Tropische soort?

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Tropische soort?

Bericht door 0Tristan0 »

Hey!

Ik heb momenteel al 4 verschillende soorten mieren, maar ik kan niet wachten om mijn collectie uit te breidden!
Al mijn kolonies zijn uit noord-europa dus moeten ze een winterslaap hebben. Ik zou dus liefst een kolonie hebben die dat niet doet zodat ik iets heb om mij bezig te houden in de winter :D
Weet er iemand een leuke soort die geen winterslaap nodig heeft ? Zijn er Pheidole soorten die dit niet doen? Want dat is echt een van men droomkolonies.

Alvast bedankt!!
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tropische soort?

Bericht door Hexednl »

Pheidole yeensis of noda volgens mij. Messor barbarus kan in principe ook zonder winterslaap hoor.
8-)
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Re: Tropische soort?

Bericht door 0Tristan0 »

Hexednl schreef:Pheidole yeensis of noda volgens mij. Messor barbarus kan in principe ook zonder winterslaap hoor.
Bedankt!
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Tropische soort?

Bericht door Mika »

Je mieren zijn niet allen van Noord Europa.
-Ik zou de 'voedselproblemen' met Myrmica rubra, 1 van de gemakkelijkste soorten om te houden, eerst oplossen vooraleer over te willen gaan naar 'meer uitdagende soorten' !
DUCKDUCKGO!
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Re: Tropische soort?

Bericht door 0Tristan0 »

Mika schreef:Je mieren zijn niet allen van Noord Europa.
-Ik zou de 'voedselproblemen' met Myrmica rubra, 1 van de gemakkelijkste soorten om te houden, eerst oplossen vooraleer over te willen gaan naar 'meer uitdagende soorten' !
Die meer uitdagende soort zou zowiezo pas over een paar maanden worden aangekocht hoor
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Tropische soort?

Bericht door Mika »

Ik zou als algemene regel willen voorstellen: kweek eens een Lasius niger op tot 2-3000 werksters. Dat kan zeer gemakkelijk hoor, en als die ontsnappen, heb je geen problemen... Doe eerst ervaring op die ertoe doet.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Tropische soort?

Bericht door Aljosha »

Ben het volledig eens met Mika, je kolonies zijn vrij klein dus ‘gigantisch’ veel ervaring met toekomstproblemen zal je niet echt hebben. Het probleem is dat iedereen maar blijft kolonies aanschaffen omdat ze dit en dat willen.. zonder ervaring kan dit nogal eens op een teleurstelling uitkomen. En al dan niet een redelijke hoeveelheid verlies van geld. Kweek maar eerst al je kleine kolonies op (eigenlijk allemaal) tot grote kolonies, kijk of je dat kan onderhouden en ga dan pas verder kijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Re: Tropische soort?

Bericht door Leeuwenlever »

Geen toevoeging, bovenstaande informatie aanhouden.
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Tropische soort?

Bericht door Erikomanos »

Geen toevoeging? Schrijf dan niks!?
Laten we niet elkaar allemaal gaan bevestigen aub.

Ik ben het grotendeels eens met Mika, je Messor barbarus is een zuid Europese soort...dus behoeven geen winterslaap te hebben!?

Maar je bent baas over je eigen geld en keuzes. Niet iedereen leert ook even snel van zn fouten, dus per persoon moet je dit soort keuzes afwegen. Maar als je al wat problemen ondervindt met een beginnerssoort dan is het wel zo slim om nog even je geduld op te brengen en te wachten met een nog gevoeligere soort.
De wintertijd is wat saai ja, maar misschien ook een mooie tijd om alvast iets te bouwen voor je “droom” kolonie, maak een kast waar je de temperatuur kunt regelen en test alvast wat dingen uit voordat je ze besteld.

Wij zijn hier puur voor advies voor je!
Dus mocht je wel een soort kiezen dan vind ik dat we mensen met ervaring jou de juiste vervolg soort moeten aanbieden in plaats van af te kappen.

Succes!
Laatst gewijzigd door Erikomanos op 23 aug 2018, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Tropische soort?

Bericht door Mika »

Het forum dient om advies te geven...

Koop dan maar een Atta kolonie voor 300 EUR lijkt me in dit geval geen goed advies, om meerdere redenen, maar ook omdat hij dat geld snel kwijtgespeeld zal zijn.

Toen ik begon, was er geen internet, en waren er geen fora, en was er eveneens nagenoeg niemand om advies aan te vragen. Ik heb dus in mijn jeugdige ongeduld alle fouten eerst zelf moeten maken.
DUCKDUCKGO!
0Tristan0
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 maart 2018

Re: Tropische soort?

Bericht door 0Tristan0 »

Mika schreef:Het forum dient om advies te geven...

Koop dan maar een Atta kolonie voor 300 EUR lijkt me in dit geval geen goed advies, om meerdere redenen, maar ook omdat hij dat geld snel kwijtgespeeld zal zijn.

Toen ik begon, was er geen internet, en waren er geen fora, en was er eveneens nagenoeg niemand om advies aan te vragen. Ik heb dus in mijn jeugdige ongeduld alle fouten eerst zelf moeten maken.
Ik was helemaal niet van plan een Atta of iets in die aard te kopen, ik ging hoogstens gaan voor een pheidoel kolonie.

En mijn "probleempje" is al opgelost, ik had ze redelijk veel eten gegeven, ook altijd honing en dus zaten ze eigenlijk al vol, daarom namen ze niets aan voor een paar dagen, nu eten ze weer zoals normaal

Mika, ik begrijp je reactie volkomen, ik snap dat je niet zou aanraden aan mensen om direct in het diepe einde te springen. Wat ik dus ook zeker niet van plan ben.

Bedankr voor jullie reacties
Tristan
1x Myrmica rubra 100+
1x Messor Barbarus 4
1x Manica Rubida Gyne
7x Lasius Niger 8+ Wil graag een paar kolonies ruilen voor Lasius Flavus
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tropische soort?

Bericht door MorbidMike »

Pheidole is een interessant genus maar ze zijn erg klein (denk qua minors Lasius niger / 2). Dat brengt meerdere problemen met zich mee. Pheidole wilt een hoge luchtvochtigheid hebben maar met onze koude lucht krijg je snel condensatie en Pheidole is zo klein dat werksters heel gemakkelijk verdrinken in die druppels. Ze zijn bizar goed in ontsnappen; ze kauwen zo door je Ytong en siliconen heen en vinden altijd een kiertje of stukje waar ze uit kunnen kruipen of lopen gewoon over je ontsnappingsbarriere heen. Als de gyne van een tropische soort ontsnapt heb je een vrij groot probleem...
Als je zoekt naar een tropische soort zou ik iets aanraden dat groter is. Polyrhachis dives bijvoorbeeld was de eerste tropische soort die ik ooit genomen heb en heel erg interessant. Groeit snel, erg actief en agressief en ze zijn gemakkelijk te houden. Qua grootte vergelijkbaar met Formica sanguinea, dat maakt het ontsnappingsproof maken een stuk gemakkelijker.
Voordat je begint aan exotische soorten, lees je dan eerst in in blogs van de soorten die je zou willen houden en beslis dan welke soort je zou willen houden. Zie die blogs als een soort FAQ; elke soort heeft wel iets dat bij bijna iedereen een keer fout gaat en zo kan je die problemen omzeilen.
Plaats reactie