Camponotus cruentatus (Cheezix)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Zonet weer een dode krekel gevoerd en zowaar kwam er uit het nest een super major meehelpen. In een paar bewegingen beet hij zo de poot eraf.. wat een kracht in die kaken!! :o

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

RAMP!!!! :shock: :o :shock: :o :shock: :o

De fruitvliegen hebben inderdaad ongenode gasten meegebracht, zoals iemand mij in de comments al waarschuwde! Een heel aantal mieren zijn bedekt met mijten en ik heb een dode mier gefotografeerd en het ziet er verschrikkelijk uit:

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik de fruitvliegen steeds in de buitenwereld (glazen pot) heb gedumpt verwacht ik dat dit ook de hoofdbron is vanwaar de mijten zich nu verspreiden. Er lopen ook duidelijk hele zieke mieren, bedekt met mijten, rond in de pot. Ik heb de glazen pot nu afgekoppeld en de groene slang met heet water doorgespoeld. Ik denk erover om de glazen pot helemaal leeg en schoon te maken en opnieuw in te richten. Antscanada had ook last van mijten en door de kolonie te verhuizen kwam hij van het probleem af. Dus ik denk dat het verwisselen van de bodem het belangrijkst is. Terwijl ik eigenlijk eerder zou verwachten dat de mijten zich altijd van mier tot mier verplaatsen, maar blijkbaar leggen ze hun eitjes op een bepaalde plaats in de grond. Dit moet ik nog verder onderzoeken.

Tips van mensen die ervaring hebben met dit probleem zijn uiteraard super welkom!!! (uiteraard in het daarvoor bestemde topic)
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Na wat onderzoek blijken er positieve verhalen te bestaan over het gebruik van roofmijten. Een paar voorbeelden:

viewtopic.php?t=7574

https://en.wikipedia.org/wiki/Hypoaspis_miles

Ik heb nu 500 van deze roofmijten besteld en hoop dat het gaat lukken: https://www.biogroei.be/hypoaspis-system.

Zodra ze binnen zijn zal ik in de gaten houden of het werkt.

Na een mailtje naar de klantenservice van mierenboerderij.nl kreeg ik heel snel deze reactie:

Afbeelding

Blijkbaar zijn mijten dus niet per definitie dodelijk voor een kolonie.

Ik zit er ook aan te denken om het nest zo droog mogelijk te houden, omdat mijten van vocht houden. Dus voorlopig GEEN water toevoegen aan de setup...
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Gelukkig kwamen de roofmijten vandaag al binnen, dus ik heb ze meteen in de glazen pot, het terrarium en in de krekel glazen kweekpot gedaan (het meeste in de glazen pot, want die krioelt van de mijten). Daarnaast heb ik de 25 Watt lamp verwisselt met een 50 Watt lamp om de temperatuur flink te verhogen (van 24 naar 30 graden). Ik had gelezen dat de mijten niet van hoge temperaturen en droogte houden, terwijl mijn mierensoort daar juist wel van houdt. Misschien dat de geïnfecteerde mieren de mijten eraf kunnen zweten? :P (laten we hopen dat het helpt):

Afbeelding

Afbeelding


Een kleine meikever die ik laatst in de glazen pot had gedaan had inmiddels het loodje gelegd en het ongedierte had zich massaal op het kadaver gestort. Dit gaf een goede kans om de mijten eens van dichtbij te bekijken met mijn macro-lens. Ik zie springstaarten, kleine wormen en grote en kleine mijten. Weet iemand toevallig wat voor soort mijten dit zijn? Ik las dat er heel weinig bekend is over welke soort mijten zich op welke soort mieren hechten.


Afbeelding

Afbeelding


Daarnaast een klein beetje off topic, maar ik zag toevallig in de krekel kweekpot een worm naar boven komen om te zoeken naar dode plantenresten. Grappig om te zien hoe hij om zich heen voelt en daarna weer naar beneden kroop:

Afbeelding


En ook interessant: een krekel die aan het vervellen is:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

De activiteit in de kolonie lijkt onverminderd door te gaan. Ook nadat ik de glazen pot heb afgekoppeld zijn de mieren druk in de weer om te graven en rond te lopen. Ik heb goede hoop dat deze mijtenplaag de kolonie niet zal uitroeien, maar dat er hopelijk snel een grote verandering plaats zal vinden. Om door te gaan met het bestrijden van de mijten heb ik de warmte-mat aan de zijkant van het terrarium eraf gehaald en tegen de glazen pot bevestigd net zoals bij de krekels. Zo wordt het klimaat in de pot minder gunstig voor de mijten. De roofmijten hebben er hopelijk niet zoveel last van, maar omdat ik nu steeds meer kleine beestjes (vooral springstaarten) aan de tegenovergestelde kant zie verschijnen wordt het jagen voor de roofmijten straks wel heel makkelijk.

Afbeelding

Afbeelding


Omdat ik toch de warmtemat aan het verplaatsten was heb ik meteen even een kijkje genomen bij alle tunnels en ondergrondse kamers. Door de weerspiegeling van het glas is het alleen verdraaid lastig om een goede foto te maken, dus mijn excuus voor de slechte kwaliteit. Het verbaasd me dat ze gewoon helemaal tot op de bodem zijn met graven. Wat op de foto's helaas niet te zien is: de kamers liggen tegen de lava stenen aan en heel veel zand en kokosbodem is om de stenen heen verwijderd. Dat was veel werk, maar het houdt ze in ieder geval van de straat haha :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Tot slot nog even een foto om te laten zien hoeveel honing ze wel niet eten.. Echt niet normaal veel, want eerst zat de luchtbel nog bovenin en nu zakt hij steeds verder naar onder! Er zitten ook altijd mieren in de buis te snoepen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cheezix op 25 jun 2020, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Laatst kocht ik op aliexpress een usb microcoop. Echt zo'n goedkoop plastic dingetje, maar ik zag hem voor het eerst in een advertentie op instagram. daar kostte hij iets van €35 ofzo. Maar op aliexpress was hij maar €12 zonder verzendkosten.

Ik moet zeggen dat het erg grappig is om er foto's en video's mee te maken ook al is de opname kwaliteit heel laag. Moest er alleen ook nog een USB adapter voor kopen, zodat ik hem kon gebruiken met mijn smartphone. ook de app is een beetje half gaar qua gebruik, maar het werkte uiteindelijk wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Video compilatie van de beestjes in de glazen pot:

"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Vorige week heb ik een video gemaakt over de huidige graafwerkzaamheden. Ik had deze alleen nog niet gedeeld, want we waren een aantal dagen op vakantie. Gelukkig had ik de tijdschakelaar hieronder in gebruik die beter werkt dan de analoge die ik eerst had. De warmtelamp gaat altijd netjes om 23.00 uur uit en gaat om 07:00 uur weer aan. Dan hebben ze net als mijzelf ongeveer 8 uur nachtrust.

Afbeelding


Om toch nog de video te delen plaats ik hem nu:



Ik denk niet dat ooit iemand zo gek is om dit soort extreem lange video's helemaal uit te kijken, maar mocht er toch iemand zijn met obsessie level 1000 dan wens ik diegene veel kijkplezier haha :lol:

Ik moet zeggen dat de mijten plaag nog steeds niet over is, maar het schijnt dat de mieren er inmiddels mee hebben leren leven. Nu de temperatuur hoger is en de vochtigheid steeds lager zie ik ze nu ook helemaal rechts in het terrarium bezig met graafwerkzaamheden. En ik zie dus nog wel redelijk wat mieren lopen die er wat lomp uit zien, vanwege de mijten die ze met zich meedragen. Maar geen enkele ziet er meer zo slecht uit als eerst, waarbij ze van top tot teen onder zaten. Laten we hopen dat de mijten plaag uit zichzelf een keer verdwijnt. Ik ben echt benieuwd hoe mieren in het wild hier mee omgaan, want die halen constant voedsel binnen waar mijten op zitten toch? In ieder geval: de toekomst zal het leren...
Laatst gewijzigd door Cheezix op 25 jun 2020, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Sinds ik de warmtemat heb weggehaald (vanwege de hetere lamp) zie ik nu dat de hoofdingang is verplaatst naar midden voorin het terrarium. Dag en nacht wordt er doorgewerkt en ik vermoed dat de hele bodem ondergronds krioelt van de gangen en kamers. Dat is ook de reden waarom ik nooit een kant en klaar nest van gips of iets dergelijks zou nemen, want je ontneemt de mieren zoveel van hun dagelijkse bezigheden. Wie weet kunnen mieren zich werkelijk vervelen als ze niet veel te doen hebben haha.

Hier een timelapse van gisteren toen ik ze twee ontdooide vliegen gaf. Er kwam meteen extra leven in de brouwerij! :D




Het effect van een droger nest is ook dat de mieren nu eindelijk interesse beginnen te tonen in de aangeboden watervoorraad:

Afbeelding


En ik vond ook weer een paar hele bijzondere kleurverschillen bij pissebedden die allemaal samen op dezelfde plek woonden:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Een paar dagen terug ving ik een wesp die ik niet echt herkende. Hij is veel meer zwart dan geel en iets slanker dan een gewone wesp, maar het is duidelijk ook geen sluipwesp.

Hier een close-up en de actiefoto van mijn mieren die hem behandelen (hij was ontdooit uit de vriezer):

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Er is veel activiteit bovengronds, dus ik verwacht eigenlijk nog veel meer activiteit ondergronds. Een super major patrouilleert regelmatig heen en weer en ik heb een paar mooie kiekjes van hem kunnen nemen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Ook zag ik iets opmerkelijks. Uit de oude nestingang links werden poppen verplaatst naar een uitgegraven reageerbuisje. dat buisje lag er nog van de eerste verhuizing van de koningin, omdat ik toen dacht dat ze die misschien wel wil gebruiken als tijdelijk nieuw verblijf. Maar ze gingen toen direct het zand in en het buisje heeft sindsdien vooral begraven gelegen. De afgelopen weken hebben ze het buisje weer langzaam blootgelegd en ik vermoed dat er nog water in zit en dat ze daarom de poppen erheen verplaatsen. Links is het nest nu echt heel droog aan het worden, dus rechts zie ik ook steeds meer activiteit. Klik om te vergroten:

Afbeelding


Daarnaast hebben ze nu weer het zand bijna tot de bovenste laag van de rand opgestapeld. En ook nog veel troep gemaakt tussen het plakband en het glas in, dus dat wordt nu heel lastig schoonmaken. (hoe meer troep ertussen komt, hoe erger het schuurt wanneer ik de glazen schuifwand probeer te openen).


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zoals je kunt zien is het slakkenhuis inmiddels omgevallen en begraven. En helemaal rechts begint nu dus een echte heuvel te ontstaan. Ik denk erover om de schuifdeur weer eens voorzichtig te openen en dan het zand handmatig even wat af te graven, want om opnieuw weer een hogere laag plakband te plaatsen maakt het niet mooier.

Hieronder zie je dat er in het midden veel activiteit is. En als je de mier helemaal links bovenin bekijkt (onderste foto) zie je ook nog wel een paar mijten zitten, maar het lijkt nu duidelijk weer onder controle te zijn gelukkig:

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

In de tuin vond ik een flinke hooiwagen, dus het was weer eens tijd voor een uitdaging. Je ziet nu in deze video ook mooi de super major in actie, al vind ik hem wel erg terughoudend in het gevecht... :roll:

"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Foto update. Hieronder een foto compilatie van een dode super major die ik van een werkster heb afgepakt (die ermee ronddoolde op zoek naar een plek om te dumpen). Gelukkig zijn er verder geen mijten te zien:

Afbeelding


En hier foto's die ik met mijn usb-microscoop heb gemaakt:

Afbeelding


Op gepaste wijze heb ik de dode mier daarna teruggegeven aan de natuur...

Afbeelding


en in de tuin met mijn camera ook nog een paar vliegen gefotografeerd:

Afbeelding


en tenslotte moet ik trakteren op beschuit met muisjes, want er zijn een heleboel jonge krekeltjes geboren!! :D

Afbeelding


Binnenkort meer beeldmateriaal, want ik heb ook nog video's gemaakt met mijn usb-microscoop.
Laatst gewijzigd door Cheezix op 12 jun 2020, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Wat ik vergeten te zeggen was: alle krekels waren uiteindelijk gestorven en ik had het idee dat het voorbij was. Ik had de glazen pot buiten in de hete zon gezet om het vocht er meer uit te laten verdampen, tegen de mijten. Maar toen ik hem weer binnen had gezet viel het me na enkele dagen op dat ik beweging zag. Hele piepkleine beestjes, dus ik ging er al meteen vanuit dat het mijten waren, maar toen ik goed keek waren het tot mijn verrassing kleine baby krekeltjes! :mrgreen: Hier een betere foto van alle nieuwe baby krekels:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

De buis met honing is bijna helemaal leeg! Ongelooflijk hoe hard dat is gegaan! :shock:

Er wordt nu heel druk de laatste restjes uit de watten gezogen als een soort leegverkoop haha :lol:

Nu moet ik gaan kijken hoe ik deze buis ga bijvullen/vervangen terwijl hij nu zo vol zit met mieren, hmm...

Afbeelding

Afbeelding


Ik kreeg een waardevolle tip en een vraag en hier is mijn antwoord (de vraag was welke honing ik gebruik):

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Ineens zag ik nog maar 1 mier in de honingbuis, dus ik denk dat veel mieren het hadden opgegeven, misschien omdat het zoveel moeite kostte om het eruit te halen? In ieder geval zag ik mijn kans schoon en met wat gedoe lukte het me om een nieuwe verse buis tjokvol honing terug te plaatsen! Helaas ontsnapten een tweetal mieren (minors), maar toch moet ik zeggen dat ik blij ben dat ze me nog nooit gebeten hebben. :P

Hier een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hier een paar usb-microsoop foto's van de droge witte honingkristallen onderin de oude buis:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Ze groeien echt met de dag! :shock:

Hoef dus dit jaar geen nieuwe voederdieren meer te kopen, dat is zeker! :D

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

De mieren zijn weer druk geweest! Ineens ligt er overal een laag cocos gruis op het zand. Gisteren was het links nog geheel zand, dus dat is ineens hard gegaan haha. En had ik al verteld dat ik toch weer een laag plakband had aangebracht? dat is samen met de eerste plastic rand nu de vierde verhoging sinds het begin! Bij elkaar gemeten hebben ze nu links al 13,5 cm zand opgehoogd! En ze stoppen ook weer opnieuw zand en graafresten tussen het plastic en het reepje karton, maar dat kan nu niet meer tussen de schuifdeur komen, dus dat is echt veel beter voor als ik er weer eens in moet met mijn hand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En ik vond toevallig een stervende bij in de tuin. Hij bewoog nog een beetje, maar gaf verder geen weerstand. Dus vers voedsel, zonder dat er deze keer geweld nodig was:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Zojuist heb ik iets aparts gevonden. Een grote lege zwarte pop, terwijl de andere lege poppen allemaal beige kleurig en veel kleiner zijn...

Zou dit een speciale pop zijn waar de super majors uit komen? Of weet iemand iets hierover, waarom deze groot en zwart is?

Hieronder een foto vergelijking op een stuk keukenrol:

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Vandaag zat er ineens een lijmspuiter op ons toilet. Dat klinkt als een soort drugsverslaafde, maar het is een vrij bijzondere spin haha :lol: Deze maken geen web, maar spugen (spuiten) hun kleverige draad op hun prooi, zodat deze verstrikt raakt en ze de prooi kunnen pakken.

Ik heb de spin bij m'n mieren gegooid en eerst liep hij een beetje over het plafond heen en weer. Maar toen ik een uurtje later terug kwam was hij nergens meer te bekennen, dus die is inmiddels zeker weten gearresteerd en als straf aan de kinderen gevoerd... (autsch dat klinkt als een hele slechte horrorfilm)

Hier een helaas niet al te scherpe foto vlak voordat ik hem in het terrarium deponeerde:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Zonet was ik bezig met een nieuwe glazen pot klaar te maken om als nieuw huis te worden voor 1 van mijn 3 gevangen Lasius niger koninginnen. Gisteren waren het exact de weersomstandigheden voor de bruidsvlucht, zoals sommigen van jullie waarschijnlijk ook hebben gezien: warm, benauwd en onweer in de lucht.

Nu zal ik verder niet uitweiden over die vangst, want ik praat al vaak genoeg over andere insecten en spinnen in deze blog. Soms begint mijn blog meer op een blog over spinnen te lijken. Ik was namelijk bezig met die nieuwe leefwereld en spontaan komt er een hele dikke springspin uitgekropen. Ik dacht er even over om hem bij mijn andere springspin te doen, maar ze kunnen kannibalen zijn, dus beter toch van niet. Ik heb hem toen toch maar bij mijn mieren gedaan, want zo'n goed doorvoede spin zit vol met eiwitten en andere voedingsstoffen haha. Hier een dubbele foto van de springspin in het terrarium:

Afbeelding


Daarnaast leeft er ook al enige tijd een kogelspin in het terrarium. Dat had ik volgens mij nog niet eens verteld, maar ik had die erin gedaan met de verwachting dat hij direct gepakt zou worden. Maar hij ontsnapte en bouwde een hangmat web. Nu hoopte ik dat hij de zwakkere mieren zou pakken die bijvoorbeeld mijten dragen of al ouder zijn. Hij heeft inmiddels al een paar mieren gevangen, maar ik weet wel dat als hij 1 foutje maakt hij meteen zelf lunch wordt! :lol:
Laatst gewijzigd door Cheezix op 28 jun 2020, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Vanmorgen moest ik erg lachen, want er zat een mier klem in een ventilatie-gaatje. :lol: Heel voorzichtig heb ik hem met mijn vinger terug geduwd door zachtjes op z'n kop te kloppen. Daarna met de punt van een spijker het laatste stukje kop teruggeduwd. Gelukkig was hij ongedeerd! Ik zeg trouwens wel "hij" en "hem", maar ik weet natuurlijk wel dat het een vrouwtje is. Alleen voor het gemak zeg ik hij. :P

Afbeelding


Ook zag ik afgelopen dagen steeds vrij grote (vooral lange) sluipwespen door onze achtertuin vliegen. Ze zijn erg snel, dus lastig te vangen, maar net heb ik er toch eentje uit de lucht weten te meppen. 8-)

Hier een paar foto's van hoe mooi gestroomlijnd dit insect is, plus een paar bewogen actiefoto's van de mieren in gevecht (duurde slechts 1 minuut, want ik had de wesp aardig lam gelegd met elektriciteit).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Klik op de foto om te vergroten:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Als eerste kondig ik alvast aan dat ik komende weken wat meer afwezig zal zijn wegens vakantie.

Daarnaast hier een aanvulling op mijn bericht van 27 juni met een foto van de overlevende kogelspin.

Z'n leven hangt letterlijk aan een paar zijden draadjes haha :lol:


Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Terug van vakantie

Zelfs na een weekje vakantie kun je al zien hoeveel erg is veranderd. Het landschap verandert constant en dat is prachtig om te zien. Af en toe vergelijk ik met oudere foto's en dan zie je pas echt de grote bergen zand die zijn verplaatst! Let maar op de afgezaagde houtstronk links boven in onderstaande foto. Deze had ik destijds gewoon bovenop het zand gelegd:

Afbeelding


Omdat de mieren een week geen eiwitten hadden gekregen (ik had ze vlak voor de vakantie wel extra veel dode (fruit)vliegen gegeven), waren ze erg blij met de regenworm die ik toevallig op de stoep voor ons huis vond. Hij leefde nog, maar was onder de hitte van de lamp snel overleden en meteen werden de biefstukken eraf gehaald. :lol:

Afbeelding

Afbeelding


Wat me ook erg opviel de laatste weken is dat er eindelijk een duidelijke vuilnisbelt is ontstaan bijna recht onder de lamp. Heel toepasselijk bij de vogelschedel al is die binnenkort helemaal bedolven onder het zand...

Afbeelding


En tot slot nog een mooie macro foto van een springspin die ik ze voor de vakantie nog levend had gevoerd (deze had ik nog niet benoemd). Hij zat zo mooi op een blad zijn vangst te eten, maar een tijdje later was hij ironisch genoeg zelf lunch geworden.

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Hier een time-lapse van de alledaagse bezigheden op een vrij rustig moment van de dag. Helaas wilde mijn telefoon niet goed scherp stellen, waarschijnlijk omdat ik de groothoek functie gebruikte en iets te dichtbij was om te focussen. Daarnaast vecht ik ook altijd tegen de reflectie van het glas. Alsnog geeft het wel een grappig beeld van de activiteiten:

"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Ik was niet tevreden met de vorige video, dus ik heb een nieuwe gemaakt op iets meer afstand en in hoge resolutie (4K). Dit filmpje is 40 minuten 8 keer versneld tot 5 minuten lang. Omdat ik even moest wachten tot de video was opgenomen was ik met mijn zoontje in de woonkamer aan het voetballen. Helaas is dit zichtbaar in de reflectie van het glas. Ik hoop niet dat het te afleidend is.

De oplettende kijker ziet ook de spinnen activiteit tussen de twee plantjes in achterin. De avocado stengel leeft nog steeds en er is zelfs een kleine nieuwe uitloper die ook langzaam begint te groeien uit de gespleten avocado. Het tweede plantje met bloemetjes is van plastic.

Ik heb ook tijdens dit filmpje een dikke zogenaamde Trilspin als voedsel in het terrarium gedumpt om iets meer actie te creëren. Bizar genoeg kwam deze in het web van de Kogelspin terecht en geloof het of niet, maar deze twee zijn nu vrienden geworden! :roll: Ze hangen nu naast elkaar in hetzelfde hangmat web. Toch ben ik benieuwd wie als eerste toeslaat, want spinnen zijn normaal gesproken nooit solidair.

Laatst gewijzigd door Cheezix op 16 jul 2020, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Ik wijk soms een beetje af van mijn mieren en praat dan over spinnen en krekels en wespen. Maar ik neem aan dat de meesten die dit lezen ook interesse hebben in andere geleedpotigen. Dus ik neem de vrijheid om in mijn blog ook te blijven praten over andere insecten en spinnen. :mrgreen:

Ten eerste een lichtelijk zorgwekkende ontdekking: de Trilspin was dik met een reden, want ze was in verwachting... :shock:

Afbeelding

Dus nu vrees ik dat er straks tientallen Trilspinnen bij komen en het terrarium vol met spinrag komt te hangen. Heeft iemand een idee om dit op een natuurlijke manier te bestrijden? Ik kan natuurlijk de spin met eierzak nu weghalen, maar ik ben stiekem ook wel nieuwsgierig wat er gaat gebeuren als ik ze uit laat komen haha.


Vlindertuin

En nu een klein beetje offtopic dus. We waren op vakantie met het gezin naar een vlindertuin gegaan. Ik hoopte ook op een afdeling met mieren, maar die hadden ze helaas niet. Wel heb ik een paar mooie foto's kunnen maken (inclusief een blije springspin die ik toevallig tegen kwam):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

De laatste weken gebeurd er niet echt heel veel nieuws, maar zojuist is er wel iets grappigs gebeurd om te melden. Een vervelende vlieg zoemde om mijn hoofd en deze weten nooit in wat voor gevaar ze verkeren in ons huis. Dus ik ving hem levend in mijn hand (trucje van mijn vader geleerd) en gooide hem onverdoofd in het terrarium. Dit eigenlijk alleen om mijn twee spinnen te pesten (hopelijk vallen ze van schrik van hun web naar beneden :P ). Maar wat gebeurde er nu: de vlieg komt vast te zitten in het web laag bij de grond. Mijn mieren ruiken de prooi en beginnen over het web naar de vlieg te lopen... :lol: . Vervolgens proberen ze met man en macht de vlieg uit het web van de spinnen te stelen (ze zijn nu nog steeds bezig hahahaha). Zoveel geweld in het web jaagt de spinnen weg, dus ze kunnen nu ongestoord hun gang gaan.

Hier een paar foto's ter illustratie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het web is aan de onderkant niet kleverig, want daar lopen de spinnen zelf ook overheen, dus vandaar dat mijn mieren er ook kunnen lopen. Ze vallen er wel steeds weer vanaf, vooral als ze met meer dan vier tegelijk op de vlieg klimmen. :mrgreen: LOL dit is echt zo grappig om te zien haha
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

En nu eens een iets minder snelle time-lapse vanuit een andere hoek. Ongeveer na 30 seconden verandert de scherpte/diepte, zodat je ook andere delen ver weg en dichterbij even scherp in beeld krijgt. Hopelijk geeft dit iets meer dynamiek in de video...




Het viel me trouwens vandaag ineens op dat de eierzak van de trilspin verdwenen is.
Ik zie gelukkig nergens kleine spinnetjes, dus ik denk dat ze misschien schijnzwanger was ofzo?
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Af en toe heb ik geluk en vang ik een groot insect, zoals deze nachtvlinder. Het heeft even wat rondgefladderd, maar de volgende dag zag ik dat de mieren nog steeds bezig waren met het verwerken van het karkas (geen foto van helaas, want de hoek was te lastig).


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Daarnaast had ik nog een foto van dezelfde hoek als de laatste time-lapse video, voor de mensen die geen zin (of data) hebben om video's te kijken:

Afbeelding


En sinds gisteren is het ineens warm en benauwd en leek het wel een vliegveld in huis, want het zoemde en zoemde van de tientallen vliegen! Mijn vrouw had er 5 gevangen en daarna heb ik er een heel stel gevangen en in de verschillende terraria gedaan. Daarna ben ik ze in een bakje gaan doen om in te vriezen, want toen werd het echt teveel:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Vanmiddag zag ik een prachtige zweefvlieg die ik helaas net niet te pakken kreeg. Gelukkig wel een mooie foto kunnen maken!


Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Plaats reactie