Is dit een Lasius umbratus?

Determinaties van mieren
Plaats reactie
MierenMeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2018

Is dit een Lasius umbratus?

Bericht door MierenMeisje »

Hoi allen,

Ik ben aan het twijfelen. Mijn dochter had gister nog een kongin uit ons zwembad gevist, maar zij ziet er wat anders uit dan de andere die ze deze zomer gevangen heeft. Ze had haar in een buisje gedaan, maar omdat ie maar onrustig heen en weer bleef lopen, denk ik dat het een Lasius Umbratus is, en hebben we haar reageer buisje bij een buisje met Lasius Nigor gelegd.
Meteen ging ze uit haar buisje, twee rondjes in de bak lopen, en toen direct naar de ingang van het buisje met Nigor. Daar heeft ze haar vleugels afgeworpen, en ging naar binnen. Grote paniek tot gevolg, gevecht met koniging, en na een minuut of drie verlet ze het nest weer. Toen ging ze in een hoek uitgebreid haarzelf poetsen. Eén werksters van de Nigor gingen het buisje uit, en viel de indringer aan, terwijl die bezig bleef met Poetsen. Na vijf minuten haar toch maar weer even apart in een buisje gedaan, en maar even hier aan de experts vragen Of het idd een Lasius Umbratus is, en of ik het goed doe, met het overnemen van de Kolonie Lasius Nigor.
umbratus-2418.jpg
umbratus-2419.jpg
umbratus-2420.jpg
umbratus-2422.jpg
Ik hoop dat iemand ons kan helpen :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: is dit een Lasius Umbratus?

Bericht door MierenPlaats »

Ik denk dat dit inderdaad Lasius umbratus is.
MierenMeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2018

Re: is dit een Lasius Umbratus?

Bericht door MierenMeisje »

Bedankt Mierenplaats,

Dan ga ik door met proberen deze de Lasius Nigor colonie over te nemen.

Die kolonie heeft net zijn eerste werksters gekregen, en die zijn nog zeer klein. Ik hoop dat ik ze dan zonder de koelkast methode, (maar zoals het in de natuur zou gaan) de kolonie kan laten overnemen.

Ik hou jullie op de hoogte van het (al dan niet) succes :)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: is dit een Lasius Umbratus?

Bericht door BartR »

Waarom zou je haar de kolonie over laten nemen?
(uit pure interesse van een beginner)
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
MierenMeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2018

Re: is dit een Lasius Umbratus?

Bericht door MierenMeisje »

Hoi Bart,

Ik ben ook nog maar een beginner hoor, maar zo ver ik weet is Lasius Umbratus een Sociaal Paracitaire mier.
Deze soort kan niet zelf een kolonie beginnen zoals Lasius Nigor, maar moet een Kolonie binnen dringen om deze geur aan te nemen, de koniging te doden, en dan de bestaande werksters, haar broed laten verzorgen.
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: is dit een Lasius Umbratus?

Bericht door BartR »

Maar waarom zou je dat doen dan als er al een koningin is?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
MierenMeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2018

Re: is dit een Lasius Umbratus?

Bericht door MierenMeisje »

Omdat de Oorspronkelijke kolonie een Lasius Nigor kolonie is. (en daar hebben we er een aantal van).

Een Lasius Umbratus kolonie hebben we nog niet. Dus de Lasius Nigor kolonie word langzaam omgevormd door de nieuwe konigin, naar een Lasius umbratus kolonie. (en die hebben volgens mij gele werksters).

goed, kleine update: De konigin heeft een werkster te pakken, en rent nu als een gek door de bak, met die werkster tussen haar kaken.
umbratus-2426.jpg
Sorry voor de slechte kwaliteit. De bak is niet echt mooi doorzichtig, en even rustig stil zitten voor de foto, is er ook al niet bij :|
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: is dit een Lasius Umbratus?

Bericht door BartR »

MierenMeisje schreef: Een Lasius Umbratus kolonie hebben we nog niet. Dus de Lasius Nigor kolonie word langzaam omgevormd door de nieuwe konigin, naar een Lasius umbratus kolonie. (en die hebben volgens mij gele werksters).
:|

Dom, daar dacht ik even niet over na.

Ik heb zelf Formica fusca, die zich vaak tot slaaf laten maken door andere soorten. Ik heb er wel eens aan zitten denken om uiteindelijk een tweede kolonie toe te laten om het gevecht te zien en daarna het slaaf maken van de fusca. De andere soort schijnt dan letterlijk op zijn luie gaster te gaan zitten terwijl de fusca zich kapot werkt.
Maar ergens vind ik het een beetje zielig
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
MierenMeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2018

Re: is dit een Lasius Umbratus?

Bericht door MierenMeisje »

Tja.....

Als de Lasius Umbratus niet binnen een paar dagen een kolonie kan overnemen, sterft die Umbratus konigin......
Links of Rechtsom.......één van beide zal slechts overleven.
MierenMeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2018

Re: is dit een Lasius Umbratus?

Bericht door MierenMeisje »

Ok zoals beloofd een kleine update.

Gisteravond naar bed gegaan toen ze de mier nog in haar bek had.
Vanochtend zat ze heel rustig tussen de andere mieren in het reageerbuisje.
umbratus-2433.jpg
Ik heb het vermoeden dat ze druk eitjes aan het leggen is, want er zitten constant werksters druk bezig aan het achterste van haar gaster. Misschien wil ze eerst een aantal mieren van haar eigen leg grootbrengen, voordat ze een gooi naar de macht doet, maar wellicht kan een echte expert beter vertellen hoe dat process in werking gaat.

Het is echter super interessant om te zien. Mijn dochter heeft vandaag nog twee Lasius Umbratus gevonden, en we herhalen dit experiment met twee andere kolonieën....om het slagingspercentage te vergroten :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: is dit een Lasius Umbratus?

Bericht door mrMojo »

Als de werksters de nieuwe L. umbratus gyne aanvaard hebben is het dan nog nodig om de L. niger gyne erbij te laten zitten totdat deze uiteindelijk wordt afgemaakt? Zou je de L. niger gyne eventueel niet in een nieuw reageerbuisje kunnen zetten zodat ze misschien een nieuwe kolonie kan stichten?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: is dit een Lasius Umbratus?

Bericht door Mika »

Mooie ervaring, hopelijk loopt het goed af, voor de L. umbratus dan...
DUCKDUCKGO!
MierenMeisje
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 mei 2018

Re: Is dit een Lasius umbratus?

Bericht door MierenMeisje »

Zo, we zijn 3 dagen verder, en het gaat op zich goed.
Van de drie, zijn er twee geaccepteerd en zitten nog gezamenlijk in het buisje. De derde had de eerste nacht niet overleeft. en was door de Lasius nigers doormidden gebeten tussen het gaster en de thorax. Deze ging ook niet eerst een mier "stelen" en dan in de buitenwereld zitten, om de geur aan te nemen, maar rende meteen naar binnen en ging een gevecht met de konigin aan.

Ik vind de tip van mrMojo een hele goede :idea: , en ik ga proberen de Lasius niger koningin eruit te halen. Wellicht dat ik daarmee de kans ook vergroot dat de Umbratus niet bij het uiteindelijke gevecht toch het loodje legt.
Plaats reactie