Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Rubendemier
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 augustus 2018
Gender:

Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door Rubendemier »

Hey,

Door de video van Ant Australia ( wou ik dit oom graag namaken, maar ik had hier wat vragen over.

Ik neem trouwens de mierensoort Myrmica ruba en deze wil ik haleb vanuit een boomstronk vanuit het bos zodat die al redelijk wat werkers heeft.

*Kan de boomstronk gevaarlijk zijn in een formicarium want is er kans dat die gaat schimmelen?

*De houtskool die in de formicarium van hem word gebruikt, is dat niet schadelijk voor de mieren?

*Welk grond moet ik gebruiken, ik heb meerdere forum post hierover gezien maar misschien heeft iemand nog tips voor in deze situatie.

*Ik zou er graag sprinkstaartjes en aarde wormen in willen zetten om het formucarium schoon te houden zonder dat ik veel hoef te doen, is dit gevaarlijk voor de mieren?

*Heeft iemand nog bepaalde tips voor platen en misschien platen waar mijn mier soort veel aan heeft zoals een plant waarvan die eten kan halen, of gewoon mooie planten.

*Hoe kan ik op zo'n natuur mogelijke manier eten aanbieden naast insecten. In een video zag ik dat ze in een eikel-dopje honing deden, kunnen ze hierin verdrinken?

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil het graag oo zo'n natuurlijk mogelijke manier en dan komt er volgensmij net iets meer kijken dan bij een standaard ding van mierenboederij.

Met vriendelijke groet,
Ruben
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door Hexednl »

Beste Ruben,
Je enthousiasme is helemaal top, maar dat kan ook voor grote teleurstellingen gaan leiden. Vooral omdat je voor het eerst een kolonie wil gaan houden en dan al gelijk wilt kiezen voor een natuurlijk formicarium.
Het probleem hiermee is dat het veel moeilijker is om de juiste omstandigheden te creëren, dan wanneer je ze eerst in een reageerbuis houd en daarna een ytong of gipsnest.
Ik zou je toch willen aanraden om eerst wat 'simpeler' een kolonie te houden en terwijl je dat doet kun je natuurlijk je terrarium vast gaan inrichten.
8-)
Rubendemier
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 augustus 2018
Gender:

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door Rubendemier »

Hexednl schreef:Beste Ruben,
Je enthousiasme is helemaal top, maar dat kan ook voor grote teleurstellingen gaan leiden. Vooral omdat je voor het eerst een kolonie wil gaan houden en dan al gelijk wilt kiezen voor een natuurlijk formicarium.
Het probleem hiermee is dat het veel moeilijker is om de juiste omstandigheden te creëren, dan wanneer je ze eerst in een reageerbuis houd en daarna een ytong of gipsnest.
Ik zou je toch willen aanraden om eerst wat 'simpeler' een kolonie te houden en terwijl je dat doet kun je natuurlijk je terrarium vast gaan inrichten.
Hey,

Ik vind het wel grappig dit is de derde persoon die dit tegen mij zegt, misschien komt het door mijn kinderachttige naam maar die naam heb ik gekozen omdat mijn achternaan reimt op mier en ik vond het wel toepasselijk. Daarnaast ben ik 22 en ga ik waarschijnlijk komend jaar alleen wonen.

Maar naast al dit heb ik veel onderzoek gedaan de afgelopen dagen, waardoor ik echt wel weet dat het voor een beginner veel moeilijker is om het in een formicarium te beginnen. Ik vind het daarnaast ook totaal niet erg om te mieren het eerst jaar niet te zien naast natuurlijk een enkeling om te zien of ze nog leven.
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door 0Tristan0 »

Dag Ruben, geloof het of niet, maar ik ben ook van plan om een natuurlijk nest te bouwen voor myrmica rubra! Ik heb al de spullen besteld en ze komen over een paar dagen aan...
Maar zoals Hexednl zei, je kunt voor wat teleurstelling komen te staan... Net zoals ik :lol:

- ik ga geen echte planten gebruiken omdat myrmica rubra een winterslaap nodig heeft en ik ze dan in de kelder zet waar er geen licht zit, en geen enkele plant overleeft 2 maanden zonder licht. Dus heb ik wat mooie plasticcen gekocht, en decoreer ik de rest met hout.

- Ik gebruik dus helemaal geen houtskool, oldat er gewoon geen echte planten inzitten, dus dat is gewoon verspilde plaats.

- ik gebruik Cocoshumus als grond, voor 1 euro heb je al genoeg voor een 10l aquarium te vollen tot de top :D

- er is kans dat zo een boomstronk gaat schimmelen, maar als je de boomstronk kurkdroog houd en de grond vochtig dan gaan ze zeker verhuizen, ze hebben liever een vochtigere omgeving.

-Ik ben ook van plan springstaartjes te gebruiken, die zijn zeker niet schadelijk, en als je eens een van de laatste videos van antscanada bekijkt, zie je zelfs dat soms de mieren er eentje kunnen vangen en opeten! Je kunt zelfs pissebedden gebruiken, en aardwormen, maar als de kolonie groter wordt kunnen die opgegeten worden.

- er is altijd een kans dat mieren verdrinken in vloeistof , maar myrmica rubra vind je vaak in vochtige gebieden, dus ze kunnnen zeer goed met water, etc. omgaan. Ik geef ze ook gewoon honing, maar elke dag toch ook wel wat fruitvliegjes, dit is echt wel nodig anders krijgen de koninginnen en de larven niet al de nodige voedingsstoffen nodig. In het begin raad ik je dus fruitvliegjes en honing aan, vanaf de honderden werksters kun je al eens naar krekels en honing gaan.

Ik hoop dat dit een beetje helpt, als je nog vragen hebt dan stuur je ze maar in pb!
Tristan
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
Rubendemier
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 augustus 2018
Gender:

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door Rubendemier »

0Tristan0 schreef:Dag Ruben, geloof het of niet, maar ik ben ook van plan om een natuurlijk nest te bouwen voor myrmica rubra! Ik heb al de spullen besteld en ze komen over een paar dagen aan...
Maar zoals Hexednl zei, je kunt voor wat teleurstelling komen te staan... Net zoals ik :lol:

- ik ga geen echte planten gebruiken omdat myrmica rubra een winterslaap nodig heeft en ik ze dan in de kelder zet waar er geen licht zit, en geen enkele plant overleeft 2 maanden zonder licht. Dus heb ik wat mooie plasticcen gekocht, en decoreer ik de rest met hout.

- Ik gebruik dus helemaal geen houtskool, oldat er gewoon geen echte planten inzitten, dus dat is gewoon verspilde plaats.

- ik gebruik Cocoshumus als grond, voor 1 euro heb je al genoeg voor een 10l aquarium te vollen tot de top :D

- er is kans dat zo een boomstronk gaat schimmelen, maar als je de boomstronk kurkdroog houd en de grond vochtig dan gaan ze zeker verhuizen, ze hebben liever een vochtigere omgeving.

-Ik ben ook van plan springstaartjes te gebruiken, die zijn zeker niet schadelijk, en als je eens een van de laatste videos van antscanada bekijkt, zie je zelfs dat soms de mieren er eentje kunnen vangen en opeten! Je kunt zelfs pissebedden gebruiken, en aardwormen, maar als de kolonie groter wordt kunnen die opgegeten worden.

- er is altijd een kans dat mieren verdrinken in vloeistof , maar myrmica rubra vind je vaak in vochtige gebieden, dus ze kunnnen zeer goed met water, etc. omgaan. Ik geef ze ook gewoon honing, maar elke dag toch ook wel wat fruitvliegjes, dit is echt wel nodig anders krijgen de koninginnen en de larven niet al de nodige voedingsstoffen nodig. In het begin raad ik je dus fruitvliegjes en honing aan, vanaf de honderden werksters kun je al eens naar krekels en honing gaan.

Ik hoop dat dit een beetje helpt, als je nog vragen hebt dan stuur je ze maar in pb!
Tristan
Hey,

Echt heel erg bedankt voor je antwoorden! Maar door jou antwoorden komen er weer vragen bij me op :D

*Waar kan ik mijn mieren laten in de winter? Ik heb zelf geen kelder en in mijn schuur is het bijna even waar als buiten, en ik denk niet dat ze onder 0 moeten of kan dit gewoon net zoals in de natuur?

*Cocoshumus? Heb je daar nog tips hoe ik dit vochtig moet houden ofzo en hoeveel?

*Hoe bied jij nu je water/suikerwater aan? Via een buisje of ergens op/in gelegd?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door Hexednl »

Rubendemier schreef:Hey,

Ik vind het wel grappig dit is de derde persoon die dit tegen mij zegt, misschien komt het door mijn kinderachttige naam maar die naam heb ik gekozen omdat mijn achternaan reimt op mier en ik vond het wel toepasselijk. Daarnaast ben ik 22 en ga ik waarschijnlijk komend jaar alleen wonen.

Maar naast al dit heb ik veel onderzoek gedaan de afgelopen dagen, waardoor ik echt wel weet dat het voor een beginner veel moeilijker is om het in een formicarium te beginnen. Ik vind het daarnaast ook totaal niet erg om te mieren het eerst jaar niet te zien naast natuurlijk een enkeling om te zien of ze nog leven.
Het komt niet door je naam,
Maar als ik de 3e persoon ben die je dit verteld zou dat dan misschien een reden hebben?
Je kan echt eerst beter wat ervaring opdoen voordat je aan zoiets begint. Maar de keuze is aan jezelf.
8-)
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door 0Tristan0 »

Rubendemier schreef: Hey,

Echt heel erg bedankt voor je antwoorden! Maar door jou antwoorden komen er weer vragen bij me op :D

*Waar kan ik mijn mieren laten in de winter? Ik heb zelf geen kelder en in mijn schuur is het bijna even waar als buiten, en ik denk niet dat ze onder 0 moeten of kan dit gewoon net zoals in de natuur?

*Cocoshumus? Heb je daar nog tips hoe ik dit vochtig moet houden ofzo en hoeveel?

*Hoe bied jij nu je water/suikerwater aan? Via een buisje of ergens op/in gelegd?
Geen probleem, je wilt niet weten hoeveel vragen ik hier gesteld heb voor ik begon aan mijn natuurlijk formicarium ;)

- Als je ze in de schuur zet en het word daar onder de 0 graden, kan het zijn dat je je mieren niet meer naar boven ziet komen na de winterslaap :( Je kan ze in de koelkast zetten, daar blijft het altijd 5-10 graden. Als je daar geen plaats in hebt kun je eens vragen bij vrienden of familie, als je wilt kan ik ze dan zelfs bij mij in de kelder zetten, plaats genoeg :D
Tijdens de winterslaap moet je ze geen eten/drinken geven, alleen moet de grond wel vochtig blijven, dus nog wel bevochtigen.

- Je moet zelf zien hoe vochtig je het houd, myrmica rubra heeft liefst vochtige grond, maar nu ook geen moeras ;)
je moet zelf een beetje experimenteren, als het er te droog uitziet dan moet je wat meer bevochtigen, en omgekeerd.

- Momenteel bied ik suikerwater aan in een reageerbuisje met water, daar drinken ze gretig van! ook bied ik honing aan op een stukje bakpapier in de buitenwereld, dat werkt zeer goed, de grond wordt niet plakkerig en ze drinken er veel van!
Als ik ze laat verhuizen naar de natural setup dan ga ik wel geen reageerbuisje geven, ziet er wat onnatuurlijk uit. Ik ga een soort "rivier" maken, 2 glazen paneeltjes in het midden van het aquarium, met silicoon waterdicht maken en vullen met water! dan laat ik een takje van de grond in het water lopen zodat ze niet perongeluk wegslippen van het glas en erin vallen. dit is wel niet de makkelijkste optie :lol: je kan dus zeker gewoon een ondiep bakje met water erin zetten of gewoon een reageerbuisje.

PM me zeker als je jouw natuurlijk formicarium ga maken! wil wel eens zien hoe het er uit gaat zien!

Als je me een PM stuurt zal ik je even mijn messenger geven, dan kan ik makkelijk wat fotos doorsturen van mijn momentele setup en de beginselen van mijn toekomstige setup!
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door MiereManneke »

Winterslaap is beter voor de kolonie, maar niet noodzakelijk.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door 0Tristan0 »

MiereManneke schreef:Winterslaap is beter voor de kolonie, maar niet noodzakelijk.
Daar zijn veel verschillende meningen over, er zijn kolonies die helemaal gek worden, waar hun biologische klok helemaal veranderd erdoor.
En de koninginnenn stoppen toch met eieren leggen voor de winter dus het heeft niet echt nut om ze geen winterslaap te geven
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door MiereManneke »

0Tristan0 schreef:
MiereManneke schreef:Winterslaap is beter voor de kolonie, maar niet noodzakelijk.
Daar zijn veel verschillende meningen over, er zijn kolonies die helemaal gek worden, waar hun biologische klok helemaal veranderd erdoor.
En de koninginnenn stoppen toch met eieren leggen voor de winter dus het heeft niet echt nut om ze geen winterslaap te geven
Het nut van geen winterslaap geven is het feit dat je het formicarium niet op een koele plek hoeft te zetten (waar je misschien geen ruimte voor hebt).
Ik denk ook niet dat een kolonie doodgaat van het gebrek aan een winterslaap, daar heb ik iig nog nooit van gehoord.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door 0Tristan0 »

MiereManneke schreef:
0Tristan0 schreef:
MiereManneke schreef:Winterslaap is beter voor de kolonie, maar niet noodzakelijk.
Daar zijn veel verschillende meningen over, er zijn kolonies die helemaal gek worden, waar hun biologische klok helemaal veranderd erdoor.
En de koninginnenn stoppen toch met eieren leggen voor de winter dus het heeft niet echt nut om ze geen winterslaap te geven
Het nut van geen winterslaap geven is het feit dat je het formicarium niet op een koele plek hoeft te zetten (waar je misschien geen ruimte voor hebt).
Ik denk ook niet dat een kolonie doodgaat van het gebrek aan een winterslaap, daar heb ik iig nog nooit van gehoord.
"Dag Tristan,

Juist omdat Noord-Europese soorten uit zichzelf in winterrust gaan, dus hoe dan ook veel minder actief zijn en met allerlei zaken stoppen, kun je ze, voor hun gezondheid, echt beter een winterslaap geven. Het is niet zo moeilijk, je zet ze bv in de schuur als het daar niet vriest, of desnoods in de kruipruimte. Ook de koelkast is een goede plek. Houd je ze op kamertemperatuur, dan heb je kans dat ze dood gaan.

Je zult straks, rond november, zien dat ze stoppen met eitjes leggen en vrijwel niet naar buiten komen. Zelfs als de temperatuur gewoon nog boven de 20 graden is."
Dit heb ik als antwoord gekregen toen ik de vraag stelde.
Er zijn ook mensen waarbij hun kolonies zeer raag begonnen te doen, midden in de zomer stoppen met eitjes leggen, in de lente ineens een winterslaao houden,.... dit is nooit bevestigd of het nu daardoor komt maar het is wel een risico dat je neemt.
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door MiereManneke »

Daarom zei ik ook "beter voor de kolonie, maar niet noodzakelijk". Met noodzakelijk bedoel ik dan dat de kolonie er niet van doodgaat als je ze geen winterslaap geeft.
Daarnaast zegt Ruben geen kelder te hebben, de schuur is te koud, en zo'n formicarium past niet in de koelkast. Ook is het verhuizen van zo'n soort formicarium naar een ander gebouw wel wat werk.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door wardvander »

Als ik je toch wat tips mag geven.

Zelf maak ik heel graag levende ecosystemen.
Sommige halfopen en sommige gesloten. Die zijn na 2, 4 en vijf jaar nog steeds geweldig aan het groeien.

Met een halfopen ecosysteem bevochtig ik het zelf en knip ik de planten wat bij. Dit wekelijks.

Wat ik doe is als volgt;

1ste laag bestaat uit kiezels. Dit word men waterreservoir.
2de laag wordt een fijn gehamerd actieve houtskool(makkelijk te vinden in elke aquariumzaak).
Dit word men beschermlaag om eventuele schimmels te voorkomen, maar vooral een actieve biologische afbraak van rottende organismen.
Hierop denk ik dat je kan kiezen.
Bloemaarde, boshumus, zand en leem.
Dit is volledig naargelang wat je wil houden in het terrarium/riparium/formicarium/..

Voor myrmica zou ik het zowieso net iets vochtiger houden. En aan 1 kant de grond wat hoger maken.
Zodat er toch een wat vochtigere bodem onstaat, naast een iets droger bodem.

Dit vat toch mijn basis samen die uit mijn ervaring wel echt goed werkt. De laatste vijf jaar heb ik dankzij deze methode geen schimmels, vreemde doodsoorzaken of andere narigheden dat je liever niet tegenkomt.

Zou hou ik zelf een gezonde Lasius flavus kolonie samen met een bidsprinkhaan en overoge bodemdieren.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door BartR »

wardvander schreef:Als ik je toch wat tips mag geven.

Zelf maak ik heel graag levende ecosystemen.
Sommige halfopen en sommige gesloten. Die zijn na 2, 4 en vijf jaar nog steeds geweldig aan het groeien.

Met een halfopen ecosysteem bevochtig ik het zelf en knip ik de planten wat bij. Dit wekelijks.

Wat ik doe is als volgt;

1ste laag bestaat uit kiezels. Dit word men waterreservoir.
2de laag wordt een fijn gehamerd actieve houtskool(makkelijk te vinden in elke aquariumzaak).
Dit word men beschermlaag om eventuele schimmels te voorkomen, maar vooral een actieve biologische afbraak van rottende organismen.
Hierop denk ik dat je kan kiezen.
Bloemaarde, boshumus, zand en leem.
Dit is volledig naargelang wat je wil houden in het terrarium/riparium/formicarium/..

Voor myrmica zou ik het zowieso net iets vochtiger houden. En aan 1 kant de grond wat hoger maken.
Zodat er toch een wat vochtigere bodem onstaat, naast een iets droger bodem.

Dit vat toch mijn basis samen die uit mijn ervaring wel echt goed werkt. De laatste vijf jaar heb ik dankzij deze methode geen schimmels, vreemde doodsoorzaken of andere narigheden dat je liever niet tegenkomt.

Zou hou ik zelf een gezonde Lasius flavus kolonie samen met een bidsprinkhaan en overoge bodemdieren.
Heb je hier ergens foto's van? Ik ben erg benieuwd hoe dit er uit ziet
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door wardvander »

Heb momenteel geen recente foto. Momenteel maak ik een timelapse van een groeiend paddenstoel. Niet de eerste. Na vijf jaar diezelfde wortel te gebruiken verrast het me nog steeds met nieuwigheden.
IMG_20180807_234400-01.jpeg
Deze is misschien net iets ingewikkelder metdat deze ook een natuurlijk poeltje heeft(rechts onderaan). En spelen met water zonder aquarium kan onnozel veel problemen opleveren ;)

Maar een goed voorbeeld van een vochtig en droog gebied bij elkaar. De 'boomstam' is maar een zeer klein stuk hout van ongeveer 3 cm dik. Daarachter is alleen aarde te vinden. Vermengt met humus uit een oud eikebos. Behalve drie planten komt alles uit de natuur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door BartR »

Schitterend! Wat zit hier in?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Rubendemier
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 augustus 2018
Gender:

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door Rubendemier »

wardvander schreef:Heb momenteel geen recente foto. Momenteel maak ik een timelapse van een groeiend paddenstoel. Niet de eerste. Na vijf jaar diezelfde wortel te gebruiken verrast het me nog steeds met nieuwigheden.

IMG_20180807_234400-01.jpeg

Deze is misschien net iets ingewikkelder metdat deze ook een natuurlijk poeltje heeft(rechts onderaan). En spelen met water zonder aquarium kan onnozel veel problemen opleveren ;)

Maar een goed voorbeeld van een vochtig en droog gebied bij elkaar. De 'boomstam' is maar een zeer klein stuk hout van ongeveer 3 cm dik. Daarachter is alleen aarde te vinden. Vermengt met humus uit een oud eikebos. Behalve drie planten komt alles uit de natuur.

Woow ziet er echt mooi uit.
Hoe kom je aan zulke mooie grote stenen? en nog tips om zulke planten te vinden?
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door wardvander »

Wat je direct zult zien zijn heel veel pissebedden :)
Slakken, wormen, blad- en wortelluis(hoop ik), springstaartjes, mijten, kevers,.. zowat vanzelf meegekomen via de takken, mossen.

Het enige wat ik momenteel hier voer zijn voornamelijk vliegen en sprinkhanen. Dit voor de bidsprinkhaan die je in het midden van de foto trouwens kan zien. En zelden wat ware honing. Dit op 1 van de platte leistenen. Hierop komt de lasius massaal af.

Varens vind je gemakkelijk in het bos, de stenen zijn in de Belgische Ardennen gevonden. De ietwat kleinere 'onkruidplanten' heb ik meestal onderweg tussen spleten in muren gevonden.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door wardvander »

En ja.. de bidsprinkhaan al betrapt op het eten van flavusjes. En een duizendpoot heeft ook eens broed gestolen.(dit op film). Dat gebeurd dus ook wel.

De duizendpoten verwijder ik trouwens. De roofkevers niet. De pissebed overheerst het riparium.


Binnekort zal ik een temnothorax introduceren. Indien ze willen verhuizen natuurlijk. Liefst niets forceren.
(Wat ik alleen zeer jammer vind is dat ik op dit moment een bidsprinkhaan en drie exotische planten bij een inheems riparium heb)
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door MiereManneke »

wardvander schreef:En ja.. de bidsprinkhaan al betrapt op het eten van flavusjes. En een duizendpoot heeft ook eens broed gestolen.(dit op film). Dat gebeurd dus ook wel.

De duizendpoten verwijder ik trouwens. De roofkevers niet. De pissebed overheerst het riparium.


Binnekort zal ik een temnothorax introduceren. Indien ze willen verhuizen natuurlijk. Liefst niets forceren.
(Wat ik alleen zeer jammer vind is dat ik op dit moment een bidsprinkhaan en drie exotische planten bij een inheems riparium heb)
De pissenbedden in mijn terrarium zijn met zoveel dat levende planten en mossen enorm worden aangetast :/ Is een plaag geworden dus. Ik wil wel een roofspin of duizendpoot toevoegen maar ben bang dat dat schadelijk is voor andere insecten die erin zitten (Er zitten geen mieren in)
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Vragen over natuurlijke formicarium voor Myrmica rubra

Bericht door wardvander »

MiereManneke schreef:
wardvander schreef:En ja.. de bidsprinkhaan al betrapt op het eten van flavusjes. En een duizendpoot heeft ook eens broed gestolen.(dit op film). Dat gebeurd dus ook wel.

De duizendpoten verwijder ik trouwens. De roofkevers niet. De pissebed overheerst het riparium.


Binnekort zal ik een temnothorax introduceren. Indien ze willen verhuizen natuurlijk. Liefst niets forceren.
(Wat ik alleen zeer jammer vind is dat ik op dit moment een bidsprinkhaan en drie exotische planten bij een inheems riparium heb)
De pissenbedden in mijn terrarium zijn met zoveel dat levende planten en mossen enorm worden aangetast :/ Is een plaag geworden dus. Ik wil wel een roofspin of duizendpoot toevoegen maar ben bang dat dat schadelijk is voor andere insecten die erin zitten (Er zitten geen mieren in)
Hetzelfde probleem hier. Heb ze ook al eens handmatig uitgevist.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Plaats reactie