mijn Messor barbarus

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

mijn Messor barbarus

Bericht door salvadore »

Hoi allemaal.

Ik heb sinds gisteren een nieuw mieren nest van iemand kunnen overnemen!
Toen ik gisteren naar huis toe reed was ik heel blij met mijn nieuwe kolonie maar begonnen ook de eerste problemen.
Toen ik thuis aankwam en ik deed de kofferbak open (waar mijn nieuwe kolonie in zat), liepen er overal mieren :o .
Het bleek dat er een plastic buisje, dat was verbonden aan het acryl nest, was losgegaan.
Ik wist niet hoe snel ik alle werksters weer in het nest moest doen en ik rende naar binnen om een pincet te pakken.
Ik was ca. 15 minuten bezig om alle ca. 20 werksters van de 60 weer in het nest te stoppen.
Ze waren overal naartoe gekropen en ik moest ze zelfs uit de bekleding halen.
Gelukkig zat de koningin veilig in haar nest.

Eenmaal klaar had ik ze binnen in het donker weggezet om ze tot rust te laten komen.
Ik hoop dat de koningin niet teveel stress heeft gehad want ze was druk bezig om van de links naar rechts van het nest te lopen.
Een half uurtje later heb ik onder het nest maar een warmtematje gelegd voor wat extra warmte.
Ik was opgelucht dat de koningin rustig bij haar eitjes zat!

Voor vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=12391
Laatst gewijzigd door salvadore op 23 feb 2019, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: mijn Messor barbarus

Bericht door salvadore »

Hoi allemaal,
Ik heb nu mijn nieuwe kolonie precies 2 weken. De eerste week heb ik ze met rust gelaten en 3 keer gekeken hoe het er aan toegaat. De koningin is weer helemaal rustig en legt weer volop eitjes.

Ik heb gemerkt dat ze bijna iedere avond al hun zaden buiten in de arena leggen. Komt dit omdat het nest te nat is of...? Wel eten ze de kleine krekeltjes die ik om de 2 dagen voer op. Zelfs toen ik ze een levend krekeltje voerde gingen ze er massaal op af.

Ik heb geprobeerd om ze suikerwater en honingdauw te geven maar ze namen het niet aan en gooide het helemaal vol met resten van de zaden. Weet iemand of er nog meer manieren zijn waarop ik dit kan toedienen? Of moet ik ze alleen voeden met zaden, water en insecten?
Hier een foto van de setup.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: mijn Messor barbarus

Bericht door salvadore »

Er is nu een maand voorbij. De groei gaat tot nu toe heel snel! Toen ik de kolonie had gekregen waren er ongeveer 10 larve aanwezig. Nu zijn al die larve werksters geworden en zijn er een stuk of 20 nieuwe eitjes, larve en naaktpopen aanwezig!

Ik heb vandaag geprobeerd om ze stukjes kipfilet te geven en ze brachten het meteen naar binnen toe! Voor mij is het bijna onmogelijk geworden om iedere dagen 2 spinnen te zoeken en die te voeren. Ik heb nu al 4 maanden een krekelkweek maar als ik ze iedere dag een krekel ga voeren dan is mijn kweek binnen 1 maand leeg. Ik ben nog aan het experimenteren en wil dat ze een volgende generatie voortzetten. Maar goed, weer terug naar de mieren.

Ze zijn gestopt met het verplaatsen van de zaden naar hun arena en daar ben ik blij om! Wel vind ik steeds werksters die 1 of 2 poten missen (of een van hun antenne) en zondert zich af van het nest. Aan een van de buisjes buiten het nest heb ik een reageerbuisje met suikerwater gedaan en zijn de hele tijd bezig om het watje er vanaf te trekken.
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Re: mijn Messor barbarus

Bericht door EPPIE57 »

Je hebt helemaal gelijk, sorry. Meteen naar de juiste afdeling gestuurd. :ugeek: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door EPPIE57 op 14 mar 2019, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: mijn Messor barbarus

Bericht door salvadore »

.
Laatst gewijzigd door salvadore op 14 mar 2019, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: mijn Messor barbarus

Bericht door salvadore »

Kleine update:
Ik heb ze gisteren wat extra ruimte gegeven om te ontdekken en heb een kleine arena aangesloten met een steen erin als decoratie. Toen ik het had aangesloten kwamen er meteen een stuk of 20 werksters om hun nieuwe ruimte te onderzoeken. Volgens mij houden ze van hun nieuwe ruimte!
Sorry voor de wat wazige foto's.
IMG_3971.JPG
Hier de Arena.
IMG_3969.JPG
Ze zitten nu naar schatting op de 100 werksters en 30 larve en naaktpopen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: mijn Messor barbarus

Bericht door salvadore »

De tweede maand voorbij. De koningin legt volop eitjes!! Vandaag heb ik een stukje appel gedeponeerd en ze gingen er als een gek op af. Na een paar minuten was het hele stukje appel bedekt met mieren. Toen ik een foto ging maken moesten ze natuurlijk allemaal weer eens gaan lopen. :?
mijn nest 3 (3).JPG
10 minuten later waren ze allemaal weer rustig en kon ik weer een foto proberen te maken.
mijn nest 3 (4).JPG
Ook heb ik wat aarde in hun arena gedaan om het wat op te vrolijken.
De kolonie heeft nu ongeveer 30 eitjes en mijn eerste major!! :D
mijn nest 3.JPG
Mij excuses voor alle foto's weer dat ze gedraaid zijn maar ik kon er niks aan doen.
Ik heb er een half uur aan gezeten om het goed te kunnen krijgen maar het is mij niet gelukt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: mijn Messor barbarus

Bericht door salvadore »

Hoiiii

Deze week heb ik een paar buisjes anders gelegd en een andere arena aangesloten.
IMG_4243.JPG
De arena vinden ze helemaal te gek en begonnen meteen een deel van hun afval te verplaatsen :D . De arena heb ik een heel heel klein randje op het warmtematje staan. Nu zit de hele tijd een groepje van 10 werksters te chillen op het warme plekje.
IMG_4237.JPG
Mijn kolonie houdt enorm veel van suikerwater. Toen ik ze stoorde ging een groot deel meteen weg. Ik houd het reageerbuisje constant donker. Is dit eigenlijk goed of kan hij ook gewoon zonder te verduisteren?
IMG_4250.JPG
Toen ik de buisjes had verlegd gingen ze meteen op onderzoek uit. Na 2 dagen zag ik opeens dat ze in groepjes de zaden aan het vermalen waren in het buisje :shock: . Is dit omdat ze te weinig ruimte hebben? Het nest ziet er anders nog niet vol uit.
IMG_4248.JPG
IMG_4256.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: mijn Messor barbarus

Bericht door salvadore »

17:30 de start van de verhuizing van mijn Messor kolonie in dit :arrow: viewtopic.php?f=11&t=13586 nest.
Ik zag ze net al met een paar zaden en poppen lopen en er zitten al best wel veel werksters in het nieuwe nest! Goed teken!!! Toen ik het complete oude nest in het terrarium had gedaan bleven ze gelukkig allemaal rustig. Ik ben op dit moment aan het filmen en ben benieuwd hoe die er aan het einde eruit gaat zien!
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: mijn Messor barbarus

Bericht door salvadore »

De kolonie is met succes verhuisd!
Ik had het complete nest erin gelegd en er een lamp op gezet.
IMG_5437.jpg..jpg
Een werkster met het eerste eitje in het nest.
IMG_5438.jpg..jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: mijn Messor barbarus

Bericht door salvadore »

Zo dat is al weer een tijdje geleden na mijn laatste post hier in deze blog (bijna 9 maanden nu al).
De kolonie is lekker aan het groeien. Ze hebben 8 maanden in hun oude set-up doorgebracht. Toen kwam ik erachter dat de condities niet helemaal perfect waren :( .

Het kwam mij opeens in mij op om de hele kolonie maar weer eens te gaan verhuizen. Toen zaten ze op ongeveer 200/300 werksters. Ik heb ze met een zelfgemaakt zuigapparaat helemaal weten te verplaatsen naar een plastic Action bak van 2,5 L bet reageerbuisjes en leemzand erin. Daar hebben ze zo'n maand in doorgebracht. Dit was maar een tijdelijke oplossing. Ik was van plan om een groot horizontaal Y-Tong nest te maken met hun oude aquarium (waar ik dan nog een gat in ga boren) als buitenwereld. Wat was dat een mooi idee.

Helaas had ik geen geduld want wie zou er nou buiten in de kou een Y-Tong nest voor zijn mieren gaan maken? Ik niet. Dus ben ik maar op plan B overgegaan. Plan B was hun hele aquarium te vullen met leemzand en ze daar lekker in te laten graven. Ik had nog een groot grijs PVC buis met een diameter van ongeveer 25 cm liggen dus die heb ik door de midden gezaagd. Die heb ik uiteindelijk met de 2 punten plat naar beneden in het aquarium vol met leemzand geduwd. Even het zand water geven en klaar was hij. de bedoeling van de halve PVC buis is dat ze iets hebben om op en onder te kunnen graven en als ik het zand weer een keer ga bevochtigen, dat ik niet hun hele nest kapot maak maar dat ze ook nog een plaats hebben om voor de regen te kunnen schuilen :lol: . Wel zo handig :roll: .

Toen ik ze wou verhuizen kwam ik er nog achter dat ik ergens in de kast ook nog een aquarium steen had liggen. Nou die heb ik er ook maar in gedaan om het niet een saaie woestijn te laten zijn :lol: . Nu een voor een de reageerbuisjes in het aquarium leeg tikken en zorgen dat alle maar ook echt alle mieren uit het buisje zijn. Dat ging best rapido. Ik was er zo'n 30 minuten mee bezig denk ik. Het was al laat in de avond dus ik ging maar slapen.

De volgende ochtend: Ik word wakker, spring uit mijn bed, ga bij mijn Messor kijken en wat zie ik? Die Messor kan graven als ik weet niet wat :shock: . IK heb blijkbaar toen destijds een kolonietje bulldozers gekocht :lol: . Ze hadden 2 nestingangen gemaakt. Allebei aan de 2 uiteindes van de halve PVC buis, In een koepelvormige heuvel al het gegraven zand opgestapeld. Ik was blij te zien dat ze het naar hun zin hadden in hun nieuwe omgeving :D .

Foto's volgen.
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
Plaats reactie