Teveel kijken stelt het uitkomen van eitjes uit?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
IdsW
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 augustus 2018
Gender:

Teveel kijken stelt het uitkomen van eitjes uit?

Bericht door IdsW »

Ik heb half Juli ongeveer een L. niger koningin gevangen en gelukkig heeft deze broed gekregen. Omdat ik een vrij nieuwsgierig persoon ben kan ik mezelf niet tegenhouden om naar haar te kijken. Gelukkig ben ik in Augustus twee weken naar Frankrijk gegaan en heeft ze toen eitjes gelegd maar nu in september zijn de eitjes nog steeds niet uitgekomen. Komt dit doordat ik teveel naar haar kijk en haar blootstel aan licht? Of ligt het gewoon aan mijn gebrek aan geduld? Ik heb mijn formicarium (een bak met zand en daarin leg ik het reageerbuisje) al klaar dus mag ik het reageerbuisje er al inleggen en het openen? Of moet ik echt wachten tot de eitjes zijn uitgekomen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Teveel kijken stelt het uitkomen van eitjes uit?

Bericht door BartR »

Goede vraag. Ik heb het idee dat mijn gevangen Lasius flavus gyne van 12 augustus ook nog steeds geen eitjes heeft. Ze zat wel op iets wat ik dacht dat eitjes waren, maar nu zit ze weer op het natte watje en zie ik geen broed of larven meer.
Ik kijk ook minimaal elke dag een keer. Ze raakt niet in paniek zoals mijn F. fusca of C. cruentatus gynes.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Teveel kijken stelt het uitkomen van eitjes uit?

Bericht door Hexednl »

Je mag doen wat je ermee wilt hoor, maar of het handig is.

Het beste laat je een gevangen gyne de eerste maand gewoon liggen, voordat je gaat kijken. Hoe vaker je het buisje vasthoud hoe vaker ze haar nest onveilig acht. Des te groter de kans dat ze haar eigen broed op gaat eten.

En de mieren vanuit een buisje verhuizen naar een zand nest zou ik sowieso niet aanraden. Je zal ze de komende tijd niet of nauwelijks meer zien, plus dat het lastig is een stabiele condities te houden.

Losse gyne zou ik helemaal niet in het zand laten graven. Je zal der niet meer zien en weet niet of ze überhaupt nog leeft dan.
8-)
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Teveel kijken stelt het uitkomen van eitjes uit?

Bericht door mrMojo »

IdsW schreef:Ik heb mijn formicarium (een bak met zand en daarin leg ik het reageerbuisje) al klaar dus mag ik het reageerbuisje er al inleggen en het openen? Of moet ik echt wachten tot de eitjes zijn uitgekomen?
Zolang de eerste miertjes niet aanwezig zijn kan je best het reageerbuisje gesloten houden.
IdsW
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 augustus 2018
Gender:

Re: Teveel kijken stelt het uitkomen van eitjes uit?

Bericht door IdsW »

Hexednl schreef: En de mieren vanuit een buisje verhuizen naar een zand nest zou ik sowieso niet aanraden. Je zal ze de komende tijd niet of nauwelijks meer zien, plus dat het lastig is een stabiele condities te houden.
O nee ik wilde niet de mieren laten graven in de zand maar ik wilde gewoon een buitenwereld voor ze hebben met zand daarin die laag zand zou dan zo dun zijn dat ze er niet in zal graven.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Teveel kijken stelt het uitkomen van eitjes uit?

Bericht door Mika »

Ik laat mijn gynes gewoon enkele dagen met rust. Ik leg ze in een donkere kast, en gedaan. (Voor mij is dat allemaal niet nieuw, dus is dat niet moeilijk.)

Ik vind het normaal als ze de volgende morgen al eitjes hebben. Meestal binnen de week, maar eigenlijk nagenoeg altijd binnen de dag... En dan kijk ik om de week kort. (En ja, je hebt kijken en kijken: ik kijk naar de verste ontwikkeling, minder dan een minuut, en leg ze terug. Ik leg de buisjes in een doos, zodat ik ze niet afzonderlijk hoef vast te nemen en dergelijke... )

Als ze geen eitjes leggen klopt er iets niet, als de gynes na weken eitjes te hebben geen larven hebben klopt er ook iets niet.

In het tweede geval heeft de gyne vermoedelijk toch niet gepaard. In het eerste geval mogelijk ook niet, maar het kan ook aan de omgeving liggen.

Ikzelf geloof minder in de factor 'stress', omdat je ze in principe gewoon in het daglicht kan laten ontwikkelen....
DUCKDUCKGO!
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Teveel kijken stelt het uitkomen van eitjes uit?

Bericht door Stroomschok »

Het enige dat de groeisnelheid van broed bepaald is de temperatuur. Voedsel bepaald hoe groot werksters worden en of eitjes en larfjes opgeofferd worden bij voedseltekort om oudere larven genoeg gevoerd te houden. En stress kan tot gevolg hebben dat een koningin minder eitjes legt of broed opeet (al wordt dat zeldzamer naarmate er meer werksters zijn, want die geven haar minder de kans om dit te doen). Tenslotte wordt broed ook opgegeten als de temperatuur of humiditeit in het nest te ver buiten de comfortzone valt, maar de grenzen hiervoor zijn enorm soort afhankelijk.
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Teveel kijken stelt het uitkomen van eitjes uit?

Bericht door KC »

Stelt theoretisch niet het uitkomen van eitjes uit.....maar praktisch gezien heb je wel veel later dieren omdat ze worden opgegeten.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Teveel kijken stelt het uitkomen van eitjes uit?

Bericht door Stroomschok »

KC schreef:Stelt theoretisch niet het uitkomen van eitjes uit.....maar praktisch gezien heb je wel veel later dieren omdat ze worden opgegeten.
Minder werksters, maar niet later. De jongere worden in geval van brood recyclen aan de ouderen gevoerd, niet andersom. Maar stress-eten van broed is iets wat Lasius niger praktisch niet doet.
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Plaats reactie