Reactie topic pseudolasius cibdelus (Ian)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ianvlug
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: soesterberg(ouderlijk huis) / maassluis (eigen huis)
Gender:
Leeftijd: 27

Reactie topic pseudolasius cibdelus (Ian)

Bericht door ianvlug »

Hier kunnen reacties geplaatst worden over de blog.
1xMessor barbarus
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Reactie topic pseudolasius cibdelus (Ian)

Bericht door Erikomanos »

Ik kan op de foto’s niet zien hoeveel buisjes je aanbied voor hun nest(en). Is dat 1? Die met een rietje en watten aan het uiteinde? En een klein stukje op het warmtematje?

Roept bij mij de vragen op:
- hoeveel watt is die warmtemat?

- bied je ook een buisje aan die helemaal NIET op een matje ligt, zodat ze zelf het beste nest kunnen gebruiken?

- weinig tot geen broed is: of stress door teveel licht en/of te vaak bij ze kijken. Of te weinig voedsel. En in het uiterste geval een gyne die is bijgezet met wat werksters en broed die niet van haar zijn!?
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
ianvlug
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: soesterberg(ouderlijk huis) / maassluis (eigen huis)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Reactie topic pseudolasius cibdelus (Ian)

Bericht door ianvlug »

Erikomanos schreef:Ik kan op de foto’s niet zien hoeveel buisjes je aanbied voor hun nest(en). Is dat 1? Die met een rietje en watten aan het uiteinde? En een klein stukje op het warmtematje?

Roept bij mij de vragen op:
- hoeveel watt is die warmtemat?

- bied je ook een buisje aan die helemaal NIET op een matje ligt, zodat ze zelf het beste nest kunnen gebruiken?

- weinig tot geen broed is: of stress door teveel licht en/of te vaak bij ze kijken. Of te weinig voedsel. En in het uiterste geval een gyne die is bijgezet met wat werksters en broed die niet van haar zijn!?
Ze hebben inderdaad een nest buisje. Deze zit verduisterd en ingang verkleind. Daar houden kleine soorten van. Het matje is 4 watt. De wattage zegt niks over hoe warm een mat wordt, de wattage bepaald de grote van de mat.

Weinig broed heb ik ze mee ontvangen van de verkoper.

Voedsel hebben ze voldoende. Ze krijgen suiker/honingwater op het watje van een oorstaafje en ik kweek zelf dubias dus altijd kleine prooien beschikbaar. En ze hebben ten alle tijden twee reageerbuisjes met vers water.
1xMessor barbarus
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Reactie topic pseudolasius cibdelus (Ian)

Bericht door Erikomanos »

Oké, ik wist niet dat de wattage de grootte van de mar betekende.. bedankt daarvoor ;)

Maar zei je nou dat ze 1 nest buisje hebben?
Misschien een 2e aanbieden die niet verwarmd is, kijken wat ze doen.

Anders zou ik het zo ook niet weten.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
ianvlug
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: soesterberg(ouderlijk huis) / maassluis (eigen huis)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Reactie topic pseudolasius cibdelus (Ian)

Bericht door ianvlug »

Ik heb nu onverwarmd gehad voor 2dagen maar geen verandering. Ga inderdaad nu ze zelf de keuze geven.
Bedankt voor het meedenken.
1xMessor barbarus
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
Gebruikersavatar
lucant
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 juli 2017
Locatie: rond Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Reactie topic pseudolasius cibdelus (Ian)

Bericht door lucant »

MISSCHIEN zijn ze met zoveel buiten omdat ze meer eten willen verzamelen. Normaal leeft deze soort in een tropisch regenwoud en daar is het vochtig juist zoals bij de testbuizen.
1 x Lasius niger (ca. 15)
1 x Camponotus barbaricus (32) oktober 2017
1 x Messor barbarus (50) 29 maart 2018
1 x Pheidole pallidula (20)
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Reactie topic pseudolasius cibdelus (Ian)

Bericht door salamalfayed »

Reageerbuizen op warmtematjes leggen is nooit echt heel slim. De temperatuur kun je hier mee nooit stabiel krijgen.

Als de mieren uit het buisje gaan en naar een vochtige plek toe gaan dan zal dat naar alle waarschijnlijkheid betekenen dat je reageerbuis niet de juiste omgeving is voor de dieren. Een reden zou de warmtemat kunnen zijn, maar ook een te stevig stuk wat waardoor er onvoldoende vocht doorheen kan komen. Daarnaast kunnen trilling, licht en 100 andere factoren een rol spelen.

Maak sowieso een aantal verschillende buisjes en leg die op verschillende plekken neer zodat de dieren een keuze hebben. Leg een warmtematje nooit direct onder een (deel van een) reageerbuis en helemaal niet als dat het enige buisje is. (maak dan gebruik van een waterbuffer oid om de warmte gelijkmatig te maken en zonder dat het tot extreme hitte leidt)
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
ianvlug
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: soesterberg(ouderlijk huis) / maassluis (eigen huis)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Reactie topic pseudolasius cibdelus (Ian)

Bericht door ianvlug »

lucant schreef:MISSCHIEN zijn ze met zoveel buiten omdat ze meer eten willen verzamelen. Normaal leeft deze soort in een tropisch regenwoud en daar is het vochtig juist zoals bij de testbuizen.
Ze tonen in zowel suikers als proteïne geen interesse, was mijn ook een van mijn gedachten.

Ze zitten gewoon naast de reageerbuisjes niet erop. Hun eigen nest buis heeft een hogere vochtigheid.
1xMessor barbarus
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
Gebruikersavatar
ianvlug
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: soesterberg(ouderlijk huis) / maassluis (eigen huis)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Reactie topic pseudolasius cibdelus (Ian)

Bericht door ianvlug »

salamalfayed schreef:Reageerbuizen op warmtematjes leggen is nooit echt heel slim. De temperatuur kun je hier mee nooit stabiel krijgen.

Als de mieren uit het buisje gaan en naar een vochtige plek toe gaan dan zal dat naar alle waarschijnlijkheid betekenen dat je reageerbuis niet de juiste omgeving is voor de dieren. Een reden zou de warmtemat kunnen zijn, maar ook een te stevig stuk wat waardoor er onvoldoende vocht doorheen kan komen. Daarnaast kunnen trilling, licht en 100 andere factoren een rol spelen.

Maak sowieso een aantal verschillende buisjes en leg die op verschillende plekken neer zodat de dieren een keuze hebben. Leg een warmtematje nooit direct onder een (deel van een) reageerbuis en helemaal niet als dat het enige buisje is. (maak dan gebruik van een waterbuffer oid om de warmte gelijkmatig te maken en zonder dat het tot extreme hitte leidt)
Ik ga meerdere aanbieden eens kijken hoe ze reageren.
De reageerbuis ligt zoizo niet rechtstreeks op de mat. Er zit +-4 mm acryl tussen.

Trillingen betwijfel ik aangezien mijn messor barbarus kolonie op de zelfde tafel staat en heel goed gaan. Die reageren als eerst als ik ook maar de verzorging doe.
Licht waarschijnlijk goed aangezien ze verduisterd zijn met aluminium folie.
1xMessor barbarus
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
Plaats reactie