www.geolution.nl/dieren/mieren...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

www.geolution.nl/dieren/mieren...

Bericht door mn »

Webadres:
http://www.geolution.nl/dieren/mieren-informatie.htm

Beschrijving/Opmerking:
Een aantal interessanten weetjes !
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: www.geolution.nl/dieren/mieren...

Bericht door Mika »

Maar zeker niet allemaal correct: een hoop opgeblazen onzin (sommige zaken zijn juist natuurlijk...).

Hoeveel mierensoorten bestaan er?

Er zijn ongeveer 12431 soorten bekend. Maar er komen er ieder jaar bij. Nu toch al meer dan 14.000.

Je met opzet laten steken?

Kogelmieren worden door een inheems volk in Brazilië gebruikt voor een soort inwijdingsritueel. Als jongens oud genoeg zijn om strijder te worden krijgen ze een handschoen aan met hinderden chagrijnige kogelmieren. Ze steken de dappere man natuurlijk flink en die zal er dan ook dagen lang last van hebben! De kogelmier staat ook te boek als de giftigste mier ter wereld... Inderdaad Paraponera clavata

Zie ook: De aantrekkingskracht van van een kogelmier

Kunnen mieren zwemmen?

Nee. Mieren kunnen niet zwemmen. Maar in de Australische mangroven woont een soort die daarop een uitzondering is: Polyrhachis sokolova. Ze leven onder de wortels van bomen en als het vloed is zwemmen ze naar buiten. Fire ants kunnen zich zelf redden door een bal van mieren te vormen die blijft drijven.

Wat is de dodelijkste mier?

De Afrikaanse Saifu of driver-ant Dorylus nigricans heeft jaarlijks 50 doden op zijn geweten. De mensen stikken doordat massa's mieren over ze heen lopen en het slachtoffer smoren. De dodelijkste is waarschijnlijk de Amerikaanse fire ant. Deze maakt ieder jaar 150 dodelijke slachtoffers en zo'n 50.000 gewonden. Hier heb ik absoluut geen weet van.. In elk geval werkt het principe niet. De mieren moeten in de longen lopen, en de mensen moeten vastgebonden zijn (of baby's), anders lukt het niet. Smoren kunnen mieren niet, dat is de longen dichtdrukken met je gewicht.
Hoe klein is de kleinste mier ter wereld?

Dat is absoluut de Carebara (Oligomyrmex) uit Australie. De werksters zijn slechts 0,75 mm groot. Gynes daarentegen zijn 2-3 cm groot!

Wat is de grootste mier ter wereld?

In de prehistorie leefde de reuzemier (Formicium giganteum) maar die is 46 miljoen jaar geleden uitgestorven. Hun koninginnen werden 5,5 centimeter lang. Tegenwoordig moeten we naar Afrika voor de grootste mieren. We komen weer bij de dodelijkste mieren uit: Dorylinae. De mannetjes noemen ze ook wel sausage fly, vanwege hun worstachtige uiterlijk. Koninginnen kunnen maar liefst 10 centimeter lang worden! Een koningin wordt net geen 6 centimeter, en het zou mij sterk verwonderen als er daar door fysogastrie 4 zouden kunnen bijkomen...
De eerste mier op aarde

Een van de oudste mierensoorten is de Gerontoformica cretacica. Deze werd gevonden in een stuk amber uit Frankrijk. In 1998 vonden wetenschappers in New Jersey een 92 miljoen jaren oud fossiel. Hij heet Brownimecia clavata en leefde in de tijd van de dinosaurussen.

Welke mier kan het snelste bijten?

De snelste aanvalsbeet komt van de Trap-jaw mier (Odontomachus). Niet alleen de snelste der mieren, maar van alle dieren! De snelheid waarmee de kaken een prooi vangen is, schrik niet, 233 kilometer per uur! Inderdaad, de grootste versnelling, en snelheid van een biologische structuur, die door eigen kracht aangedreven wordt!

Hoe oud kan een mier worden?

Hier is weinig onderzoek naar gedaan. Formica koninginnen kunnen 25 jaar oud worden. Lasius niger gynes 31 jaar; Pogonomyrmex tot 30 jaar.

Hoe snel kan een mier lopen?

Dit hangt helemaal af van de soort en het weer. Maar in de meest gunstige situatie kan een grote mier zo'n 300 meter afleggen in een uur. Cataglyphis werksters kunnen 300 meter afleggen in 300 seconden, dus 12 keer sneller. Ze leggen dat wel nooit in 1 stuk af.

Wat is de zeldzaamste mier ter wereld?

De Draculamier op Madagaskar zou dat nog wel eens kunnen zijn. Entomologen denken dat dit de schakel is tussen de oermieren en de moderne mieren.

Wat is de giftigste mier?

De Kogelmier Paraponera clavata in Zuid-Amerika waarschijnlijk. Zijn steek kan spieren verlammen. Tien steken zijn gegarandeerd dodelijk. Niet natuurlijk, want anders zouden die Indianen hun overgangsrituelen niet overleven!!!

De irritantste mier ter wereld

Dit is waarschijnlijk de Faraomier. Monomorium pharaonis. Deze en andere mieren uit zijn familie komen over vrijwel de hele wereld voor. Solenopsis invicta is anders ook niet heel leuk, Anoplolepis gracilipes is ook niet zo leuk, en zo zijn er nog andere...

De meest destructieve mier ter wereld?

De black carpenter ants in de VS eten geen hout, maar ze graven hele gangen en kamers uit in hout. Hierin leggen ze tienduizenden eitjes. En als die uitkomen en groot zijn geworden gaan die ook gangen graven. Camponotus pennsylvanicus is dus voor mensen het meest destructief. Dorylus, een groep mieren die we ook wel legermieren noemen en al vaker op deze pagina is genoemd kan massaal andere insecten doden. Hier blijkt toch het gebrek aan kennis over mierenkolonies... Dit is het equivalent van 'onze vagussen'. dorylus noemt tegenwoordig Anomma

Bron: Amazing ant fatcts op Ant-maps.com

Dus af en toe leuk, maar geschreven zonder inzicht....
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: www.geolution.nl/dieren/mieren...

Bericht door McK »

"Kogelmier" klinkt zo idioot en letterlijk vertaald, je zegt toch ook niet de "Bestuurdermier" of de "Val-Kaakmier".
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: www.geolution.nl/dieren/mieren...

Bericht door Daikan »

Hmm Ik vind kogelmier wel meevallen hoor, Maar bestuurdersmier enz. nee dat kunnen ze beter in het engels laten.
(Ik vind sowieso het meeste wel beter klinken in het engels ;))
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Teleutotje
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 september 2007
Gender:
Leeftijd: 60

Re: www.geolution.nl/dieren/mieren...

Bericht door Teleutotje »

Deleted
Laatst gewijzigd door Teleutotje op 02 nov 2016, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: www.geolution.nl/dieren/mieren...

Bericht door Floris »

Een opsomming van elkaar tegensprekende feiten is van weinig waarde zonder bronnen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Teleutotje
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 september 2007
Gender:
Leeftijd: 60

Re: www.geolution.nl/dieren/mieren...

Bericht door Teleutotje »

Deleted
Laatst gewijzigd door Teleutotje op 02 nov 2016, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Teleutotje
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 september 2007
Gender:
Leeftijd: 60

Re: www.geolution.nl/dieren/mieren...

Bericht door Teleutotje »

Deleted
Laatst gewijzigd door Teleutotje op 02 nov 2016, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Teleutotje
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 september 2007
Gender:
Leeftijd: 60

Re: www.geolution.nl/dieren/mieren...

Bericht door Teleutotje »

Deleted
Laatst gewijzigd door Teleutotje op 02 nov 2016, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: www.geolution.nl/dieren/mieren...

Bericht door XToF »

@Teleutotje:

Bedankt om deze informatie hier neer te schrijven. Zou ik je mogen vragen aan wie in het bijzonder deze info is gericht? Dit is me niet onmiddellijk duidelijk.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: www.geolution.nl/dieren/mieren...

Bericht door Mika »

Als ik gecorrigeerd wordt door Teleutotje zal ik dat zeker niet erg vinden! Ik heb inderdaad zelf niets opnieuw nagekeken, maar het opsommen van die losse feitjes op die site vond ik er toch ook over. Dat is zeker niet het interessantste dat er over mieren te vertellen valt...

Ik heb er niets op tegen dat je op andere topics ook onze kennis komt vervolledigen...

Ik ken iemand, die regelmatig wordt gestoken door Paraponera clavata, zij het niet als opzet: dan moet hij toch even de machete van hand wisselen, want dan kan hij niet verder met dat hand...
DUCKDUCKGO!
Teleutotje
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 september 2007
Gender:
Leeftijd: 60

Re: www.geolution.nl/dieren/mieren...

Bericht door Teleutotje »

Deleted
Laatst gewijzigd door Teleutotje op 02 nov 2016, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Antmaps
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 augustus 2009
Leeftijd: 50

Schoon schip maken

Bericht door Antmaps »

Hoi hoi,

Mijn eerste bijdrage aan dit forum is ongetwijfeld dit topic. De pagina die deze lange discussie opriep werd enkele jaren geleden door mij geschreven. Niet als wetenschappelijk overzicht maar puur voor educatieve doeleinden. Dat kan een hoop opgeblazen onzin worden genoemd, maar het moest dan ook een beetje spannend zijn.

De feitjes en weetjes die ik er indertijd opzette had ik inderdaad moeten voorzien van een bronvermelding. Hoe kort en bondig het ook is, er zat toen veel tijd in. Inmiddels is de wetenschap weer wat verder. Er zijn nieuwe fossielen gevonden, het aantal species is nu ik dit schrijf 12574. Ergens vond ik een rapport van ik meen het Amerikaanse Rode Kruis over fire ant slachtoffers per jaar. Helaas niet terug gevonden, net als veel andere bronnen die ik serieus kon nemen. Zelfs internet veroudert...

Enfin, aan de vraag "ze zouden de lijst beter verwijderen" zal ik niet willen voldoen. Wel heb ik me de commentaren erg aangetrokken en heb alles afgelopen weken nog eens doorgenomen. Met bronvermelding en enkele aanpassingen hier terug te vinden. Het compleet copy-pasten lijkt me niet zo nodig.

Ongetwijfeld zullen er nog steeds onjuistheden instaan. Slechts weinigen hebben toegang tot de kennis waar Teleutotje over beschikt. ;)
Indien er nog steeds onjuistheden in staan, dan hoor ik dat graag (met bron a.u.b.). Daarvoor ben ik immers op dit forum beland.

Een uitgebreider overzicht van weetjes en feitjes probeer ik samen te stellen op mijn eigen website. Inmiddels ook voorzien van bronvermelding :mrgreen:
Plaats reactie