V&O Polyrhachis on a budget

Vragen en opmerkingen over de blogs
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door emier »

leuk idee. ga ik zeker volgen.
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door KC »

Een aantal op/aanmerkingen of tips en tricks (hoe je ze ook maar zou willen noemen)!

1: Het aquarium. Markplaats! Ik zie met regelmaat mensen die stoppen met hun vissen en dan hun aquarium gratis af te halen zetten!

2: De eilanden: bedenk eerst de maten van het aquarium, je wilt dat de bakken goed op de boden staan. Als de bakken van de eilanden niet al te hoog zijn betekent dat ook weinig ruimte voor de vissen. ( (afhankelijk van het soort gips) gooi wat kiezels onderin de bakken om er zeker van te zijn dat ze stevig staan, vooral als je de hoogte ingaat kan het onstabiel worden).

3: De mieren: ik heb geen ervaring met dit soort maar houd rekening met uitbraak, je ontkomt niet aan waterplanten! Je wilt niet dat een brug van waterplanten ervoor zorgt dat ze gewoon weglopen.

4: Ik wens je veel sucses met dit project! Ik heb er veel respect voor! Ik heb zelf een lange tijd in schulden geleefd en geen cent te makken, dit weerhield mij ook niet in mijn hobbys. Ik ben zelf een echte planten fanaat en ben uiteindelijk zelf maar gaan experimenteren. Zo groeide ik dadelpalmen en boompjes uit vruchten uit de supermarkt inplaats van voor tientallen euros een mooi plantje aanschaffen.

5: Ik ga even met je meedenken, ik zal uiteindwlijk nog wel wat posten! ;)
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door wardvander »

Leuk! Dit ga ik volgen.

Misschien een kleine tip. Ze houden van warmte en ze zullen ook nesten op het warmste plekje.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

wardvander schreef:Leuk! Dit ga ik volgen.

Misschien een kleine tip. Ze houden van warmte en ze zullen ook nesten op het warmste plekje.
Dank je. Ik was van plan een warmte lamp boven het grootste eiland te hangen
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Dank je KC

Ik ga later reageren!!
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door emier »

leuk idee. wil deze soort ook gaan houden en dat met zo een eilandje is wel leuk. alleen het water schoon houden word een beetje een probleem voor mij
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

emier schreef:leuk idee. wil deze soort ook gaan houden en dat met zo een eilandje is wel leuk. alleen het water schoon houden word een beetje een probleem voor mij
Ja dat zie ik ook nog niet zitten.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

KC schreef:Een aantal op/aanmerkingen of tips en tricks (hoe je ze ook maar zou willen noemen)!

1: Het aquarium. Markplaats! Ik zie met regelmaat mensen die stoppen met hun vissen en dan hun aquarium gratis af te halen zetten!

2: De eilanden: bedenk eerst de maten van het aquarium, je wilt dat de bakken goed op de boden staan. Als de bakken van de eilanden niet al te hoog zijn betekent dat ook weinig ruimte voor de vissen. ( (afhankelijk van het soort gips) gooi wat kiezels onderin de bakken om er zeker van te zijn dat ze stevig staan, vooral als je de hoogte ingaat kan het onstabiel worden).

3: De mieren: ik heb geen ervaring met dit soort maar houd rekening met uitbraak, je ontkomt niet aan waterplanten! Je wilt niet dat een brug van waterplanten ervoor zorgt dat ze gewoon weglopen.

4: Ik wens je veel sucses met dit project! Ik heb er veel respect voor! Ik heb zelf een lange tijd in schulden geleefd en geen cent te makken, dit weerhield mij ook niet in mijn hobbys. Ik ben zelf een echte planten fanaat en ben uiteindelijk zelf maar gaan experimenteren. Zo groeide ik dadelpalmen en boompjes uit vruchten uit de supermarkt inplaats van voor tientallen euros een mooi plantje aanschaffen.

5: Ik ga even met je meedenken, ik zal uiteindwlijk nog wel wat posten! ;)
Hey KC, bedankt voor je uitgebreide reactie.

1. check! Ik zal eens kijken

2. ik ga van de week beginnen met opmeten en alles op schaal uittekenen. Ik begin wel steeds meer te twfijelen omdat ik denk ik wel een grote bak nodig heb en idem ruimte om hem kwijt te kunnen.

3. de waterplanten bedacht ik ook al als kritisch stukje. Ik wil zoeken naar planten die ik zoveel mogelijk in een hoek kan doen die zo ver mogelijk van de bakken af ligt. Daarnaast zag ik hier op het forum een setup met kokosnoten waar ik ook erg van gecharmeerd ben. Aangezien ik niet goed ben met odnerhouden van aquaria en de vorigen in algen op gingen twijfel ik toch weer ineens. Het zou wel veel werk schelen, ook met onderhoud. Ontsnappingen zijn hier wel weer denkbaarder.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=85&t=11426

4. dank je. Gelukkig heb ik geen schulden, maar het spenderen moet ergens stoppen. Ik zie het als een uitdaging om niet weer even 200 euro te trekken om alles te kopen. Ik twijfel alleen of ik binnenkort al een uitzondering ga maken op de regel om de P dives alvast aan te schaffen. Op een warmtematje na heb ik wel al alle spullen om de eerste opstart te maken en ze iets op te kweken voordat ik groter ga. Maar aan de andere kant breek ik dan gelijk mijn eigen regels. Daarnaast heb ik 4 gynes hier liggen die hoop ik dit voorjaar werksters krijgen en ook uitbreidingen nodig hebben.

5. dank je wel!
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door Hexednl »

leuk dat je ook aan deze interessante soort begint.
En zoals je zelf al voor ogen had, het hoeft niet duur te zijn.
Mijn materialen:
ikea godmorgen set (had ik nog liggen)
Pakje gips (gekocht)
Bamboe stokjes (gekocht)
Rolletje touw (had ik nog)
Terrarium (gratis gekregen)
5 platys en 2 bodem visjes gekocht
En een kleine kolonie met 2 gynes en een 20tal werksters gekocht
Mijn uitgaven op de visjes en dives kolonie na waren minder als 20 euro.
IMG_20190107_222625.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
8-)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Heh, heb ik jou op Facebook gesproken :D
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door Hexednl »

Heb ik een partij moeilijk zitten doen met gebroken Engels terwijl ik gewoon Nederlands kon typen... ^_^
8-)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Hahaha nou bedankt voor je info en je inspiratie!

Tot hoeveel mieren denk je dat jouw setup aan kan?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door Hexednl »

Als ik het vergelijk met die van iemand anders maximaal 1000
8-)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Ik lees overal dat Polyrhachis false weavers zijn, omdat ze bodemnesten bouwen en niet zoals Oecophylla in bomen. Is deze setup dan geen probleem?

Heb jij verder gewoon een aquariumpompje er in zitten?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door Hexednl »

Het zijn 'valse wevers' omdat ze niet weven zoals Oecophylla, maar ze gebruiken materialen die ze aan elkaar plakken. Niet omdat ze specifiek op de grond of in de lucht hun nest maken.
De meeste Polyrhachis sp maken hun nest op of in de grond maar P. dives is een uitzondering en maakt zijn nesten meestal in bomen.

Ik heb een klein circulatie pompje in het water gedeelte zitten, doordat het water redelijk vlot verdampt en dus elke weer een paar liter moet aanvullen 'ververs' ik het water ook steeds.
8-)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Hexednl schreef:Heb ik een partij moeilijk zitten doen met gebroken Engels terwijl ik gewoon Nederlands kon typen... ^_^
Was die tip om te starten met een WC rol nou van jou?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door Hexednl »

BartR schreef:
Hexednl schreef:Heb ik een partij moeilijk zitten doen met gebroken Engels terwijl ik gewoon Nederlands kon typen... ^_^
Was die tip om te starten met een WC rol nou van jou?
Iemand uit de mierenvrienden app kwam daarmee.
8-)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Super! Maar je hangt daarna die hele wc rol tussen de touwen?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door Hexednl »

Bijvoorbeeld, uiteindelijk zul je er niks meer van terug zien omdat ze alles volbouwen eromheen.
8-)
antworld13
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 oktober 2018

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door antworld13 »

Hoi ik zag je idee en het lijkt me leuk om je te volgen. Ik ken wel meer mensen die hetzelfde idee hadden maar waar de mieren spontane zin krijgen in zwemles en zich massaal in het water gooien. Ik heb deze soort ook en raad aan om ze bvb in een nest van bamboe stokjes te houden of in bvb een boompje dat klein blijf in een bak. Verder is voor deze soort warmte erg belangrijk voor een snelle groei. Ook een hoge luchtvochtigheid vinden Ze erg fijn dit kun je crieren door ze in een afgesloten bak te houden. Verder zijn het extreme liefhebbers van suikers.
Gr jasper :D
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Dank je Jasper!!

Morgen is het pay day en mijn eerste aankoop wordt een warmtemat. Een kolonie is dannweer een maand verser verwijderd maar mijn andere soorten hebben er ook wat aan.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door wardvander »

Bij het 'show je formicarium' topic vind je ook een goedkoop alternatief op een paludarium. Met een eiland en water errrond heen. Deze is gemaakt met wat ik nog liggen had.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door Hexednl »

antworld13 schreef:Ook een hoge luchtvochtigheid vinden Ze erg fijn dit kun je crieren door ze in een afgesloten bak te houden.
Dit stukje ben ik totaal niet met je eens, beter houd je ze in een droge setup.
Daarbij een afgesloten bak is altijd een slecht idee met mieren, je moet kunnen ventileren.
8-)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Hexednl schreef:Bijvoorbeeld, uiteindelijk zul je er niks meer van terug zien omdat ze alles volbouwen eromheen.
Wat had jij ook alweer als bodembedekker/substraat in de eerste fase?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door wardvander »

Als dit kan helpen, een goede basis bodem is zeer gemakkelijk bio actief te creëren. Wat ik doe is eerst 3 a 5cm hydrokorrels. Hierover een stuk gaas of een tapijt van filterwat. (aarde word tegengehouden en alleen water kan erdoor. Als je nog wat (actief) houtskool hebt liggen, verkruimel die dan (in een zak en met de hamer) en strooi over de wat. Liefst meer in het midden dan aan de randen. En hierop kan je dan humus of bloemaarde overheen doen. En zelf kiezen hoe je het decoreert. Dit met een goede belichting en verluchting werkt zeer goed tegen schimmels en decomposteerd goed. Zeker op lange termijn. Je planten groeien ook goed. Je kan nog altyd kiezen aan de hoeveelheid water of dit een vochtige of droge set-up word.

Bij het opstellen van de planten en andere decoratie is het slim om de regel van drie te volgen. De gulden snede. Zo zal je gemakkelijk een mooie compositie bekomen, dat mooi te fotograferen is. Ik zou het zeker niet afsluiten. P dives maakt vooral zijn nesten in planten en struiken. Maar gaan het liefst op jacht in bomen. Dus in de hoogte werken is nog beter. Als je al wat mosjes hebt enzo. Zullen ze die ook gebruiken om het nest te creëren. Niet nodig om een lelijke wc rol op te hangen :) het is ook zeer gemakkelijk te bepalen waar ze hun nest zullen vestigen. Dit altyd op de warmste plaats. Zorg dat er dus ook een gradiënt zit van warmte.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door wardvander »

wardvander schreef:Als dit kan helpen, een goede basis bodem is zeer gemakkelijk bio actief te creëren. Wat ik doe is eerst 3 a 5cm hydrokorrels. Hierover een stuk gaas/mesh of een tapijt van filterwat. (aarde word tegengehouden en alleen water kan erdoor. Als je nog wat (actief) houtskool hebt liggen, verkruimel die dan (in een zak en met de hamer) en strooi over de wat. Liefst meer in het midden dan aan de randen. En hierop kan je dan humus of bloemaarde overheen doen. En zelf kiezen hoe je het decoreert. Dit met een goede belichting en verluchting werkt zeer goed tegen schimmels en decomposteerd goed. Zeker op lange termijn. Je planten groeien ook goed. Je kan nog altyd kiezen aan de hoeveelheid water of dit een vochtige of droge set-up word.

Bij het opstellen van de planten en andere decoratie is het slim om de regel van drie te volgen. De gulden snede. Zo zal je gemakkelijk een mooie compositie bekomen, dat mooi te fotograferen is. Ik zou het zeker niet afsluiten. P dives maakt vooral zijn nesten in planten en struiken. Maar gaan het liefst op jacht in bomen. Dus in de hoogte werken is nog beter. Als je al wat mosjes hebt enzo. Zullen ze die ook gebruiken om het nest te creëren. Niet nodig om een lelijke wc rol op te hangen :) het is ook zeer gemakkelijk te bepalen waar ze hun nest zullen vestigen. Dit altyd op de warmste plaats. Zorg dat er dus ook een gradiënt zit van warmte.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Hey Ward,

Dank je wel!

Ik zat er zoals uit mijn blog bleek, heel erg over te denken om in de lucht te werken met stokken en eilanden (zoals de foto hierboves van Hexednl ook). Echter ben ik er nu niet meer zo heel zeker van of ik niet liever gewoon een natuurlijke setup wil.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door wardvander »

BartR schreef:Hey Ward,

Dank je wel!

Ik zat er zoals uit mijn blog bleek, heel erg over te denken om in de lucht te werken met stokken en eilanden (zoals de foto hierboves van Hexednl ook). Echter ben ik er nu niet meer zo heel zeker van of ik niet liever gewoon een natuurlijke setup wil.

Wel, ik denk qua onderhoud, zal een natuurlijke set-up net iets meer nodig hebben. Dus dit kan je volledig zelf kiezen. Zowiezo hebben P dives op zich al veel onderhoud nodig. Ze gaan direct aan de wandel met hun vuiligheid. En willen vaak een groot domein tot hun beschikking hebben. Zodat ze hun afvalberg lekker ver kunnen opzetten.

Dus ik zou gaan, voor een niet te druk, natuurlijk setup, dat gemakkelijk te onderhouden is. Maar dit kies je vanzelfsprekend zelf.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: V&O Polyrhachis on a budget

Bericht door BartR »

Ja dat over die ruimte lees ik vaker ja. eilandjes beperken de ruimte natuurlijk aanzienlijk. Even denken nog
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Plaats reactie