Verdeling aminozuren in kolonie

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Verdeling aminozuren in kolonie

Bericht door hollyghost »

Dit is een heel algemene vraag maar aangezien het over voeding gaat stel ik ze hier.

Ik ben aan het overwegen honingdauwsurrogaat (of alleszins toch proberen een eigen versie hiervan, zal misschien een blog beginnen en dit daarin vermelden :) ) te gebruiken en vroeg me af:
De proteïnen en aminozuren zijn voornamelijk nodig voor de gyne en het broed. Hoe kunnen de werksters vloeibare aminozuren voornamelijk naar het broed en de gyne brengen met honingdauw? Met insecten leggen ze deze meestal op het broed of ik veronderstel voeden ze het broed net nadat ze aan insecten hebben "geknabbeld". Wanneer je de aminozuren mengt met de suikers (honingdauw), gaan er dan niet veel van deze aminozuren "verloren" aan de werksters die vooral suikers nodig hebben en dus de aminozuren niet allemaal gaan gebruiken?
M.a.w. Moet je netto meer aminozuren aan je kolonie voeden wanneer je honingdauw gebruikt t.o.v. insecten + suikerwater als voeding?

Gaan de aminozuren "overblijven" in de sociale maag van de mieren en zo concentreren en via via bij het broed terecht komen?
Ik weet dat aminozuren ook als energiebron gebruikt kunnen worden indien nodig. Is dit ook zo bij mieren? Is dat dan wat er met de aminozuren gebeurd?
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Verdeling aminozuren in kolonie

Bericht door Mika »

Interessante vraag, waar ik misschien nooit lang genoeg ben bij blijven stilstaan. In de praktijk is dat probleem er niet.

Ik ga ervan uit dat werksters aminozuurrijke sociale maaginhoud kunnen opbraken voor larven, die frequent zowel vast als vloeibaar voedsel kunnen eten.

Ik ging ervan uit dat ze ook nog voedselklieren zouden hebben (zoals bijen), maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Er zijn soorten die voedseleitjes leggen, voor de larven of de gyne.

Ik weet dus zeker niet de hele oplossing, maar in de praktijk is er meestal geen enkel probleem hiermee.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie