Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Alle Acromyrmex kolonies van de leden
Gebruikersavatar
Djaygier
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 augustus 2018
Gender:

Re: Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door Djaygier »

Hoeveel graden is de schimmel bak?
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

De kolonie is de afgelopen tijd enorm gegroeid. beide schimmelbakken zaten helemaal vol en er liepen ook weer honderden gynes rond.
Fijn om te zien dat de kolonie er toch weer helemaal bovenop is gekomen nadat ik ze (waarschijnlijk) had vergiftigd met mijn rozen uit de supermarkt.

Zoals ik al eerder had aangegeven hou ik wel van een uitdaging en twijfelde ik er al over of ik de kolonie niet kon omruilen voor een kleine Atta. Die soort heb ik nog niet gehouden en daarom weer leuk om te kijken hoe dat gaat.

Ik heb een kolonie Atta cephalotes overgenomen waarvan de schimmel (op een piepklein stukje na) was verdwenen en de kolonie op sterven lag.
Dit is nu mijn nieuwe project en ik hoop dat het me lukt om de kolonie weer up and running te krijgen. Er waren ongeveer 5.000 werksters (erg veel enorme soldaten) aanwezig toen ik de kolonie kreeg. Daarvan heb ik het grootste deel direct een plekje in het hiernamaals gegeven.

Ik ga de komende tijd proberen om de kolonie weer te laten groeien en mijn idee is om dan een nieuw blogje te starten met mijn bevinden daarvan.

Deze Acro kolonie heb ik helaas weg moeten doen vanwege de beperkte ruimte die ik beschikbaar heb. En hier mag dus een slotje op.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

..... 1 maand later:

De acromyrmex kolonie is weer bij mij terug... wel heeft er een enorme decimering plaats gevonden. Toen ik de kolonie weer ophaalde leefden alle werksters + gynes nog, alleen was de schimmel vrijwel helemaal afgestorven. Er was echt nog ongeveer 'opscheplepel' over.

Dus nu ben ik de gelukkige eigenaar van 2 'projectjes' . Lucky me:)

In de paar dagen dat ik de kolonie nu weer bij mij thuis heb staan is de schimmel al weer explosief toegenomen. Denk dat er al weer bijna een halve liter schimmel is aangemaakt. De mieren hebben echt een enorme vraatzucht en ik doe aan dwang voederen: de hele bak waar de schimmel in zit vol stoppen met liguster..... 12h later.... alles verwerkt tot schimmel:)

Helaas lukt het me nog niet bij de Atta. Ik probeer echt van alles. Verse blaadjes, sinaasappel, appel, liguster, aardbeiblad, vermicelli maar groeien ho maar. Ze knippen al het blad wel heel snel in mooie stukjes. Alleen maken ze er dan een afvalhoop van ipv dat ze het tot schimmel verwerken. De schimmel is al een tijdje stabiel op een 100ml (geschat). Er is ook duidelijk nieuwe schimmel te zien, alleen neemt het niet toe. De enige reden die ik kan bedenken is dat er wellicht nog geen nieuwe eitjes zijn gelegd en dus nog geen behoefte is aan 'meer'.

De beide kolonies staan in een groot aquarium. Temperatuur is stabiel op 24.5 - 25.5 (niet warmer en niet kouder). Luchtvochtigheid is >95%.
Al met al zijn de condities volgens mij precies wat ze zouden moeten zijn.

Als er iemand is die hier een tip voor heeft dan HEEL GRAAG!

Ik zal proberen om asap even wat plaatjes te schieten ter verduidelijking.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

Nou, laatste update van deze acromyrmex. Gisteren heb ik hem weer overgedragen. Helaas geen ruimte meer thuis. Heel aantal grote uitbraken gehad toen ik weg was, dus de kids hebben hun veto uitgesproken:'(

Ik heb een mobiele opstelling gemaakt in een oud kastje dat ik nog had staan.
IMG-20211227-WA0011.jpg
Het blijven wel echt super leuke beesten. Dus ik vind het echt heel jammer. In de toekomst komen er zeker nog een keer nieuwe!!!!
20211222_152225.jpg
Druk in de weer:

20211222_152219.jpg
Helaas een einde aan mijn mierenhouderij gekomen voor nu.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Plaats reactie