Meerdere Lasius niger gynes bij elkaar

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Meerdere Lasius niger gynes bij elkaar

Bericht door Calvinier »

Goedemorgen allen!

Zoals de titel zegt, ik heb als test 3 Lasius gynes bij elkaar gezet.
Ik wilde dit als test doen om te kijken of ze samen een kolonie konden stichten.
Nu begint het aan me te knagen want stiekem vind ik het wel zielig.

Dus mijn vraag is: wie heeft dit al eens eerder geprobeerd en hoe is dit afgelopen?

Groeten,

Calvin
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Meerdere Lasius niger gynes bij elkaar

Bericht door miel »

Die gaan vechten zodra de eerste werksters er zijn.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Meerdere Lasius niger gynes bij elkaar

Bericht door Hexednl »

Als je dit had opgezocht dan weet je al wat er gaat gebeuren...
8-)
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Meerdere Lasius niger gynes bij elkaar

Bericht door blackbalfur »

Het is niet gewoon zielig het is totaal overbodig.

Lasius niger is monogyn en dan weet je dat het 1 grote slachtpartij wordt.

Slechte voorbereiding en niets gelezen en de mieren zijn de dupe.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Meerdere Lasius niger gynes bij elkaar

Bericht door Calvinier »

Hexednl schreef:Als je dit had opgezocht dan weet je al wat er gaat gebeuren...
Hey hexed, waar kan ik opzoeken naar de ervaringen van mensen?
blackbalfur schreef:Het is niet gewoon zielig het is totaal overbodig.

Lasius niger is monogyn en dan weet je dat het 1 grote slachtpartij wordt.

Slechte voorbereiding en niets gelezen en de mieren zijn de dupe.
Enne.. als ik dit lees dan doet dit wat met me.

Het is misschien niet helemaal tactisch wat ik doe, maar het is nog lang niet te laat en ik word behandeld als een klein kind.
Ik merk sinds de laatste weken wel vaker dat mensen geen vriendelijke antwoorden geven, probeer er op te letten want zo verdrijf je mensen van dit forum.




Hier kan ook een slotje op, vraag is voor het grootste deel beantwoord door miel.
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Meerdere Lasius niger gynes bij elkaar

Bericht door blackbalfur »

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=45&t=167

Kijk maar naar dit youtube filmpje alles begint goed met 12 koninginnen totdat er werksters komen en er 4 overblijven:
Caught 12 queens in july while the lasius niger were having there mating flight, all 12 founded the colony but soon after the first workers emerged all but these 4 queens were killed. These four seem to be co exisitng in peace and all are being fed groomed and producing eggs for this growing colony.


En uiteindelijk:
thank you mate , these 4 queens actually fought and only one remains , i have another founding colony still in hibernation and this has three queens still and plenty workers so hopefully they will keep them.
En:
They do , but during the founding stage several queens can and do team up and raise the first brood together. As soon as the first workers emerge they usually fight until one remains as did mine. In this case four remained. They have now fought again and only one remains in this colony.
Zo gaat het bijna altijd er zijn meerdere bronnen.

Misschien heb ik te fel gereageerd en heb je je wel ingelezen voordat je hier aan begon maar dit over het hoofd gezien.
Laatst gewijzigd door blackbalfur op 27 jul 2018, 15:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Meerdere Lasius niger gynes bij elkaar

Bericht door Hexednl »

Ik heb dit al meerdere malen langs zien komen op het forum, heb zo snel geen linkje.
Maar de reden dat je vaker van die kortaf antwoorden ziet is waarschijnlijk omdat steeds meer mensen vragen stellen die al tig keer beantwoord zijn.
Het zou prettig zijn als mensen eerst de zoekfunctie gebruiken of gewoon via Google ergens naar zoeken ipv gelijk alles te vragen. En als je het dan niet kan vinden is er altijd wel iemand bereid om te helpen.
8-)
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Meerdere Lasius niger gynes bij elkaar

Bericht door Calvinier »

Bedankt voor jullie reacties, YouTube filmpje en doorgestuurde reacties.
Nooit geweten dat dit antwoord ook op YouTube zou staan.

En ik weet dat op dit forum regelmatig dezelfde vragen worden ingestuurd, en zelfs vragen worden gesteld die gewoon bij de beginners info uitgelegd staat.
Maar dan blijft het wenselijk om ze normaal te beantwoorden.
Er staat op deze site zoveel informatie dat je door de bomen het bos niet meer ziet staan.



Wellicht is het een idee bij het welkom mailtje de link te sturen naar de beginnersinfo (als dat al niet gedaan is natuurlijk)

En een ander idee, om mentoren te zoeken waar de nieuwe mierenhouders hun vragen kwijt kunnen.

Hoop offtopic ofcourse.

De gynes zijn nu uit elkaar, met allen een eigen reageerbuisje, een fruitvliegje en wat suikerwater.

Antwoord op de vraag: hoe hard je ook je best doet, uiteindelijk blijft er 1 gyne over en het is zonde en overbodig om gynes op te offeren voor zoiets kleins.

Topic mag gesloten en eventueel verwijderd worden na een aantal dagen.

Groeten,

Calvin
Fruyit
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 juli 2018

Re: Meerdere Lasius niger gynes bij elkaar

Bericht door Fruyit »

Even mijn mening hierover.
Veel mensen gebruiken meerdere gynes in de opstartfase om te testen OF om zo een snellere start te hebben, ik persoonlijk denk dat ieder voor zich moet uitmaken of ze dit doen of niet. Het is niet zielig voor de diertjes, dat is nu eenmaal de natuur.

Inderdaad eindigt dit 99,9% van de tijd met dat er 1 gyne overblijft.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Meerdere Lasius niger gynes bij elkaar

Bericht door miel »

blackbalfur schreef:Het is niet gewoon zielig het is totaal overbodig.

Lasius niger is monogyn en dan weet je dat het 1 grote slachtpartij wordt.

Slechte voorbereiding en niets gelezen en de mieren zijn de dupe.
Ben het met mijn voorganger eens: het is misschien niet nodig, maar het kan toch ook wel interessant zijn om dit met eigen ogen te zien? Er lopen meestal honderden op straat. Ik weet dat dit eigenlijk nog geen excuus, maar ben wel van mening dat het wel wat gerelativeerd mag worden.
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Meerdere Lasius niger gynes bij elkaar

Bericht door blackbalfur »

miel schreef:
blackbalfur schreef:Het is niet gewoon zielig het is totaal overbodig.

Lasius niger is monogyn en dan weet je dat het 1 grote slachtpartij wordt.

Slechte voorbereiding en niets gelezen en de mieren zijn de dupe.
Ben het met mijn voorganger eens: het is misschien niet nodig, maar het kan toch ook wel interessant zijn om dit met eigen ogen te zien? Er lopen meestal honderden op straat. Ik weet dat dit eigenlijk nog geen excuus, maar ben wel van mening dat het wel wat gerelativeerd mag worden.
Je hoort mij niet zeggen dat ik tegen testen ben het ging mij erom dat als je iets uitprobeer er eerst informatie over probeer te vinden.

Zodat je weet waar je aan begint.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Meerdere Lasius niger gynes bij elkaar

Bericht door Blue »

Fruyit schreef:Even mijn mening hierover.
Veel mensen gebruiken meerdere gynes in de opstartfase om te testen OF om zo een snellere start te hebben, ik persoonlijk denk dat ieder voor zich moet uitmaken of ze dit doen of niet. Het is niet zielig voor de diertjes, dat is nu eenmaal de natuur.

Inderdaad eindigt dit 99,9% van de tijd met dat er 1 gyne overblijft.
Wel interessant dat je dit opmerkt want hier heb ik enkele weken geleden een onderzoek over gelezen wat het effect van meerdere gynes heeft op de groei van Lasius niger. Het bleek dus dat de groei van de kolonie groter is maar dat je wel een kans hebt op een beschadigde gyne. Broodboosten werd ook getest en dat had een nog groter effect op de groei zonder het nadeel van pleometrose. Ik heb het onderzoek hieronder gelinkt als je geïnteresseerd bent.
madson-and-offenberg-am009003.pdf
Offtopic: Het ding is nu dat het al getest is en we de resultaten weten, persoonlijk vind ik het dan niet nodig om zelf nog twee gynes bij elkaar te zetten als je weet dat maar 1 of geen het overleven, waar test je het dan voor?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Meerdere Lasius niger gynes bij elkaar

Bericht door miel »

Blue schreef: Offtopic: Het ding is nu dat het al getest is en we de resultaten weten, persoonlijk vind ik het dan niet nodig om zelf nog twee gynes bij elkaar te zetten als je weet dat maar 1 of geen het overleven, waar test je het dan voor?
Ik heb niks gezegd over testen, ik zei dat het interessant kan zijn dit met eigen ogen te zien. Dat al bekend is wat er zal gebeuren, doet er dan ook niet zoveel toe. Ik vind dat het allemaal wel erg overdreven wordt nu...
Fruyit
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 juli 2018

Re: Meerdere Lasius niger gynes bij elkaar

Bericht door Fruyit »

Blue schreef: madson-and-offenberg-am009003.pdf
Offtopic: Het ding is nu dat het al getest is en we de resultaten weten, persoonlijk vind ik het dan niet nodig om zelf nog twee gynes bij elkaar te zetten als je weet dat maar 1 of geen het overleven, waar test je het dan voor?
Ieder voor zich kan en moet uitmaken of hij dit wil zien met eigen ogen of niet. Je moet niet altijd zomaar iedereen geloven met wat ze zeggen, (niet verkeerd bedoeld overigens, ik bedoel hiermee dat je het soms met je eigen ogen moet kunnen zien. Als iemand iets zegt in een reclame spotje op TV geloven we dit ook niet altijd.)

Ik denk ook dat dit gedoe geen nut heeft, mijn punt was gewoon dat ieder voor zich moet beslissen en als iemand het wilt doen betekend het niet meteen het uitsterven van de soort zoals sommige hier lijken te denken. In de natuur gebeurt dit ook hoogstwaarschijnlijk dat ze met meerdere een doorstart doen, dus moet het in gevangenschap ook kunnen.
Plaats reactie