Pheidole pallidula (KC)

Alle Pheidole kolonies van de leden
Plaats reactie
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Pheidole pallidula (KC)

Bericht door KC »

Zojuist mijn eerste twee soorten binnen gekregen, Pheidole pallidula en Camponotus cruentatus.

Man wat ben ik voor twee uiterste gegaan, de Pheidole pallidula is echt miniscuul vergeleken bij de Camponotus.
Ik heb haar weg gezet op een donkere verwarmde plek, ze kwam binnen met 3 werkster (Wat mij qua grote helemaal versteld deed staan..... MINI'S!) en een flinke stapel broed. Ik heb deze wel nog in het afgesloten buisje laten zitten en wacht totdat de groep iets groter is voordat ik de (afsluit)prop verwijder.

Ik heb nog geen foto's genomen omdat ik besloot deze dieren na hun reis lekker even te laten rusten en niet meteen als een bezetenen met de camera eromheen te dansen. Ik hoop wel op korte termijn wat meer van haar en haar nageslacht te laten zien.

Vragen en opmerkingen kunnen hier viewtopic.php?f=31&t=12173
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door KC »

Op aanraden vandaag wat voedsel aangeboden, suikerwater was toch niet zo interessant als verwacht maar het stukje meelworm daarintegen werd goed aangenomen.

Deze buis ligt nu ook open in een open bak...... hopen dat talkpoeder barrière helpt (fingers crossed).
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door KC »

Vandaag weer voedsel aangeboden, ik heb na ergens op een buitenlands forum gelezen wat smeerworst aangeboden, wauw kennelijk zijn ze hier echt gek op!

Lopen nu 7 kleine rakkers door de buis en nog een behoorlijke stapel broed.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door KC »

Wat uitval van de niantics en weer wat nieuwe erbij, ik ben weer terug bij 5 werksters maar er ligt echt een behoorlijke stapel broed. Cocons en eitjes.

Ze nemen momenteel geen voedsel meer aan maar zijn wel heel erg veel in het watje richting het water reservoir aan het graven, iemand tips wat ik nu het beste kan doen? Denk niet dat ze er snel doorheen zullen komen maar je weet het maar nooit :)

Ik heb nu wel zelf een uit elkaar gepluiste watje erbij gedaan die ze nu druk aan het uit elkaar plukken zijn en om het broed heen vouwen ( Waarschijnlijk was de nest ingang te breed?).
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door KC »

Nu een aantal weken verder zit er nog maar weinig verandering in, veel en snelle uitval van de niantics is momenteel bezig er liggen in 2 weken tijd 4 doden in de bak.

Ik zie echter weinig tot geen groei, zijn wel een aantal nieuwe mieren bijgekomen een stuk of 4 a 5 maar het blijft een klein groepje. Ze nemen wel altijd zeer gulzig hun eten aan.

Zit ik momenteel met een winterrust periode dat ik weinig groei zie? Ze nemen wel nog steeds actief voedsel aan dus ik durf het zelf met mijn ervaring niet te zeggen!
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door KC »

Er was in een paar dagen tijd een snel groei van schimmel in de buis (ik denk dat deze al langer aanwezig was maar niet goed zichtbaar, en dit ook de reden van uitval van de werksters is) ik heb ze een andere buis geboden en deze is snel en zeer goed aangenomen. Gyne en nog maar een paar werksters maar een flinke stapel eitjes en larven zijn opweg om goede gezonde mieren te worden.

Ik heb ze als test een fijn geknepen pijnboompit aangeboden en deze is zeer gulzig aangenomen.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door KC »

Nu meer als een maand later zijn ze opnieuw over gegaan naar een nieuwe buis, ik ben erachter gekomen dat veel van het voedsel dat ik ze aanbied ze in de wattenprop van het water reservoir stoppen en er was dus wederom een beoorlijke schimmel laag.

Ik zit nu ook wederom met een gyne met maar 1 werkster en zonder enige vorm van broed. De konigin zelf is vrij groot, gezond en levendig.ze krijgen om de week wat voedsel (grootste aantal tot nu toe was 10) en dat lijkt mij meer dan genoeg. Maar gisteren ochtend zag ik dat er 9 dode werksters bij de ingang lagen.

Dit word voor deze Dame een hele uitdaging om voor de 3e keer opnieuw te beginnen. Ik hoop binnenkortbbeter nieuws te brengen!

(Wat een hobby x_X)
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidole pallidula (KC)

Bericht door KC »

Ondanks de tips en goede verzorging heeft de koningin de strijd opgegeven.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
Plaats reactie