Beginner, ben ik goed bezig?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antdude
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 september 2018

Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door Antdude »

Hallo, ik ben vrij nieuw in het houden van mieren, hoewel ik al een paar keer geprobeerd heb, telkens met als resultaat de kolonie die uitstierf. Daarom dat ik nu wat advies wil inwinnen.

Afbeelding

Bovenstaande mierenboerderij heb ik in een Spaanse webshop gekocht, samen met een kolonie vn een soort die "Lasius Grandis" heet. Weet er niet veel van, maar er stond bij dat het een goede soort voor beginners is, dus heb ik die maar gekozen. Eenmaal de kolonie was aangekomen heb ik het buisje zowat uitgeschud in de buitenwereld. Ik kon ook het buisje koppelen aan de mierenboerderij dmv een tube, maar een eerdere poging met een ander kolonie (Lasius Niger, zelf gevangen) mislukte, dus werd het gewoon ze er in zetten.

Afbeelding

Als eten heb ik een stukje rauwe ham in de buitenwereld gelegd (want ik had ergens gelezen dat je eiwitten kan geven dmv vlees), alsook twee druppels suikerwater in het voederbakje. Zoals je op de foto kan zien zit de koningin in het stukje vlees en momenteel zit de rest van de kolonie er rond, allemaal op een hoop.

Nu zou ik graag willen weten wat ik kan verbeteren en/of veranderen. En mocht ik totaal verkeerd bezig zijn, hoe ik het nog kan redden.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door MiereManneke »

Hoe groot is de kolonie? Ik zou ze laten terugverhuizen naar de reageerbuis. Het nest op de eerste afbeelding lijkt me véél te groot. Als je het reageerbuisje erin legt, zullen ze wel terugverhuizen. Je moet de mieren ook niet uit de buis schudden, maar ze er zelf uit laten lopen.

Heb je de beginnershandleiding gelezen?