Pheidole pallidula (KC)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Pheidole pallidula (KC)

Bericht door KC »

Hieronder kunnen de vragen en opmerkingen rondom mijn blog over Pheidole pallidula.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
Arnhem1
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 april 2018
Gender:

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door Arnhem1 »

Flesje ahornsiroop halen....zijn ze dol op
Proud Owner of Pheidole Island
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door KC »

Arnhem1 schreef:Flesje ahornsiroop halen....zijn ze dol op
Bedankt voor het advies! Tot nu toe nemen ze alleen insecten aan, dus ik ga van de week even kijken of ze dit willen aannemen ;)
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door Dahubster »

Dat graven door het watje heen, dat zal misschien met zo weinig niet heel snel gaan. Maar eens er een goed aantal werksters (en majors) aan beginnen, geloof me, ze geraken er zeker doorheen! :)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door Dahubster »

Als ik je één raad mag geven... ik zou je "kolonie" laten verhuizen naar een mini zandnestje (aarde/leem).
Ik heb zelf exact hetzelfde probleem gehad: de ene na de andere werkster stierf en er leek maar geen einde aan te komen. Begonnen met een 25-tal werksters, en na enige tijd had ik nog maar slechts 4 levende werksters en de gyne!
Ik heb ze toen een heel klein glasje met aarde aangeboden. Daar het begin van een gatje in geboord, zodat ze zeker al niet te veel werk meer hadden om een nestje te maken. En met een soort brugje gezorgd dat ze er makkelijk in konden. Dit hebben ze niet veel later ook gedaan en sindsdien kon ik dus niets meer zien.
Af en toe zag ik al eens een miertje buiten. Ik gaf dan ook telkens een fruitvliegje, niet te ver van het nest.
Zo heb ik ze een hele tijd als een kindje verzorgd, en naarmate er meer werksters kwamen, gaf ik ook meer voedsel en schakelde zelfs over naar levende mini krekeltjes.
Enige tijd nadien zag ik tot mijn verbazing eens een soldaat (bij het voederen van een spin), en toen wist ik dat mijn opzet geslaagd was!
Vanaf dan heb ik ze steeds moeten verhuizen naar steeds grotere nesten, en nu zitten ze met een 1000-tal! ;)
Wat je ook doet, hopelijk komt het in orde! ;)
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door KC »

Bedankt voor het advies! Ik ga eens even kijken wat ik hiermee kan en hopelijk een oplossing vinden voor de constante terug val van de kolonie.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door Dahubster »

Ik weet niet of het kan helpen, maar ik heb zelf in het verleden een topic opgestart voor ongeveer hetzelfde probleem.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=10693
Het is een vrij lange thread geworden, maar als je wat tijd hebt en zin, denk ik wel dat je er iets aan kan hebben...
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door KC »

Dahubster schreef:Ik weet niet of het kan helpen, maar ik heb zelf in het verleden een topic opgestart voor ongeveer hetzelfde probleem.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=10693
Het is een vrij lange thread geworden, maar als je wat tijd hebt en zin, denk ik wel dat je er iets aan kan hebben...
Ik heb zojuist de topic doorgelezen, zeer interresant! Denk je dat het in een ėėnkamer gipsnestje ook zou lukken of raad je echt eerder een potje grond aan?
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door Dahubster »

Ik ga eerlijk zijn, ik opteer altijd voor een zand/leem nest. Zeker als het achteruit gaat met de kolonie! Dan kunnen ze hun eigen ding doen en zullen ze altijd wel de beste omtandigheden creëren voor zichzelf.
Natuurlijk ga je dan niet veel meer zien. Maar, wat is het belangrijkste? Het overleven van je kolonie, of het kunnen zien wat er in het nest gebeurt? :)
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door KC »

Eerlijk is eerlijk! Het welzijn van de dieren staat uiteraard voorop!

Hoe zorg je in zo'n situatie voor vocht voorziening?
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door Dahubster »

Gewoon de aarde besprenkelen met water :) Zoals het in de natuur gebeurt wanneer het regent ;)
Plaats reactie