honingdauw aanbieden, hoe doe jij dat?

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Jochems
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 augustus 2018

honingdauw aanbieden, hoe doe jij dat?

Bericht door Jochems »

Goedendag allemaal,

Om te beginnen, ik ben nieuw hier, heb al het een en en ander doorgelezen en daardoor al wijzer geworden, een erg handig forum! Laatst ben ik begonnen met mijn eerste mierenkolonie, en dit is nu al erg gaaf. Het is een kolonie Messor barbarus.

Ik heb een vraag over het aanbieden van de honingdauw, over hoe dat de handigste manier is. Eerst zal ik even uitleggen hoe de mieren er nu bij staan en hoe ik het een en ander aanpak, dat maakt het misschien wat duidelijker.

Het gaat dus om een kolonie oogstmieren (messor barbarus), bestaand uit ongeveer 20/30 werksters misschien. Ze komen van de mierenboerderij af, net als de rest van hun voeding. De kolonie heeft het nest nu nog in een reageerbuisje en deze is aangesloten op een buitenwereld, arena, waar hun voedsel klaarligt. Als de kolonie groter wordt komt er een gipsnest bij, deze heb ik al klaarliggen maar sluit ik pas aan als de kolonie is gegroeid, ze schijnen dit anders als afvalplek te kunnen gaan zien?
In de buitenwereld ligt een reageerbuisje met suikerwater met een watje ervoor, uit dat watje zuigen ze het suikerwater. Ook liggen er wat zaden klaar die ze kunnen pakken. In de reageerbuis zit achter het achterste watje gewoon water. Ik begreep dat als ze straks in het gipsnest zitten ze hun water daar pakken van hetgeen je vochtig maakt in dat nest. Suikerwater ligt verder gewoon in de buitenwereld klaar.

Dat was de uitleg vooraf, dan komt nu de vraag;

Hoe bieden jullie honingdauw voor langere tijd aan?

Het suikerwater blijft lang goed in het buisje, zolang dit tegen het watje 'aanligt' blijft het watje nat en kunnen ze het hier doorheen pakken. De honingdauw had ik eerst ook zo in het reageerbuisje liggen, maar dit droogt snel uit, wordt dik en komt niet meer door het watje heen, het watje droogde uit aan het oppervlak. Daarna probeerde ik het op een 'voedingsplateautje' uit van de mierenboerderij, maar daar plakken de mieren snel aan vast? Nu heb ik een flessendopje met een watje erin liggen met daarop honingdauw gedruppeld, maar dit lijkt ook uit te drogen.
Kan het kwaad dat het uitdroogt? Of maakt dat dan eigenlijk weer niet zo heel veel uit?

Dus samenvattend, wat is een goede en effectieve manier om langdurig zonder te vaak te moeten ingrijpen honingdauw en suikerwater aan te bieden? Hoe doen jullie dit?
Ik zoek een simpele en misschien ook nog wel een klein beetje een mooie manier, het oog wil ook wat :roll: :lol: ;) ;)

Ik hoor graag van jullie!

Jochem
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: honingdauw aanbieden, hoe doe jij dat?

Bericht door BartR »

Ik gebruik een pillenstripje. Buisje honingdauw in de vriezer. 2x per week een druppeltje in een pillenstripje en het buisje weer in de vriezer.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hesci
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 september 2017
Gender:

Re: honingdauw aanbieden, hoe doe jij dat?

Bericht door Hesci »

een pilstripje of het voedingsplateau is goed genoeg daarvoor
Je moet ook maar een klein druppeltje aanbieden omdat ze er anders in kunnen verdrinken
Heb je dan niet per ongeluk teveel in dat plateautje gedaan?
1x Camponotus cruentatus
1x Lasius flavus
1x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Tetramorium caespitum
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: honingdauw aanbieden, hoe doe jij dat?

Bericht door Mika »

Eten ze daarvan? Als ik het geef aan mijn Messor, is de reactie slechter dan op water...

Ze drinken het water en bedekken het honingdauwsurrogaat...
DUCKDUCKGO!
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: honingdauw aanbieden, hoe doe jij dat?

Bericht door wardvander »

Hier blijven de messors ook van hun honing af.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: honingdauw aanbieden, hoe doe jij dat?

Bericht door mrMojo »

Jochems schreef:Hoe bieden jullie honingdauw voor langere tijd aan?
Honingdauwsurrogaat is zeer voedzaam voor mieren, maar ook voor bacteriën en schimmels. Het is dus niet lang houdbaar, daarom kan je het best invriezen in kleine porties en laten ontdooien vlak voor gebruik.
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: honingdauw aanbieden, hoe doe jij dat?

Bericht door mrMojo »

Jochems schreef:Dus samenvattend, wat is een goede en effectieve manier om langdurig zonder te vaak te moeten ingrijpen honingdauw en suikerwater aan te bieden? Hoe doen jullie dit?
Suikerwater bied ik aan in een buisje zoals op de foto en ververs ik 1 keer per week. Honingdauwsurrogaat bied ik aan op een watje. Nu is het zo dat mijn Messor barbarus verzot zijn op suikerwater zoals te zien op de foto maar honingdauwsurrogaat vinden ze niks. Ze dumpen hun afval erop zodat het volledig bedekt is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jochems
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 augustus 2018

Re: honingdauw aanbieden, hoe doe jij dat?

Bericht door Jochems »

Hartstikke bedankt voor de snelle nuttige reacties!

Het is dus handig om regelmatig kleine hoeveelheden te geven. Pillenstripjes en flessendopjes ga ik proberen.
Het kan dus zijn dat een messor kolonie niet van honingdauw houdt? Persoonlijke voorkeur? En dan halen ze genoeg voeding uit de zaden, suikerwater en fruitvliegjes?

Hoelang kan een kolonie zonder honingdauw eigenlijk?

MrMojo, hoe kom je aan zo'n mooi drinkbuisje? Ziet er strak uit.
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: honingdauw aanbieden, hoe doe jij dat?

Bericht door mrMojo »

Jochems schreef:Het kan dus zijn dat een messor kolonie niet van honingdauw houdt? Persoonlijke voorkeur? En dan halen ze genoeg voeding uit de zaden, suikerwater en fruitvliegjes?
Die kans is er. Ze halen zeker genoeg uit zaden, suikerwater en insecten.
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: honingdauw aanbieden, hoe doe jij dat?

Bericht door mrMojo »

Jochems schreef:MrMojo, hoe kom je aan zo'n mooi drinkbuisje? Ziet er strak uit.
Aangekocht bij anthouse.
Link: https://www.anthouse.es/en/otros-acceso ... house.html
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: honingdauw aanbieden, hoe doe jij dat?

Bericht door Mika »

Jochems schreef: Het kan dus zijn dat een messor kolonie niet van honingdauw houdt? Persoonlijke voorkeur? En dan halen ze genoeg voeding uit de zaden, suikerwater en fruitvliegjes?
Bekijk het zo: hun langdurige overleving wordt bepaald door de hoeveelheid zaden in het nest, om 'slechte' periodes door te komen. Ik had ooit gelezen dat kolonies graanoogsters in de VS 15 jaar droogte konden overleven, op basis van hun zadenvoorraad....

Suikerwater en hongindauwsurrogaat geven onmiddellijk voedsel en energie, en zaden langdurig. Ik denk dat op lange termijn dat het belangrijkste is, en dat de overlevers kiezen voor lange termijn overleven. Het zijn relatief slechte klimmers, en ik zie ze dus geen bloemen bezoeken, zoals bijvoorbeeld Camponotus vagus wel doet.
Jochems schreef:Hoelang kan een kolonie zonder honingdauw eigenlijk?
Ik heb nog nooit een Messor kolonie honingdauwsurrogaat of suikerwater gegeven, dus ik was een beetje verbaasd dat jullie dat wel deden.

Hoe lang kan ze dus zonder: oneindig lang.
DUCKDUCKGO!
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: honingdauw aanbieden, hoe doe jij dat?

Bericht door Hexednl »

Mika schreef: Ik heb nog nooit een Messor kolonie honingdauwsurrogaat of suikerwater gegeven, dus ik was een beetje verbaasd dat jullie dat wel deden.

Hoe lang kan ze dus zonder: oneindig lang.
Ze hebben het niet nodig maar ze accepteren het soms wel, in het begin nam mijn Messor barbarus niks geen zoetigheid aan. Nu 500+w zijn ze er dol op.
8-)
Jochems
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 augustus 2018

Re: honingdauw aanbieden, hoe doe jij dat?

Bericht door Jochems »

Interessant allemaal!

Iedereen erg bedankt voor de handige informatie en het willen meeedenken. De aankomende tijd geef ik de mieren twee keer per week twee drupjes honingdauwsurrogaat, en bekijk hun interesse hiervoor. Verder hebben ze nog suikerwater dat ze kunnen nemen en zaden natuurlijk. En zo nu en dan een fruitvliegje, die ze graag meenemen trouwens!!

Het is nog een beginnend kolonietje, ze zitten nog in een reageerbuisje en hebben een arena. Het afval brengen ze veel tot in de slang, niet eens allemaal in de arena, dus daar kan ik nauwelijks bij ;) ze moeten er maar eens mee doorlopen.

Bedankt voor de goede tips allemaal!

Tot de volgende vraag :):)
Plaats reactie