Beginner, ben ik goed bezig?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antdude
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 september 2018

Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door Antdude »

Hallo, ik ben vrij nieuw in het houden van mieren, hoewel ik al een paar keer geprobeerd heb, telkens met als resultaat de kolonie die uitstierf. Daarom dat ik nu wat advies wil inwinnen.

Afbeelding

Bovenstaande mierenboerderij heb ik in een Spaanse webshop gekocht, samen met een kolonie vn een soort die "Lasius Grandis" heet. Weet er niet veel van, maar er stond bij dat het een goede soort voor beginners is, dus heb ik die maar gekozen. Eenmaal de kolonie was aangekomen heb ik het buisje zowat uitgeschud in de buitenwereld. Ik kon ook het buisje koppelen aan de mierenboerderij dmv een tube, maar een eerdere poging met een ander kolonie (Lasius Niger, zelf gevangen) mislukte, dus werd het gewoon ze er in zetten.

Afbeelding

Als eten heb ik een stukje rauwe ham in de buitenwereld gelegd (want ik had ergens gelezen dat je eiwitten kan geven dmv vlees), alsook twee druppels suikerwater in het voederbakje. Zoals je op de foto kan zien zit de koningin in het stukje vlees en momenteel zit de rest van de kolonie er rond, allemaal op een hoop.

Nu zou ik graag willen weten wat ik kan verbeteren en/of veranderen. En mocht ik totaal verkeerd bezig zijn, hoe ik het nog kan redden.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door MiereManneke »

Hoe groot is de kolonie? Ik zou ze laten terugverhuizen naar de reageerbuis. Het nest op de eerste afbeelding lijkt me véél te groot. Als je het reageerbuisje erin legt, zullen ze wel terugverhuizen. Je moet de mieren ook niet uit de buis schudden, maar ze er zelf uit laten lopen.

Heb je de beginnershandleiding gelezen?

Ook zullen kleine kolonies waarschijnlijk geen vlees van zoogdieren aannemen. Het beste kun je ze gewoon kleine insecten geven. Het vlees proberen ze nu te gebruiken als nest.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Antdude
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 september 2018

Re: Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door Antdude »

MiereManneke schreef:Hoe groot is de kolonie? Ik zou ze laten terugverhuizen naar de reageerbuis. Het nest op de eerste afbeelding lijkt me véél te groot. Als je het reageerbuisje erin legt, zullen ze wel terugverhuizen. Je moet de mieren ook niet uit de buis schudden, maar ze er zelf uit laten lopen.

Heb je de beginnershandleiding gelezen?

Ook zullen kleine kolonies waarschijnlijk geen vlees van zoogdieren aannemen. Het beste kun je ze gewoon kleine insecten geven. Het vlees proberen ze nu te gebruiken als nest.
Ze terug in het buisje laten gaan is niet echt een optie aangezien de buitenwereld daarvoor te klein is. Zitten ze voorlopig goed in het stukje vlees, of neem ik het beter weg?
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door BartR »

Weg, aangezien dit binnen een dag al kan rotten.
Zit er een aansluitpunt op de arena zelf of alleen aan de zijkant?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Antdude
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 september 2018

Re: Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door Antdude »

BartR schreef:Weg, aangezien dit binnen een dag al kan rotten.
Zit er een aansluitpunt op de arena zelf of alleen aan de zijkant?
Alleen aan de zijkant.

En ik heb het stukje vlees verwijderd, waarschijnlijk de hele kolonie goed doen schrikken, maar je er zat niets anders op. De koningin is nu gevlucht naar één van de kamer van het nest. Is de kans groot dat ze zich daar settelen en van daaruit groeien? Ik schat de kolonie toch op zo'n 16 à 17 werksters.
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door BartR »

Daar zit ze in ieder geval een stuk beter. Probleem met teveel ruimte is dat ze het niet schoon kunnen houden.
Nu in iedergeval het nest afdekken zodat ze in het donker zitten.
Misschien als je een verduisterde buis met vocht aansluit en zorgt dat het nest onaantrekkelijker is door er bijvoorbeeld licht op te schijnen dat ze alsnog in de buis trekken
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door Hexednl »

Ik zou je ook aanraden om ze terug een buisje in te lokken.
Anders heb je grote kans dat je deze kolonie ook kwijt gaat raken.
In een buisje heb je namelijk altijd genoeg vocht. Iets wat in een acryl nest een stuk moeilijker te realiseren is. Dan als de kolonie een 100 werksters heeft kun je ze weer terug verhuizen naar dit nest.
Succes en welkom.
8-)
Gebruikersavatar
Antdude
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 september 2018

Re: Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door Antdude »

Hexednl schreef:Ik zou je ook aanraden om ze terug een buisje in te lokken.
Anders heb je grote kans dat je deze kolonie ook kwijt gaat raken.
In een buisje heb je namelijk altijd genoeg vocht. Iets wat in een acryl nest een stuk moeilijker te realiseren is. Dan als de kolonie een 100 werksters heeft kun je ze weer terug verhuizen naar dit nest.
Succes en welkom.
Eerlijk gezegd zie ik het niet zitten om ze terug in een buisje te lokken. Als het puur om vochtigheid gaat zijn er kleine sponsjes aan de zijkanten van het nest die bevochtigd kunnen worden. Voor eiwitten heb ik gedroogde kevers en meelwormen, oorspronkelijk voeding voor vogels. Als ik dat aanbied, zouden ze het nemen?
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door MiereManneke »

Het gaat zeker niet puur om vocht. Het nest is te groot. De mieren zullen misschien het afval in het nest zelf storten, waar je niet bij kunt om het op te ruimen, en dan kunnen er nare schimmels in komen.

Ik betwijfel of zulke kleine kolonies al zulk groter voedsel zullen aannemen. Daarnaast zorgen kevers en meelwormen ook voor heel veel afval (De mieren kunnen een deel niet opeten), en zoals ik al zei, is dat niet erg handig in een groot nest.
Ik zou ze gewoon fruitvliegjes of muggen geven. Heb je de beginnershandleiding inmiddels al doorgelezen?
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door Hexednl »

Antdude schreef:
Hexednl schreef:Ik zou je ook aanraden om ze terug een buisje in te lokken.
Anders heb je grote kans dat je deze kolonie ook kwijt gaat raken.
In een buisje heb je namelijk altijd genoeg vocht. Iets wat in een acryl nest een stuk moeilijker te realiseren is. Dan als de kolonie een 100 werksters heeft kun je ze weer terug verhuizen naar dit nest.
Succes en welkom.
Eerlijk gezegd zie ik het niet zitten om ze terug in een buisje te lokken. Als het puur om vochtigheid gaat zijn er kleine sponsjes aan de zijkanten van het nest die bevochtigd kunnen worden. Voor eiwitten heb ik gedroogde kevers en meelwormen, oorspronkelijk voeding voor vogels. Als ik dat aanbied, zouden ze het nemen?
Als jij ze liever in het nest houd is dat je eigen keuze,
Het is alleen niet handig.
Gedroogde insecten hebben ze niks aan.
Je kan beter fruitvliegjes enzo geven, kleine insecten zonder hard exoskelet.
8-)
Gebruikersavatar
Antdude
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 september 2018

Re: Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door Antdude »

Hexednl schreef:
Antdude schreef:
Hexednl schreef:Ik zou je ook aanraden om ze terug een buisje in te lokken.
Anders heb je grote kans dat je deze kolonie ook kwijt gaat raken.
In een buisje heb je namelijk altijd genoeg vocht. Iets wat in een acryl nest een stuk moeilijker te realiseren is. Dan als de kolonie een 100 werksters heeft kun je ze weer terug verhuizen naar dit nest.
Succes en welkom.
Eerlijk gezegd zie ik het niet zitten om ze terug in een buisje te lokken. Als het puur om vochtigheid gaat zijn er kleine sponsjes aan de zijkanten van het nest die bevochtigd kunnen worden. Voor eiwitten heb ik gedroogde kevers en meelwormen, oorspronkelijk voeding voor vogels. Als ik dat aanbied, zouden ze het nemen?
Als jij ze liever in het nest houd is dat je eigen keuze,
Het is alleen niet handig.
Gedroogde insecten hebben ze niks aan.
Je kan beter fruitvliegjes enzo geven, kleine insecten zonder hard exoskelet.
Ik zal fruitvliegjes kopen. Als ik ze in de buitenwereld leg, zullen er dan om komen, of doen ze dat niet omdat de kolonie nog te klein is?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door Hexednl »

Als ze honger hebben gaan ze vanzelf op zoek. Zo dicht mogelijk bij de ingang leggen. Dan komt dat vast wel goed.
8-)
Gebruikersavatar
Antdude
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 september 2018

Re: Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door Antdude »

Hexednl schreef:Als ze honger hebben gaan ze vanzelf op zoek. Zo dicht mogelijk bij de ingang leggen. Dan komt dat vast wel goed.
Oh ok, bedankt voor je antwoord, geeft me toch nog wat hoop :) . Iedereen in deze topic trouwens bedankt voor jullie antwoorden.
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door Kciroj »

Lees de beginnershandleiding.

Zo zie je maar dat ze van een rolletje ham een nest willen, zo klein vinden ze het fijn :)

Welkom en veel plezier en succes!
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
Antdude
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 september 2018

Re: Beginner, ben ik goed bezig?

Bericht door Antdude »

Nog een vraagje, hoe hou ik het nest voldoende vochtig? Ik doe regelmatig wat water op de sponsjes, maar is dat wel genoeg om de optimale vocht omstandigheden te hebben? Momenteel zitten ze allemaal op een hoop dichtbij één van de sponsjes, geen idee of dat een goed teken is of niet.
Plaats reactie