Myrmica Rubra [ Zeroc ]

Alle Myrmica kolonies van de leden
Plaats reactie
Zeroc
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 augustus 2018
Locatie: Belgie
Leeftijd: 29

Myrmica Rubra [ Zeroc ]

Bericht door Zeroc »

Hallo !

Na een tijdje twijfelen, en mijn vriendin alsook overtuigd te hebben, heb ik gisterenavond mijn eerste mieren besteld.
Dit via de website ( mierenboerderij.nl )

Maandag 27/08/2018 zouden mijn nieuwe vrienden moeten arriveren met de rest van de bestelling ( ik plaats dadelijk nog een foto van de bestelling. Heb hier al aardig wat gelezen en ook heel wat opgezocht op het internet, maar ben wel nog een enorme leek in deze nieuwe huisdieren.

Helaas moet ik maandag werken ( dus de vriendin zal het pakketje in ontvangst moeten nemen ) uiteraard al duidelijk instructies gegeven dat het doosje dicht blijft, tot ik klaar ben met werken.

Echter zijn er nog een aantal zaken waar ik over twijfel, ik heb twee koninginnen gekocht en 20 werksters.
Laat ik deze nog een goeie maand in het proefbuisje of maak ik al een buisje naar de arena waar ze hun voedsel kunnen ophalen.

Mierenboerderij liet ook weten ( gezien de bestelling ) dat ik ook nog een leuk extraatje bij krijg.
Ik gok op zand voor in de arena "fingers crossed"

Ik ga zeker actief foto's nemen en jullie op de hoogte houden van de stand van zaken, uiteraard wordt ik "ontmaagd" in de mieren sector ! Blij dat deze community bestaat, want toen ik het eerst voorstelde naar mijn vriendin keek zij nogal wat vreemd :lol:

tot snel !
fb70dd2d89e021d3f948f6542061ab3c.png
2f19ae471c85ac1c26e0efe60a2ccc90.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 mei 2018
Locatie: Ede
Gender:

Re: Myrmica Rubra [ Zeroc ]

Bericht door Bee »

ik zou de arena meteen aansluiten zodat je ze handig kan voeren
en suikerwater en honingdauw in de koelkast doen
verder leuk blog :)
Mijn kolonies:
Messor barbarus x1
Lasius niger x3
Tetramorium caespitum x1
Lasius flavus x4
Myrmica sp. x1
Temnothorax nylanderi x1
Camponotus barbaricus x1
Camponotus herculeanus x1
Formica fusca x1
Zeroc
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 augustus 2018
Locatie: Belgie
Leeftijd: 29

Re: Myrmica Rubra [ Zeroc ]

Bericht door Zeroc »

Hoi en een goedeavond !

Na een ganse dag werken en wachten, waren de mieren al toegekomen bij mij thuis omstreeks 11:30.
S'avonds thuisgekomen en even het eten koud laten worden en mijn nieuwe vrienden bewonderd.

Onmiddelijk de arena schoongemaakt en uitgedroogd en wat zand en steentjes in gedaan.
Alsook een zilverpapiertje met een druppel honingdauw erin gelegd samen met 2 fruit vliegjes. ( het nest telt ongeveer een 30 tal werksters en 2 gynes) Gezien deze een lange reis achter de boeg hebben heb ik rond hun buisje ook een zilverpapiertje gedaan en ga ze wat laten rusten.

De arenda verbonden met het proefbuisje en natuurlijk enkele avonturiers waren me te snel af, deze kunnen vangen met een papiertje en ze voorzichtjes in de buitenwereld gedaan. Tot nu hebben ze al wat rondgelopen maar willen geen fruitvliegjes eten. ( zie foto best grappig een overlevende fruitvlieg zit stil op een rots zijn dood in de ogen te kijken. )

Ik heb mijn best gedaan een paar foto's te trekken, maar tot nu toe zit er niet veel beweging in de kolonie, Is dit normaal ?
Ik kijk alvast enorm uit naar de groei van deze Kolonie !

Bij tips of vragen zeker altijd welkom
Ik kijk deze blog dagelijks, wekelijks bij te houden ( en hou zeker van interactie ! )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Myrmica Rubra [ Zeroc ]

Bericht door Erikomanos »

Hoi Zeroc, die arena ziet er mooi uit.
Paar tips:
-startende kolonies altijd dood voer geven, scheelt hun energie en eventuele verwondingen, stress etc.
-ook gaan startende kolonies er niet massaal op uit, ze verdedigen/verzorgen het nest.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Myrmica Rubra [ Zeroc ]

Bericht door wardvander »

Het is zeer normaal om bij een kleine kolonie bijna geen beweging te zien in de buitenwereld.
Als er geen behoefte is achter voedsel, zullen ze ook geen risico nemen. Ik weet niet of je ook veel broed hebt?
Op het begin zal alles zeer rustig verlopen. Ik stel ook voor om de kolonie nog in het buisje te laten zitten totdat ze ongeveer met 50 zijn, dan zijn ze meestal net groot genoeg om een verhuis aan te gaan. Moesten ze dit zelf willen.

Veel plezier! Het zijn echt leuke mieren om bezig te zien.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Zeroc
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 augustus 2018
Locatie: Belgie
Leeftijd: 29

Re: Myrmica Rubra [ Zeroc ]

Bericht door Zeroc »

wardvander schreef:Het is zeer normaal om bij een kleine kolonie bijna geen beweging te zien in de buitenwereld.
Als er geen behoefte is achter voedsel, zullen ze ook geen risico nemen. Ik weet niet of je ook veel broed hebt?
Op het begin zal alles zeer rustig verlopen. Ik stel ook voor om de kolonie nog in het buisje te laten zitten totdat ze ongeveer met 50 zijn, dan zijn ze meestal net groot genoeg om een verhuis aan te gaan. Moesten ze dit zelf willen.

Veel plezier! Het zijn echt leuke mieren om bezig te zien.
Hoi !
Ik durf niet echt het buisje te ontdoen van hun donkerte.
Daarom weet ik ook niet of er broed is.
Ze komen namelijk van nederland en de verhuis gaat hun ook geen deugd gedaan hebben, hoeveel keer mag je spieken ik hun nestje ?
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Myrmica Rubra [ Zeroc ]

Bericht door wardvander »

Inderdaad, ze hebben net een ruig reisje achter de rug. Dus het beste wat je kan doen is ze toch minimum een weekje met rust te laten. Met twee gynes heb je zowiezo ook wel meer kans op broed. Ik zou het nu gewoon rustig aandoen. Maar als je het echt niet laten kan, kun je wel eens al een kijkje nemen. Zo stressgevoelig is Myrmica ook weer niet.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
liFeDragoon
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 september 2018
Locatie: Lichtervelde Belgie
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica Rubra [ Zeroc ]

Bericht door liFeDragoon »

Hey!! Ik heb hetzelfde gekocht als jij!! Maar met acryl nest waar ze zelf naar verhuisd zijn, en een aangesloten gel castle, er ligt suikerwater, honing, en zaad, maar eten hier niet van, en na 3 weken hebben de 2 koninginnen geen eitjes gelegd, moet ik bezorgd zijn? De eitjes die verhuist zijn, zijn wel al uitgekomen en ik ben bang dat er iets aan de hand is omdat ze geen eitjes leggen!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Myrmica rubra
2x Queens
20x werkers
1x acryl nest
1x gel castle
Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 mei 2018
Locatie: Ede
Gender:

Re: Myrmica Rubra [ Zeroc ]

Bericht door Bee »

sorry ging fout zie volgende bericht :oops:
Laatst gewijzigd door Bee op 03 sep 2018, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn kolonies:
Messor barbarus x1
Lasius niger x3
Tetramorium caespitum x1
Lasius flavus x4
Myrmica sp. x1
Temnothorax nylanderi x1
Camponotus barbaricus x1
Camponotus herculeanus x1
Formica fusca x1
Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 mei 2018
Locatie: Ede
Gender:

Re: Myrmica Rubra [ Zeroc ]

Bericht door Bee »

liFeDragoon schreef:Hey!! Ik heb hetzelfde gekocht als jij!! Maar met acryl nest waar ze zelf naar verhuisd zijn, en een aangesloten gel castle, er ligt suikerwater, honing, en zaad, maar eten hier niet van, en na 3 weken hebben de 2 koninginnen geen eitjes gelegd, moet ik bezorgd zijn? De eitjes die verhuist zijn, zijn wel al uitgekomen en ik ben bang dat er iets aan de hand is omdat ze geen eitjes leggen!!
over de eitjes zou ik het niet echt weten misschien is die rode folie te stressvol voor myrmica? aangezien ie meer schaduw is dan dat het donker is :) als ik het mis heb word ik graag verbeterd ;) trouwens myrmica eet geen zaad
Mijn kolonies:
Messor barbarus x1
Lasius niger x3
Tetramorium caespitum x1
Lasius flavus x4
Myrmica sp. x1
Temnothorax nylanderi x1
Camponotus barbaricus x1
Camponotus herculeanus x1
Formica fusca x1
liFeDragoon
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 september 2018
Locatie: Lichtervelde Belgie
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica Rubra [ Zeroc ]

Bericht door liFeDragoon »

Damned :D niet moeilijk dat die zaden beginnen uitkomen als groene planten! :? Ik leg nog een washandje op de folie om het toch donker te maken, en hoe zie je als ze stress hebben? :-)
Myrmica rubra
2x Queens
20x werkers
1x acryl nest
1x gel castle
Gebruikersavatar
Bee
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 mei 2018
Locatie: Ede
Gender:

Re: Myrmica Rubra [ Zeroc ]

Bericht door Bee »

liFeDragoon schreef:Damned :D niet moeilijk dat die zaden beginnen uitkomen als groene planten! :? Ik leg nog een washandje op de folie om het toch donker te maken, en hoe zie je als ze stress hebben? :-)
in het begin rennen ze heel hard rond later als ze langer in een stressvolle situatie zitten verplaatsen ze van plek elke x :D
Mijn kolonies:
Messor barbarus x1
Lasius niger x3
Tetramorium caespitum x1
Lasius flavus x4
Myrmica sp. x1
Temnothorax nylanderi x1
Camponotus barbaricus x1
Camponotus herculeanus x1
Formica fusca x1
antlover333
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 maart 2018

Re: Myrmica Rubra [ Zeroc ]

Bericht door antlover333 »

liFeDragoon schreef:Hey!! Ik heb hetzelfde gekocht als jij!! Maar met acryl nest waar ze zelf naar verhuisd zijn, en een aangesloten gel castle, er ligt suikerwater, honing, en zaad, maar eten hier niet van, en na 3 weken hebben de 2 koninginnen geen eitjes gelegd, moet ik bezorgd zijn? De eitjes die verhuist zijn, zijn wel al uitgekomen en ik ben bang dat er iets aan de hand is omdat ze geen eitjes leggen!!
Gel boerderijen zijn vrij dodelijk voor broed en gyne ik adviseer gewoon zelf een buitenwereld te maken of gewoon die van het aqriel te gebruiken moet genoeg zijn heb zelf trouwens ook een Myrmica van ongeveer 50 werksters maar die zitten in een zelfgemaakt ytong nest en voor mensen ziet het er uit alsof de folie alleen schaduw geeft maar voor mieren (die geen rood licht kunnen zien dat kan geen enkele mier) is het gewoon donker
Myrmica rubra 5q 600 w
Lasius Niger 500 w
Lasius Niger 20 w
Myrmica rubra 1 q 50
Messor barbarus 40w
Formica fusca 3q 70w
Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Re: Myrmica Rubra [ Zeroc ]

Bericht door Parraicia »

Rode folie schijnt sws niet te werken bij myrmica en vele andere nederlandse soorten
Plaats reactie