Camponotus cruentatus (Cheezix)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Omdat er nu zoveel broed is probeer ik wat eiwitten voor ze te regelen. Ik heb een zelfgemaakte muggenval in de schuur hangen en ik vang regelmatig spinnen of graaf wat wormen op. Alles wordt met grote zorgvuldigheid aangenomen en ontleed. Het is fantastisch om te zien hoeveel mieren naar boven komen wanneer er gerucht van voedsel rond gaat! Tientallen lopen rond en zoeken naar meer. Dit is vast een teken dat de kolonie graag verder wilt groeien.

Hier een foto van een spin die ik vanavond heb gevoerd:

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

De kolonie heeft veel hongerige monden te vullen, dus ik ben dagelijks op zoek naar muggen, vliegen en spinnen. Dat valt nog niet mee, want het is nog vrij koud buiten en er zijn nog weinig insecten te vinden. Toevallig kwam ik gisteren op de grond een kleine rups tegen. Wat ook een goed alternatief is zijn regenwormen. Ze zijn makkelijk te vinden onder tegens of bloempotten en mijn mieren zijn er dol op (berg aan eiwitten!).

Hieronder een foto van de gearresteerde rups:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Groot nieuws! Mijn eerdere observatie was juist... ik heb een major gefotografeerd die nu bovengronds op wacht staat! 8-)

Hier macro foto's van deze prachtige verschijning:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Er is iets geks aan de hand. M'n mieren zijn een beetje rusteloos. Ik merk dat er een enorme groei ontstaat, maar ik vermoed dat ze niet tevreden zijn met de aanvoer van eten en (eventueel) drinken. Sommige mieren proberen te ontsnappen of lopen tomeloos rondjes over het glas. Ik heb een tweede major buiten het nest zien lopen, maar ik zie ook steeds vaker dode mieren die worden weggebracht. Alleen ze blijven ook met de dode mieren rondjes lopen, waarschijnlijk omdat alles naar het territorium ruikt en ze hun doden juist buiten hun territorium willen leggen. Ik probeer wat meer te voeden en heb ook weer wat fruitvliegjes besteld om aan de grote vraag te kunnen voldoen. De honing werd weer met dank aangenomen, terwijl ze vorige week nog het meeste lieten liggen.

Drinken
Qua water giet ik zo heel soms wat mineraalwater in de trechter die het water onderin laat stromen, waardoor de stenen en aarde worden bevochtigd. Denken jullie dat ik naast het bevochtigen van de aarde ook nog water los moet aanbieden? Zouden ze dorst hebben?

Schimmel
Af en toe zie ik op het drijfhout aan de tegenovergestelde kant van de lamp een lichte vorm van witte schimmel ontstaan. de ene dag is dit meer dan de andere dag. Ik hoop niet dat dit een schadelijke/giftige schimmel is, want dan zou mijn kolonie in gevaar kunnen zijn. Hoe maak ik dit het beste schoon? Anti-schimmel kan natuurlijk niet :roll:

Iemand tips, ideeën of andere opmerkingen? Zeer welkom!
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Update: de schimmel is weer onder controle. Ik heb ze ook wat meer gevoed en ze zijn nu heel relaxed.

Nieuwe buitenwereld
Omdat ze zo panisch aan het zoeken waren laatst heb ik een nieuwe buitenwereld gemaakt. Met een mooie weg ernaar toe door een groene vijverslang. In de kurken dop heb ik een groot en een klein gat geboord. Ik kan er verder heel lang over praten, maar foto's zeggen meer dan duizend woorden. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De foto's hieronder zijn van binnenin de nieuwe buitenwereld. Ze zijn het al druk aan het verkennen! Ik wist niet zeker of de groene slang goed was, want ik heb ook wel eens pvc slangetjes gehad die zo glad waren dat ze moeite hadden om verticaal omhoog te lopen. Deze soort is natuurlijk wat groter en zwaarder dan de meeste andere mierensoorten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cheezix op 23 mar 2020, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Wat ik gisteren vergeten was te vermelden was het commentaar bij 1 foto vand e voorkant van het terrarium.

Je kunt goed zien hoeveel de mieren hebben gegraven als je dit vergelijkt met de setup in het begin. Ik had eerst alleen een plastic transparant shotje aan de voorkant om het zandniveau wat hoger te kunnen hebben (dit terrarium is eigenlijk bedoeld om reptielen te houden met maar een klein laagje zand op de bodem):

Afbeelding


Eind vorig jaar hadden ze zoveel zand verplaatst dat ik noodgedwongen een strook transparant breed plakband heb aangebracht om het zand niet tegen het schuifraam aan te laten komen. Op de foto hieronder zie je hoeveel ze ook daar weer tegenaan hebben gegraven. De werksters lijken dag en nacht tunnels te graven en ik zie regelmatig ook nietuwe ingangen verschijnen en soms ook weer verdwijnen. Ik weet alleen nog niet of ik straks een nieuwe laag plakband aan moet brengen of gewoon heel flauw een schep zand moet nemen van de berg. Lijkt me ook niet zo mooi en ook niet aardig voor mijn mieren, al is het wel weer werkverschaffing natuurlijk. :lol:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cheezix op 09 apr 2020, 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Gisteren een bij gevangen en aan mijn mieren gevoerd. Ik dacht dat ik hem goed had geëlektrocuteerd met de vliegenmepper, maar hij kwam weer bij en heeft nog uren met ze gevochten. Ik heb geen gewonde mieren gezien gelukkig, maar voor de bij vond ik het eigenlijk wel zielig, want dat zijn ook van die mooie beestjes. Maar ja, net zoals dat ik van spinnen houd; toch is het voeren van mijn kolonie belangrijker.

Hier een paar foto's, nadat de bij al gestorven was:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

En daarnaast wil ik ook graag nog een video delen van de graafwerkzaamheden. Heerlijk ontspannen om te kijken haha :mrgreen:
Na ongeveer een half uur switch ik naar de volgende dag, alleen het video effect werkt niet helemaal, maja:





En deze video in 4K heb ik later toegevoegd. Nadeel is de lagere frame rate, dus de mieren die bewegen worden een beetje wazig:

Laatst gewijzigd door Cheezix op 16 apr 2020, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Na een jaartje of 5/6 was het tijd om een nieuwe smartphone te kopen. Mijn vertrouwde Huawei P7 Ascend ondersteunde bepaalde apps niet meer met zijn Android 4.0 :(

Gelukkig kon ik voor een scherpe prijs een mooie nieuwe smartphone op de kop tikken en deze kan filmen in 4K resolutie! 8-)

Na heel wat testen en filmen heb ik hier in alle glorie mijn mieren in hun nieuwe buitenwereld die druk bezig zijn een langpootmug te 'verwerken'. :mrgreen: (Sorry voor het geschud van het beeld. mijn handen waren wat moe na heel lang de telefoon zo vastgehouden te hebben..)

Enjoy:




Ps. Omdat er nogal veel vocht in de glazen buitenwereld zat heb ik tijdelijk een luchtontvochtigingszakje in de opening gepropt. Die neemt 's nachts het overtollige vocht op, zodat het glas niet helemaal beslaat. ;)


En hier een groep mieren die een zweefvlieg behandelen:

Laatst gewijzigd door Cheezix op 16 apr 2020, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Hier een video met mijn gewone videocamera. Daarmee kan ik lekker ver inzoomen. Helaas is de overall kwaliteit wel wat minder.

Mijn mieren die een zweefvlieg een stevige behandeling geven. :lol:



Ik ga er nog een muziekje bij zoeken trouwens... (tot die tijd even zonder geluid)
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Even een fotocollage van mijn nieuwe buitenwereld en hoe hard het gras is gegroeid. Ook zijn er veel tunnels gegraven, maar ik denk voornamelijk door de regenwormen die ik erin had gedaan. Ook zie je wat bladluizen en een wants en ik hoop dat de bladluizen op het gras gaan zitten, zodat de mieren ze kunnen melken. Ik had ze van een klimop af gehaald, maar misschien lusten ze helemaal geen grassap.. :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Een tweede buitenwereld

Daarnaast wilde ik nog een tweede buitenwereld maken, want ik vond het toch wel erg leuk om te doen! Die ga ik dan meteen proberen te gebruiken om krekels in te kweken en deze kan ik dan aansluiten met de groene slang en hopelijk zorgt dit dan voor een constante flow van voedsel (als de krekels niet allemaal meteen worden meegesleept haha). Ik laat ze eerst even eitjes leggen, zodat er straks sowieso een nieuwe generatie krekeltjes wordt geboren. Ze schijnen supersnel voort te planten, dus misschien dat dit werkt.

Het thema is nu woestijn, dus met een heel andere look (zonder echte planten dus). Ik ga de groene buitenwereld verbinden met de woestijnwereld, zodat de mieren van het nest eerst door de groene wereld heen moeten lopen als een soort tussenstation. En omdat krekels nogal veel uitscheiding hebben heb ik wat houtskool in de bodem gedaan voor de zuivering van giftige stoffen (geleerd van antscanada). Daarnaast ook wat regenwormen en pissebedden en ik zag ook al een springstaartje lopen die van een blad af komt die ik erin heb gedaan:

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Hieronder een foto van hoe de setup er momenteel uitziet. Omdat ik niet steeds honing wilde druppelen in de bakken heb ik besloten om een honing/water voedingsruimte te maken. Ook had ik geen idee of ze genoeg water tot hun beschikking hebben. Nu kunnen ze naar eigen behoefte suikers en water tot zich nemen. Het valt me op dat geen enkele mier interesse toont in het water, dus voorlopig is het nest en het vochtgehalte in de buitenwereld genoeg voor de mieren om aan hun vocht te komen. Ik ga nu geen water meer toevoegen aan het nest, maar alleen nog aan de pot waar het gras in groeit.

Ik heb in een plastic potje met deksel twee gaten geboord waar ik twee glazen buisjes in kan steken. Eéntje met water en de ander met honing. Met mijn lijmpistool heb ik de groene slang erin gelijmd en met een dunner slangetje met het terrarium verbonden. Een lijmpistool is echt een aanrader, want je maakt daarmee alles snel en handig ontsnappingsproef!

Afbeelding

Afbeelding


Daarnaast gooi ik nog regelmatig naast fruitvliegjes ook insecten en spinnen in de buitenwereld, die altijd snel naar het nest toe worden getransporteerd. Hieronder een ongelukkige spin die onverwachts door onze woonkamer liep.

Afbeelding


Op advies van google heb ik visvoer in huis gehaald voor mijn krekels en ze vechten er letterlijk om! :lol: Daarnaast krijgen ze kleine beetjes kippenvoer, komkommer voor vocht, wortel en paardenbloemblad voor vitamine C en soms wat andere etensrestjes zoals koude gekookte volkoren pasta en een aardappelschilletje. Het viel me ook op trouwens dat ze aan een overleden regenworm aan het knagen waren. Krekels zijn blijkbaar echte omnomnomnivoren net als hun baasje. :mrgreen:
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Wat ik nog was vergeten te vertellen. Sinds ik het plakband aan de voorzijde had verhoogd kwamen er steeds mieren klem te zitten tussen het plakband en het glas. Natuurlijk had ik ervoor gezorgd dat het plakband niet plakte door twee plakkende zijden aan elkaar te plakken. Maar de mieren presteerden het steeds weer om ertussen te komen en hadden dan geen grip meer om omhoog te klimmen. Dan moest ik steeds de glazen schuifdeur aan de kant schuiven in de hoop ze niet te pletten, om ze vervolgens te bevrijden uit hun benarde positie.

Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik van een stuk kartonnen strook met een vouw erin een barrière gemaakt die de gleuf afsluit. Dit is het resultaat en sindsdien heb ik geen enkele mier meer hoeven bevrijden. :D

Afbeelding



Daarnaast heb ik weer een paar video's gemaakt in 4K resolutie van de graafwerkzaamheden. Ineens werd er namelijk door de mieren besloten om links achterin een groot gat te graven (terwijl de hoofdingang altijd links voorin zat). Misschien waren ze het zat dat de grote zweefvliegen die ik regelmatig voer altijd direct bovenop de ingang van het nest rollen, omdat dit het laagste punt is.

Drie verschillende camera hoeken heb ik gebruikt, zodat je van alle kanten kunt zien hoe de werkzaamheden verlopen. Het beeld van wat er ondergronds gebeurd is nog wel het leukst, want dat zie je eigenlijk nooit. Je ziet dat de mieren schouder aan schouder samen de zandkorrels als het ware 'uit de grond trekken'. Machtig interessant! Mijn videobewerkingsprogramma ondersteund alleen geen 4K resolutie, dus ik heb ze in 1 keer goed moeten filmen (heel wat bestanden verwijderd) en de 3 hoeken apart moeten uploaden naar Youtube:


Werken bovengronds




Werken boven- en ondergronds




In het begin en na 2 minuten zie je ze ook met een pop slepen die volgens mij op knappen staat:


Werken ondergronds

Laatst gewijzigd door Cheezix op 17 apr 2020, 10:55, 7 keer totaal gewijzigd.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Volgens mij heb ik mijn eerste super major gezien, maar het kan ook een flinke normale major zijn.

Ik had meerdere foto's gemaakt, maar hij ging snel weer het nest in, dus ik heb één scherpe en eentje onscherp voor de vergelijking met de werksters. Als ik dit vergelijk met mijn eerdere foto's van die andere major dan lijkt deze nog een slagje groter. Wat denken jullie?

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Vandaag bij het bekijken van de graafwerkzaamheden lijkt het ineens wel de grand canyon! Als je goed kijkt zie je zelfs een beetje zand instorten:

Afbeelding


Ik denk dat het zand zo droog is dat een deel van hun plafond is ingestort. Ik heb daarom besloten om toch maar weer wat water toe te voegen. Maar in plaats van het in één keer in de drainage te gieten gebruik ik nu een afgeknipte frisdrankfles. Ik weet immers niet hoe diep ze al hebben gegraven, dus als ik teveel water in één keer toevoeg kan het best zijn dat er tijdelijk een aantal tunnels onderwater lopen met alle gevolgen van dien.

De frisdrankflesdop heeft een heel klein gaatje waardoor het water langzaam in het slangetje druppelt:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Update van het ingestorte plafond:

Afbeelding

Om het zand iets vochtiger te maken heb ik water gedruppeld in het bakje, zodat er een klein meertje ontstaat en deze ook langzaam laten overstromen. Dit verhoogd tijdelijk de luchtvochtigheid en maakt het zand hopelijk wat minder droog, zodat er beter gegraven kan worden.

Momenteel ben ik bezig een video te exporteren die ik gisteravond en vannacht heb opgenomen. Het is bijna 10 uur film van m'n mieren die een kever larf verorberen die ik in onze tuin had opgegraven. Helaas heb ik het laatste deel er net niet op staan, want toen lag ik in bed te slapen en hij stopt steeds na 45 minuten met opnemen, omdat het bestand anders te groot wordt (4GB). De video in totaal wordt 44GB en is straks misschien wel de langste mierenvideo op Youtube haha. :lol:
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Hier alvast een soort 'trailer' van de lange video die komen gaat. Ik had een kort stukje gefilmd in 4K resolutie. De lange video wordt 1080p @ 60fps, want 4K was niet te doen. Deze larf wordt dus uiteindelijk in 1 video helemaal verorberd! (behalve dan het allerlaatste stukje)

Laatst gewijzigd door Cheezix op 21 apr 2020, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Wie verveeld zich kapot en heeft een paar kilo popcorn in huis? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb een nieuw Youtube kanaal geopend om speciaal al mijn mierenvideo's op te plaatsen.

En hier is hij dan; de bijna 10 uur lange video van mijn mieren die een meikever larf verorberen!



Zonet heb ik nog iets veel spannenders gefilmd en daar ga ik nu aan werken. Het is een video vol actie tegen een mega vijand die qua lichaamsbouw heel erg lijkt op de mier...
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

En dan hier de beloofde video!

Gisteren zag ik ineens een hele grote wesp vliegen in onze schuur. Ik hield de schuurdeur dicht en rende ik naar binnen om de elektrische vliegenmepper te halen. Toen ik terugkwam vloog ze daar nog steeds rustig rond op zoek naar iets. Ik besefte dat dit een koningin moest zijn op zoek naar een geschikte plek voor haar nest! Wespen zijn mooie dieren maar vreselijk irritant als je in de achtertuin wilt eten, dus we hoeven zeker geen nest in onze schuur haha. Ik deed de deur open en mepte haar met een ware tennis smash tegen de grond aan! Ze lag meteen half bewusteloos op de grond maar bewoog nog heel duidelijk. Ik pakte haar op met de vliegenmepper (haakte haar pootje eraan) en heb haar even op de vliegenmepper 'gebraden'. Er zitten niet zulke sterke batterijen in, want grote bromvliegen krijg ik er niet makkelijk mee neer, dus ik heb haar toch iets van 20 seconden geëlektrocuteerd. Niet heel aardig, maar ik wilde zeker zijn dat ze niet met al haar kracht mijn mieren zou aanvallen. En wat een joekel van een wesp zeg! Vooral als je beseft dat mijn mieren behoren tot de grootste soorten in Europa. :!: Toen ze echt even niet meer bewoog (ook het pompen van haar achterlijf stopte even) heb ik met mijn vingers een stukje vleugel afgebroken, zodat ze niet door het terrarium zou gaan vliegen. En daarna heb ik haar bij m'n mieren gedropt met de camera in de aanslag om alles vast te leggen:



Hoogtepunten:
0:05 - Koninginnewesp wordt in de buurt van het mierennest gegooid
4:37 - Koninginnewesp wordt wakker en begint terug te vechten
11:05 - Super major is duidelijk zichtbaar lopend over het linker glas paneel
20:00 - Koningin wordt in het mierennest getrokken


Screenshot van de super major:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Het is inmiddels duidelijk dat de koninginnewesp alweer verleden tijd is, want ik zie nu mieren lopen met haar koninklijke onderdelen (poten en kop):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Vandaag zag ik in de achtertuin een paar natte blaadjes, terwijl het prachtig weer was. Ik keek later nog eens goed en zag dat daar recht boven een grote kluit bladluizen zat zonder mieren erbij. Toen wist ik dat het geen water was maar dat de bladeren dropen van honingdauw! Meteen heb ik mijn terrarium voorbereid (glas schoongemaakt en schuifdeur opengezet) om een nieuwe video te maken.

Hier de reactie van mijn mieren:



Hier zie je duidelijk de honingdauw glinsteren op de blaadjes:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

De fruitvliegen kweek die ik had gekocht (2 potjes) doen het erg goed, dus m'n mieren hebben er inmiddels denk ik goed hun buik van vol. Maar om toch wat variatie aan te bieden vang ik regelmatig wat extra vliegende insecten. Zo ziet mijn bakje eruit, nadat ik in de buurt wat heb lopen jagen met de elektrische vliegenmepper:

Afbeelding

Het beestje rechts lijkt een soort sluipwesp mimic te zijn, want het heeft namelijk geen angel. Toch wel erg goed gelukt moet ik zeggen, want ik trapte er echt in toen ik hem zag. :lol:

Daarnaast ben ik bezig met voorbereidingen voor mijn tweede (of misschien zelfs ook nog derde) kolonie, want morgen komt mijn Camponotus vagus koningin binnen van mierenboerderij.nl! Ik heb een oud aquarium zonder deksel op de kop getikt voor een tientje, dus die ga ik ombouwen tot terrarium met deksel en dergelijke. Weer lekker aan de klus dus haha!
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Hier een paar foto's van de (iets te) succesvolle fruitvliegenkweek. Ik heb twee van deze potjes:

Afbeelding

Elke dag gooi ik het grootste deel in de buitenwereld (glazen pot), zodat de mieren kunnen jagen, maar het begint bijna te lijken op een plaag konijnen in Australië :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig heb ik een leger springstaarten, naaktslakken en pissebedden die al het overtollige bio-afval in de bodem opeten. Anders zou het een hele vieze rottende bende worden!

En dan hieronder een Photoshop compilatie van alle klassen met uitzondering van de koningin. Het is bijna onmogelijk om ze allemaal tegelijk in beeld en daarnaast ook nog mooi scherp te krijgen, dus ik besloot van dezelfde locatie (nest-ingang) een heel aantal foto's te maken en die samen te voegen tot 1 foto in Photoshop. Ik kwam op dit idee, omdat ik eindelijk weer eens een super major zag lopen, dus die wilde ik graag in verhouding zien tot de andere klassen.

Klopt het dat ik hier minors, media, majors en super majors samen in 1 foto heb? Of kunnen sommige klassen ook onderling nog verschillen qua grootte?

Afbeelding


En als laatste een mooie foto van een major die poseerde op het groene blad. Dit is tevens mijn nieuwe avatar geworden. 8-)

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Afbeelding

De fruitvliegen blijven maar komen, dus inmiddels is mijn kolonie helemaal verzadigd van eiwitten/proteïnen. Ik had een halfdode rups gevonden in de drinkbak van onze kippen, maar de mieren tonen niet veel interesse. Eerst deden ze een poging om hem te bijten, maar nu laten ze hem gewoon liggen. Stelletje verwende nesten haha!

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

De hoeveelheid fruitvliegen begint nu toch echt een probleem te worden. Ik zie de mieren nog steeds naar hartenlust jagen op de vliegjes, maar hun vangst bezorgen op het hoofdkwartier vinden ze ineens minder belangrijk. Wat een zooitje in de tunnel! Hele stapels dooie fruitvliegjes...

Afbeelding


Ik ga vanaf nu de fruitvliegjes maar invriezen voor later, want dit is niet handig zo haha. :roll:
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Vandaag keek ik in de groene slang en gelukkig zijn bijna alle dode fruitvliegjes opgeruimd! Geen idee hoe ze werden getriggerd om toch te gaan opruimen, maar ik ben er blij mee, want anders moet ik zelf die slang gaan schoonmaken met water ofzo.

Gisteravond vond ik in de keuken tot mijn verrassing een kogelspin op de muur (familie van de zwarte weduwe). Deze zijn normaal vrij lichtschuw, maar deze klom gewoon langs de muur omhoog. Ik heb haar even geshockt met de vliegenmepper, maar ze kwam al erg gauw weer bij haar positieven. Gelukkig hebben mijn mieren ervaring met grote sterke vijanden (zie video wespenkoningin), dus ik had er alle vertrouwen in dat ze deze spin wel de baas konden. Het enige wat mij zorgen baarde was de snelheid van de spin. Ze rende werkelijk het hele terrarium rond, terwijl de mieren nog aan het hergroeperen waren op de plaats waar ze haar voor het eerst tegenkwamen. Ik heb haar dan ook 1 keer de 'goede' kant op geduwd met een stokje, want anders zou ze misschien ontsnappen en bovenin een hangmat web gaan maken. Zodra een spin ruimte krijgt om een web te maken is het eigenlijk verloren voor de mieren, want dan kunnen ze haar niet meer benaderen zonder zichzelf in grote problemen te werken.

Hieronder een collage van de kogelspin. Toen ze de ingang van het nest betrad was het direct einde oefening! :lol: Had nog geprobeerd te filmen, maar het is zo'n lastige hoek om te zien, dus dat was niet echt gelukt.

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Hier nog twee gifjes die automatisch zijn gegenereerd door Google foto's:

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Volgens mij had ik mijn krekel kweek nog niet echt laten zien. Ik kreeg ze helaas niet heel mooi scherp door het glas heen op de foto, maar het geeft wel een idee van hoe hard ze zijn gegroeid! Ik denk dat er al een paar bijna volwassen zijn (ze vinden asperges blijkbaar erg lekker haha):

Afbeelding


Daarnaast heb ik vanmiddag ook een paar springstaarten gevangen en gefotografeerd. Ik ben erg verbaasd dat deze zo divers zijn in kleur en motief! Kijk eens hoe mooie glans, kleur en strepen sommige hebben:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

De kolonie zelf groeit lekker en er lopen altijd tientallen mieren bovengronds. Dat betekend denk ik dat er ondergronds honderden zijn, want dat zie ik altijd bij videos van andere kolonies op Youtube bij de nesten die helemaal zichtbaar zijn (zowel boven als ondergronds). Bij mij is het natuurlijk raden wat er ondergronds gebeurd, maar ik vind het wel natuurlijker dat de koningin privacy heeft en dus in principe niet kan worden gestoord door licht als ze in een kamer ver genoeg van het glas af gaat zitten.

De fruitvliegenkweek loopt een beetje op zijn einde, al begint mijn eigen kweek nu eindelijk door te zetten, want ik zie de laatste dagen steeds meer maden kruipen in de plastic fles. Ondertussen heb ik wel elke avond vliegjes geoogst en deze ingevroren en bij elkaar nu een mooie voorraad opgebouwd waar ze maanden mee vooruit kunnen:

Afbeelding


Ook had ik al een hele tijd een avocado-pit in het terrarium liggen en die loopt nu ineens uit:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Ik kwam erachter dat mijn nieuwe telefoon een "time-lapse" functie heeft, dus die heb ik even een paar keer getest. Het is best boeiend om te zien hoe de mieren zich gedragen over een langere tijd, maar niet veel mensen hebben het geduld om 20 minuten naar een paar lopende mieren te staren haha.

Na een paar keer de hoek en de modus te hebben veranderd geeft dit eigenlijk het beste beeld van de activiteiten. Dit is gemiddeld, dus soms is het drukker en soms is het rustiger bovengronds (grappig is ook de naaktslak rechts bovenin):




Bovenin deze foto een major die een dode krekel aan stukken bijt. Je ziet het verschil in grootte zo duidelijk wanneer je naar de kop kijkt:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Plaats reactie