Voor alles is een eerste keer...

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gewoonbren
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 november 2018
Gender:
Leeftijd: 35

Voor alles is een eerste keer...

Bericht door gewoonbren »

Hoi iedereen!

Ik ben in blijde verwachting van een kolonie Lasius niger, deze verwacht ik 5 december in een pakketje binnen te krijgen.
Ik houd deze de eerste periode (welke periode raden jullie aan?) in het reageerbuisje met aangesloten voedingsbakje tot de kolonie groot genoeg is om een nest te bouwen en onderhouden. (zo is mij dit verteld, klopt dit?)
En zo kan ik de voeding en vochtafname natuurlijk goed monitoren.

Nu heb ik er de T-farm bij besteld, maar heb mij (denk ik) bedacht.
Ik heb een splinternieuw aquarium staan (40x40x40) en bedacht mij hier een "echt" formicarium van te maken.
Door de fluon of de talk moet dit mogelijk zijn aangezien de glazen plaat niet volledig afsluit.
Het aquarium heeft ledverlichting (kan ik overdag licht voeren en deze aansluiten op een timer?) en geeft niet al te veel warmte, maar hier kan ik dan een warmtemat/draad voor gebruiken op de plek van het nest toch? (als ik het nest tenminste zie, haha)

Welke soort bodembedekking moet ik gebruiken?
Ik heb verschillende filmpjes gezien waarin ze een natuurlijk formicarium bouwen en daarbij grint gebruiken als eerste laag, daarop een laagje plastic doen en daar bovenop potgrond...of kan ik voor de lasius niger beter een andere bodembedekking gebruiken?
Of ligt dat aan de keuze voor levende planten of kunstplanten?
Al zou ik voor levende planten kiezen, welke planten zijn dan een goede keuze?
Moet ik de bodembedekking lekker dik aanbrengen zodat ze goed kunnen graven?

Waar halen jullie de decoratie (takken, stenen e.d) vandaan?
Zijn er dingen die ik uit de natuur kan halen?

Nu kan ik eigenlijk bijna niet vinden hoe vochtig de omgeving van de Lasius niger moet zijn, en of ik een hygrometer nodig heb om dit bij te houden.
Hoe vaak moet ik "sproeien"? Drinken ze hier ook gelijk van, of moet ik een apart vochtig watje aanbieden?

Hoe gaat de verhuizing van huize reageerbuis naar het formicarium in zijn werking?
Zo simpel als de buis in het formicarium leggen en wachten (ja, ik heb een hoop geduld..haha) tot ze besluiten te verhuizen?

Een heeeeeeeeele hoop vragen...maar hoop wel dat ik antwoorden zal krijgen.

Vriendelijke groetjes,

Brenda
________________________________________

Als je niets doet, kun je het ook niet verkeerd doen!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Voor alles is een eerste keer...

Bericht door Westdijk »

gewoonbren schreef:Ik ben in blijde verwachting van...
De eerste woorden van je vragenlijst zette me even op het verkeerde been. :D Een deel van mijn antwoorden bestaat uit knippen en plakken voor mij, dus als je eens door het uitgebreide forum leest zal je herkenbare teksten kunnen tegenkomen als antwoord op andere vragenstellers.

Je hebt jammer genoeg een verkeerd moment gekozen om met deze hobby te starten, Brenda. In deze tijd houden inheemse soorten een diapauze, een soort winterslaap. Je zal buiten ook geen mieren zien rondlopen. Mijn eigen koloniën bevinden zich momenteel in de koelkast. Het is waar dat er mensen zijn die bij een startende kolonie de eerste diapauze overslaan, maar het is mij onbekend wat voor effect het heeft op de langere termijn. De koningin heeft een rustpauze nodig in mijn beleving, dus ik raad het persoonlijk niet aan om de diapauze over te slaan. Het zal echter niet leuk zijn voor je om de mieren van december tot en met maart op een koele plek weg te zetten waar de temperatuur rond de 5°C bedraagt en het beslist niet onder het vriespunt komt. De keuze is echter aan jou.

Ik stel voor dat je informatie gaat opzoeken op deze site over de diapauze. We hebben een zoekmachine voor als je iets niet tegen komt dat je van belang acht.

Houdt de kolonie gedurende de eerste tijd in een simpele opzet. Het reageerbuisje met een aangesloten voedingsbakje voldoet. Wat je hier over is verteld is dus correct. Ik zou er voldoet heel goed van hebben kunnen maken als je er een foto van had toegevoegd, maar nu moet ik op mijn eigen fantasie afgaan hoe het geheel eruit ziet.
gewoonbren schreef:Ik houd deze de eerste periode (welke periode raden jullie aan?)
Ik kan geen periode aangeven. Ik raad aan om de kolonie in de reageerbuis te houden tot het honderd of meer werksters telt. Het hangt ervan af hoeveel water zich in de reageerbuis bevind. In veel gevallen is het waterreservoir te klein en worden de mieren te veel ruimte aan geboden. Honderd mieren passen in drie cm³, om je een beeld hierbij te kunnen vormen. Het is dus echt minimaal. Als het water opraakt zal je maatregelen moeten treffen door de mieren te verhuizen of op een andere manier water aan te bieden.

Mieren zijn in de startfase van een kolonie echte opportunisten. De eerste generatie van werksters zijn kleiner en kwetsbaarder dan latere generaties en zij zullen alleen buitenkomen als het noodzakelijk is. Het zal helaas zelfs een beetje saai voor je kunnen zijn, omdat er zo weinig activiteiten waar te nemen zijn. De koningin steekt veel energie in de productie van werksters en verliezen kunnen in de beginfase van een kolonie moeizaam worden opgevangen. In het begin zal het verlies van een werkster(s) moeilijker te overkomen dan als een kolonie groter is. Zelfs een natuurlijk ingericht formicarium waarbij je invloed hebt op de opstandigheden waaronder de mieren moeten leven is gevaarlijker voor hen dan een reageerbuis in een bakje van de Chinees. Je bent verantwoordelijk voor het licht, luchtvochtigheid, temperatuur en ventilatie, naast natuurlijk de verzorging van de planten en dieren zelf.
Pas vanaf ongeveer vijftig tot zeventig werksters zag ik mijn eigen kolonies een soort transformatie ondergaan. Beter kan ik het niet omschrijven. De werksters verschenen vaker in de buitenwereld om te foerageren en gedroegen zich ook actiever. De koningin wordt door haar dochters van een constante stroom voedsel en vocht voorzien, al is dit laatste natuurlijk afhankelijk van wat en hoeveel jij hen geeft. Je zal dan ook de groei van de kolonie sneller zien toenemen, tenzij de mieren een nest in de grond hebben. Met ongeveer honderd werksters heb je meer zekerheid dat een kolonie in staat is zich zelf te redden. Deze omvang zou ook geschikter zijn geweest om ze over te zetten in een natuurlijk ingericht formicarium en zelfs dan zal je maar een klein deel van de kolonie bovengronds zien, maar dan is er in ieder geval activiteit te bespeuren. Je bent dan al snel weer een jaar verder. Ik hoop oprecht dat jij gedurende deze tijd je interesse in deze ijverige diertjes weet vast te houden. Het zal een uitdaging worden, als je het alleen bij deze kolonie houdt.
gewoonbren schreef:Ik heb een splinternieuw aquarium staan (40x40x40) en bedacht mij hier een "echt" formicarium van te maken.
Alles is mogelijk, maar ik raad het voor nu dus af. Het is een advies en opnieuw ligt de keuze bij jou wat je ermee doet. Houdt het simpel, dan kan er ook minder fout gaan. Mocht de kleine kolonie een zware tegenslag ondervinden dan kan het weleens heel lang gaan duren voor je weet of de mieren nog in leven zijn. Het zal zelfs al een uitdaging zijn om te achterhalen waar de mieren zich in een natuurlijk ingericht formicarium hebben gevestigd.

De Lasius niger heeft geen warmtemat nodig. Je stimuleert er wel de groei van de kolonie mee als je besluit het toch toe te passen, maar kamertemperatuur is voldoende. Zorg hierbij wel dat de mieren ruimte hebben om te kiezen. Verwarm slechts een deel van de reageerbuis.

De rest van je vragen kan je beter op een later moment stellen als de kolonie in omvang is gegroeid, je meer ervaring hebt opgedaan en je zeker weet dat het houden van mieren iets voor je is. Daarnaast kan je een heleboel vragen beantwoorden met lezen. Er zijn veel mensen je al voorgegaan die dezelfde vragen hadden.
Gebruikersavatar
gewoonbren
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 november 2018
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voor alles is een eerste keer...

Bericht door gewoonbren »

Hoi Wesdijk,

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb inderdaad gehoord van de rustperiode, en zal deze ook zeker geven aan mijn kolonie.
Mijn streven is de jaargetijden zo natuurlijk mogelijk (voor zover dat mogelijk is in een reageerbuis je) te laten verlopen.

Ik denk dat ik, voordat ik mijn natuurlijke formicarium opzet, voor een overzichtelijkere boerderij kies zodat ik de kolonie goed in de gaten kan houden en beter kan monitoren wat er precies gebeurt met ze.

Ontzettend bedankt voor de tips, en de zoekfunctie ga ik zeker gebruiken.

Fijne zondag!
________________________________________

Als je niets doet, kun je het ook niet verkeerd doen!
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voor alles is een eerste keer...

Bericht door Hexednl »

gewoonbren schreef:.

Ik denk dat ik, voordat ik mijn natuurlijke formicarium opzet, voor een overzichtelijkere boerderij kies zodat ik de kolonie goed in de gaten kan houden en beter kan monitoren wat er precies gebeurt met ze.
Ik zou je dan een 3d geprint nest aanraden of een acryl nestje met 'mushroom' de ouderwetse met een sponsje zijn vrij lastig om het vochtgehalte goed te regelen, en met een gips nest (zoals die van mierenboerderij) is het helemaal lastig en zullen de nesten vaak te droog zijn.
8-)
Gebruikersavatar
gewoonbren
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 november 2018
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voor alles is een eerste keer...

Bericht door gewoonbren »

Bedankt voor de tip!

Zou deze;
https://www.antnederland.nl/product/186 ... ntem-autem

Voldoen?

Kan ik deze dan al vanaf dag 1 aansluiten? Of moet ik de mieren even met rust laten?
________________________________________

Als je niets doet, kun je het ook niet verkeerd doen!
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voor alles is een eerste keer...

Bericht door Hexednl »

gewoonbren schreef:Bedankt voor de tip!

Zou deze;
https://www.antnederland.nl/product/186 ... ntem-autem

Voldoen?

Kan ik deze dan al vanaf dag 1 aansluiten? Of moet ik de mieren even met rust laten?
Ik heb ze zelf van iemand uit de mieren WhatsApp groep gekocht.
Die heeft 3 formaten, de kleine nestjes zijn ideaal om kolonies in op te starten. In principe kun je ze daar gelijk al in doen.
8-)
Gebruikersavatar
gewoonbren
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 november 2018
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voor alles is een eerste keer...

Bericht door gewoonbren »

Dat klinkt ook goed...

Is de persoon die deze constructies maakt ook hier te vinden? Of zou ik via/via in contact kunnen komen?

Hoe beter ik mijn kolonie op kan starten, hoe beter :)
________________________________________

Als je niets doet, kun je het ook niet verkeerd doen!
Gebruikersavatar
gewoonbren
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 november 2018
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voor alles is een eerste keer...

Bericht door gewoonbren »

Ik heb even wat research gedaan op het grote net en ben tegen deze advertentie aangelopen:

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... b9c5b7a618

Hoe vinden jullie dit eruit zien?
En als ik hiervoor ga, zal ik dan voor de kleinste maat gaan zodat de kolonie lekker kan groeien en het ook schoon kan houden?
________________________________________

Als je niets doet, kun je het ook niet verkeerd doen!
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voor alles is een eerste keer...

Bericht door Hexednl »

gewoonbren schreef:Dat klinkt ook goed...

Is de persoon die deze constructies maakt ook hier te vinden? Of zou ik via/via in contact kunnen komen?

Hoe beter ik mijn kolonie op kan starten, hoe beter :)
Ik stuur je een Pm
8-)
Plaats reactie