Stage exotische mieren

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Koejj90
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 mei 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Stage exotische mieren

Bericht door Koejj90 »

Tijdens mijn stage bij de Hortus Amsterdam + Nijhof BGB ga ik onderzoek doen naar exotische mieren (Technomyrmex spp. en Plagiolepis alluaudi) die een plaag vormen in dieren- en botanische tuinen. Beide soorten hebben snel groeiende kolonies (door polygyn/vruchtbare intercastes, bouwen nesten op allerlei plaatsen (tussen elektriciteitskabels, in lichtschakelaars, hoog in bomen/struiken) en brengen indirect schade aan in planten door het bouwen van een luizenboerderij en het tegenwerken van biologische bestrijding van deze luizen. Tijdens de stage zal ik op verschillende locaties mieren vangen en tijdelijk huisvesten om een paar kleine experimenten uit te voeren; 1. herkennen de mieren elkaar, gaan ze vechten of leven ze langs elkaar heen? (de mieren zijn vermoedelijk afkomstig van 1 oorspronkelijke kolonie en verspreid via uitwisseling van planten tussen de verschillende locaties), 2. wat zijn natuurlijke vijanden van de mieren en kan deze natuurlijk vijand de mieren effectief/efficiënt bestrijden in een kleine omgeving?, 3. Is er een feromoon/lokstof waar deze mieren op af komen? (te gebruiken in een mierenval)

Mochten jullie nog ideeën of tips hebben om dit onderzoek uit te breiden laat dat dan zeker even weten, beankt alvast!
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Stage exotische mieren

Bericht door BartR »

Wat geweldig! Veel succes en laat af en toe eens wat horen!
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Stage exotische mieren

Bericht door Erikomanos »

Wat een leuke stage man!
Ik moest gelijk even googelen bij de 2e mierensoort die je noemde, het klonk ook als een “plaag” Plagiolepsis.
Ons woord plaag komt ook van het Grieks en/of Latijn http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/plaag.

Maar back on subject.
Vraag 1: ik neem aan dat die soort via aarde/grond is meeverhuisd ja.
Vraag 2: natuurlijke vijanden, ik dacht dat lieveheersbeestjes eventueel vijanden zijn als het gaat om de luizen die ze melken. Aangezien lieveheersbeestjes die luizen opeten dacht ik.
En waar veel mensen last van hebben (wij zijn mierenhouders en geen mierenverdelgers(soms)) zijn parasitaire mijten. En anders een miereneter loslaten haha.
Vraag 3: ik denk niet dat er iemand hier een tube feromonen heeft, dat zou wel makkelijk zijn aangezien mensen nog weleens last hebben van mieren die verdwaald zijn(circle of death achtige toestanden). Of mieren die niet zomaar willen verhuizen.
Als je mieren wil bestrijden dan zou het schoonmaken(uitwissen feromonen sporen) van de oppervlakten waar ze langslopen wel kunnen helpen om ze te verstoren en eventueel contact te laten verliezen met hun nest.

Aangezien het in de Hortus tropisch warm is heb ik bevriezen maar achterwege gelaten ;)

Succes!
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Koejj90
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 mei 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Stage exotische mieren

Bericht door Koejj90 »

Bedankt voor jullie interesse en tips!

Ik ben momenteel druk opzoek naar Fluon (lijkt overal uitverkocht) en mijten die mieren parasiteren, mocht iemand een idee hebben hoe ik hieraan kom dan hoor ik dat graag!
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Stage exotische mieren

Bericht door Erikomanos »

Fluon als uitbraakpreventie kan vaak ook vervangen worden door talkpoeder met alcohol.

Veel mierenhouders zitten in de “winterstop/slaap” met hun mieren.
Het mooiste zou zijn als je ze van een houder 1 op 1 kan krijgen, maar momenteel wat lastiger door die winterslaap.

Het meest logische lijkt mij om juist het tegenovergestelde te doen van alle goede tips om mieren gezond te houden. M.b.t. Het voeren van ingevroren of gekookte insecten van buitenshuis. Mijten moeten toch van buiten komen lijkt mij, want je zoekt geen huisstofmijt etc. Vliegen en muggen zouden weleens de beste kansen kunnen opleveren. Mijten leven van dode dieren, houden van warmte en donker.
Dus probeer dat na te bootsen, net als een natuurlijke setup zal denk ik ook beter zijn voor het gedijen van allerlei soorten beestjes.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Koejj90
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 mei 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Stage exotische mieren

Bericht door Koejj90 »

Vandaag een kleine test om te kijken of talkpoeder effectief genoeg is om uitbreken van mieren te voorkomen. Ook ter vergelijking mijn restant Fluon mee.
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Stage exotische mieren

Bericht door wardvander »

Moest dit helpen. Ik merk dat Fluon minder goed werkt bij bijvoorbeeld kleinere soorten zoals Temnothorax nylandri. Die lopen er zo over. Tegenover talkpoeder. Daar geraken ze niet boven.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Stage exotische mieren

Bericht door hollyghost »

byronDeeno schreef:Hi mierenmates ik had dus een vraagje:
Binnenkort komt mijn nieuwe mierenkolonie formicarium binnen. Nou dacht ik bij mezelf is het niet handig om een app te hebben waarin je alles opslaat?
Ik vind van wel maar het probleem is ik vind er geen.

Weet iemand een goede app voor het houden van mieren?
Welke info wil je juist bijhouden en voor welke reden? Een specifieke mierenhouder app ken ik persoonlijk niet maar er zijn genoeg "organize your life" apps die mss kunnen wat je wil. Zelf gebruik ik excel :D
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Plaats reactie