Messor barbarus werkster overleden

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Vitani05x
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 april 2019
Gender:

Messor barbarus werkster overleden

Bericht door Vitani05x »

Beste allen :D,

Sinds vandaag ben ik lid geworden bij Antforum om onder andere mijn kennis over mieren te verbreden, maar ook om vragen te stellen over dingen waar ik zelf niet zo zeker over ben.

Zelf ben ik een zeer onervaren miereneigenaar en heb ik sinds januari 2019 na veel research te hebben gedaan mijn eerste kolonie aangeschaft: de Messor barbarus. Hier had ik echter nog wat vragen over en hoopte ik dat jullie mij hiermee (op een positieve manier) konden helpen. Het zit namelijk zo:

Sinds januari heb ik mijn eerste kolonie, bestaande uit een koningin en ongeveer 13 werksters. Tot op heden zitten ze in een donker, bedekt reageerbuisje die sinds enkele weken gekoppeld zit met een onbedekte transparante slang aan een onbedekt voedingsbakje.

Hier krijgen ze ongeveer 1 a 2x per week verse zaden met afwisselend een fruitvliegje. In het nest zelf is nog suikerwater aanwezig.

De temperatuur probeer ik rond de 19 a 20 graden te houden. De luchtvochtigheid rond 50% (dit lukt echter niet altijd). Omdat ik had gelezen dat de Messor barbarus gevoelig is voor stress, haal ik 1x in de 2 a 3 weken (voor ongeveer 5seconden) het nest uit het donker om te kijken of ze nog leven.

Echter ben ik net een paar dagen weg geweest en toen ik zojuist terug kwam, zag ik dat er een overleden werkster in het voedingsbakje lag (waar ze ook hun afval neerleggen).

Nu vroeg ik me af hoe dit mogelijk is en hoe ik kan voorkomen dat de rest ook ten onder gaat. Ook vroeg ik me af hoe het kan dat ik na vier maanden nog geen eitjes heb gezien?

Een zeer lang bericht met twee korte vragen. Ik wacht de reacties af. Alvast bedankt! :D
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus werkster overleden

Bericht door Erikomanos »

Een foto van de setup bijvoegen is altijd een goed idee bij problemen, soms kunnen wij dan al zien of daar iets mis is.

Ik lees namelijk dat ze in een reageerbuis zitten, daaraan een slang naar een voederbak. Maar je schrijft ook dat ze in het nest al suikerwater hebben?! Betekent dit dat ze in een buisje zitten met suikerwater i.p.v. gewoon water?

Een dode werkster kan altijd gebeuren, misschien was ze van de eerste generatie werksters en was dit dus een oma ;)

Geen eitjes/larven is wel raar, aangezien je niet vaak zegt te kijken wat zeer goed is. Hebben ze misschien wel last van trillingen op die plek? Ze zijn zeer gestresst als er ook maar kleine trillingen in de buurt zijn zoals op een bureau waar gewerkt word of naast een deur die aldoor dichtklapt..
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Vitani05x
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 april 2019
Gender:

Re: Messor barbarus werkster overleden

Bericht door Vitani05x »

Erikomanos schreef:Een foto van de setup bijvoegen is altijd een goed idee bij problemen, soms kunnen wij dan al zien of daar iets mis is.

Ik lees namelijk dat ze in een reageerbuis zitten, daaraan een slang naar een voederbak. Maar je schrijft ook dat ze in het nest al suikerwater hebben?! Betekent dit dat ze in een buisje zitten met suikerwater i.p.v. gewoon water?

Een dode werkster kan altijd gebeuren, misschien was ze van de eerste generatie werksters en was dit dus een oma ;)

Geen eitjes/larven is wel raar, aangezien je niet vaak zegt te kijken wat zeer goed is. Hebben ze misschien wel last van trillingen op die plek? Ze zijn zeer gestresst als er ook maar kleine trillingen in de buurt zijn zoals op een bureau waar gewerkt word of naast een deur die aldoor dichtklapt..
Bedankt voor je reactie! Ik hoop dat de foto een beetje duidelijk is.
Ze staan niet op een rumoerige, trillerige plek naar mijn mening. Ze staan zegmaar niet op mijn bureau, maar op een randje ernaast waar trillingen eigenlijk niet mogelijk zijn (zelf zit ik ook niet heel vaak achter m'n bureau). n het reageerbuisje waar ze zitten is suikerwater aanwezig, wat met een watje is afgeschermd zodat ze het via dat watje op kunnen nemen zegmaar. Dus gewoon water is inderdaad niet aanwezig, maar suikerwater wel. Zou dit misschien een reden kunnen zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus werkster overleden

Bericht door Erikomanos »

Geen dank, we denken graag met je mee!

Opstelling lijkt goed te staan, dat is het dus niet.
Dat suikerwater roept wel wat vraagtekens bij mij op. Messor barbarus is niet zo van de zoetigheid, ik geef mijn barbarus alleen zaden en af en toe een meelworm/spin/vlieg.
Er moet wel ALTIJD toegang zijn tot vers drinkwater.
Ze kunnen goed tegen droogte en misschien nemen ze mondjesmaat suikerwater voor nood, maar geef ze aub een buisje met water en dan een watje erin. Of bied ze alvast wat water in een los watje aan.
Het blijken sterren te zijn in verdrinking, dus geen open water bakje/bron aanbieden.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Vitani05x
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 april 2019
Gender:

Re: Messor barbarus werkster overleden

Bericht door Vitani05x »

Het is nog hetzelfde reageerbuisje als waarin ik ze heb ontvangen. Zelf dacht ik ergens gelezen of gezien te hebben dat dit suikerwater is, dus vandaar. Maar ik zal ook wel een los watje met water neerleggen en zodra ik een extra reageerbuisje heb zal ik deze vullen met water en een watje zoals je zei!

Bedankt voor de tip. Zou dit ook een reden kunnen zijn dat er nog geen eitjes aanwezig zijn?
Koejj90
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 mei 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus werkster overleden

Bericht door Koejj90 »

Als dit het reageerbuisje is dat je hebt ontvangen met de kolonie erin dan zal hier water inzitten, geen suikerwater. Je kunt een klein wattenpropje gedrenkt in suikerwater in het voederbakje leggen om te kijken of ze behoefte hebben aan suikers. Hoe is de activiteit van de mieren, zie je ze af en toe in het buitenverblijf, bijvoorbeeld wanneer je net een nieuw vliegje aanbied of zaden? Mogelijk kun je wat vaker een vliegje aanbieden als je ziet dat ze hier fanatiek op reageren, aanwezigheid van eiwitten helpt de koningin soms om meer eieren te produceren. Maar verder blijft de hobby een kwestie van tijd en geduld.
Vitani05x
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 april 2019
Gender:

Re: Messor barbarus werkster overleden

Bericht door Vitani05x »

Bedankt voor je reactie!

Ik zie wel regelmatig 1 of 2 werksters heen en weer lopen in het voedingsbakje. In het begin gaf ik ze per week 1 fruitvliegje. Toen ik merkte dat dit heel snel op was ben ik begonnen met 2 fruitvliegjes per keer maar op een gegeven moment lieten ze ze liggen dus sindsdien hebben ze geen fruitvliegjes meer gekregen.

Zou ik ze wellicht ook iets anders dan fruitvliegjes kunnen geven? Bijvoorbeeld een stukje fruit of andere insecten?

Ik neem je tip over het suikerwater mee, dankjewel!
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus werkster overleden

Bericht door hollyghost »

Vitani05x schreef:Bedankt voor je reactie!

Ik zie wel regelmatig 1 of 2 werksters heen en weer lopen in het voedingsbakje. In het begin gaf ik ze per week 1 fruitvliegje. Toen ik merkte dat dit heel snel op was ben ik begonnen met 2 fruitvliegjes per keer maar op een gegeven moment lieten ze ze liggen dus sindsdien hebben ze geen fruitvliegjes meer gekregen.

Zou ik ze wellicht ook iets anders dan fruitvliegjes kunnen geven? Bijvoorbeeld een stukje fruit of andere insecten?

Ik neem je tip over het suikerwater mee, dankjewel!
Fruit bevat zo goed als geen eiwitten en is dus geen vervanging voor fruitvliegjes. Het kan eventueel wel als vervanging dienen voor suikerwater, maar geen idee of Messor barbarus hiervan houdt.
Andere insecten moet ook lukken. Kleine kolonies best wel "makkelijke" insecten geven zonder hard pantser of die te groot zijn. Indien je krekels ofzo wil aanbieden kan je deze eerst in 2 snijden zodat de werksters makkelijker aan het zacht weefsel kunnen.

EDIT: en welkom op het forum! :) veel succes met je eerste kolonie!
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Messor barbarus werkster overleden

Bericht door deltaromeo »

probeer eens een klein stukje gekookt ei.. mijn kolonie neemt dat wel aan..
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Messor barbarus werkster overleden

Bericht door mrMojo »

Vitani05x schreef:De temperatuur probeer ik rond de 19 a 20 graden te houden.
Misschien is de temperatuur iets te laag.
Plaats reactie