2019 project: Polyrhachis on a budget

Plaats reactie
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

2019 project: Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Hey,je bent terecht gekomen op wat wellicht de traagste blog van allemaal is. Desalniettemin: Welkom!

Het is 2019 (hoera) en dit jaar heb ik mij voorgenomen om mijn mierenhobby echt vlot te trekken. Ik ben een persoon die alles leuk vindt, maar 3 weken later er niet meer naar om kijk. Zo heb ik 6 boeken geschreven, tenminste de eerste 3 pagina's en ben ik momenteel de intro's van 19 verschillende nummers aan het wissen die ik op met mijn gitaar opgenomen heb, omdat hierna mijn interesse weer weg is.

Echter ben ik in augustus begonnen met mieren (F fusca, C cruentatus en liep er toevallig een L flavus gyne door de tuin) en het is een waar wonder, maar nu een paar maanden later ben ik nog steeds elke dag naar filmpjes aan het kijken terwijl die beesten maar liggen te pitten. Ook lastig met mijn persoonlijkheid, want ik vind het na 2 maanden toch wel tijd worden om de deur van de koelkast open te trekken en op z'n Jochem Meyer's: WAKKER WORDEN, WAKKER WORDEN WAK-WAK-WAKKER WORDEN, HUP HUP HUP HUP te zingen. Maar dat doe ik niet.

Echter..... (er is altijd nog een echter anders heb je geen goed verhaal), heb ik nog een goede voornemen (mede op aandringen van mijn vrouw) namelijk geld sparen. En iedereen weet dat het woord hobby afstamt van het Griekse Hobus (=lege) bysea (=bankrekening).
Nee hoor zo slecht heb ik het niet, alleen na 35 jaar nooit bedenken waar je geld heen gaat en het kopen van een huis vorig jaar hebben ons doen beseffen dat we wellicht eens wat moeten sparen voor die ene lekkage die ongetwijfeld gaat komen (klop klop klop op hout).

Om een lang verhaal nog langer te maken.... ik ga mijzelf zakgeld geven om uit te geven aan deze hobby. Ik hoor je vragen, is dat niet een beetje kinderachtig van je vrouw? Ja, maar in mijn Camponotus cruentatus blog kan je lezen hoe zij over mieren denkt. (Cruella ik hou wel van je! (Cruella is mijn gyne, niet mijn vrouw overigens)).

Al sinds het begin van de hobby wilde ik een Polyrhachis soort. Of dit dives of illaudata wordt is mij sinds gister ineens niet meer bekend, maar ik heb nogal de tijd. Want.... wat ga ik doen? Ik ga van mijn schamele zakgeld van 25 euro sparen voor een volledige set up voor mijn Polyrhachis. En niet een Semla doos van de Ikea, nee ik ben ook nog eens een perfectionist, dus wil een mooi terrarium/aquarium of een ander ium hebben.

Nu hoor ik je vragen: waarom val je me daar nu al mee lastig? Nou, ten eerste omdat ik het met iemand moet kunnen delen omdat de mensen in mijn omgeving mijn nog steeds vreemd vinden als ik zeg dat ik mieren heb, en ten tweede omdat de voorbereidingen vandaag al gaan beginnen!

Dus als je vragen, tips (ook fooien, ik zal een crowdfunding starten) en ideeën hebt over hoe ik dit zo goed mogelijk aan kan pakken dan verneem ik het graag in deze V&O topic!

Ik wens mij veel succes!
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: 2019 project: Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Datum: 6/01/2019
Budget: €0,-
Fase: ideefase

Goede ideeen komen altijd op het moment dat je geld op is. Zo ook nu. Net als elk jaar hakken de feestdagen er weer lekker in, vooral met twee kleine kinderen. We wachten dus nog even met budget vrij maken en blijven deze maand nog op 0.

Nou daar gaan we:
Tot gister had ik een grote mierendroom, namelijk een groot vivarium met verschillende organismen er in. Waaronder Polyrhachis dives. Totdat ik tot mijn verbazing vandaag 2 setups tegenkwam die mij gelijk aanspraken. Gezien de beperkingen die ik mijzelf opleg, maar ik wel een neuroot ben, moet de setup aan verschillende eisen voldoen:
- soort vriendelijk
- naar mijn maatstaven mooi
- meegroeien

Wellicht is dit het juiste moment om te vertellen dat ik twee linkerhanden heb (ik ben rechts). Ik kan niet klussen en heb het nooit gedaan. Het laatste dat ik ooit gemaakt had was een gebeide 'muis' op de basisschool. Maar daar hebben je mieren zo weinig aan.
Ik heb altijd gedacht dat gips alleen voor gebroken armen werd gebruikt en dacht dat Dremel een stad in Duitsland was. Wellicht dat je een beetje begrijpt waar ik vandaag kom.

Goed, dan de voorwaarden.
- De eerste lijkt me logisch. Valse wevers zet je niet in een acrylnestje neer.
- Over smaak valt te twisten, maar ik wil in ieder geval trots op het resultaat zijn. Geen stronk dus in een Samla bak van de IKEA (hoewel ik wel hele handige dingen op Youtube vind)
- Waarschijnlijk zit ik nog wel even aan een krap budget, dus als de boel eenmaal staat is elke euro die ik er na voor moet sparen om te groeien, er een die ik niet aan een nieuwe soort uit kan geven. Dus meegroeien zou erg prettig zijn.

Met de hulp van een paar zeer behulpzame mensen op Facebook ben ik op het volgende idee gekomen:
In een grote glazen bak komt een laagje water. Hier zullen voor het zicht wat visjes in zwemmen. In het water gebruik ik GODMORGON bakken als eilandjes. De bakken vul ik tot 2 cm onder de rand met gips.
De grootste bak krijgt een frame van bamboe, waartussen touwen komen. Hier kunnen de beestjes lekker in weven.
De andere bakken worden ook gevuld met gips en geplaatst als eilanden. De langwerpige bak wil ik half grond en beplanten, de kleine bakjes een grond en 1 beplant. Om niet te groot te beginnen, begin ik zonder de twee kleine bakjes. Als de glazen bak groot genoeg is, kunnen er later meer eilanden in geplaatst worden. Het wordt dus een modulair systeem waarbij ook in de hoogte uitgebreid kan worden door bakjes met grond of beplanting te vervangen door bakjes met aansluitend frame.

(had ik trouwens al verteld dat ik nog plek in huis moet zoeken?

Dit alles nadat ik ze een beetje opgekweekt heb in een kleineren bak, want met mijn budget kan ik mij niet 3Q 100 W veroorloven.

Tips en aanwijzingen zijn welkom. Het bericht dat Polyrhachis kan zwemmen liever niet!

Het zou er zoiets uit komen te zien:
IMG_0726.jpg
Hoe ik er voor ga zorgen dat temperatuur en vochtigheid constant blijven moet ik nog bedenken. Ook zal er een pomp in water moeten tegen alg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: 2019 project: Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Datum: 13/01/2019
Budget: €-10,-
Fase: ideefase

Ok, so far not good. Je ziet het al, ik kon weer eens niet wachten en sta in de min. Kortom goed project.

Ik kwam toevallig op Marktplaats een leeg aquarium tegen voor €10 hier om de hoek. Dus die heb ik opgehaald.

Nou top! Het begin is er!
Nou niet dus, want de ba heeft afmetingen van 35 x 22 x 22 cm en dus veel te klein voor dit project.

Eigenlijk wel een beetje te klein voor alle projecten, behalve Temnothorax. Ik twijfel nu dus een beetje of ik de dives kolonie in deze bak begin en ze wat groter laat worden, of ik er wel een Temnothorax bak van maak. Ik was van plan de dives in het begin in een Godmorgon bak te doen namelijk.

Kortom de dives zijn weer een stapje verder weg :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door BartR op 13 jan 2019, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: 2019 project: Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

BartR schreef:Datum: 13/01/2019
Budget: €-10,-
Fase: ideefase

Ok, so far not good. Je ziet het al, ik kon weer eens niet wachten en sta in de min. Kortom goed project.

Ik kwam toevallig op Marktplaats een leeg aquarium tegen voor €10 hier om de hoek. Dus die heb ik opgehaald.

Nou top! Het begin is er!
Nou niet dus, want de ba heeft afmetingen van 35 x 22 x 22 cm en dus veel te klein voor dit project.

Eigenlijk wel een beetje te klein voor alle projecten, behalve Temnothorax. Ik twijfel nu dus een beetje of ik de dives kolonie in deze bak begin en ze wat groter laat worden, of ik er wel een Temnothorax bak van maak.

Ideeen zijn van harte welkom

Kortom de dives zijn weer een stapje verder weg :roll:
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: 2019 project: Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Datum: 24/02/2019
Budget: €-25
Fase: uitvoerende fase

Toegegeven met de financien gaat het op dit moment niet echt heel lekker. Stond ik eerst nog een beetje in de min, sta ik nu een hele maand achter. Maar...., zo neem ik mijzelf maar voor, aan het eidne van het jaar moet ik toch echt in de plus zitten. En daarnaast had ik een goede reden (vind ik)

We zijn een nieuwe fase in gegaan! Ik kan maandenlang plannen op papier en niks uit kunnen voeren, maar ik heb besloten de Polyrhachis al aan te schaffen! Op deze manier kan ik ze langzaam een beetje opkweken en heb ik een grotere kolonie als de bak eenmaal klaar is.

Gister kwamen ze dus binnen en kijk ze eens shinen! Of zoals mijn 3-jarige zoon nu aan iedereen vertelt: wij hebben mieren met zilveren billen!
IMG_1439.jpg
Ik ben de mieren zelf gaan ophalen omdat ik ditmaal de stress van versturen wilde voorkomen. Thuis natuurlijk even bewonderd en daarna op de hittemat gelegd. Vandaag met de kinderen aan de slag geweest om de eerste bak voor de dives te bouwen. Zoals uitgelegd door Hexednl (dank je wel) ben ik begonnen met een bak met hierin een WC-rol en wat zaagsel om hiermee de eerste stappen voor het nest te zetten. De bodem heb ik voorzien van een laagje gips met zand, voor de stevigheid en de sier. Ook maar even een feestmaal neergezet bestaande uit honingsurrogaat, suikerwater en vliegje (de laatsten werden snel naar binnen getrokken).
IMG_1457.jpg
Volgens mij zijn er nog geen larven aanwezig, dus het weven zal nog wel even op zich laten wachten. Toch zijn ze nu al schitterend om naar te kijken. Helaas was ik te laat met GODMORGON bakken, waardoor ik de smoked variant heb. Hierdoor glimmen ze iets minder mooi. Maar ik hoop er in de toekomst nog genoeg naar te kijken.
(Al was het gips nog een beetje te nat, waardoor er zeer veel condens is op het moment. Ik hoop dit zo snel mogelijk weg te krijgen, maar er zitten er al een paar op de wacht op te ontsnappen als ik het deksel open doe).

Het plan van de eilandjes ligt trouwens een beetje op losse schroeven. Na veel eigenaren van dives gesproken te hebben en fotos gezien te hebben, wordt het misschien toch een natuurlijke setup. Gelukkig heb ik nog even de tijd!
IMG_1463.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: 2019 project: Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Dag twee en de eerste problemen beginnen zich voor te doen. De dives vinden het niet zo lekker meer in hun nieuwe setup. Ik heb er spijt van dat ik een gipslaagje hem gegoten. De warmtemat warmt de bak zoveel op dat er gister wat condens op de zijkanten stond.
Toen ik vandaag echter uit mijn werk kwam, liepen de druppels langs de zijkanten naar beneden en lekte het zelfs als een tropische regenbui van de deksel af.

De dives hebben zich verstopt in hun buis en die hebben ze volledig dicht gemetselt. Enige wat ik nu kan doen is de bak meerdere keren per dag schoon maken en hopen dat ze even het regenseizoen doorkomen.


Trouwens, ik krijg het met mijn warmtemat niet warmer dan 26 graden in de bak. In de caresheets lees ik dat ze liever 30 graden hebben. Maakt dit uit?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: 2019 project: Polyrhachis on a budget

Bericht door Hexednl »

Op 26 doen ze het ook wel hoor alleen gaat het broed wat minder snel, de mijne zijn gaan zitten op een plekje waar het 35 graden wordt zelfs.
Was je gips nog niet volledig uitgedroogd? Ander kun je ze misschien beter ff een paar dagen in een ander bakje doen en dan deze bak ff in de zon zetten zonder deksel. Als dat vocht is niet heel gunstig, krijg je allemaal schimmel van..
8-)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: 2019 project: Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Ik denk dat ik dat inderdaad even ga doen ja.

Stom dat ik daar niet aan gedacht heb aangezien ze in een Ikea bak zitten waar ik er meer van heb.
Morgen maar even op de vensterbank in de zon. Volgende week maar weer proberen
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: 2019 project: Polyrhachis on a budget

Bericht door Hexednl »

Je bent niet de eerste die deze fout maakt hoor ;-)
8-)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: 2019 project: Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Datum: 24/02/2019
Budget: €-25
Fase: uitvoerende fase

Geen idee of iemand tussen alle spam deze blog nog kan vinden, maar dat mag de pret niet drukken.

Vandaag een grote stap gezet. Het viel mij op dat de voor hun bestemde WC-rol (bedankt Hexednl), totaal genegeerd werd. Geen probleem natuurlijk. Ze zaten lekker in de buis en met 20+ werksters... waarom niet? Ze lopen genoeg buiten, dus ik zie ze veel.

Toch besloot ik wat kleine tweeks aan de WC rol te doen. Onlangs was de buis iets van de warmtemat afgerold en spontaan trokken ze inclusief koningin naar het warmste hoekje van de bak, om zich vervolgens achter de termometer te verschuilen. Nadat ik de buis weer warm had gelegd, verhuisden ze direct terug.

De WC-rol was open van boven. Ik heb besloten deze af te sluiten met een los dekseltje. Niet alleen is het dan donkerder, maar ook blijft de warmte beter hangen. Want, o o o wat houden deze mieren van hitte zeg (maar ja wie niet?). Aan de onderzijde heb ik een gaatje gemaakt met een buisje naar buiten.

Toen ik na een uurtje terug kwam, zag ik tot mijn grote verbazing 3 werksters in en uit de buis lopen. Wat leuk, ze zijn aan het verkennen dacht ik. Toen ik echter een werkster aan het filmen was, zag ik ineens een werkster met bouwmateriaal uit de reageerbuis het nieuwe nest in lopen. Daarna volgden er meer. Kortom, het waren snelle beslissers op deze krappe woningmarkt en ze besloten om er direct naar toe te verhuizen.
Videos plaatsen lukt mij helaas hier niet.

Ik had wat zaagsel voor ze in de rol gedaan. Hier werd een deel direct weer verwijderd. Maar als ik nu door het gaatje naar binnen kijk, zie ik ze druk met zaagsel bezig. Ik zag zelfs werksters lopen met kleine witte dingen tussen hun kaken. Stiekem hoop ik dat dat larven zijn die ze gebruiken om hun nest mee te weven.

Spannende en mooie tijden dus!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: 2019 project: Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Datum: 09/04/2019
Budget: € -25
Fase: uitvoerende fase


Inmiddels al weer een tijdje verder en er blijft het een en ander veranderen in mijn bak. Nadat ik er achter kwam dat alle mieren aan de bovenkant van de WCrol aan het rondhangen waren ben ik even rond gaan vragen op het Wereld Wijde Web of dit wel de bedoeling was. Hoe kan er immers ooit broed komen als ze aan de zijkant hingen?

Stokjes, was het advies. Je mist stokjes in je rol, want dan hebben ze iets om het nest aan vast te weven. Stokjes, dacht ik. Stokjes. Na even denken besloot ik om een nieuwe WCrol te maken, met hierin vanaf alle kanten tandenstokers te maken. De oude rol zette ik iets koeler, omdat ik dacht wellicht is het te warm en hangen ze daarom boven. De nieuwe rol zette ik op het heetste plekje. Ik verbond de beide rollen met een slangetje (lastig als er 2o mieren in krioelen).

Gelukkig zaten ze binnen een halve dag met z/n alle in de nieuwe rol. Niet alleen had ik ze in de rol die ik wilde hebben, ook is het dus in ieder geval zeker dat ze van de warmte houden. Ook heb ik er wat mos bij gedaan om te weven en spuit ik de bak af en toe wat vochtig (mijn budget is deze maand trouwens aan een trolley voor de BBQ gegaan, maar dat terzijde).

Echter.... altijd weer die echter, gebeurt er nog steeds helaas zeer weinig. Toegegeven er is altijd wat te zien, want er lopen er altijd minimaal 4 buiten en ze eten de oren van je kop. Maar er wordt nog niet gebouwd. Zelf baal ik nu een beetje dat ik de rol er te snel in geplaatst heb en had ik moeten wachten tot er eitjes en larven waren. Echter hebben ze er zelf voor gekozen om de rol in te gaan, dus dat zit wel goed dacht ik. Ook heb ik een verduisterde buis toegevoegd waar ze eventueel in terug kunnen, maar ze lijken heerlijk te zitten.

Toch begin ik mij af te vragen of dit de goede setup is als er geen broed was. Wellicht legt de gyne geen eitjes omdat ze aan de kant geplakt zitten, wellicht is er iets anders aan de hand, of wellicht heb ik weer eens weinig geduld. Ze zien er i ieder geval gezond uit en zijn zeer actief.

Tot zover!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: 2019 project: Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Ok, Dus.... alweer een tijdje niks laten horen. Helaas is de enige reden omdat er eigenlijk niet zoveel gebeurt.

Hoewel ik steeds meer mensen op het internet aantref die inmiddels ook de WC-rollen gebruiken, gebeurt er bij mij helemaal niks. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat er geen broed was toen zij naar de rol verhuisden. Omdat ze door de hitte tegen de zijkant aan geplakt zitten, denk ik dat er geen eitjes gelegd kunnen worden.

Inmiddels heb ik de kolonie maar weer terug in een reageerbuis gedaan. Het warmtematje een klein stukje verschoven zodat deze niet meer in zijn geheel onder de rol zat, maar onder de buis en ze waren binnen een half uurtje allemaal verkast. Ik laat ze de komende weken hier maar even inzitten in de hoop dat er eindelijk broed komt. Daarna zie ik wel weer verder.

Wat mij overigens wel opvalt is dat ze veel minder zichtbaar zijn nu ze in de buis zitten. Waar ik er eerst minimaal 5 zag lopen, zie ik er nu bij uitzondering 1. Grote kans dat dit te maken heeft met het feit dat ze nu toegang hebben tot vocht denk ik en zij eerst naar buiten moesten voor vocht.

we wachten af!
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Merno
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 31

Re: 2019 project: Polyrhachis on a budget

Bericht door Merno »

Hoe gaat het nu met de dames? :D
8x Lasius niger
2x Lasius flavus
1x Lasius emarginatus
1x Messor barbarus
1x Formica fusca
Plaats reactie