerbuisje zitten.

Laatst vond ik het een goed idee om te kijken of ze een vlinder aten, slecht idee. Ze hebben het beestje mee naar binnen genomen maar nu ligt het bedolven onder de mijten half uit elkaar gehaald. Ik maak me nu heel erg zorgen om deze kolonie omdat ik ze in het verleden te vaak gestoord heb en ze nu nog maar 2 werksters hebben en geen broed. Ze nemen geen fruitvliegjes aan (zowel dood als levend) en ook geen zilvervisjes, oorwurmen of krekelpootjes. Wel honing maar daar kunnen de (niet aanwezige) larven niet op groeien.

Ik heb een schoon buisje aan de buitenwereld gekoppeld in de hoop dat ze zouden verhuizen en een paar schijfjes citroen neergelegd.

Heeft iemand tips tegen de mijten of betere voeding voor de kolonie?
1 Myrmica rubra
1 Messor barbarus
1 Lasius niger
1 lasius flavus
1 Tetramorium impurum
1 Camponotus cruentatus
Gebruikersavatar
Ifdip
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 juli 2018
Gender:

Re: Camponotus barbaricus mijten

Bericht door Ifdip »

LasioesFlavoes schreef:Voor mijn verjaardag heb ik onverwachts een Camponotus barbaricus gekregen. Prachtige soort met leuke slanke werksters! Ze hadden 3 werksters en 1 dikke larve bij aankomst.

Na een tijdje viel het me op dat er kleine beestjes rondliepen in het buisje maar ze leken de werksters of gyne geen kwaad te doen. Inmiddels zijn de beestjes enorm gegroeid in zowel hoeveelheid als in grootte met sommige die wel 1 mm groot zijn. Ik heb ze laatst onder de microscoop gehouden en ik vind ze heel erg lijken op stofmijten, maar dit lijkt me stug aangezien ze in het reageerbuisje zitten.


Laatst vond ik het een goed idee om te kijken of ze een vlinder aten, slecht idee. Ze hebben het beestje mee naar binnen genomen maar nu ligt het bedolven onder de mijten half uit elkaar gehaald. Ik maak me nu heel erg zorgen om deze kolonie omdat ik ze in het verleden te vaak gestoord heb en ze nu nog maar 2 werksters hebben en geen broed. Ze nemen geen fruitvliegjes aan (zowel dood als levend) en ook geen zilvervisjes, oorwurmen of krekelpootjes. Wel honing maar daar kunnen de (niet aanwezige) larven niet op groeien.

Ik heb een schoon buisje aan de buitenwereld gekoppeld in de hoop dat ze zouden verhuizen en een paar schijfjes citroen neergelegd.

Heeft iemand tips tegen de mijten of betere voeding voor de kolonie?
dat de vlinder bedolven onder de mijten is maakt niks uit, de mijten helpen om het af te breken. dat ze nog maar 2 werksters en geen broed hebben kan liggen aan dat je ze te weinig of geen suikerwater geeft (zo is het met mijn eerste kolonie gebeurt). als de koningin geen eitjes legt dan heeft ze te weinig voeding gekregen. ik zou alles geven wat ze willen eten (honing ect.) en dan wachten tot de koningin weer eitjes legt. met de mijten kan ik niet helpen.
kan zijn dat ik het fout heb.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus barbaricus mijten

Bericht door Floris »

Dit lijkt geen parasitaire mijten te zijn: ze leven van het voedsel en afval van de kolonie. Doorgaans hebben de mieren er geen last van.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus barbaricus mijten

Bericht door Erikomanos »

Ik ben benieuwd of je probleem al opgelost is!?

Zelf heb ik nooit Camponotus gehouden maar geen broed klinkt mij toch hetzelfde als bij de Messor:
-temperatuur/luchtvochtigheid!?
-ga 2 weken niet kijken bij ze!!
-trillingen rondom hun nest!?

3 zeer belangrijke punten waarvan vooral de onderste 2 vaak oorzaak zijn.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus barbaricus mijten

Bericht door Hexednl »

Camponotus barbaricus houd van warm en droog, dus zou ze een warmte matje aanbieden als de temperatuur onder de 25 graden zakt in de kamer. Verder gewoon niet storen. Niet in het nest kijken en geen trillingen. Om de dag wat voer voor de opening van het buisje leggen en het oude voedsel weer weghalen. Vooral in het begin zijn ze heel gevoelig.
Dit een maand volhouden en dan pas nog een keertje kijken.
8-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus barbaricus mijten

Bericht door Mika »

De start bij die kolonies kan heel traag zijn. Soms maar enkele werksters vooruitgang op enkele maanden. Ze kunnen initieel heel timide zijn. Bij mij werkte ook: goede huisvesting, niet teveel storen, voedsel voorzien in de buitenwereld, dat ze frequent 's nachts gaan halen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
LasioesFlavoes
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 juli 2017
Locatie: Nederland, Flevoland, Almere
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus barbaricus mijten

Bericht door LasioesFlavoes »

Bedankt voor alle tips! Helaas is de koningin de dag nadat ik dit gepost had, gestorven maar ik ga het opnieuw proberen dus ik hoop dat het dan beter gaat!
1 Myrmica rubra
1 Messor barbarus
1 Lasius niger
1 lasius flavus
1 Tetramorium impurum
1 Camponotus cruentatus
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus barbaricus mijten

Bericht door AlmeloRW »

als je op antscanada kijkt op youtube, had hij ook last van mijten bij een kolonie van hem. Hij had contact gezocht met 1 of andere bioloog en deze vertelde hem dat mieren die last hebben van mijten hun kolonie verhuizen. Hij deed dit en zijn mieren waren zo goed als van de mijten af. Deze mijten waren parasitair in een bepaald stadium van hun leven. Echt een aanrader voor de mieren liefhebbers die nog niet bekend zijn met Antscanada, hij maakt leuke filmpjes van zijn kolonies en dingen eromheen.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Plaats reactie