Odontomachus bauri onderhouden

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Peregrijn
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 juni 2009
Locatie: Wageningen
Leeftijd: 40
Contacteer:

Odontomachus bauri onderhouden

Bericht door Peregrijn »

Hallo,

Ik ben nieuw hier op de site. Doe onderzoek aan sociale insecten in mutualismes, momenteel bezig met Atta cephalotes en de schimmel. En iemand anders op het lab hier (CSE, Denemarken) wil graag onderzoek gaan doen aan Odontomachus bauri. Hij heeft een aantal colonies meegenomen vanuit Panama, maar die doen het niet heel goed in de klimaatkamers. Weet iemand van jullie hoe je het beste deze soort kan houden? Als in temperatuur, vochtigheid, nest omgeving, voedsel, you name it.

Daarnaast heb ik nog een andere vraag, dan wel niet over mieren, maar misschien weet iemand hier daar wel iets over. Ik wil graag onderzoek gaan doen aan Macrotermitinae, en doen vooral aan de schimmeltuinen die zijn onderhouden. Weet iemand hier hoe je de verschillende genera uit deze termieten sub-familie het best kunt onderhouden? Ze hebben het hier op het lab al eerder geprobeerd, maar zonder succes.

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen

Groeten
Pepijn
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Odontomachus bauri onderhouden

Bericht door Mika »

Ik heb een Odontomachuskolonie, en McK heeft er ook eentje.

Die van hem is duidelijk beter en groter dan de mijne. ik heb wat problemen ermee gehad, omdat ik geprobeerd heb om ze in een Ytong nest te handhaven, en dat lukt niet zo goed: Ik heb ze dan laten verhuizen naar een proefbuis gevuld met turf, en na 1 dag al waren de larven enorm bijgegroeid, en waren er 2 eipaketten. Ik heb wel veel falende poppen.

Het nadeel is dat ik ze nu bijna niet meer kan observeren. Ze overleven ook gemakkelijk in een gesloten bakje, in een 100% vochtigheid, en er komt daar maar weinig schimmelvorming in.

Er bestaat een duitse zoo of tuin, die ooit een (Macro?)termes kolonie in expositie heeft gehad: misschien kan je daar je licht eens opsteken?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Odontomachus bauri onderhouden

Bericht door XToF »

Zoals Mika reeds vermeld heeft, is er in Duitsland een Zoo geweest die een soort heeft (gehad) die zijn schimmeltuin voedde met stro. Van die kolonie bestaat een artikel dat je terug kan vinden in databases met wetenschappelijke literatuur.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Odontomachus bauri onderhouden

Bericht door McK »

Ik heb de laatste weken immens veel mislukte poppen, per 5 mislukken er 4.
Ik weet niet echt wat het probleem juist is, maar ik denk dat het ligt aan een slechte vochtigheid.
We are always running for the thrill of it.
Peregrijn
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 juni 2009
Locatie: Wageningen
Leeftijd: 40
Contacteer:

Re: Odontomachus bauri onderhouden

Bericht door Peregrijn »

Thanks voor de info zover. Wat geven jullie de O. bauri voor voedsel? En houden jullie nog rekening met lichtcondities?
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Odontomachus bauri onderhouden

Bericht door McK »

Ik geef ze een mix van vanalles en ik houd ze in het donker.
We are always running for the thrill of it.
Plaats reactie