Koning messor in de buitenwereld

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Koning messor in de buitenwereld

Bericht door Grotfang »

Hallo.
In de avond een paar dagen geleden, ging ik naar mijn slaapkamer om te gaan slapen, en nam ik nog even een kijkje in de buitenwereld van mijn kleine mieren kolonies lasius Niger en messor barbarus. Ik kijk altijd even hoe het er aan toe gaat bij mijn miertjes. Ik liep naar mijn bureau waar de mieren boerderij startsets staan, en ik schrok me een ongeluk toen ik opeens een reusachtige mier in de buitenwereld zag! Ik deed het licht wart feller, en ja, het was de koningin. Toen het licht aan ging, schrok ze een beetje, en ging ze snel terug naar het nest. Het ging een beetje lastig omdat de werksters daarvoor de ingang hadden geblokkeerd met zaden en stukjes watje. Gelukkig waren er genoeg werksters die haar ook weer terug in het nest wilde hebben, en haar een handje konden helpen. Misschien was het niet zo verstandig, maar ik heb toch in het reageerbuisje gekeken. Daar ging het gewoon goed. Broed in alle vormen, genoeg zaden, maar niet te veel, werksters waren een fruitvlieg in stukken aan het knagen, het zag er prima uit! :| dus nu vraag ik me af, waarom was de koningin in de buitenwereld, en waarom hebben de werksters de ingang geblokkeerd? Ik had het nestje op een watje gelegd, zodat het watje de trillingen een beetje kon tegen houden als er iemand stampend langs mijn bureau zou komen lopen. Volgens mij zal dat het probleem niet zijn. Het licht is volgens mij ook geen probleem. Ik kijk eens in de week in het nest, en soms zal ik ook nog wel een weekje overslaan.(ik heb messor nog niet zo lang, en heb tot nu toe iedere week een keertje gekeken). Het grootste probleem lijkt mij de warmte. Het ik best koud op mijn zolder (slaapkamer). Mijn verwarming staat aan, maar in de nacht is hij uit. Ik durf het reageerbuisje niet te verwarmen met een warmte mat. Ik heb genoeg horror verhalen gehoord waar dat fout ging. In de nacht is het 13-18 graden, en overdag is het 16-22 graden. Het zou niet zo'n groot probleem moeten zijn, maar ik begin nu toch te twijfelen. Ik had het nest 1,7 weken geleden aangesloten op de buitenwereld. Dat brengt natuurlijk ook stress. Zal dat het zijn? Ik hoor het graag, want ik ben nu al in een korte tijd erg gehecht geraakt aan mijn messor kolonie. :lol: :roll: :?:
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Koning messor in de buitenwereld

Bericht door Blue »

Allereerst wil ik zeggen dat je bericht flink ingekort kan worden, je vraag: 'Waarom loopt mijn Messor b. gyne in de buitenwereld?' met een aantal gegevens zoals: waar ze staan, hoe vaak je kijkt, of je ze verwarmd en wat ze eten is genoeg. Veel mensen zullen niet veel zin hebben om een lap tekst door te lezen voordat ze bij de info komen.

Ik denk dat het probleem de trillingen zijn, als je kolonie op het bureau staat en je liep er naartoe om te kijken kan het best zijn dat dat de reden is waarom ze het nest uit rent. Ik heb mijn kolonie op een plank staan maar ik weet niet of dat voor jou een mogelijkheid is. Bovendien zou ik een warmte matje aanschaffen want Messor b. is hogere temperaturen gewend.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Koning messor in de buitenwereld

Bericht door Grotfang »

Ok, ik heb al een warmte matje, maar durf het reageerbuisje niet te verwarmen omdat ik niet goed weet hoe.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Koning messor in de buitenwereld

Bericht door Grotfang »

Een plank zal ook lastig worden aangezien ik een schuin plafond heb. Sorry voor dat lange bericht trouwens
gerrit
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 december 2018
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Koning messor in de buitenwereld

Bericht door gerrit »

ik heb mijn messor barbarus in een arena van plexy glas en daaronder heb ik het warmte matje gelegt en dat gaat goed dus ik denk dat jij ook zoiets kunt proberen en dan je mieren op de rustigste plek in je kamer zetten zodat ze geen last hebben van trillingen
2 x lasius niger
1 x myrmica rubra
1x camponotus ligniperda
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Koning messor in de buitenwereld

Bericht door Grotfang »

De temperatuur van maken mijn kamer is de afgelopen dagen flink gestegen. Ik denk dat ik een warmte matje niet meer nodig is. Ik heb nu een nieuw probleem. Doordat het zo warm is veranderd de suikerwater in een soort harde jell. Nu kunnen de mieren het niet meer drinken. Zitten er eigenlijk ook suikers in zaden? Dan is het suikerwater probleem niet zo'n probleem voor mijn messor kolonie.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Koning messor in de buitenwereld

Bericht door Grotfang »

Die maken hoort niet in de eerste zin van dat bericht. :lol: :roll:
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Koning messor in de buitenwereld

Bericht door mrMojo »

Grotfang schreef:Zitten er eigenlijk ook suikers in zaden? Dan is het suikerwater probleem niet zo'n probleem voor mijn messor kolonie.
Messor barbarus haalt zijn suikers inderdaad uit de zaden. Voor een beginnende kolonie kan je de zaden eerst pletten.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Koning messor in de buitenwereld

Bericht door Grotfang »

Waarom eerst pletten? De werksters kunnen toch gewoon zelf die zaden open krijgen? Of kunnen alleen de majors dat?
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Koning messor in de buitenwereld

Bericht door mrMojo »

Grotfang schreef:Waarom eerst pletten? De werksters kunnen toch gewoon zelf die zaden open krijgen? Of kunnen alleen de majors dat?
Het kost de werksters van een beginnende kolonie veel energie om de zaden te openen dus door een deel van de zaden te pletten maak je het wat gemakkelijker voor ze.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Koning messor in de buitenwereld

Bericht door Grotfang »

Ok, ik zal het proberen volgende week als ik ze weer wat zaden geef. Het gaat trouwens een stuk beter met de messor kolonie. Ze komen bijna niet meer in de buitenwereld, ze hebben een beetje suikerwater gedronken, een van de twee fruitvliegjes mee naar binnen genomen, en de zaadjes binnen gehaald. Op 3 na helaas, die hebben ze samen met wat steentjes voor de ingang gelegd. Dat is eigenlijk nog het enige probleem. Helaas gaat het met mijn andere kolonie van lasius niger een stuk minder goed.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Koning messor in de buitenwereld

Bericht door Grotfang »

Help! Er ligt een dode mier in de buitenwereld! Maar ik weet niet waarom. Hij zat tegen het watje aan bij de uitgang van de arena, dus ik haalde haar er af, en ze was dood. Komt het door de paardenbloem pitjes die ik ze gegeven heb? Komt het door stress? Komt het door de lage temperatuur? Of is het normaal voor een kolonie met rond de 15 w dat er al mieren dood gaan? Ik wil het heel graag weten, want ik dacht net dat het weer goed ging met de kolonie, en dan gebeurt dit!
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Koning messor in de buitenwereld

Bericht door BartR »

Relax. Mieren gaan nu eenmaal dood. Vooral de eerste werksters leven kort.
Koninginnen komen ook wel eens buiten.
En denk maar zo, in de natuur hebben ze toegang tot alles dus wat de mier niet kent vreet hij niet.
Ik heb zelf geen Messor maar 75% van de houders zie ik vragen: waarom maken ze het nest dicht.

Alles komt goed. Lekker hun gang laten gaan.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Koning messor in de buitenwereld

Bericht door Grotfang »

Ok, bedankt, fijn om te horen. :)
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Koning messor in de buitenwereld

Bericht door Grotfang »

De messor kolonie was eerst zo blij met de paardenbloem pitjes, maar nu brengen ze ze opeens weer naar buiten. Wat zou hier de reden voor kunnen zijn?
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Koning messor in de buitenwereld

Bericht door Grotfang »

Ik denk dat ik een blog ga beginnen over deze kolonie. Ik zal hier ook geregeld vragen in stellen, dus als iemand daar op zou willen reageren zou dat heel fijn zijn.
Plaats reactie