Mieren vivarium

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 38

Mieren vivarium

Bericht door don19542 »

Hoi mensen,

Ik wil binnenkort een vivarium gaan maken voor een van mijn kolonies.
Ik zit er aan te denken om mijn Pheidole yeensis er in onder te gaan brengen. Deze heb ik nu in een 3d nest van Simants zitten, overigens top spul... De kolonie zal ergens tussen de 500 en 800 leden hebben nu.
Het moet dus een verwarmd, tropische vivarium gaan worden.
Nu ben ik natuurlijk zelf al aan het zoeken geweest hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Mijn plan is op dit moment als volgt:

Ik ben van plan een volglas aquarium te kopen, deze zijn voor hun afmeting redelijk goedkoop.
Ik wil er een gaan halen van 80 lang 50 breed en het liefst boven de 55 hoog. Dit natuurlijk vanwege de ruimte die de mieren moeten hebben voor het creëren van hun nest.
Onder het aquarium wil ik voor 3/4 deel een warmtemat leggen, die ik middels een thermostaat regel op een graad of 27.
Als basis in de bak was ik van plan hydrokorrels te leggen. Dit absorbeert water beter dan gewoon kiezels. Dit is een idee die ik vanmiddag opdeed, ik hoor graag of een van jullie daar ervaring mee heeft.
Boven de korrels komt een meshlaag om de korrels van de aarde gescheiden te houden. Ik wil daar boven op wat houtkool cq actieve kool leggen voor het zuiverde vermogen.
Als grond wil ik een mengsel van Kokos potgrond gaan gebruiken, ook hier hoor ik graag jullie ervaring hierin.
Qua planten moet ik nog even wat onderzoek gaan doen. De bak komt waarschijnlijk bij mij op zolder te staan, daar waar er niet heel erg veel licht is. Dit is dus van invloed op de planten die ik kan kiezen.

Nu kom ik bij iets wat ik echt een beetje zie als een probleem.

De uitbraak preventie... Nu heb ik het prima geregeld met bakken van mierenboerderij. Deze werken erg fijn vanwege de overhangende rand en de deksel met benzinegaas.
Nu heb je zo'n overhangende rand natuurlijk niet in een standaard aquarium. Mijn idee was om plexiglas plinten te maken en deze middels een siliconenkit vast te zetten boven op het aquarium zodat er een overhangende rand ontstaat. Bij dit kom ik alleen tot een nieuw probleem. Als ik daar ptfe op doe en ik ga vervolgens de boel met een plantenspuit bevochtigen, dan ben ik er bang voor dat de ptfe daar onder zal lijden en onbruikbaar wordt.
Daarnaast heb ik natuurlijk als plan een warmtemat onder het aquarium te leggen, wat zal zorgen voor een hoop verdamping, misschien zelfs lichte condens vorming
Een andere oplossing is een afneembare deksel, die dient als overhangende rand... Misschien dat jullie goede ideeën hebben?...

Het wordt voor mij het eerste vivarium wat ik zal gaan bouwen, dus mochten jullie tips en tricks voor mij hebben dan hoor ik dit graag. Alle hulp is welkom.
Zeker met betrekking tot de verwarming, de uitbraakpreventie en de te gebruiken spullen, als aarde etc.

Wie weet als ik iets heel moois maak dat mijn vrouw dit zelfs nog wel zou willen hebben in de woonkamer... ;)
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
Plaats reactie