Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Juliann
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 februari 2019

Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door Juliann »

Hoi allemaal, ik heb zojuist een Messor barbarus kolonie aangeschaft en ik heb besloten om er een blog over te maken :D
De kolonie heeft nu ongeveer dertig werksters en is erg gezond. Ik heb ze nu nog in een reageerbuis set up maar later ga ik ze in een gipsnest houden. Ik geef ze vooral fruitvliegjes en zaden want honingdauw nemen ze niet aan ( ze halen hun suikers al uit de zaden). Natuurlijk hebben ze ook genoeg water in hun reageerbuisje zitten. Ik denk dat ik elke maand ongeveer een post ga doen en Julie op de hoogte hou van alle groei en gebeurtenissen in de kolonie. Als iemand tips voor mij heeft over het houden van Messor hoor ik het graag want ik ben natuurlijk nog maar een beginner in deze leuke hobby :D



Ik heb de kolonie een paar dagen geleden uit winterrust gehaald en het zag er goed uit, geen doden mieren en ze werden meteen al actief. Ik had ze op 15 graden gehouden en ik ging het langzaam opbouwen naar 25 graden ( mijn kamer is best wel warm :D ) Ik heb ze eerst maar 2 fruitvliegjes gevoerd omdat ik dacht dat ze daar wel zin in zouden hebben. Ze negeerde ze meteen en ze hebben ze in het uiteinde van de buitenwereld gelegd. Misschien hebben ze nog niet zo veel trek. Ik heb ze een paar dagen later weer een fruitvliegje gegeven en ik ben nog steeds aan het afwachten of ze hem aan zullen nemen. Ik heb ook laatst een paar spinnen gevangen en ingevroren, misschien houden ze niet echt van fruitvliegjes maar wel van spinnenpoten, geen idee.
Sprakel53
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 maart 2019

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door Sprakel53 »

Hej
Ik ben ook net gestart in deze leuke hobby
En ben ook heel erg benieuwd naar alle dingen die er bij hooren om mijn toekomstige colony te ondersteunen
Bij het groeien
Ik heb al een gips nest en een arena
Dit heb ik via marktplaats gekocht
Nu vroeg ik me af of er misc ziektes in het nestzouden kunnen zitten omdat de vorige colony van deze mv het helaas niet gehaald hebben
Zo ja waar kan ik dat dan aan zien
Ik zelf denk dat de koniging te veel aan licht is bloot gesteld

Mvg Sprakel 53
Juliann
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 februari 2019

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door Juliann »

Hey Sprakel, leuk dat jij ook z'on fan bent van mieren! Het is altijd beter om nieuwe nesten te kopen of maken( denk ik, ik ben geen expert) maar ik denk niet dat er ziektes of schimmels inzitten aangezien de man die het nest/buitenwereld aan jouw heeft verkocht het waarschijnlijk wel goed schoongemaakt heeft en er voor heeft gezorgd dat er geen schimmels of mijten of andere kwalen in zitten. Voor de zekerheid kan je even checken of je schimmels ziet, schimmels zijn best opvallend dus grote kans dat als ze er zijn dat je ze dan wel ziet. Meestal gaan kolonies niet dood aan ziektes maar aan te kort aan vocht, te veel stres, te weinig voedsel en te hoge/lage temperatuur of mijten en schimmels. meestal dus niet aan ziektes. Ik hoop dat je nog een leuke tijd gaat hebben met het houden van mieren. ( de info die ik geef is wat ik denk, ik ben geen pro :) . Ik zou je geen zorgen maken hoor, grote kans dat de kolonie van de man is doodgegaan aan 1 van de redenen die ik heb genoemd :)
Sprakel53
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 maart 2019

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door Sprakel53 »

Hej juliann
Bedankt voor deze info
Hier zal ik veel aan hebben
Mvg sprakel53
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door EPPIE57 »

Hallo Sprakel53, je kan het gipsnest en de arena een week in de diepvries doen.
Heb je al een risicofactor minder.
Juliann
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 februari 2019

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door Juliann »

Yo mierenmatties, vandaag heb ik mijn messor kolonie een spin gevoerd, aangezien het feit dat ze de fruitvliegjes compleet hebben genegeerd. Meteen kwamen er een stuk of 10 werksters naar buiten en een grotere werkster ( volgens mij een majoor maar ik weet het niet zeker). En meteen sleepte ze hem helemaal het nest in. Kan iemand mij vertellen hoevaak ik de kolonie een spin kan geven, de kolonie telt 30 werksters.
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door Kciroj »

Elke week denk ik, ze laten het vanzelf liggen als ze het niet meer moeten ;)
Oja en fruitvliegjes moeten ze hier inderdaad ook niet...zelfs Lasius pakt hier liever een klein krulvliegje ipv fruitvlieg.
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Juliann
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 februari 2019

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door Juliann »

Dankjewel Kciroj!
Juliann
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 februari 2019

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door Juliann »

Gisteren heb ik mijn kolonie een zilvervis gevoerd, ze lijken hongerig naar proteïne. Moet ik ze gewoon insecten blijven geven tot ze hem niet meer het nest innemen?
Juliann
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 februari 2019

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door Juliann »

Yo mierenmattes, ik heb een vraag. Ik heb nu rood folie om de reageerbuis van mijn messor kolonie zitten. Is dit goed genoeg of moet er ook nog karton overheen? Ze lijken vrij rustig met het rode folie.
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door EPPIE57 »

Juliann, je stelt dezelfde vraag bij de 'beginnersvragen', waar hij al is beantwoord.
Juliann
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 februari 2019

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door Juliann »

aaaah thxxx Eppie
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door salvadore »

Juliann schreef:Moet ik ze gewoon insecten blijven geven tot ze hem niet meer het nest innemen?
Dat kan je het best zelf bepalen.
De proteïne is voor de koningin en de larve dus dat betekent hoe meer proteïne hoe sneller de groei van de kolonie. Sommige vinden het fijn om een kolonie snel te laten groeien en de andere niet dus het hangt er vanaf.
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
Juliann
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 februari 2019

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door Juliann »

Yo mierenmatties. Ik heb dus een warmtemat aangeschaft en gisteren een uurtje onder de ingang van mijn reageerbuisje gelegd. Ze vonden het heel fijn en legde meteen alle eitjes op het warme gedeelte. Nu is mijn vraag: Hoelang kan ik dat matje er per dag onder leggen? en moet ik het er steeds iets langer onder leggen ( de tijd per dag opbouwen)?
alvast bedankt
Gebruikersavatar
ianvlug
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: soesterberg(ouderlijk huis) / maassluis (eigen huis)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door ianvlug »

je kunt hem permanent laten liggen let wel op dat het niet te warm wordt in het buisje. zeker als er nog geen buitenwereld aan zit
1xMessor barbarus
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door salamalfayed »

Met warmte matjes moet je echt voorzichtig zijn! Worden snel te warm en zo dicht bij het waterreservoir van de reageerbuis zal dat water sneller verdampen met mogelijk condens en ontkiemende zaden/verdrinkende mieren in het buisje.

Een warmte matje kun je wel gebruiken, maar dan is het verstandig om met 2 reageerbuizen te gaan werken waarbij 1 buis niet (ook niet gedeeltelijk) op de mat ligt. Hier kan de kolonie dan altijd naar toe verhuizen mocht het te warm worden.

En zorg dat de damp uit het buisje kan verdwijnen om condens te voorkomen.

Bij zo'n kleine kolonie kun je beter een plek zoeken waar het constant iets boven de 20 graden is. Dat is echt wel voldoende en een veilige temperatuur. Als het nest groter is kun je veel makkelijker een deel verwarmen.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Juliann
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 februari 2019

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door Juliann »

Hier een foto van mijn messor kolonie, ze zitten nu rond de dertig werksters en volgens mij gaat het super goed met ze.
Ze hebben veel broed al zie je dat moeilijk door het rode folie heen. Ook zit er dus een warmtematje onder met een lapje erop zodat het niet te warm wordt, ongeveer 27 tot 28 graden ( en ik verwarm natuurlijk maar een deel :roll: ). Meestal is hij rond de 8 uur per dag aan.

https://www.flickr.com/photos/157016437 ... res/177z4r


Hieronder een foto van de opstelling die ik nu heb. Later kan ik een gipsnest op die uitstekende slang aansluiten.

https://www.flickr.com/photos/157016437 ... res/zA317Z

Verder heb ik ontdekt dat ze heel erg van pissebedden houden. Ik gaf er 1 en meteen namen ze hem het nest in en begon de koningin er van te eten. Ik legde er maar nog 1 in want ze leken zo hongerig. Ook heb ik gezien dat rood folie bij mijn kolonie erg goed werkt, ze zijn heel chill en rustig.

Nu de stand van zaken
1 gyne, 30 werksters, 9 larfjes en 1 hoopje eitjes.

(sorry voor de slechte kwaliteit foto's trouwens, ze zijn met mijn telefoon genomen :D )
Juliann
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 februari 2019

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door Juliann »

`Yo, nou ik heb echt heel lang niet gepost ( laatste was 22 maart, is meer dan een half jaar geleden) maar ik ben weer terug!!! Met mijn messor kolonie gaat het super goed, ze hebben denk ik nu wel al de 100 werksters aangetikt :) Ik wil ze eigenlijk verhuizen naar een gipsnest, dus die heb ik aangesloten. Ze zijn een paar keer er naartoe verhuist maar ze gingen daarna ook weer terug naar hun oude nest. Ik weet niet wat ik moet doen, tips en info zijn welkom.

Verder heb ik nu in plaats van rood folie aluminium folie er omheen gedaan (om het reageerbuisje). Ik vind dit fijner omdat ik met rood folie er nooit goed in kon kijken en het was altijd wazig, nu kan ik 1 keer per week eventjes het folie er af halen en kijken (ik weet dat dit niet goed is en dat je eigenlijk minder vaak moet kijken) Ze eten trouwens goed, meelwormen eten ze alleen niet terwijl ik dacht dat ze die heel lekker zouden vinden ( misschien hebben ze gewoon geen honger). Ik heb trouwens nu ook grote mieren met rode hoofden(majoors ofzo), die zijn echt cool:)


Ook heb ik een gratis Lasius Niger kolonie gekregen op www.mierenboerderij.nl. Daar ga ik ook een blog over maken dus als je die ook wil zien kan dat! Peace out!
Juliann
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 februari 2019

Re: Mijn Messor barbarus Kolonie Blog

Bericht door Juliann »

Ik heb denk ik verkeerd gekeken, er zijn denk ik wel al 175 werksters
Plaats reactie