Vanaf wanneer in vivarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Vanaf wanneer in vivarium

Bericht door BartR »

Vanaf wanneer kan een kolonie eigenlijk in een natuurlijke setup, zoals een vivarium, waarin ze het zelf maar uitzoeken?

Kan dit al direct zoals in de natuur, of wordt toch aangeraden om eerst in buizen op te kweken?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vanaf wanneer in vivarium

Bericht door Hexednl »

Ik zou wel op z'n minst zorgen dat ze zo'n 15 a 20 werksters hebben. Dan hebben ze er genoeg om een nestje te graven en te fourageren. Hoe groter de kolonie al is hoe beter natuurlijk.
8-)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Vanaf wanneer in vivarium

Bericht door Westdijk »

Het had gemakkelijker geweest als je meer informatie had verschaft over de soort en het vivarium zelf, maar ik zal een antwoord verschaffen met het weinige wat ik nu weet.

Het ligt eraan vanuit welk oogpunt. In de natuur hebben mieren het vaak zwaarder dan in een formicarium het geval zal zijn en ondanks talloze slachtoffers tijdens en na bruidsvluchten blijven er nog altijd genoeg koninginnen over om de soorten in stand te houden. In een vivarium heb je als eigenaar tenminste nog invloed op de opstandigheden waaronder de mieren moeten leven. Je bent verantwoordelijk voor het licht, luchtvochtigheid, temperatuur en ventilatie, naast natuurlijk de verzorging van de planten en dieren zelf. Is het een groot vivarium dan kan je zorgen voor droge en natte omstandigheden, waardoor mieren zelf de meest geschikte locatie vinden voor een nest.
Zorg je voor een aantal kant en klare nesten verspreid door het vivarium of moeten de mieren bijvoorbeeld zelf een nest gaan graven in de grond of tussen bladeren, twijgen, etc. Bij het eerste hoeven ze alleen het nest te vinden voor ze erin kunnen trekken, bij de andere mogelijkheden moeten de mieren zelf aan de slag en dat maakt het aanzienlijk zwaarder voor hen. In het begin zal het verlies van een werkster(s) moeilijker te overkomen dan als een kolonie groter is. Zelfs een kunstmatig tot stand gekomen vivarium is gevaarlijker voor hen dan een reageerbuis in een bakje van de Chinees.
Mocht de kleine kolonie een zware tegenslag ondervinden dan kan het weleens heel lang gaan duren voor je weet of de mieren nog in leven zijn. Het zal zelfs al een uitdaging zijn om te achterhalen waar de mieren zich hebben gevestigd.

Vanuit jouw oogpunt kan je in mijn beleving beter wachten tot een kolonie honderd werksters of meer telt, omdat je dan vanaf het begin meer activiteiten in het vivarium zal zien, dan met slechts een paar opportunistische werksters na een koloniestichting het geval zal zijn. Het maakt het voor de mieren zelf ook makkelijker om in een kortere tijd het hele vivarium te verkennen, een geschikte locatie te vinden en met de bouw van een nest aan de gang te gaan. Voor jou is het voordeel dan dat je weet waar de mieren zich precies vestigen in het vivarium. Deze hobby is leuk als er iets te zien valt. In een vivarium met een tropische inrichting heb je natuurlijk nog altijd planten die het oog trekken, maar dierenactiviteiten zijn natuurlijk altijd leuker en met honderd+ werksters zijn de mieren altijd actief aan het foerageren, afvalhopen maken en de barrières aan het aftasten of de buitenwereld nog wat groter is dan het vivarium.
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Vanaf wanneer in vivarium

Bericht door BartR »

Dank je!
Bepaalde soort heb ik nog niet echt in mijn hoofd. Ik heb nu Camponotus cruentatus, maar weet nog steeds niet of ik die in een acrylnest wil of natuurlijke omgeving.

Ik wil ook heel graag Polyrhachis dives in een natuurlijke bak. Ik twijfel of ik eerst met Camponotus ervaring op moet doen en het ‘echte werk’ met een exotische soort doen. Ik heb geen ruimte voor meerdere grote bakken

Kortom, het zijn nog vage plannen en zoals ik nu lees een meerjarenplan.

Heel erg bedankt!
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Vanaf wanneer in vivarium

Bericht door wardvander »

Het is inderdaad waar dat, wanneer je een kolonie van ongeveer 50+ werksters in een groot vivarium zal steken, je er eigenlijk niet zo veel van ziet op het begin. Bij mijn L. Flavus zag ik hoogstens bijvoorbeeld bij het voeren twintig tot dertig miertjes. En bij de bladluizen een constante van ongeveer tien a vijftien melksters.(Zelf vond ik dit fantastisch!) Dit verminderde snel in oktober. Wat me eerst geen zorgen baarde metdat ik dacht dat dit gewoon de stap naar een winterrust was. Maar nu zit ik toch met de vraag nadat ik een poosje bezig was met hier en daar wat aan te passen, of ik niet per ongeluk al dan niet iets heb gedaan met het nest zelf. En om dit te weten te komen zou ik alles overhoop moeten halen, net nu alles voor mij al een tijdje perfect in harmonie leeft. Had ik dan toch niet mogen aanpassen, of had ik beter gewacht tot ze een grotere aantal hadden bereikt, zodat dit zou opvallen? Nuja, gelukkig komt er een antwoord volgende lente.
Bij mijn temnothorax die er binnenkort ook in mag, heb ik wel gewacht tot ze met ongeveer 70/100 zijn. Ze zitten er nog niet in.

Maar ik kijk wel echt uit naar je volgende blog!!
Ze zijn erg leuk om te lezen.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Plaats reactie