Alyssa: Lasius niger gyne

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Alyssa: Lasius niger gyne

Bericht door hollyghost »

Hallo iedereen!
Misschien even mezelf wat voorstellen. Enkele jaren geleden was ik de trotse eigenaar van enkele kolonies. Spijtig genoeg door verhuis kon ik mijn kolonies niet bijhouden en ben ik er dus mee gestopt. Na enkele jaren begon het weer te kriebelen, want ja dat krijg je met mieren. Vorige zomer weer op jacht gegaan en 5 L. niger en 1 L. flavus gyne gevangen.
Ik heb uiteindelijk besloten om mijn ervaringen met 1 van mijn L. niger kolonies met jullie te delen, zodanig dat ik gebruik kan maken van jullie collectieve geheugen en ervaring om zo veel mogelijk te kunnen leren en genieten van deze mooie hobby.
Opmerkingen en feedback zijn zeker welkom dus! Je kan deze hier delen:
viewtopic.php?f=31&t=13227

De gyne die ik heb gekozen om met jullie te delen heet Alyssa (jaja, al mijn gynes hebben een naam). Deze is de eerste gyne die ik vorige zomer had gevangen, op 5 juli om precies te zijn, op de campus van de Vrije Universiteit Brussel (in Brussel dus). 2-3 dagen voor ik haar had gevonden was het het perfecte weer voor bruidsvluchten. Onderweg naar huis masaal veel gynes tegengekomen. Spijtig genoeg was ik toen niet voorbereid. Het heeft me wel aangezet om een proefbuisje met water op zak bij te houden. 2 dagen later was het dan zover en vond ik mijn eerste gyne. Deze was echter heel "mager" en liep wat verloren rond over de campus. Ik besloot haar dus een nieuwe thuis te geven.
Na een nachtje in haar proefbuis ging ik weer piepen en ze was weer helemaal op "normaal" volume, dus ze zal waarschijnlijk water nodig gehad hebben. Ik was ook dolgelukkig om te zien dat haar eerste broed ook al gelegd was!
Ondertussen zijn we al enkele maanden en een winterslaap verder. Alyssa heeft 6 dochters en heel wat broed.
IMG_20190327_224554.jpg
Ze leeft in een setup met een proefbuis waar permanent een pvc buis aanhangt. Hier koppel ik geregeld dan een 2de proefbuis aan waarbij ik voedsel geef. Voornaamste voedsel is suikerwater, honingdauwsurrogaat en kippenwit (die schelletjes voor op de boterham). Het kippenwit is omdat er momenteel geen insecten te vinden zijn, maar ze zijn er wel dol op. Telkens ze een stuk kippenwit krijgen is permanent de helft van de kolonie hieraan aan het knabbelen.
IMG_20190327_231752.jpg
Ik heb ook besloten Alyssa haar thuis niet te bedekken. Ook al zorgt dit soms voor stress bij het aan en uit doen van licht wanneer het donker is kan L. niger hier blijkbaar wel tegen. Veel beweging zie ik ook niet anneer ik het licht aan doe, waardoor ik denk dat ze het zo erg niet vinden. Het is hierdoor wel makkelijker foto's te trekken en met jullie te delen, zonder ze te veel te storen. Aangezien de huidige setup niet ideaal is (zoals eerder al aangegeven in andere topics, mogelijk tekort aan zuurstof als er een 2e proefbuis aan hangt en veel gesukkel met aanhangen en loskoppelen van buisjes), zal ik binnenkort Alyssa een arena geven zoals op de foto hieronder. Het deksel staat hier momenteel nog lichtjes op omdat ik niet zeker weet of mijn talklaag goed is aangebracht. Indien er iemand tips heeft hiervoor hoor ik het graag.
IMG_20190327_231805.jpg
Tot zover mijn inleiding. Ik hoop jullie binnenkort weer wat meer nieuws te geven over Alyssa en haar familie!

PS: foto's zijn met de GSM en belichting is niet altijd ideaal, hopelijk zijn ze duidelijk genoeg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Alyssa: Lasius niger gyne

Bericht door hollyghost »

Vragen en opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=13227

Om de paar dagen ontkoppel ik het "arena buisje" van het nest en stop de buis toe met watten. De werksters komen steeds vaker in de watten graven. Betekent dit dat ze op zoek zijn naar voedsel of zitten ze gewoon niet graag opgesloten? :D
IMG_20190328_083333.jpg
Aangezien de kolonie zich blijkbaar wil gaan uitgraven heb ik ze op een arena aangesloten.
IMG_20190331_150209.jpg
Hier heb ik dan onmiddellijk ook wat stukjes ham en suikerwater in gedaan. De werksters kwamen al snel hun nieuwe buitenwereld verkennen! Aan het voedsel komen ze wel nog niet echt.
EDIT: na enkele uren hebben ze toch besloten wat van de ham te proeven!
IMG_20190331_155904.jpg

Een van mijn andere kolonies met ondertussen al in de 20 werksters was iets enthousiaster over de ham! Ze sleurden een stukje mee naar hun nest. Had nooit gedacht dat het hun ging lukken maar het is uitiendelijk in het nest geraakt!
Video:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Alyssa: Lasius niger gyne

Bericht door hollyghost »

Alles gaat nog steeds goed met de kolonie. Momenteel zijn er een 6-tal poppen die hopelijk binnenkort uitkomen, zal een verdubbeling zijn van het aantal werksters! Daarnaast zijn er ook veel larven en ander broed in volle ontwikkeling.
IMG_20190414_162054.jpg
Huidig dieet:
1x per week kleine stukjes ontvette beenham met wat suikerwater. Ik ben aan het overwegen om over te gaan naar 2x suikerwater per week aangezien ze na 4-5 dagen redelijk actief in de buitenwereld rondlopen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Alyssa: Lasius niger gyne

Bericht door hollyghost »

Vragen en opmerkingen

Het lijkt zeer goed te gaan met Alyssa en haar kolonie. Nog steeds maar aan 6 werksters maar er is de voorbije twee weken enorm veel broed bijgekomen. Iemand enig idee hoe lang de verschillende ontwikkelingsstadia (ideaal) duren bij L. niger? Het is nu wel al enkele weken dat er poppen in het nest zijn (ik denk toch dat het poppen zijn, zie foto hieronder) maar er is sinds de winterslaap (midden maart) nog geen werkster bijgekomen.
IMG_20190428_222515.jpg
Kleine bacteriele infectie blijkbaar wel met de gele kleur, maar lijkt me nog niets om me zorgen over te maken.
Naast het broed dat meer naar de opening staat ligt het watje ook vol met eitjes en larven, is spijtig genoeg wat moeilijker te zien met de gyne die er altijd op zit. De plotse groei aan broed kan liggen aan een verandering in hun dieet. Ik ben 2 weken geleden overgeschakeld van honingdauw (gelijkaardig aan recept op het forum) of suikerwater en vlees (kip of ham) 1-2x per week naar een nieuw recept. Heb de indruk dat sinds ik dit gebruik alle kolonies meer broed hebben en ook vaker in de buitenwereld achter voedsel zoeken. Ben nu overgegaan naar 2-3x per week voeden omdat ze maar blijven zoeken in de buitenwereld.
Ik ben van plan zowel honingdauw surrogaat als mijn nieuw recept aan te bieden na enkele dagen geen voedsel te geven. Zien of ze een voorkeur hebben.

Met het mooie weer heb ik recent ook weer wat vliegen kunnen vangen. Het eindresultaat kan je hieronder zien, ze vonden het duidelijk lekker :)
IMG_20190428_223746.jpg
Vragen en opmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hollyghost op 15 mei 2019, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Alyssa: Lasius niger gyne

Bericht door hollyghost »

2x goed nieuws! Ik heb eindelijk een (zeer goedkope maar toch) macrolens voor mijn smartphone, de foto's zijn al beter, moet gewoon nog wat werken aan beter belichting en er beetje mee leren werken. Hieronder het resultaat (tips altijd welkom, hou er wel rekening mee dat het een macrolesn van 1€ is op een GSM :D)

2de goede nieuws is dat de poppen in Alyssa haar kolonie eindelijk zijn uitgekomen! De kolonie telt nu 8 werksters met nog minstens 3 nieuwe op komst. Ze zijn net uit want zien nog heel bleek/bruinig, is wel wat moeilijker te zien op de fotos.

Eerste foto: de gyne
IMG_20190506_175949.jpg
Hier ook de nieuwe werksters:
IMG_20190506_180022.jpg
IMG_20190506_180031.jpg
Ook een poging tot trekken van trophallaxis, moet duidelijk nog oefenen op scherpstellen:
IMG_20190506_212357.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Alyssa: Lasius niger gyne

Bericht door hollyghost »

Laatste update:
De kolonie deed het zeer goed. Had vorige week 12 werksters en opnieuw een hele stapel broed en een 5-tal poppen. Ik had echter een vriend die zelf ook wou starten met mieren houden en deze was de kleinste kolonie die ik had die het goed deed, dus heb hem deze gegeven. Bij deze komt er dus een einde aan deze kort blog ^^
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Plaats reactie