V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Vragen en opmerkingen over de blogs
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

Sedem heb ik inderdaad nog niet getest. Dat is best wel een goede.
Voordeel van het mos is dat er geen vochtig zand voor nodig is. Zodra het zand ook maar iets vochtig is dan beginnen ze gelijk te graven.

Hierbij een korte toelichting op mijn Acro kast:

De kast is ingebouwd in een nis in de muur. Het bestaat uit 3 delen.

Deel 1: Buitenwereld
Het bovenste deel is voor de buitenwereld. Dit deel wordt verwarmd 23'C (+/- 1) door een warmtekabel gekoppeld aan een thermostaat. Deze loopt onder de buitenwereld door en het einde zit gewikkeld om een plexiglasbuis. Doordat deze plexiglasbuis warm wordt stijgt de lucht in deze buis op en trekt hierdoor het condens uit de buizen naar het schimmeldeel. Dit deel is overdag verlicht middels een ledlamp.
ontluchter.jpg

Deel 2: De schimmeltuin
Het onderste deel is voorzien van een vloerverwarmingssysteem (warmtekabel op een paar CM dikke betonlaag met een tegel bovenop de kabel).
Warmtekabel.jpeg

Deze betonlaag en tegel zorgen voor een soort warmte buffer(het beton blijft lang warm en duurt ook lang voordat het heet is) waardoor de temperatuur zeer beperkt schommelt.
De wanden zijn betegeld met antraciet (natuursteenachtige) tegels waardoor het lijkt alsof het onder de grond zit. De temparatuur in dit deel wordt ook weer apart geregeld (eigen thermostaat met verwarming en koeling) en heb ik nu op 26.5'C (+/- 1). De voorkant is afgesloten met een plexiglasplaat zodat ik wel kan kijken, maar de temperatuur niet gelijk daalt. En op de bodem ligt een ventilator die voortdurend de lucht laat bewegen. Deze blaast onder de schimmelbak door waardoor de warmte daar nooit extreem kan stijgen als de kabel aan het verwarmen is.
Plexiglas deur.jpg
Deel 3: Ruimte voor tools en rommel en toegang tot deel van de stroomsystemen.
Dit is het lelijke laagje onderaan. Komt ooit nog een keer een mooi plaatje voor:)

Het totaal wordt weer afgesloten met houten deur. Ter hoogte van de schimmelkamer zit nog een piepschuimenplaat die precies in de ruimte voor de plexiglasplaat valt.

Het totaal ziet er dan zo uit:
Kast open.jpg
kast dicht.jpg
..

Links boven de kast zie je nog wat kabels lopen. Dit gedeelte moet ik nog een keer netjes afwerken, maar ben ik tot nu toe nog te lui voor.

Alles is ook zo gemaakt dat het snel demontabel is. Beide bakken kan ik er 'uitdraaien' en dan afgekoppelen vrijwel zonder dat er mieren kunnen ontsnappen. De eerste keer de schimmel in het nest plaatsen heeft mij wel een paar miertjes gekost. Ik heb toen de schimmel met de hand in deze bak gezet en toen het deksel met schroeven vast gezet. En daarna de bak aangekoppeld aan de buis in 'deel 2'
20190608_094942 (2).jpg
En alle mieren die eerst in deze kast zaten heb ik verplaatst naar een nieuwe kast in de schuur. Die bestaat uit 2 delen (ik heb alleen het linkerdeel op de foto) Beide kanten zijn ook weer voorzien van eigen thermostaten met verwarming. Hier heb ik allemaal camponotus (ligniperda, vagus) en messor kolonies in.
20181020_135439.jpg
Nou, heel verhaal. Hoop dat het een beetje duidelijk is. en anders hoor ik het graag!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

Kleine aanvulling. Door gebruik te maken van leftovers (en Aliexpres) heeft deze hele kast mij < 100 euro gekost.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door Luna »

Super tof! Bedankt voor je uitgebreide uitleg met foto's.

Ik heb het laten zien aan manlief die nogal van knutselen houdt en die kreeg ook al ideeën voor mij :D maar ik denk dat het mij te veel tijd kost om deze soorten te houden.
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door Erikomanos »

Spijtig dat het slecht gaat met de kolonie..

Zoals je aangaf is er niks veranderd in je setup.
Maar kan het ook de voeding zijn?
Ik las iets over je bosje rozen...ik moest meteen aan gif denken, insecticiden etc.
ff aan Google gevraagd en las een Volkskrant stuk van 2018 over snijbloemen...
https://www.volkskrant.nl/economie/de- ... ~b1f35eb2/

Klonk mij wel logisch in de oren, helemaal omdat die rozen zo in trek waren...
Hetzelfde met voederdieren, je weet nooit wie of wat ermee gebeurd is en of ze mijten hebben.
Met planten van buiten heb je lijkt mij een soortgelijk probleem.

Succes in ieders geval.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

Ja, het moet zoiets zijn inderdaad. Een andere verklaring kan ik ook niet bedenken.

Mijn ingreep heeft wel het effect gehad dat ze braam weer een beetje snijden. Allemaal nog erg moeizaam.

Spannende periode dus even
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door deltaromeo »

Inderdaad heel naar te horen van je kolonie.
Ik moest ook gelijk aan die rozen denken alhoewel dat ook eigenlijk best wel lang geleden was. Las een verhaal van iemand die bladeren uit de tuin gaf waarna bleek dat de tuinman ze met pesticide behandeld had. Iemand anders zag ook zijn kolonie opeens in elkaar vallen en dacht dat een stukje appel de oorzaak zou kunnen zijn. Recentelijk was er ook nieuws dat heel veel fruit en groentes uit de supermarkt ook nog resten van pesticiden of fungiciden hebben.
Kan dus zo maar gebeuren. Maar goed, veel helpen we je daar nu ook niet mee.
Ik ben nu maar aan het proberen zoveel mogelijk biologische groenten te kopen. Groenten als andijvie, spruitjes, groene kool etc gaan er goed in en dat is natuurlijk fijn nu er buiten niet veel te halen valt.
Ook een webshop gevonden die biologische gedroogde rozenblaadjes etc verkoopt.
Hopelijk komt het nog weer goed met je kolonie. Succes ermee !!
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door deltaromeo »

Geweldig dat je kolonie weer aan het groeien is ! Zie ook veel mieren in verhouding tot de hoeveelheid schimmel. Komt vast weer helemaal goed.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door deltaromeo »

Mooi dat het zo goed gaat !. Je schrijft dat je ze in nu in meerdere kleinere bakken gaat doen ? Mag ik vragen welke maat je nu in gedachten hebt ? en wat had je daarvoor ? De mijne zitten in 2 bakken van 20/20/20.. die weer in een bak van 30/30/30 staan.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

Ja echt super fijn dat ze gewoon doorgaan! Ik had ze in een bak van ongeveer 12 a 15 liter. Mijn idee nu is om ze in 1 literbakken te doen. En dan steeds een nieuwe erbij als ze er weer 1 vol hebben.

Wil jij eens een plaatje delen hier van jouw setup? Ben wel benieuwd:)
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door deltaromeo »

Ben benieuwd hoe dat zal gaan met je voorgenomen 1 literbakken... op zich een veilig idee om veel bakjes te hebben om aan risico spreiding te doen. Hoop dan wel voor je dat jouw dames zelf de nieuwe bakjes in gebruik gaan nemen. Kenneth heeft zijn Atta blog( lang geleden) eens geschreven dat dat bij hem niet werkte en dat hij voor een nieuwe bak een beetje schimmel moest verplaatsen. Ik heb bij mijn 2de bak ook maar wat schimmel overplaatst. ( 2 lepels) Het openmaken van de bak (en het weghalen van schimmel ) gaf zoveel paniek en gedoe in de bak dat ik dit tot een minimum wil beperken.

Vwb je vraag naar mijn setup.. ben een blog begonnen.. was niet tevreden over mijn foto's en eigenlijk nog steeds niet. Maar nu toch maar een blog begonnen.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

Dank voor je berichtje,

ik heb inderdaad iets grotere bakken aangeschaft (25*15*15). Met 1 liter verlies ik teveel ruimte aan koppelstukken etc.
4 stuks van deze bakken komen als het goed is zo binnen. Volgens mij theorie zouden er precies 4 stuks in het donkere gedeelte van mijn nest passen met een smalle ruimte voor een koppelstukverbinding van alle nesten naar de bovenwereld. (#spannond)

Zodra ik iets heb staan zal ik weer een foto update doen!
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door deltaromeo »

Hoi Salamalfayed,
25*15*15 komt bijna overeen met wat ik heb.. ( 20*20*20) Je gaat voor 4 bakken.. dat zou zo'n 20 ltr schimmel betekenen ! klinkt goed.. Ik heb eigenlijk nog nooit helemaal duidelijk gekregen wat de max schimmel is (in liters) die deze Acro's kunnen bouwen en onderhouden. Weet jij daar iets meer over ?

Ik heb jouw blog nog eens helemaal doorgelezen. Jij hebt ook die gevleugelde mieren op een gegeven moment gehad. Honderden schrijf je zelfs ergens..
Zoals je gezien hebt heb ik ze ook, jij noemt ze gynes en ik dacht omdat ze veel kleiner zijn dan de "echte" gyne dat het mannetjes waren.?
Het begon toen mijn eerste schimmelbak voor 85% vol zat. Ik had de 2de schimmelbak nog niet aangesloten omdat ik er vanuit ging dat er nog ruimte was en er het risico was dat ze de 2de bak als afvalbak gingen gebruiken. Uiteindelijk is de eerste bak toch nooit voor 100% vol gekomen. Schat nu 90%. Het gedoe met gevleugelde mieren begon toen er een paar keer best wel grote larven bij het afval lagen.. stuk of 5 gehad. Schrok ik natuurlijk wel van.Daags daarna liep er een gevleugelde mier in de afvalbak. En die was ook snel daarna dood. Bij jou zijn ze allemaal snel doodgegaan..toch ? Behalve die eerste is er bij mij (tot op heden en sinds begin januari) nooit een doodgegaan. Ze wagen zich zo af en toe wel eens in de verbindingsbuizen maar ze gaan altijd weer terug naar het nest. Er lopen er nu ook wat rond in de 2de schimmelbak. Ik heb ze nooit "iets" zien doen dwz lopen met een blaadje of met afval maar klaarblijkelijk worden ze door de kolonie getolereerd en komen ze ook aan hun eten.. ( worden ze gevoerd door andere werkers met suikers bv ? weet jij hoe dat gaat ? )
Ik las dat jullie contact hebben gehad met Andrew hierover.. is er misschien nog wat meer info ?
Dank en hartelijke groet/Dick
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

Hallo Dick,

Ik heb inderdaad 4 bakken, maar denk dat ik het ga beperken tot 2 bakken voor de schimmel met een mogelijk 3e bak als beide helemaal vol zitten. Reden hiervoor is nogal pragmatisch.... het past beter in mijn kast:). En de vorige keer kreeg ik al nieuwe gynes bij 5 liter schimmel. (en inderdaad wordt snel 1 bak al gebruikt voor afval en dat wil ik absoluut voorkomen!

Hoeveel schimmel de mieren als maximum kunnen krijgen weet ik echt niet. Wel weet ik dat de kolonie al volwassen is met een paar liter schimmel. Ik kreeg echt honderden nieuwe gynes (denk dat die van jou ook gynes zijn hoor. Ik zal binnenkort even wat foto's delen van die van mij) en Andrew was onder de indruk van hoe snel de kolonie was gegroeid en vond het een grote(!) kolonie voor Acromyrmex.

De gynes zijn rot beesten! zitten de hele dag niets te doen en een beetje te profiteren van het werk van hun zusjes! De helft stierf uit zichzelf (soms heel snel) en de rest heb ik actief geholpen in hun overgang naar het hiernamaals. Ik heb ze er 1 voor 1 uitgehaald met een pincet en volgens mij zit er nu nog 1 verstopt in de schimmel. Het grote probleem van deze beesten is dat ze op enig moment ook hun vleugels afwerpen en dan weet je dus niet meer of het een bevruchtige gyne is of zo'n andere. Samen met JP (mierenboerderij) hebben we een test gedaan door een aantal van die gynes met een beetje schimmel en werksters apart te zetten. Hierbij zie je het natuurlijke proces van het maken en verzorgen van de schimmel. Alleen is het ook heel tijdelijk, want er komen geen eitjes (wisten we eigenlijk wel, maar wilden het toch even testen). (volgens mij ook een foto van laten zien in mijn blog)

In de UK was er ook een kolonie (forum van Adrew) die dit ook op deze manier had bij een paar liter schimmel. Veel gynes en op enig moment veel vleugelloze gynes in het zelfde nest. Deze persoon kreeg dezelfde reactie: grote kolonie, helemaal normaal dat dit gebeurd etc.

Ik heb nu een deel van het nest klaar. en ga hopelijk deze week de verhuis regelen voor de schimmel. Zit er aan te denken om de bodem te bedekken met een laagje klei... Dit maakt dat er een iets constantere vochtigheid is en dan hebben de mieren ook iets om hun nest mee aan te passen(luchtgangen dichtmaken enzo).... Nadeel is alleen dat je nooit weet of het slim is... dan moet je alles weer opnieuw gaan zitten doen...
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door deltaromeo »

Hoi Salamalfayed,

Dank voor je antwoord. De 4 bakken is me nu ook duidelijk. Dacht dat je 4 schimmelbakken in gedachten had.
Verbaasd te horen dat een kolonie met een paar liter schimmel al volwassen is. Dat gaat snel dus.
En je zult ongetwijfeld gelijk hebben dat mijn gevleugelde mieren ook Gynes zijn en geen mannetjes. Ik dacht dat een gyne groter was. Moet eerlijk zeggen dat ik "mijn "gyne ook nog nooit gezien heb. Misschien heeft de grootte van een Atta gyne me op het verkeerde been gezet.
Inderdaad doen ze helemaal niks maar ik kan ze er niet uitvangen zoals jij wel kunt. De 1ste bak zit nagenoeg vol met schimmel en daar kom ik niet meer in met een pincet ofzo en in de tweede zitten ze niet zoveel. Ooit zullen ze wel dood gaan..
Succes met de verhuizing !
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door deltaromeo »

Hoi salamalfayed,
Mooi te zien dat je jouw kolonie er toch weer bovenop hebt gekregen ! Ik zie dat je in je bakken een gaatje ingeboord hebt om water af te zuigen ( slim eigenlijk ) Zijn deze bakjes van plexiglas of iets dergelijks ? En je schrijft dat jouw dames met alles wat los op de bodem ligt aan de haal gaan.. exact mijn ervaring .. alles wat maar enigzins los ligt gaat naar een andere plek. Niet dat ik dat erg vind.. ik neem aan dat ze dat met een reden doen. Heb echter wel geleerd dat een vaste onderbodem wel handig is. Gips of klei of wat dan ook. Dacht dit met hydrokorrels op te lossen maar ook die zijn niet veilig.. Misschien die maar vast in een gipsbodem in een volgende bak.. In een van bakken hebben ze in een hoek de complete zandbodem weggehaald.
Ik heb in mijn eigen kolonie ook weer nieuwe gynes op komst. Heb fotos en zal die dit weekend delen. Blijkbaar hebben onze Acro's nog een kalender ergens die aangeeft dat het weer "tijd" is. Ben benieuwd wat je gaat besluiten mbt tot mogelijke Atta's. Denk dat die in je huidige setup niet gelukkig zullen zijn. Heb je deze keer weer zoveel nieuwe Gynes ? Wat is er van je 1ste lichting gynes terechtgekomen ?
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

Bedankt voor je reactie. Ja ik ben echt heel blij dat de kolonie zo goed gaat.

Ik heb plexiglasbakken inderdaad. Daar heb ik helemaal onderin 2 gaatjes in gemaakt waar mijn injectiespuit precies in past. De bakken staan ook scheef waardoor het vocht langzaam naar voren (richting de gaatjes) loopt. En ik haal dit elke 2 a 3 dagen weg.

De bodembedekking hoopte ik met de klei perfect te hebben. Dit was een helemaal natuurlijke klei die de vochtigheid goed kon regelen en was ook scheef aangebracht waardoor de vloeistof nog sneller naar voren afliep. Maar ze verkiezen echt de plastic bodem boven elke andere. En nadeel van de hydrokorrels was dat er snel een afvallaagje in ontstond dat vervolgens ging rotten/schimmelen. Dat was vooral zichtbaar bij mijn eerste grote bak. Daar lag op enig moment echt gewoon een laag met troep op de bodem.

Ik heb ook zand/leem gedaan en daar gingen ze ook lekker mee aan de slag. Werd een heel nest in gemaakt, maar ook weer op de plexiglas bodem:)

De hoeveelheid gynes lijkt op dit moment nog minimaal. Heb een larven aantal van een stuk of 30 gezien en een paar nieuwe gynes, dus waarschijnlijk gaat het meevallen. De eerste lichting gynes heb ik er per stuk uitgehaald met een pincet. Ze liepen vaak in de ochtend in de buitenwereld en die pikte ik er dan gelijk uit. En uiteindelijk heb ik de schimmelbak een keer opengemaakt en nogal drastisch de rest eruit getrokken... Ik heb ook het idee dat die gynes een soort evenwichtsverstoring zijn in het nest. Zit veel energie in de verzorging daarvan terwijl ze nul nut hebben. Nou we gaan zien hoe de ontwikkeling de komende week gaat zijn. Hopelijk gaat het meevallen.

Ja die Atta's trekken wel, alleen (zoals jij ook aangeeft) is mijn opstelling veel te klein om dat echt goed te gaan doen. En ik heb nog wel iets uitbreidingsmogelijkheden, maar mijn vrouw en kinderen zijn hier fel op tegen (gezien de hoeveelheid ontsnappingen bij anderen met deze soort en de grootte van de soldaten). Voor nu laat ik het mooi zoals het is en kijk ik het nog even aan. Wellicht eens een uitbreiding maken om de loopafstand wat langer te maken. Paar plexiglas buizen extra in de kast maken is relatief makkelijk te realiseren. En vandaar uit is de stap naar buizen door de woonkamer al weer iets kleiner :)

Als we straks kolonies hebben met gynes en mannetjes moeten we eens gaan testen of we daar een bevruchting mee kunnen realiseren. Ik weet dat dit al eens is gelukt mij een kolonie in een dierenwinkel (mijn broer is daar geweest). Zou toch fantastisch zijn als we dat zouden kunnen realiseren. Dan is het houden van deze soort voor veel meer mensen mogelijk! (wishfull thinking)
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

Zoals in mijn blog te lezen is heb ik afscheid genomen van deze kolonie. Op het eind waren beide bakken weer helemaal vol met schimmel en liepen er weer vele nieuwe gynes rond.

Nu door naar mijn nieuwe project om een Atta kolonie weer op de been te krijgen! Leuke uitdaging weer.

Hier mag wat mij betreft ook een slotje op.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door deltaromeo »

Voordat het slotje erop gaat nog een "dankjewel" voor al je leuke en leerzame bijdrages !
Succes met je nieuwe Atta project..!
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

Thanks! Ik blijf jouw blog volgen! Hierna ga ik gewoon weer terug naar acro:)
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

And we are back! Zelfde kolonie is weer terug. Alleen vrijwel uitgestorven nu :) Kijken of het nog een keer lukt om ze te laten aan groeien.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Tom1mier
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 februari 2021

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door Tom1mier »

Atta groeir sneller en heeft grotere majors voor de mensen en acromyrmex heeft kleinere majors en groeit kinder snel dus als je weinig ruimte hebt koop acromyrmex
Pheidole pallidula 1000+
Camponotus cruentatus 5W
Odontomachus monticola Q
:D
Tom1mier
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 februari 2021

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door Tom1mier »

salamalfayed schreef: 09 jan 2021, 16:07 And we are back! Zelfde kolonie is weer terug. Alleen vrijwel uitgestorven nu :) Kijken of het nog een keer lukt om ze te laten aan groeien.
Lekker bezig ik heb een vraagje welke soort zou je kiezen atta of acromyrmex ik kan morgen acromyrmex in huis hebben
Pheidole pallidula 1000+
Camponotus cruentatus 5W
Odontomachus monticola Q
:D
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

Voor een normale hobbyhouder zou ik acro kiezen. Die kun je gewoon heel goed in huis houden. Atta is al snel te groot.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Tom1mier
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 februari 2021

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door Tom1mier »

Oke want voor €500 heb ik 8 liter schimmel incl setup
Pheidole pallidula 1000+
Camponotus cruentatus 5W
Odontomachus monticola Q
:D
Tom1mier
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 februari 2021

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door Tom1mier »

En heb een vraagje is het de 500 euro waard want ik hou 3,5 jaar mieren en heb veel ruimte dus denk je dat acromyrmex leuk is voor mij want anders neem ik eerst soorten zoals yca en carebara wil ik ook graag
Pheidole pallidula 1000+
Camponotus cruentatus 5W
Odontomachus monticola Q
:D
Tom1mier
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 februari 2021

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door Tom1mier »

Iemand hier?
Pheidole pallidula 1000+
Camponotus cruentatus 5W
Odontomachus monticola Q
:D
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

Sorry voor de late reactie. Ik zou er nooit 500 euro voor geven. Gewoon een beginnende kolonie kopen voor max 200 euro.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

Inclusief een set-up maakt natuurlijk verschil. Dan is alleen de vraag of je dus een paar honderd euro wil betalen voor een set-up
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
RVeertje
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 augustus 2020
Gender:
Leeftijd: 32

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door RVeertje »

hallo salamal, geef je nog steeds biologische groente uit de supermarkt? want ik zag dat je ook gewoon sla aan hun gaf? en neem aan dat deze niet uit je achtertuin komen? ben zelf begonnen aan de acromyrmex octo en kan wel wat tips en tricks gebruiken :D
1x messor structor
1x messor barbarus
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex octospinosus (S.A.F.)

Bericht door salamalfayed »

Hoihoi, ja ik heb de kolonie nog eventjes. Mijn beschikbare ruimte in de kast is te klein om de kolonie nog groter te laten worden en in de woonkamer is een keiharde NOGO van mijn kids:)

Dus binnenkort draag ik hem weer over aan iemand anders.

Qua voeding geef ik zoveel mogelijk duizendknoopblad(met die rode bloemen), liguster, aardbijblad, vermicelli, appel. Daar doen ze het echt heel goed op. Soms varieer ik een beetje met andere soorten waaronder sla, helemaal in de winterperiode als er buiten alleen liguster te vinden in.

Inderdaad altijd biologisch en goed afgespoeld sinds mijn ervaring met de gifitige rozen die ik had gegeven:)

Leuk dat je een kolonie hebt. Zorg dat je het goed in de gaten blijft houden en direct bijsturen als dat nodig is. Bij verkeerde omstandigheden kan het met een paar dagen helemaal stuk zijn.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Plaats reactie