Gipsnest met plant erop voor de bevochtiging van het nest

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
kusleon
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 februari 2019
Locatie: Langeraar
Gender:
Leeftijd: 54

Gipsnest met plant erop voor de bevochtiging van het nest

Bericht door kusleon »

Vrienden..
Ik heb gister mijn eerste miertjes ontvangen en de ideeën om die mieren te houden en onderhouden spuiten dan ook mijn kop uit.
Ik had dan ook de klassieke fout gemaakt om een reuze omgeving in te richten, met een nest in een vergistingvat uit mijn bier brouw hobby en verschillende buitenwerelden die ik uit kweekbakjes gemaakt had..mooi maar pas voor heel veel later..

voor die 5 mieren die ik heb ontvangen… hahah.. ben dan ook snel weer op aarde geland en heb een transparant, plastic schoenendoos gevonden bij de Action, wat je daar allemaal hebt voor de mierenkolonies.. hahaha
ik ben de mieren aan het verwennen met vanalles en nog wat maar tot nu toe zitten ze nog duizelig van de reis per post angstig tegen en watje in het buisje geplakt.. ik heb een druppel honing op een hoekje bakpapier in de opening van de buis geschoven en laat ze nu maar verder met rust.. om bij te komen en om te acclimatiseren in hun nieuwe behuizing.

Maar ik had gister middag wel alvast een gipsnest gemaakt.. ik had een paar voorbeelden bekeken op youtube en heb iets bedacht om de vochtgraad te balanceren in het nest..voor een plant je op het nest..
In een rvs schaaltje heb ik een borrelglaasje gezet en er toen gips erin gegoten. Dit laten opstijven en doen heb ik het gipsblok er voorzichtig uitgeschut. Daarna voorzichtig het borrelglaasje uit de gipsklomp getrokken. Had dus over een ronde gipsklop met een afdruk van een borrelglaasje in het midden.
Aan de onderzijde heb ik een gangenstelsel gesneden in het drogende gips.. een gaatje als in en uitgang en de afdruk van het glas heb ik groter uitgesneden zonder een opening te maken naar het gangenstelsel aan de onderzijde..
In dit gat waar het borrelglaasje zat wil ik potaarde steken en een plantje in laten groeien.. bij het water geven van het plantje moet het gips erom heen vochtig worden en zo het nest daaronder bevochtigen..

Ik hoor graag of iemand al ervaring heeft opgedaan met zo’n idee.. zou dit goed werken?.. het vocht voor de plant zou zeker door het gips trekken en het vochtig maken toch..
ik hoor graag van jullie..
kusleon
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 februari 2019
Locatie: Langeraar
Gender:
Leeftijd: 54

Re: Gipsnest met plant erop voor de bevochtiging van het nest

Bericht door kusleon »

799ef066-96ef-49be-8b43-a12b1e817078.jpg
f9dc32b1-f9d8-409d-a610-d920f86298bf.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kusleon
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 februari 2019
Locatie: Langeraar
Gender:
Leeftijd: 54

Re: Gipsnest met plant erop voor de bevochtiging van het nest

Bericht door kusleon »

het gips is inmiddels droog genoeg om het plantje in te zetten en zie het resultaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Gipsnest met plant erop voor de bevochtiging van het nest

Bericht door Hexednl »

Het idee is wel leuk maar kun je op deze manier nog wel in het nest kijken?
8-)
kusleon
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 februari 2019
Locatie: Langeraar
Gender:
Leeftijd: 54

Re: Gipsnest met plant erop voor de bevochtiging van het nest

Bericht door kusleon »

jaaah klopt maar was ook eigenlijk niet van plan om steeds in het nest te spieken.. wil de buitenwereld zo inrichten dat het leuk is om naar te kijken..klopt ook dat het wel een tijdje zou gaan duren.. maar natuurlijker..

hoe vochtig het gaat worden probeer ik nu uit te vissen.. misschien een andere plantje inzetten.. vetplantje heeft niet zo veel water nodig als deze bodembedekker..
kusleon
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 februari 2019
Locatie: Langeraar
Gender:
Leeftijd: 54

Re: Gipsnest met plant erop voor de bevochtiging van het nest

Bericht door kusleon »

jaaah klopt maar was ook eigenlijk niet van plan om steeds in het nest te spieken.. wil de buitenwereld zo inrichten dat het leuk is om naar te kijken..klopt ook dat het wel een tijdje zou gaan duren.. maar natuurlijker..

hoe vochtig het gaat worden probeer ik nu uit te vissen.. misschien een andere plantje inzetten.. vetplantje heeft niet zo veel water nodig als deze bodembedekker..
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Gipsnest met plant erop voor de bevochtiging van het nest

Bericht door Erikomanos »

Ik vind het een leuk idee in ieders geval.
Misschien een optie om dit alles op een glazen ondergrond te zetten voor degene die wel wil spieken ;)
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Re: Gipsnest met plant erop voor de bevochtiging van het nest

Bericht door EPPIE57 »

kusleon schreef: hoe vochtig het gaat worden probeer ik nu uit te vissen.. misschien een andere plantje inzetten.. vetplantje heeft niet zo veel water nodig als deze bodembedekker..
Naar mijn idee is een vetplantje toch beter, zoals je al zelf zegt heeft dit plantje veel water nodig, teveel water gezien de grootte van het nest en gelet op de wortelgroei van deze bodembedekker.
Maar het idee zelf is heel goed, zeker omdat je nu al vanalles kunt proberen en bedenken, duurt nog even voor de kolonie groot genoeg is om deze ronde flat te betrekken.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Gipsnest met plant erop voor de bevochtiging van het nest

Bericht door Westdijk »

De kans is groot dat de mieren in de grond gaan trekken, waar de plant zich in bevind. Het ontwerp zelf of de mogelijkheid die ik schets komen beide je zichtbaarheid van het nest niet ten goede, maar dat blijkt geen probleem voor je te zijn. Wat echter wel een probleem kan worden is dat je niet kan zien hoe vochtig je de grond en daarmee ook het nest maakt. Ik zie nergens een opening waar uit bijvoorbeeld het te veel aan water voor de plant kan weg vloeien. Ondervind de kolonie een tegenslag dan kan het weleens heel lang gaan duren voor je beseft dat er iets aan de hand is.
De tweede uitdaging is de diapauze voor de Lasius niger. Mocht je de kolonie deze tijd in de koelkast willen laten door brengen zorg dan dat je de plant eruit kan halen en hopen dat de mieren niet in de grond zijn getrokken.
Experimenteer hoeveel grond de plant minimaal nodig heeft om niet alleen in leven te blijven, maar ook te groeien. In het ontwerp kunnen de mieren het nest niet zelf uitbreiden wanneer het nodig is. Het zal hen op een gegeven moment dwingen een alternatieve nestplaats te zoeken. Met vijf mieren zal dat voorlopig nog geen probleem zijn, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Sommige kunstplanten zijn nauwelijks van echt te onderscheiden en kunnen een goed alternatief voor een levende plant zijn. Succes met wat je ook mocht gaan besluiten.
Plaats reactie