Helemaal nieuw en onwetend

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Karen
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 november 2018
Gender:

Helemaal nieuw en onwetend

Bericht door Karen »

Beste leden,

Ik ben Karen, heb een partner, 3 kinderen en twee kleindochters.

Sinds een tijdje verdiep ik me in deze kriebelbeestjes.
Ik ben iemand die graag wil leren, het goed wil doen en goed voor vee en have wil zorgen.
Ik heb best veel vragen gesteld aan verkopers op marktplaats en ook al waren het mensen die zelf formicaria hadden, ze wisten niet overal een antwoord op. Soms was ik enthousiast en wilde wel wat kopen maar dan moest ik het even later toch weer afzeggen. Luisteren naar mijn gevoel die zei dat het nog niet goed was.

Ik wist: ik wil een zandbak (een heel kleintje dan, he`), met plantjes erin zodat die voor een kringloopje zorgen voor water en afval en de Messor.
Dat formicarium hoefde niet snel want de gyne zit eerst in een reageerbuisje. Zo had ik inmiddels geleerd.
Dus eerst de mier dan maar. Ik kwam er achter dat het best duur was en weinig te koop.

Ik vond iemand die een Messor-koningin met broed te koop had. Hij stelde me helemaal gerust: hij had veel ervaring met verzenden, het ging vaak fout met briefpost maar brievenbuspakketje niet. Nou, dan nog maar een paar euro meer voor mijn koninginnetje.

Daar lag de envelop op de deurmat. Gauw buisje er uit, zilverfolie eraf en ......... dood, levenloos.
Ze lag in het buisje als Sneeuwwitje in haar glazen kist: ravenzwart en bloedmooi.
Ook na een half uur, zelfs een uur, geen beweging.
Ook geen broed. Geen nakomeling te bekennen.

Ik leerde dat ze die door stress zelf verorbert.
Als mij dat was verteld, had ik dit nooit op deze manier gedaan. Ook al is het maar een mier.

Nu begin ik direct met een oproep:
Als er leden zijn die een Messor-gyne met een aantal werksters heeft (het hoeft niet gratis) dan kom ik het graag ophalen. Ik woon binnen de Stedendriehoek Apeldoorn-Deventer-Zutphen. Ik heb een auto dus binnen een straal van 20 kilometer, zou fantastisch zijn.

En ook een vraag:
Ik gebruik voor de luchtopeningen horrengaas van kunststof. Kunnen zie hier door heen knagen? Ik stel deze vraag omdat er altijd gaas van metaal wordt gebruikt.

Ik heb hier al veel gelezen maar ik hoop nog meer van jullie te leren.

Hartelijke groet,
Karen
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Helemaal nieuw en onwetend

Bericht door mrMojo »

Dag Karen, welkom op het forum.
Ik zou horrengaas van metaal aanraden. Ik heb zelf Messor barbarus en die gaan door kunststof gaas zo doorheen.
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Re: Helemaal nieuw en onwetend

Bericht door EPPIE57 »

Hoi Karen, ga eens langs bij Mierenboerderij, ze zitten in Apeldoorn.
www.mierenboerderij.nl
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Helemaal nieuw en onwetend

Bericht door Hexednl »

Hoi karen, welkom op het forum. Ik zou je voor een Messor barbarus naar anthouse.es verwijzen, als je alleen een kolonie messor besteld krijg je die 'gratis' de verzend kosten zijn zo'n 11 tot 13 euro. Een losse messor gyne is niet de makkelijkste om mee te beginnen.. Heb hier zelf al meerdere malen besteld en altijd in goede staat ontvangen (soms kolonies met wel 30 werksters)
8-)
Karen
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 november 2018
Gender:

Re: Helemaal nieuw en onwetend

Bericht door Karen »

Bedankt voor het meedenken. Ik ga er nog eens goed over nadenken of ik hier wel aan kan beginnen
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Helemaal nieuw en onwetend

Bericht door miel »

Yes, nog meer hobbyisten in Apeldoorn. Succes! :D
Op mijn kanaal zijn wat leerrijke video's te vinden. Misschien dat je daar wat aan hebt.

Groetjes,

Miel
Plaats reactie